بازار آریا

آخرين مطالب

تضمین بقای کسب‌و‌کارها در عصر جدید تولید و تجارت

  بزرگنمايي:

بازار آریا - نویسنده: توماس‌ام زیبل مترجم: سید حسین علوی‌لنگرودی alavitarjomeh@gmail.com منبع: کتاب Digital Transformation طی چهار دهه‌ای که من در زمینه انقلاب تکنولوژی اطلاعات فعالیت کرده‌ام شاهد بوده‌ام که ارزش این صنعت از 50 میلیارد دلار به بیش از 4 تریلیون دلار افزایش پیدا کرده است و پیش‌بینی می‌شود این افزایش در سال‌های آینده همچنان تداوم پیدا کند. در این دوره زمانی جهان تکنولوژی با تحولات بسیاری روبه‌رو شده است: تحول از کامپیوترهای غول‌پیکر به کامپیوترهای کوچک و شخصی و از محاسبات ساده به محاسبات پیشرفته و هوشمند و تحول نرم‌افزارها از نرم‌افزارهای مبتنی بر MVS,VSAM و ISAM به نرم‌افزارهای شرکتی و SaaS و متکی به هوش مصنوعی. من در طول این سال‌ها شاهد بوده‌ام که اینترنت و آی‌فون چگونه و تا چه حد دنیای ما را تغییر داده‌‌‌اند و با تاثیرگذاری شگرف بر بهره‌وری سازمان‌ها موجب دگرگون شدن بازارها و صنایع شده‌‌‌اند و فرصت‌‌‌ها و مزیت‌های رقابتی ارزشمندی را در اختیار شرکت‌ها قرار داده‌اند.
در این میان، شرکت‌هایی که از قافله تکنولوژی‌های جدید عقب مانده‌‌‌اند و نتوانسته‌‌‌اند از مزایای بی‌شمار آنها به طور کامل بهره‌مند شوند به تدریج قافیه را به رقبا باخته‌‌‌اند و از صحنه رقابت کنار رفته‌اند. به طور کلی، امروزه شرکت‌ها برای تضمین بقای خود در میدان رقابت و حضور بلندمدت در بازارهای آینده به انبوهی از تکنولوژی‌های نرم‌افزاری جدید نیاز دارند که همگی آنها به اپلیکیشن‌های برآمده از تکنولوژی هوش مصنوعی و اینترنت اشیا وابسته هستند.
با این حال باید دانست که برای توسعه اپلیکیشن‌های موثر و کلیدی هوش مصنوعی و اینترنت اشیا به یک چیز نیاز مبرمی وجود دارد و آن چیز دیتای عظیم و متمرکز‌شده‌ای است که برای هوش مصنوعی و اینترنت اشیا نقش سوخت و خوراک را بازی می‌کند. این دیتای عظیم از منابع گوناگونی استخراج می‌شود از جمله از سیستم‌های اطلاعاتی شرکت‌ها، تامین‌کنندگان و توزیع‌کنندگان، محصولات فروخته شده به مشتریان و البته شبکه‌های عظیم تشکیل‌شده از حسگرها.
علاوه بر این باید توجه داشت که سرعت و شتاب دیتا در دنیای دیجیتال امروز بسیار بالاست و به تبع آن نیاز مبرمی به ظرفیت بالای ذخیره‌سازی و پردازش دیتای جمع‌آوری شده از میلیون‌‌‌ها فرستنده و تولیدکننده دیتا وجود دارد. در واقع، دیتای جمع‌آوری شده از منابع مختلف را باید با همان سرعتی که جمع‌آوری شده‌‌‌اند مورد پردازش و استفاده قرار داد و در کنار سرعت بالای پردازش و استفاده از دیتا باید به حفظ امنیت دیتا و جلوگیری از لو رفتن آن نیز توجه خاصی داشت. چنین مجموعه کاملی از سرعت، امنیت و تنوع منابع اطلاعاتی را فقط می‌توان در پلتفرم‌های ابری مدرن و همچنین سیستم‌های ابرکامپیوتر پیدا کرد چرا که فقط در چنین سیستم‌هایی است که می‌توان صدها پتابایت یا حتی اگزابایت دیتا را به سرعت ذخیره‌سازی و پردازش و در پایگاه‌های دیتای مناسب و در دسترس انبار کرد تا در صورت نیاز به این دیتا بتوان به راحتی و در کوتاه‌ترین زمان ممکن به آن دسترسی پیدا کرد.
خودتان انجامش دهید
در دهه 1980، هنگامی که در شرکت اوراکل بودم نرم‌افزاری به نام سیستم مدیریت پایگاه دیتای رابطه‌ای یا RDBMS را به بازار معرفی کردیم که در بازار با استقبال چشمگیری مواجه شد، چرا که این سیستم باعث کاهش قابل‌توجهی در هزینه‌های نگهداری دیتا می‌‌‌شد و بهره‌وری بیشتری را در زمینه توسعه اپلیکیشن‌‌‌ها و نگهداری از تجهیزات و تاسیسات ایجاد می‌‌‌کرد. در واقع سیستمی که ما حدود 40 سال پیش طراحی کرده بودیم سنگ بنایی بود برای نسل بعدی اپلیکیشن‌های شرکتی که بعدها در قالب سیستم‌هایی مانند MRP (برنامه‌ریزی الزامات مواد)، ERP (برنامه‌ریزی منابع شرکتی)، CRM (مدیریت روابط مشتری)، اتوماسیون تولید و... شکل گرفتند.
پس از معرفی سیستم ابداعی ما به بازار خیلی زود سر و کله رقبا پیدا شد که مهم‌ترین آنها عبارت بودند از DB2 که توسط شرکت آی‌بی‌ام طراحی شده بود، Ingres که شرکت رشنال تکنولوژی آن را ساخته بود و Mapperکه به شرکت اسپری تعلق داشت. با این همه هیچ‌کدام از این محصولات و شرکت‌ها نتوانستند تهدیدی برای محصول ما باشند اما یک مانع جدی و خطرناک در برابر استفاده گسترده شرکت‌ها و سازمان‌ها از محصول ما وجود داشت و آن مانع کسی نبود جز مدیران ارشد اطلاعات شرکت‌ها. در آن زمان بسیاری از مدیران اطلاعات شرکت‌ها بر این موضوع اصرار داشتند که خود شرکت‌ها و با تکیه به توان داخلی و بهره‌گیری از کارشناسان بخش IT شرکت یا افرادی خارج از شرکت یک سیستم مدیریت پایگاه دیتای مخصوص خود شرکت بسازند.
بعدها هم که شرکت ما در دهه 1990 نرم‌افزار اپلیکیشن شرکتی مانند ERPو CRM را طراحی و روانه بازار کرد باز هم همین اتفاق تکرار شد و دوباره ما شاهد بودیم که بسیاری از مدیران اطلاعات شرکت‌ها به مانع اصلی در برابر پیاده‌سازی سیستم‌های ابداعی ما تبدیل شدند و باز هم بر این مساله تاکید می‌‌‌کردند که کارکنان شرکت به‌ویژه در بخش IT از دانش و تخصص کافی برای طراحی سیستم‌های مشابه و ویژه شرکت برخوردار هستند.
به هر حال اگر‌چه این تلاش‌‌‌ها در اغلب موارد بی‌ثمر بود و شرکت‌هایی که به این حرف مدیران اطلاعات خود گوش می‌‌‌کردند پس از مدتی سرمایه‌گذاری و کوشش در زمینه طراحی چنین سیستم‌هایی از ادامه کار منصرف می‌‌‌شدند و از محصولات آماده استفاده می‌‌‌کردند اما یک چیز در اینجا باید مورد تاکید قرار گیرد که پیشرفت‌های تکنولوژیک و در دسترس قرار گرفتن دانش طراحی سیستم‌های پیچیده اطلاعاتی و غیرانحصاری شدن آنها موجب شده و خواهد شد تا شرکت‌ها خودشان بتوانند نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌های خاص موردنیاز خود را طراحی کنند و بسازند و از وابستگی به سیستم‌های ساخته شده توسط شرکت‌های دیگر که گاه از همخوانی و هماهنگی کافی با ساختارهای عملیاتی آنها برخوردار نیست، خلاصی یابند. در این میان نقش کارکنان و مدیران بخش IT و البته حمایت‌های مدیرعامل در به ثمر نشستن این تلاش‌‌‌ها دارای اهمیت فراوانی خواهد بود و تنها در این صورت است که می‌توان به بهره‌مند شدن حداکثری شرکت‌ها و سازمان‌ها از مزایای پرشمار دگرگونی دیجیتال امیدوار بود.
ادامه دارد
--> اخبار مرتبط کارآمدی عملیاتی با کمک هوش مصنوعی تفاوت کارکنان باانگیزه و بی‌‌انگیزه تحول و حکمرانی دیجیتال در صنایع معدنی - فلزی استفاده از فناوری؛ شاه‌کلید تحول خرده فروشان عصر اقتصاد پروژه‏‌ای فرا‌رسیده

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/732124/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد 6 درصدی را تجربه کرد

جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

سیل برای دبی گران تمام شد

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دولت در وضع کنونی، منفعل بوده و کنترلی بر قیمت ارز ندارد/ نرخ دلار تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ظرفیت افزایش تا 100 هزارتومان را دارد

از هر امری که مردم را نا امید کند بپرهیزید

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403؛ تورم‌های بزرگتر در راه است؟

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

بازگشت بیش از 250 همت از سرمایه‌های مردمی با احیای واحد‌های تولیدی

15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز کشف شد

مبادلات تجاری ایران و ازبکستان افزایش می‌یابد

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و تاجیکستان تشکیل شد

بوشهر ظرفیت خواهرخواندگی با یکی از شهرهای تاجیکستان را دارد

برنامه مدون اقتصادی همدان منطبق با تحقق شعار سال تکلیف شد

رئیس‌جمهور وارد شاهرود شد

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رئیس جمهور وارد شاهرود شد

کشف 15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

ایرانی ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

رفع مشکلات تولیدکنندگان، نیازمندهمکاری تمام دستگاه های اجرایی در سطح ملی است

‌رئیس جمهور ایران چه درخواستی از رئیس جمهور ازبکستان داشت؟

راه اندازی رصدخانه ی تحقق شعار سال در اتاق بازرگانی سنندج

عملیات «وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

درآمد عجیب از زباله گردی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی