بازار آریا

آخرين مطالب

پیامد بودجه 1402 در بازار سهام؛ زیان احتمالی برخی از گروه‌ها گزارش ويژه

پیامد بودجه 1402 در بازار سهام؛ زیان احتمالی برخی از گروه‌ها
  بزرگنمايي:

بازار آریا - شروع توفانی بازار در سومین هفته زمستان و صعود معنادار شاخص در هفته گذشته، جریان داد‌وستد‌های بورسی را به امری جذاب و هیجانی برای معامله‌گران تبدیل کرده است. چرخه جدید معاملات در حالی از رخوت ماه‌های قبل فاصله گرفته که کارشناسان بازار سرمایه عوامل متعددی را درخصوص همراهی این بازار با انتظارات تورمی و محرک‌هایی همچون رشد قیمت دلار، ریزش شدید قیمت سهام و عملکرد 9ماهه شرکت‌ها مطرح می‌کنند.

به گزارش دنیای اقتصاد، بر اساس اظهارات کارشناسان اقتصادی، روز‌های ناکامی در بازار سهام رو به پایان است. بورس تهران پس از هفته‌های متمادی که با عرضه‌های سنگین و شکل‌گیری صفوف فروش مواجه بود، وارد موج جدید صعودی شده است. گرچه نماگر‌های بورسی در آخرین روز معاملاتی هفته قبل کار خود را قرمزپوش خاتمه دادند، اما جولان شاخص کل در ابرکانال 6/ 1میلیون‌واحدی امیدواری‌های جدیدی را در میان فعالان بورسی ایجاد کرده است.
به همین دلیل شواهد حاکی از بهبود وضعیت این بازار پرحاشیه و امکان رونق ارزش معاملات است. با بررسی آنچه در روز‌های اخیر رخ داده، می‌توان این‌طور استنباط کرد که بازار سهام پس از بازدهی 62/ 4درصدی شاخص نسبت به هفته ماقبل آن، وضعیت مناسب‌تری را پشت سر بگذارد.
با توجه به اینکه بورس تهران در جدال معاملاتی هفته گذشته از دو رقیب خود، یعنی دلار و سکه طلا (با 93/ 2 و 59/ 4درصد بازدهی مثبت) جلو افتاد، باید دید آیا این روند در روز‌های آینده نیز می‌تواند تکرار شود یا نه. در این زمینه کارشناسان اظهارنظر‌های مختلفی را بیان می‌کنند؛ اما به اعتقاد اغلب تحلیلگران، محدوده پرحاشیه 6/ 1میلیون‌واحدی هم اکنون به منزله محدوده حمایتی جدید مورد توجه خواهد بود.
با‌این‌حال انتظار می‌رود وجود برخی ریسک‌های اقتصادی، از جمله مباحث مرتبط با بودجه 1402 و افزایش نرخ خوراک پتروشیمی، روند معاملاتی هفته جاری صنایع مرتبط را تحت تاثیر قرار دهد. از این‌رو تغییرات اعمال‌شده در بخش قیمتی خوراک پتروشیمی‌ها واکنش‌های مختلفی را از سوی فعالان اقتصادی به دنبال داشته است.
تالار شیشه‌ای تحت تاثیر اخبار بودجه در آخرین روز معاملاتی هفته قبل، بازار با خبر ارائه لایحه بودجه به مجلس مواجه شد. همان‌گونه که بار‌ها به این موضوع اشاره شده، برخی از موارد بودجه برای سرمایه‌گذاران از اهمیت بسزایی برخوردار است، به طوری که این امر می‌تواند تا حدود زیادی چشم‌انداز آتی معاملات برخی صنایع، به‌ویژه صنعت پتروشیمی، را تحت تاثیر قرار دهد.
ابراهیم سماوی، کارشناس بازار سرمایه گفت: آخرین اخبار از لایحه بودجه 1402 حاکی از آن است که نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با 40درصد افزایش به 7هزار تومان خواهد رسید. اما با توجه به اینکه مجلس به نرخ مذکور رای نهایی نداده است، باید دید قیمت خوراک پتروشیمی‌ها با چه تحولاتی روبه‌رو خواهد بود. با‌این‌حال اثرات روانی این خبر جریان داد‌و‌ستد‌های گروه مذکور را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.
مباحث مرتبط با نرخ گاز، چه برای شرکت‌هایی که از آن به عنوان خوراک استفاده می‌کنند و چه شرکت‌هایی که از آن به عنوان سوخت استفاده می‌کنند، موضوعی بسیار مهم است. در سال‌های گذشته برای تعیین نرخ گاز، برخی مولف‌ها را به عنوان میانگین قیمتی انتخاب می‌کردند. در این میان وضعیت قیمت‌های جهانی نیز لحاظ می‌شد. اما به نظر می‌رسد امسال وضعیت کمی متفاوت شده است.
در پیش‌نویس ابتدایی لایحه بودجه، نرخ خوراک گاز با افزایش 40درصدی مواجه شده؛ این در حالی است که بررسی قیمت‌های جهانی نشان می‌دهد نرخ محصولات پتروشیمی کاهش یافته است. به این ترتیب تحولات قیمتی در این بخش صنایع مرتبط به‌خصوص گروه متانول را به ورطه زیان خواهد کشاند.
