بازار آریا

آخرين مطالب

از ارتباطات بازاریابی(MC) تا ارتباطات یکپارچه بازاریابی (IMC) تولید و تجارت

از ارتباطات بازاریابی(MC) تا ارتباطات یکپارچه بازاریابی (IMC)
  بزرگنمايي:

بازار آریا - شرکت ها محصولاتشان را تولید می کنند اما برندشان را می فروشند. برند فقط نام و نشانی بر روی بسته بندی محصول نیست؛ بلکه عبارت است از دریافتی که در نتیجه ی تجربه ی مستقیم یا اطلاعات یک مشتری درباره ی یک شرکت یا خط تولید در ذهن و قلب او شکل می گیرد. ارتباطات بازاریابی به طور کلی درباره ی چگونگی ایجاد، انتقال، مدیریت و ارزیابی پیام های برند است. پیام های یک برند در درجه اول با هدف آگاهی بخشی نسبت به یک برند و در قدم بعدی ایجاد تصویر ذهنی از برند، طراحی می‏شوند. دو عامل موجب شکل گیری برند می شوند: کیفیت محصول و ارتباطات بازاریابی. در اینجا، تنها به توصیف ارتباطات بازاریابی می پردازیم.
ارتباطات بازاریابی (Marketing Communication) عبارت جامعی است که برای توصیف تمام انواع مختلف پیام های برنامه ریزی شده ای که برای ایجاد برند استفاده می شوند به کار گرفته می شود. MC یا مفهوم ترفیع (Promotion) به عنوان یکی از 4 عنصر آمیخته بازاریابی (4p) نیز شناخته می شود. برای برقراری ارتباط با مشتری باید سه تصمیم اصلی گرفته شود. در ابتدا باید ابزار ارتباطی مشخص شود، سپس در مورد پیامی که قرار است منتقل شود تصمیم گیری شود و در پایان رسانه ی انتقال آن پیام به مخاطبان هدف مشخص شود. برای هماهنگ و همسو‏کردن تمام فعالیت‏های ارتباطی در هر نقطه‏ی تماس با مشتری در جهت یک هدف، از مفهوم ارتباطات یکپارچه بازاریابی (Integrated Marketing Communication) استفاده می‏شود. این مفهوم، رویکردی است برای هدایت و یکپارچه سازی فرایندهای برنامه‏ریزی، اجرا و نظارت بر پیام‏های برند که رابطه‏ی برند-مشتری را ایجاد می‏کنند.
این ارتباطات با اهداف اطلاع رسانی، ترغیب و اثرگذاری ایجاد می شوند. ضمن اینکه مشتریان بالقوه باید از وجود برند آگاه شوند، مصرف برند را به مشتریان فعلی باید یادآوری کرد و همچنین آنها را ترغیب به خرید بیشتر کرد.
گرچه صاحب نظران مختلف (کاتلر، شولتز، دانکن و سایرین) ابزارهای ارتباطات بازاریابی را اندکی متفاوت دسته بندی کرده‏اند اما به طور کلی می توان آنها را در هشت دسته قرار داد: تبلیغات، پیشبرد فروش، بازاریابی مستقیم، روابط عمومی، فروش حضوری، بسته بندی، رویدادها و اسپانسرینگ، و خدمات به مشتریان. آمیخته ی ترفیع، منتخبی از این ابزارهاست که در دوره‏ی زمانی خاصی به عنوان بخشی از یک کمپین یا برنامه بازاریابی شرکت به کار گرفته می شوند.
تبلیغات، شایع ترین و شناخته شده ترین ابزار ارتباطات بازاریابی است. تبلیغات عبارت است از ارائه ی غیرشخصی محصولات توسط یک شرکت به مخاطبان در قبال دریافت وجه. این امر از طریق رسانه های مختلف چاپی، پخش انبوه، محیطی و تعاملی انجام می پذیرد. این ابزار، ضمن ایجاد آگاهی نسبت به برند موجب ایجاد تصویر برند در ذهن مصرف کنندگان می شود. تبلیغات با هدف دسترسی به مخاطبان انبوه و ایجاد تمایز نسبت به رقبا انجام می شود.
پیشبرد فروش، یک پیشنهاد ارزش افزای کوتاه مدت است برای تحریک مشتری به واکنش و پاسخ فوری و امتحان محصول. بازاریابی مستقیم، یک فرآیند ارتباطی تعاملی و مبتنی بر پایگاه داده است که با استفاده از طیف وسیعی از رسانه‏ها (پست، تلفن، ایمیل و غیره)، سعی در برانگیختن پاسخی از طرف مشتریان دارد. روابط عمومی، تلاش‏هایی است برای ایجاد و کنترل اخبار، اعلان‏ها و یادآورنده‏های یک برند که بدون پرداخت هزینه، از طریق رسانه‏های عمومی منتشر می شوند. فروش حضوری، یک ارتباط بین فردی است که در آن نیروی فروش نیازهای مشتری را با هدف منفعت دو طرف برآورده می‏کند. بسته‏بندی نه تنها ظرف محتوی محصول و حامل اطلاعات آن، بلکه یک رسانه تبلیغاتی رایگان است. شرکت‏ها به سه شکل از رویدادها برای اهداف ارتباطات بازاریابی‏شان استفاده می‏کنند. یا آنها را ایجاد می‏کنند، یا در آنها شرکت می‏کنند و یا از آنها حمایت مالی می‏کنند. خدمات به مشتریان نیز آخرین ابزار ارتباط با مشتری است که عبارت است از فرآیند مدیریت تجربیات تعاملی و دو طرفه مشتری با برند.
این مطلب توسط آقای وحید مقصودی و با استفاده از منابع زیر تالیف شده است.

بازار آریا

دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت
منابع مورد استفاده در این مطلب:
کتاب انگلیسی:
Integrated Marketing Communication نوشته Tom Duncan و Hans Ouwersloot

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/729399/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرایی تازه برای خریداران طلا؛ مالیات جدید در راه است؟

نماینده مردم زنجان : دولت جدیت لازم برای استفاده از افراد توانمند را نداشت/ مجلس در انتسابات تاثیر منفی گذاشت/ چالش‌هایمان بیشتر خواهد شد

مقایسه تعرفه اینترنت ثابت اپراتورها

دفاع از عملکرد اقتصادی دولت: کسی اعتراضی ندارد!

ظهور یک قدرت اقتصادی جدید؛ اقتصاد هند چقدر قوی است؟

شهریه مدارس غیردولتی شفاف می‌شود

خرید و فروش سهمیه ارزی در فرودگاه ها!

دفاع عجیب از عملکرد اقتصادی دولت: کسی اعتراضی ندارد!

پیش‌ بینی قیمت طلا و سکه 8 اردیبهشت 1403

ین ژاپن باز هم سقوط کرد

پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به انتقادات ارزی رئیس مجلس

رشد اقتصادی جامعه و رونق معیشت مردم مرهون تلاش کارگران است

پاسخ معاون رئیسی به انتقادات ارزی قالیباف

بانک مرکزی: کاهش نرخ رشد 12 ماهه نقدینگی تداوم دارد

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

پژو پارس چقدر گران شد؟

بازدید استاندار از چند طرح عمرانی و اقتصادی خرم آباد

بازدید استاندار لرستان از چند طرح عمرانی و اقتصادی خرم آباد

16 میلیارد یورو تعهد ارزی ایفا نشده در کدام سیاه چاله اقتصادی مخفی بود؟

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

الکساندر چفرین: سوپرلیگ پروژه‌ای غیراخلاقی و عواقب آن ویرانگر خواهد بود

جنبش‌های اخیر در دانشگاه‌های جهان نتیجه عملیات وعده صادق

استقبال مقامات آفریقایی از توسعه روابط اقتصادی با ایران

معضل بیکاری به سراغ اقتصاد آلمان آمد

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی، در توسعه سریلانکا مشارکت کند

چقدر کمتر از دوره برجام نفت می‌فروشیم؟

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند

این افراد می توانند تا دو سال از مالیات معاف شوند

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

وظیفه «هیئت»، مقابله با جنگ شناختی و عملیات روانی دشمن است

ارس مقام اول کشور در بین مناطق آزاد و اقتصادی کشور را کسب کرد

بیت‌کوین جهش کرد/ پیش‌بینی 140هزار دلاری برای رهبر بازار رمزارز!

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

کاهش چشمگیر قیمت سکه و طلا در یک هفته اخیر

آلزایمر ارزی دولتمردان

اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است

دستاورد گواهی 30 درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش سراوان + عکس

تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

کارگران اساس و بنای رونق تولید و پیشرفت جامعه هستند

هشدار درباره نفت 100 دلاری و تورم جهانی

مهمترین پیشران تولید، مشارکت واقعی مردم است

کارگران سربازان جنگ اقتصادی و معلمان سربازان جنگ فرهنگی هستند

حقوق کارگر با تورم و مشکلات اقتصادی جامعه همخوانی داشته باشد

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

آمریکا عامل همه جنگ‌ها در دنیا است

آل اسحاق: شوک سیاسی جدید رخ ندهد، احتمال دارد دلار به دامنه 50 هزار تومان برگردد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی