AllIDoIsCook: غذا، راهی برای تبادل فرهنگی
تولید و تجارت
بزرگنمايي:
بازار آریا - مترجم: مریم مرادخانی منبع: forbes «توبی اسمیت» از مهاجران نیجریه و اهل آمریکاست. تنها جایی که او در این سالها میتوانست از آنجا غذای نیجریهای پیدا کند، فروشگاهی بود که 40 دقیقه با او فاصله داشت. او میگوید بسیاری از مهاجران نیجریهای در آمریکا همین مشکل را دارند. به همین خاطر، او سال 2018 از دانشگاه انصراف داد تا همراه با شریکش، «بتانی اویفسو»، شرکت خودش را تاسیس کند؛ شرکتی به نام AllIDoIsCook که کارش، ارائه مستقیم غذا و نوشیدنی نیجریهای به مشتریان است. علاقه اسمیت به آشپزی از آنجا شروع شد که به آشپزخانه میرفت و والدین و خالههایش را موقع آشپزی تماشا میکرد. او در سن پایین، مهارتهایش را محک زد. از یک جایی به بعد، مسوول آمادهسازی شام برای خانواده شد. او میگوید: «به نقطهای رسیدم که آشپزی برایم شبیه یک تفریح و سرگرمی شد، بهخصوص تماشای شبکه آشپزی و کارهای خارقالعادهای که میشد با غذا انجام داد. ابتدا آشپزی برایم من مثل راه فراری بود تا بتوانم استرس درس خواندن در رشته حسابداری را کاهش دهم اما از یک جایی به بعد، گرفتارش شدم. از آن زمان، هیچگاه از تلاش برای آشپزی بهتر و یادگیری بیشتر، دست برنداشتهام.»
در آن دوران او هنوز ساکن نیجریه بود. تا اینکه در سال 2015 برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد به ایالاتمتحده نقل مکان کرد. معمولا برای دوستان و همکارانش آشپزی میکرد و سعی میکرد بین کلاسها و شغل موقتی که داشت، زمانی پیدا کند تا به فروشگاههای آفریقایی سر بزند و محصولات سنتی و مواد اولیه بومی آفریقا را خریداری کند. غذاهای مورد علاقهاش زیاد بودند، از جمله پاستای قرمز کاری، بوقلمون گیاهی تند و سوپ گوشت بز که ترکیبی از یک سوپ نیجریهای و نودل ویتنامی بود. او مدتی بعد، دستور غذاهایش را از نوت گوشی به وبلاگی منتقل کرد و نامش را AllIDoIsCook گذاشت. یک وبلاگ طرز تهیه غذا. اما بلافاصله، یکی از دوستانش که غذا پختن بلد نبود، از او خواست که غذایی برایش ارسال کند.
این اولین سفارشی بود که دریافت میکرد. همین جرقهای در ذهنش زد: چه میشود اگر این از یک سرگرمی به یک کسب و کار جدی تبدیل شود؟ او شروع کرد به تحقیق درباره جزئیات کسب و کار آشپزی. مثلا اینکه چطور سفارشهای بین شهری را آماده و فریز کند. او میگوید: «در آن دوران کلی ضرر کردم، به دلیل تاخیر در ارسالها و بستهبندیهای آسیبدیده. اما دست از تلاش برنداشتم و ایستادگی کردم.» یک سال بعد، او با بتانی آشنا شد. بتانی هم دوستانی داشت که حاضر بودند بابت غذاهایش، به او پول دهند.
بتانی میگوید: «با خودم گفتم من الان دارم کاری را انجام میدهم که عاشقش هستم و به همین خاطر، برایم مهم نیست اگر درآمدی از آن کسب نکنم. اما اگر آدمها حاضر باشند بابت همین کار به من پول بدهند، قطعا بیشتر به آن خواهم پرداخت .» او نیز همزمان با توبی، مسیر حرفهای خود را تغییر داده بود. ابتدا معلم بود و سپس کسب و کار خودش را راه انداخته بود. شرکتی به نام Good Eats با بتانی. تا اینکه در سال 2018 این دو با هم متحد شدند. توبی میگوید: «تشکیل تدریجی یک تیم از افراد که به یک چشمانداز نامشخص، ایمان داشتند، خیلی حس خوبی بود. پیوستن بتانی به ما، یک مهر تایید بود بر اینکه گام در مسیر درست گذاشتهایم و رسالت ارزشمندی داریم.»
سپس با کمک «اویینکن فانمیلایو»، یک تستر تکنولوژی که حالا مدیر محصول، استراتژی و ارتباطات شرکت است، توانستند ایده خود را به حقیقت تبدیل کنند. توبی که با فانمیلایو در توییتر آشنا شده بود از او خواست که درباره کسب و کارش ایده دهد. فانمیلایو نیز پذیرفت که داوطلبانه پیشنهادهایی درباره وبلاگ در اختیارش بگذارد. یک سال بعد، توبی چشماندازش را برای بتانی تعریف کرد و او نیز به جمعشان پیوست. توبی میگوید: «او دستی بر همه امور دارد، از برنامههای رشد و توسعه تا برندینگ تا ارتباطات و دهها حوزه دیگر.»
تا سال 2019، شرکت AllIDoIsCook کاملا ثبت شده بود. در حال حاضر این شرکت غذاهای اصیل نیجریهای را به همه ایالتهای آمریکا ارسال میکند و کترینگ مراسماتی چون عروسیها را نیز میپذیرد. آن هم با غذاهایی از فرهنگهای مختلف. در ابتدای پاندمی، شرکت فعالیتهایش را متوقف کرد تا استراتژی خود را تغییر دهند. نهایتا تمرکز خود را روی ارسال غذا گذاشتند، چرا که مراسمات کنسل شده بودند. بتانی میگوید: «فقط برای ماه مه، چهار تا عروسی در برنامه داشتیم که ناگهان پاندمی آمد و همه چیز کنسل شد». اما کسب و کارشان نهایتا دوام آورد تا جایی که امروز بیش از 10هزار باکس «پای گوشت» و خوراکهای خود را به بیش از 3هزار مشتری ارسال کردهاند و انتظار دارند که درآمدشان در سال 2023، به بیش از یک میلیون دلار برسد. مهمتر از همه اینکه، نام این دو اخیرا در لیست 30 کارآفرین برتر زیر 30سال مجله فوربز آمده. این میتواند مسیر موفقیت را برای آنها هموارتر کند.
غذاهایی با یک پیام. برای بتانی و توبی، غذا نه تنها ابزاری برای تبادل فرهنگ و اشتراکگذاری لذت است بلکه کلید تحقق هدف شرکتشان نیز هست: اینکه غذای نیجریهای بیشتر در دسترس مردم باشد، نه تنها در آمریکا بلکه در سراسر جهان. و به این منظور، باید با بسیاری از باورهای نادرستی که در غرب درباره مردم و سلامت غذای نیجریه وجود دارد، مواجه شوند و آنها را رفع کنند. غذای آنها، خود گویای همه چیز است. آنها امید دارند که هر چه مردم، بیشتر با این غذاها و فرهنگ نیجریه آشنا شوند، این باورها به آرامی از بین خواهند رفت.
--> اخبار مرتبط تعداد نوزادان رها شده در یک سال اولین میان وعده سالم کشور تولید شد 11 توصیه مهم درباره زندگی با کرونا را جدی بگیرید با این 5 راهکار از اضطراب کودکان برابر کرونا بکاهید هشدار؛ کودکان را با اخبار کرونا نترسانید!
-
چهارشنبه ۲۸ دي ۱۴۰۱ - ۰۰:۴۱:۵۵
-
۳۷ بازديد
-
روزنامه دنیای اقتصاد
-
بازار آریا
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/731267/