به گفته این کارشناس، افزایش 40درصدی نرخ خوراک برای صنعت پتروشمی توجیه اقتصادی ندارد. او درهمین رابطه اظهار کرد: به دلیل شرایط تحریمی که کشور با آن دست‌و‌پنجه نرم می‌کند امکان صادرات مستقیم گاز عملا منتفی است، اما شرکت‌های پتروشیمی تا حدود زیادی می‌توانند به واسطه صادرات محصولات خود و فرآورده‌های نفتی جور این مهم را بکشند. بااین‌حال دولت ترجیح داده است کار را مجددا برای بنگاه‌های اقتصادی سخت کند. این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که کشور از منظر تامین ارز نیز در مضیقه است. رونق بنگاه‌های اقتصادی منجر به تامین بخش قابل‌توجهی از منابع ارزی خواهد شد، اما دولت به این مسائل کم‌توجهی می‌کند.
سماوی با بیان اینکه افزایش نرخ خوراک گاز، بازار سهام را با فشار عرضه مواجه می‌کند، خاطرنشان کرد: بازارسهام نسبت به برخی اخبار واکنش سریعی نشان می‌دهد. با توجه به اینکه بورس تهران معمولا اثرات آریا بازار را پیش‌خور می‌کند، به نظر می‌رسد معاملات این هفته متاثر از این اخبار با نوسانات منفی مواجه شود. بازار سهام در هفته گذشته عملکرد قابل‌قبولی از خود به نمایش گذاشت، اما امکان تغییر مسیر جریان دادوستد‌ها به دلیل ارائه لایجه بودجه 1402 و انتقاداتی که به آن وارد است وجود دارد.
زیان احتمالی برخی از گروه‌ها او در ادامه به مباحث دیگری درخصوص بودجه اشاره کرد و افزود: نرخ‌های رشد درنظرگرفته شده در برخی حوزه‌ها همخوانی چندانی با وضعیت کنونی اقتصادی ندارد. در حوزه حقوق و دستمزد، رشد‌هایی که در نظر گرفته شده با هزینه‌های موجود جور درنمی‌آید. این موضوع نگرانی فعالان اقتصادی نیز به همراه داشته است. علاوه بر آن، حقوق دولتی در‌نظر‌گرفته‌شده برای معادن و همچنین «نرخ بهره مالکانه» از مواردی است که برای بازار سرمایه حائز اهمیت است.
گرچه در خصوص نرخ نهایی این گزاره مهم همچنان حرف و حدیث زیاد است، اما برآورد‌ها نشان می‌دهد پیشنهاد افزایش 10 تا 20درصدی نرخ مذکور در بودجه می‌تواند گروه‌های کانه‌های فلزی و فلزات اساسی را متضرر کند. محل تامین کسری منابع دولت نیز از موارد مهمی است که باید به آن اشاره کرد. موضوع تامین مالی دولت از طریق اوراق بدهی همچنان در ا بهام است. با توجه به اینکه اوراق بدهی رقیب بازار سهام محسوب می‌شود، میزان فروش اوراق برای اهالی بازار سرمایه مهم است؛ به طوری که ممکن است تصمیماتی که در این مورد اتخاذ می‌شود، بازار سهام را با فشار عرضه و رکود مواجه کند. از این‌رو هر تغییری در اعداد و ارقام مزبور به عنوان متغیر‌های موثر، روند بازار سرمایه را تغییر می‌دهد.
واکنش احتمالی بورس‌بازان به بودجه به نظر می‌رسد بودجه 1402 بار دیگر فشار جدیدی را به بازار سهام وارد کند. درحالی‌که بازار سهام روند رو به رشدی را به رخ فعالان اقتصادی کشیده است، برخی از مباحث بودجه به دلیل آثار تورمی گسترده‌ای که بر برخی صنایع می‌گذارند، نگرانی‌های جدیدی را به میان آورده است. علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه، در همین رابطه گفت: نرخ خوراک پالایشی‌ها در بودجه سبب ترس سهامداران قدیمی این بازار شده است.
سهامدارانی که به صورت بلندمدت در بازار هستند بعد از انتشار خبر افزایش 40درصدی قیمت خوراک پتروشیمی‌ها در لایحه بودجه، ممکن است تغییراتی در پرتفوی خود ایجاد کنند. گرچه انتظارات تورمی که در سال بعد ایجاد خواهد شد تا حدودی می‌تواند ریسک‌های به‌وجود‌آمده در این حوزه را پوشش دهد، اما قطعا بار روانی این مسائل روند داد‌و‌ستد‌های بورسی را متاثر خواهد کرد و اثرات منفی بر بازار خواهد گذاشت.
برآیند کلی پیش‌نویس بودجه حاکی از آن است که بودجه مذکور به ضرر بازار سرمایه تمام خواهد شد. در همین راستا امکان نشان دادن واکنش سریع از سوی سهامداران طی روز‌های آتی وجود دارد. البته برخی تلاش‌ها از سوی دولت برای کاهش ابهامات در این راستا انجام شده است و انتظار می‌رود با دخالت کمیسیون اقتصادی مجلس در مباحث مربوط به لایحه بودجه طی هفته‌های آینده، سایه ابهامات از سر بازار تا حد زیادی برداشته شود.
ضمن اینکه موضوع مالیات نیز یکی از نقاط چالش‌برانگیز بودجه محسوب می‌شود که تب‌و‌تاب فراوانی را در میان فعالان اقتصادی به وجود می‌آورد. به همین دلیل منابع درآمد‌های مالیاتی در بودجه سال 1402 برای سرمایه‌گذاران مهم و بر تصمیمات آنان اثرگذار است.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/729633/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کنفدراسیون صادرات: جمعه و شنبه باید تعطیل شود

آمار بیکاری در انگلیس رکورد زد

تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد

تمایل اوپک برای عضویت جمهوری نامیبیا

اهداف ایران خودرو در سال جهاد اقتصادی

مدیران دولتی مقابله با قاچاق را در اولویت قرار دهند

تاکید استاندارآذربایجان شرقی بر لزوم اعتماد به جوانان در بخش اقتصادی

مخالفت کامل اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها

ضرورت اجرای دقیق قانون تازه تصویب ساماندهی تجارت مرزی

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد

کشف 12 هزار قوطی اکتان بنزین در جنوب تهران

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه 29 فروردین 1402

تاکید رئیس‌جمهور بر اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی برای جلوگیری از قاچاق

جمعه و شنبه باید تعطیل شود

استفاده از توان دانش‌بنیان‌های ایرانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

این ماشین لوکس مخصوص استفاده روزانه است!/ تصاویر

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

ضرورت اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی

رئیسی: همه ظرفیت‌ها برای مقابله با قاچاق به کار گرفته شود

تاکید رئیسی بر اجرای دقیق قانون ساماندهی و نظارت بر کولبران

گلایه تولیدکنندگان از عدم تخصیص سهمیه ارزی از سوی بانک مرکزی/ با دست خودمان تولید را زمین‌گیر نکنیم

کشف لوازم آرایشی 20 میلیاردی قاچاق در قائم شهر

تحریم‌ناپذیری در فروش نفت‌خام و تجارت انرژی کشور با اجرای سیاست پالایشگاه‌داری فراسرزمینی

نوسانات نرخ ارز نفعی برای دولت ها ندارد/ ضمانت بانکی جایگزین مالیات تولیدکنندگان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

قیمت روز خودرو ؛ کدام خودروی وارداتی 90 میلیون تومان ارزان شد؟

ورود 80 میلیون یورویی سرمایه‌گذار آلمانی برای مدیریت پسماند

فجر انرژی خلیج‌فارس، ضامن تولید پایدار شرکت‌های پتروشیمی در منطقه ویژه اقتصادی

ارزش‌گذاری اقتصادی محیط‌زیست در راستای تحقق شعار سال

تاکید رئیسی بر به کارگیری همه ظرفیت‌ها برای مقابله بی‌امان با قاچاق

تأکید رئیسی بر به کارگیری همه ظرفیت‌ها برای مقابله بی‌امان با قاچاق

توجه ویژه به اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در سال‌جاری

رئیسی: همه ظرفیت‌ها برای مقابله بی‌امان با قاچاق به کار گرفته شود

مبارزه با قاچاق امری «فرادستگاهی» است

اسکناس طلا دبی رونمایی شد/ تصاویر

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

توقیف خودروهای شوتی با بیش از 23 میلیارد کالای قاچاق در رودبار

پنجشنبه تعطیل می‌شود یا شنبه؟

اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالفت کرد

لزوم شفافیت در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی

4 هزار واحد تعطیل و نیمه‌فعال امسال احیا می‌شود

نشست خبری سخنگوی اقتصادی دولت با حضور رئیس سازمان بودجه

فعالیت‌های انبارداری منطقه ویژه اقتصادی بوشهر افزایش خواهد یافت

همدان امسال متعهد ایجاد اشتغال 17670 نفر است

پیگیری توسعه روابط اقتصادی و گردشگری ایران و روسیه

چرا اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها مخالف است؟

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 28 فروردین 1403

سقف تراکنش های بانکی تغییر کرد

بیش از 2000 خانه محیط زیست کیفی‌سازی می‌شوند

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی