بازار آریا

آخرين مطالب

چرا قرعه‌کشی خودرو دلال‌پرور و بورس کالا ضد سوداگری‌ است؟ بورس و سهام

چرا قرعه‌کشی خودرو دلال‌پرور و بورس کالا ضد سوداگری‌ است؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - لاتاری خودرو باعث شد افرادی که نیازی به خودرو نداشته و یا تمکن مالی خرید خودرو را ندارند در این بخت‌آزمایی شرکت کنند و اگر خوش شانس بودند و بلیط آن‌ها برد، امتیاز خود را چند ده و در بعضی موارد حتی تا چند 100 میلیون تومان به دیگران بفروشند. یکی از دلایلی که شاهد چنین تقاضای کاذبی در عرضه خودرو در بورس کالا نبودیم، این نکته است که متقاضی خرید خودرو در بورس کالا، باید به میزان قیمت پایه خودرو و یا بخشی از آن، به حساب وکالتی خود واریز کند که این فیلتر سبب می‌شود تا خریداران واقعی و مصرف‌کنندگان نهایی، برای خرید خودرو پا پیش گذاشته و مانند قرعه‌کشی، خرید خودرو صرفا به محلی برای بخت‌آزمایی تبدیل نشود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) ، این روزها ماجرای شیوه‌های مختلف فروش خودرو (به صورت قرعه‌کشی یا عرضه در بورس کالا) مانند دو سر طنابی شده است که گروه‌های مختلف از هر سو آن را می‌کشند.
انتشار آمار 10 میلیونی تعداد افراد شرکت‌کننده در قرعه‌کشی اخیر فروش فوق العاده ایران‌خودرو در رسانه‌ها، سیگنال‌های روشنی در خصوص تصمیم‌گیری برای ادامه‌ی مسیر عرضه‌ خودرو در بورس کالا و یا بازگشت به شیوه منسوخ قرعه‌کشی را برای هر مخاطب منصفی صادر می‌کند. در طرح آخر قرعه‌کشی ایران‌خودرو برای 20 هزار خودرو بیش از 10 میلیون نفر نام‌نویسی کردند، عددی بسیار عجیب که بهت همه را در پی داشت. این عدد حتی با طرح‌های قبلی فروش خودرو که توسط این شرکت برگزار می‌شد اختلاف معناداری پیدا کرده است و به نوعی رکورد جدید محسوب می‌شود. (در طرح فروش قبلی حدود 7 میلیون نفر شرکت کرده بودند)
طبیعی است با توجه به وجود اختلاف بسیار زیاد قیمت کارخانه با بازار آزاد (که در بعضی مدل‌های خودرو به نزدیک 300 میلیون تومان هم می‌رسد) چنین رانت گسترده‌ای دلالان و سودجویان را وادار می‌کند به هر طریقی که شده و با هر تعداد کدی که بتوانند در چنین قرعه‌کشی‌هایی شرکت کنند. همچنین از سویی دیگر پدیده‌ای که این روزها در گوشه و کنار مشاهده می‌شود این است که افرادی که نیازی به خودرو ندارند و یا تمکن مالی خرید خودرو را ندارند در این بخت‌آزمایی شرکت می‌کنند و اگر خوش شانس بودند و بلیط آن‌ها برد، امتیاز خود را چند ده میلیون و در بعضی موارد حتی تا چند صد میلیون تومان به دیگران می‌فروشند.
کاملا مشخص است که شرکت جمعیتی بالغ بر 10 میلیون نفر در قرعه کشی ایران‌خودرو، مخلوطی از متقاضیان واقعی و غیرواقعی خودرو است، یعنی افرادی در این قرعه‌کشی‌ها شرکت می کنند که صرفا قصد خرید خودرو به منظور کسب سود از تفاوت قیمت کارخانه و قیمت بازار را دارند و در واقع هیچ نیاز مصرفی به خودرو ندارند، یکی از اصلی‌ترین معضلاتی که بورس کالا با سازوکاری که ایجاد کرده، آن را برطرف می‌کند.
یکی از دلایلی که شاهد چنین تقاضای کاذبی در عرضه خودرو در بورس کالا نبودیم و برتری شیوه عرضه خودرو در بورس کالا را نسبت به قرعه‌کشی عیان می‌کند، این نکته بود که متقاضی خرید خودرو در بورس کالا، باید به میزان قیمت پایه خودرو و یا بخشی از آن را به حساب وکالتی خود واریز می‌کرد که سبب می‌شد تا خریداران واقعی و مصرف‌کنندگان نهایی برای خرید خودرو پا پیش گذارند و مانند قرعه‌کشی، خرید خودرو صرفا به محلی برای بخت‌آزمایی تبدیل نشود.
بنابراین به نظر می رسد سیاست عرضه خودرو در بورس کالا همان ریل‌گذاری صحیحی است که می‌تواند مرهمی بر بازار پرالتهاب خودرو در این روزها باشد و خودرو را با قیمت‌های کمتری نسبت به بازار آزاد به دست مصرف‌کننده نهایی برساند؛ زیرا همان‌طور که در هفته‌های گذشته شاهد بودیم عرضه‌های منظم خودرو در بورس کالا توانسته بود قیمت افسارگسیخته خودروهای مختلف را در عرضه‌های اخیر کاهش چشم‌گیری دهد.
از طرف دیگر با توجه به عدم ایجاد رقابت در برخی خودروها و فروش رفتن آن‌ها به همان قیمت پایه، می توان ادعا کرد که سازوکار عرضه خودرو در بورس کالا توانسته تا حد قابل قبولی پای دلالان و نیازهای کاذب را از بازار خودرو قطع و با ایجاد رقابت، خرید خودرو را برای مصرف‌کننده نهایی تسهیل کند.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/734894/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

صادرات حوزه غذایی کشور بسیار محدود است

یارانه نان را به جای نانوا به مردم بدهید

تداوم روند کاهشی مصرف سرانه فرآورده‌‌‌های گوشتی

رقابت نفسگیر منطقه‌ای در صنعت غذا

اجرای نمایش «کی با من پیتزا می‌پزه؟» برای کودکان

اجرای «مجنون آن لیلی» با روایت رشید کاکاوند

گردهمایی عامه‌پسندها پس از 30 سال

«فرداها» پشت ویترین کتاب‌فروشی‌ها

میراث سینماگر فقید

پل آهنی؛ نماد انقلاب صنعتی

70 سال تاخیر!

سهمیه ایتالیا، شاید 6 تیم

امروز؛ بهتر از بازی اول باش

دست‌های خالی در باواریا

چطور دفاع می‌کنید؟

احتمال سرمایه‌گذاری گلرنگ در تخفیفان

ارائه یک پلتفرم بانکداری دیجیتال برای کسب‌وکارها

دومین خروج بزرگ بنیانگذاران رقم می‌خورد؟

فرار سرمایه‌گذاران خطرپذیر از اژدهای سرخ

اثر تورمی در کمین تاکسی‏‏‌های اینترنتی؟

روز پایان اکسپو روز شروع فعالیت است

صنعت لوازم خانگی زیر ذره‌بین

راه گشایش ارزی برای تولید به قصد صادرات

مسیریابی بانک‌ بزرگ پس از ادغام

بازار جهانی - 1403/02/01

پلیمر خاورمیانه - 1403/02/01

زنجیره فولاد - 1403/02/01

پلیمر جهانی - 1403/02/01

بازار جهانی فلزات در مدار صعود

بانک مرکزی انتشار ایران‌چک 500هزارتومانی را تکذیب کرد

مخالفت انجمن اقتصاد ایران با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

آفت‌زدایی از فساد اداری

وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه

ادامه زیاندهی خودروساز ویتنامی

8 تا 10هزار خودروی برقی در راه است

احیای انرژی هسته‌‌‌‌ای در اروپا

افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی

لزوم واقع‌بینی در مسیر گذار انرژی

ظرفیت مغفول یک‌میلیارد دلاری

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

بازنگری میانجی در میانجی‌گری

چرا باید به نسل «زد» امیدوار بود؟

وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل

رسوب فایل فروش مسکن در منطقه 2 تهران

بازار - 1403/02/01

بهبود نامتوازن اقتصاد منطقه

نبض شاخص - 1403/02/01

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی