بازار آریا

آخرين مطالب

مدیرعامل شرکت «پارس گوهرسان» در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد

پیشرفت در قطعه‌سازی؛ پیش‌نیاز تولید لوازم خانگی گفتگو

پیشرفت در قطعه‌سازی؛ پیش‌نیاز تولید لوازم خانگی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد-رضا دهقان : صنعت قطعه‌‌‌سازی، زیربنا و زیرساخت تولید لوازم خانگی است. اگر قرار باشد صنعت تولید لوازم خانگی رشد و توسعه یابد، باید قطعه‌‌‌سازی رشد پیدا کند. این در حالی است که صنعت قطعه‌‌‌سازی در سال‌های اخیر در کشور در حال رشد بوده و بعضی از قطعه‌‌‌سازان به دنبال صادرات قطعه نیز هستند.
شرکت «پارس گوهرسان»، حدود 30 سال در زمینه تولید قطعات یخچال سابقه فعالیت دارد. این مجموعه قطعه‌‌‌سازی در صنعت لوازم خانگی دارای دو شرکت بوده که یک شرکت به نام شرکت صنایع پارس گوهرسان با سه کارخانه در شهرهای تهران، مشهد و تبریز در زمینه تولید انواع نوار درب یخچال، فریزر و مگنت و همچنین تولید کامپاند مگنت و گرانول P.V.C فعالیت دارد و شرکت دیگر «دی پارت آریا» بوده که در زمینه سیستم برودت یخچال و تولید انواع کندانسور، اواپراتورهای دیفراست، نفراست و ساکشن فعالیت دارد. اباذر کریمی، مدیرعامل شرکت «صنایع پارس گوهرسان» و رئیس هیات‌مدیره شرکت «دی‌پارت آریا» معتقد است که در کشور قطعه‌سازی لوازم خانگی پیشرفت خوبی داشته و گواه آن رشد صنعت لوازم خانگی است. در صورتی که حمایت و برنامه‌ریزی صورت گیرد، صنعت قطعه‌سازی لوازم خانگی، قابلیت رقابت با جهان برای توسعه صادرات را دارد.
کمبود نقدینگی؛ معضل قطعه‌‌‌سازی لوازم خانگی
مهم‌ترین مشکل قطعه‌‌‌سازی این است که شرکت‌های قطعه‌ساز با کمبود نقدینگی مواجه هستند و به علت گرانی مواد اولیه، توسعه در این صنعت با چالش مواجه است. در صورت تامین نقدینگی امکان تسریع رشد فراهم خواهد شد. مدیرعامل شرکت «پارس گوهرسان» با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: قطعه‌سازان باید همواره به دلیل مشکلات تامین مواد اولیه وارداتی دپوی مواد اولیه و اجناس موردنیاز خود را برای مدت طولانی داشته باشند تا در زمان‌هایی که واردات مواد اولیه با مشکلاتی مواجه می‌شود، از این دپو استفاده کرده و فرآیند تولید دچار اختلال نشود. اباذر کریمی افزود: با اکثر شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی فعالیت داشته و قطعات موردنیاز آنها را تامین می‌کنیم. تهیه مواد اولیه و دپوی آن سرمایه در گردش بالایی را می‌‌‌طلبد که مشکل نقدینگی بسیار بزرگ است.
کیفیت قطعات ایرانی لوازم خانگی قابل رقابت در سطح جهانی
قطعات تولید داخل در سطح جهانی قابل رقابت است. به عنوان مثال به جرات می‌توان گفت در تولید گسکت (نوار درب یخچال) با نمونه‌های کره‌ای و اروپایی قابل رقابت است. در زمینه کندانسور یخچال و اواپراتور نیز به مراتب کیفیتی بالاتر از کشورهای چین و هند دارد. مدیرعامل شرکت «پارس گوهرسان» با اعلام این مطلب گفت: صنعت لوازم خانگی طی 10 سال گذشته رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است. معتقدم رشد این صنعت، در مقایسه با صنایع دیگر به دلیل ماهیت خصوصی صنعت لوازم خانگی بوده و شرکت‌های دولتی در این زمینه موفق عمل نکرده‌اند. بعد از انقلاب چند شرکت دولتی بودند که همه آنها تقریبا یا تعطیل شده یا ضعیف عمل می‌کنند. اما شرکت‌های خصوصی رشد خیلی مطلوبی داشتند و محصولات تولیدی در مقایسه با لوازم خانگی خارجی، واقعا چیزی کم ندارند.
وی افزود: در تولید کندانسور و اواپراتور به این صورت است که قبلا لوله‌های آلومینیومی موردنیاز، از ترکیه و چین وارد می‌شد. در حال حاضر، لوله‌های فولادی موردنیاز از چین وارد می‌شود زیرا لوله‌های فولادی تولید داخل، کیفیت مورد نظر را ندارند. به علت اینکه یخچال‌های نسل جدید دارای سیستم نوفراست (بدون برفک) بوده، از کندانسور داخل بدنه در تولید آنها استفاده می‌شود. قبلا برخی از شرکت‌های تولیدکننده این کندانسورها از لوله‌های مسی استفاده می‌کردند و اگر لوله‌های داخل آن پوسیده شود ترمیم آن پرهزینه خواهد بود. این شرکت از لوله گالوانیزه گرم با پوشش بیش از 12 میکرون داخل بدنه یخچال استفاده و این لوله‌ها را برای 30 سال ضمانت می‌کند.
به‌‌‌دلیل اینکه در ایران کسانی‌‌‌که یخچال می‌خرند برای مدت طولانی آن ‌‌‌را استفاده می‌کنند و امکان تعویض ندارند بنابراین کیفیت قطعات مصرفی باید دوام بیشتری داشته باشد تا نیازی به تعویض یخچال نباشد. کریمی درباره تولید بخشی از مواد اولیه موردنیاز گفت: در حال حاضر گرانول و کامپاند مگنت را تولید می‌کنیم و امکان صادرات آن را داریم، در صورتی که قبلا این ماده اولیه کاملا وارداتی بود. وی افزود: البته قبلا صادرات به روسیه داشته‌ایم که در برگشت ارز دچار مشکلات بودیم و درصدد برنامه‌ریزی برای صادرات هستیم.
ضربه مهلک نوسان بهای ارز به تولیدکننده
نوسان بهای ارز، ضربه سختی به تولیدکننده می‌زند. ثبات قیمت ارز بسیار مهم بوده؛ افزایش قیمت ارز باعث بالارفتن قیمت مواد اولیه می‌شود و با توجه به اینکه معمولا کارخانه‌ها قیمت‌ها را بر اساس یک سال تنظیم می‌کنند، باعث ضرر و زیان و از بین رفتن سرمایه شرکت خواهد شد. مدیرعامل شرکت «پارس گوهرسان» با اعلام این مطلب گفت: این موضوع بسیار حائز اهمیت است زیرا از اول سال، محصولات پلیمری حدود 70‌درصد و آلومینیوم و مس نیز درهمین حدود افزایش قیمت داشته است. مشکلی که وجود دارد این است که شرکت‌های تولیدکننده محصول نهایی، محصولات خود را متناسب با قیمت مواد اولیه نرخ‌گذاری نمی‌کنند در نتیجه متضرر می‌شوند.
برنامه‌ریزی برای افزایش 200 درصدی تولید
در حال حاضر، کارخانه‌های تولید لوازم خانگی کشور در حال توسعه بوده و بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده بزرگ و مطرح در تدارک طرح توسعه در فاز 2و3 بوده و در حال اضافه کردن ماشین‌آلات و خط تولید جدید هستند، همچنین شرکت‌های جدید دیگری نیز در حال افزوده شدن به این صنعت هستند. این اتفاقات ظرفیت بیشتری را برای تولید قطعات می‌طلبد.
مدیرعامل شرکت «پارس گوهرسان» با اعلام این مطلب گفت: پیش‌بینی این است که ظرفیت تولید لوازم خانگی برای سال آینده ٥٠‌درصد افزایش پیدا کند، اما برنامه ما این است که بتوانیم تولید قطعات موردنیاز را تا 200درصد اضافه کنیم. در بحث کیفی نیز در حال استقرار تجهیزات آزمایشگاهی بیشتری هستیم. در مقطعی که برندهای ال‌جی و سامسونگ وارد ایران شدند، شرکت ال‌جی دو محصول گسکت (نوار درب یخچال) و کارتن را در داخل ایران با کمک مجموعه پارس گوهرسان، داخلی‌سازی کرد. آنها حدود یک سال و نیم با این مجموعه مراوده داشته و ما در این مدت از دانش فنی آنها استفاده کردیم. تیم فنی آنها از کارخانه ما بازدید و تیم فنی ما نیز از کارخانه آنها بازدید کرد. این موضوع باعث شد که تولید ما تایید شود و از ما خرید می‌کردند. در حال حاضر با شرکت‌های مطرح تولیدکننده لوازم خانگی در داخل کشور در زمینه تامین قطعه همکاری داشته و با حدود صد شرکت تولیدی در این زمینه همکاری داریم.
وی درباره طرح توسعه این شرکت گفت: در قالب طرح توسعه، برای افزودن 3‌هزار مترمربع به زیر‌بنای کارخانه مجوز گرفته و ماشین‌آلات موردنیاز را خریداری کرده که تا پایان امسال نصب و راه‌اندازی و همچنین آزمایشگاه‌ها تقویت می‌شوند. با این اتفاق میزان محصولات تولیدی به دو برابر افزایش خواهد داشت. وی افزود: در نتیجه می‌توانیم، برنامه صادرات داشته باشیم. بسیاری از کارخانه‌های تولیدکننده لوازم خانگی مواد اولیه موردنیاز خود را از کشورهای ایتالیا و آلمان خریداری می‌کنند، محصولات تولیدی ما از لحاظ کیفی و کمی قابل رقابت است و امیدوار هستیم که در آینده نزدیک در بازارهای جهانی برای صادرات قطعات لوازم خانگی حضور داشته باشیم.
--> اخبار مرتبط پاسخ تکراری حکمران اقتصادی نمی‌توانیم انتظار معجزه داشته باشیم چگونه با تورم مقابله کنیم؟ حال ناخوش «سلامت دیجیتال» چهره جدید صادرات مصنوعات فولادی

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/732586/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

امکان تحقق رشد اقتصادی مطلوب در 1403 با اصلاح سیاست‌ها

کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان تشکیل می‌شود

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

در سیستم حاکمیتی کشور، وزیر اقتصاد ، هیچ کاره است/ سیاست پولی و مالی دولت در جای دیگری تنظیم می‌شود!

چرا باید از کارت سوخت شخصی استفاده کنیم؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

در سیستم حاکمیتی کشور، وزیر اقتصاد ، هیچکاره است/ سیاست پولی و مالی دولت در جای دیگری تنظیم می‌شود!

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

اطلاعات غلطی که دولت در باره کاهش نرخ بیکاری می دهد، فقط حلوا حلوا گفتن است؛ با آن دهان شیرین نمی شود

وقتی اوضاع اقتصادی خوب نیست، استقلال به چه کاری می‌آید؟ + فیلم

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

صادرات حوزه غذایی کشور بسیار محدود است

یارانه نان را به جای نانوا به مردم بدهید

تداوم روند کاهشی مصرف سرانه فرآورده‌‌‌های گوشتی

رقابت نفسگیر منطقه‌ای در صنعت غذا

اجرای نمایش «کی با من پیتزا می‌پزه؟» برای کودکان

اجرای «مجنون آن لیلی» با روایت رشید کاکاوند

گردهمایی عامه‌پسندها پس از 30 سال

«فرداها» پشت ویترین کتاب‌فروشی‌ها

میراث سینماگر فقید

پل آهنی؛ نماد انقلاب صنعتی

70 سال تاخیر!

سهمیه ایتالیا، شاید 6 تیم

امروز؛ بهتر از بازی اول باش

دست‌های خالی در باواریا

چطور دفاع می‌کنید؟

احتمال سرمایه‌گذاری گلرنگ در تخفیفان

ارائه یک پلتفرم بانکداری دیجیتال برای کسب‌وکارها

دومین خروج بزرگ بنیانگذاران رقم می‌خورد؟

فرار سرمایه‌گذاران خطرپذیر از اژدهای سرخ

اثر تورمی در کمین تاکسی‏‏‌های اینترنتی؟

روز پایان اکسپو روز شروع فعالیت است

صنعت لوازم خانگی زیر ذره‌بین

راه گشایش ارزی برای تولید به قصد صادرات

مسیریابی بانک‌ بزرگ پس از ادغام

بازار جهانی - 1403/02/01

پلیمر خاورمیانه - 1403/02/01

زنجیره فولاد - 1403/02/01

پلیمر جهانی - 1403/02/01

بازار جهانی فلزات در مدار صعود

بانک مرکزی انتشار ایران‌چک 500هزارتومانی را تکذیب کرد

مخالفت انجمن اقتصاد ایران با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

آفت‌زدایی از فساد اداری

وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه

ادامه زیاندهی خودروساز ویتنامی

8 تا 10هزار خودروی برقی در راه است

احیای انرژی هسته‌‌‌‌ای در اروپا

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی