بازار آریا

آخرين مطالب

هفت نکته کلیدی برای موفقیت برندسازی از طریق اسپانسرینگ تولید و تجارت

هفت نکته کلیدی برای موفقیت برندسازی از طریق اسپانسرینگ
  بزرگنمايي:

بازار آریا - اسپانسرینگ را باید یکی از ابزارهای مهم در ارتباطات یکپارچه بازاریابی دانست، که امروزه بسیار مهم و پراهمیت تلقی می شود. از سوی دیگر برگزاری رویدادها و حامی گری این رویدادها یکی از روشهایی است که کمک می کند، بنگاه ها موفق به سخن پراکنی شوند. مثلاً شرکت Pillsbury در سال 1949 اولین مسابقه آشپزی را برگزار کرد و یک رویداد به وقوع پیوست که یک سخن پراکنی بزرگ برای شرکت مذکور را در پی داشت. در واقع پیلزبری با این کار قصد داشت به مردم اعلام کند که در حوزه مواد غذایی نوآور و تامین کننده مواد غذایی با کیفیت بالاست.
حامی گری که در عنوان این مقاله با نام اسپانسرینگ از آن یاد شده است، شکلهای مختلف و ظرافتهای خاص خودش را دارد، متاسفانه بسیاری از سازمان ها و شرکتهای ایرانی از درک آن عاجزند، آنها کورکورانه وارد این بخش می شوند و فقط سرمایه خود را از بین می برند. آکر در کتاب «رهبری برند» به خوبی در چگونگی حامی گری و شرایط آن بحث کرده است. «آکر» معتقد است که حامی گری به 6 دلیل می تواند به ایجاد برند کمک کند :
1- کل سازمان باید به صورت کاملاً منسجم عمل کنند تا واقعه حامی گری به خوبی اتفاق افتد.
2- باید دقت داشت که مشتری در این واقعه در معرض تجربیات جدید قرار گیرد.
3- شرکتها می توانند از این وقایع برای به نمایش گذاشتن محصولات جدید خود استفاده کنند.
4- حامی گری باید بتواند مشتریان بازار هدف را در معرض برند قرار دهد.
5- حامی گری باید از ویژگی انتقال معنای حداکثری در ذهن مخاطب مورد نظر برند برخوردار باشد.
6- یک شرکت، فقط وقتی حامی واقعی یک رویداد تلقی خواهد شد که به واقع بخشی از آن رویداد شده باشد.
دکتر امیر اخلاصی در کتاب « اصول برندسازی : رویکرد ارتباطات یکپارچه بازاریابی » به هفت نکته کلیدی برای موفقیت یک برنامه حامی گری اشاره کرده است. جمع بندی دکتر اخلاصی از نکات مختلف پیرامون حامی گری در کتاب مذکور که در ادامه می خوانید را باید یکی از معدود منابع فارسی بدانیم به با رویکرد IMC به موضوع حامی گری پرداخته است؛ این کتاب علاوه بر موضوع حامی گری در فصول مختلف موضوعات کاربردی و بدیع فراوانی را پیرامون برندسازی را برشمرده است که می تواند برای مدیران ایرانی خصوصاً کسب و کارهایی که بر پایه برند خلق می شوند مفید و موثر باشد.
1- برای حامی گری باید اهداف ارتباطی کاملاً مشخص تعریف شده باشد. دلیلی ندارد که شرکت حامی هر رویدادی شود. بسیاری از سازمانها بدون داشتن اهداف مشخص و به صورت کاملاً کوکورانه حامی هر واقعه ای می شوند و سرمایه خود را دور می ریزند.
2- در حامی گری باید پیش فعالانه عمل شود. از آنجایی که باید بر اساس اهداف ارتباطی از پیش تعیین شده حرکت کرد؛ شرکت موظف است به سمت رویدادهای مختلف، برای جذب حامی گری برود نه اینکه سازمانها به سراغ شرکتها بیایند.
3- در حامی گری باید به سراغ رویدادهایی رفت که کاملاً با پیام برند شرکت هماهنگ باشد. برای مثال یکی از بهترین هماهنگی هایی که در حامی گری ره داده، حامی گری برند سیستکو برای بازیهای المپیک بوده است. در واقع حامی گری از رویدادی که دهم و صدم ثانیه در آن اهمیت دارد، انتخاب هوشمندانه ای است.
4- نباید حامی رویدادی شد که برند شرکت در حاشیه قرار گیرد بلکه باید مالک آن رویداد شد به گونه ای که حضور برند شرکت در آن به طور کامل، ملموس و پررنگ باشد.
5- زمانی که شرکتی حامی یک رویداد می شود باید کاملاً هوشمندانه به دنبال فرصت برای سخن پراکنی در مورد خود باشد و فرصتها را شکار کند.
6- باید به این نکته توجه داشت که حامی گری مزایای دیگری نیز علاوه بر سخن پراکنی دارد. در این رویداد می توان محصولات جدید را معرفی کرد و ارتباط موثری را با افراد کلیدی برقرار نمود. تمامی این موارد مزیت است و باید به دنبال مزایای بیشتری در حامی گری گشت.
7- نکته آخر این که حامی گری باید به صورت فعالانه مدیریت شود، در غیر این صورت رویداد موثری رقم نخواهد خورد و سرمایه شرکت هدر خواهد رفت.
نگارنده، کتاب « اصول برندسازی : رویکرد ارتباطات یکپارچه بازاریابی » نوشته دکتر امیر اخلاصی را به مثابه یک راهنمای عملی برای برندسازی و پایه ای برای مدیریت برند می داند. از این روی مطالعه آن را به علاقه مندان و دانشجویان رشته های مدیریت و MBA و خصوصاً صاحبان کسب و کارهایی که مبتنی بر برند هستند به شدت توصیه می کند.
با این وجود قصد دارم، نسبت به نکته شماره 4 از 7 نکته کلیدی برای موفقیت برنامه اسپانسرینگ انتقاد کنم. در واقع تجربه اینجانب در تعامل با کسب و کارهای کوچک و متوسط باعث شده است، تا نگرشی متفاوت به این موضوع داشته باشم. نمی توان انتظار داشت که تمام شرکتها در برنامه های اسپانسرینگی حاضر شوند که لزوماً در محور حامی گری قرار گیرند. در همان المپیک، چندین اسپانسر حاضر هستند که میزان حضور آنها در المپیک به یک میزان نیست، اما برخی از اسپانسرهایی که شاید در قیاس با اسپانسرهای اصلی در حاشیه قرار گرفته اند نیز بهره لازم را از حامی گری برده اند. در واقع نحوه حضور در برنامه های حامی گری بسیار به استراتژی شرکت و خصوصاً استراتژیهای برندینگ بستگی دارد و بدون شک، این موارد تحت تاثیر شرایط نقدینگی شرکت و علی الخصوص دوره عمر سازمان و برند دارد.
منابع مورد استفاده در این مطلب:
کتاب اصول برندسازی با رویکرد ارتباطات یکپارچه بازاریابی نوشته دکتر امیر اخلاصی انتشارات علمی
در صورت تمایل به مطالعه این کتاب می توانید برای تهیه کتاب با شماره‌های ناشر 02166465970 و یا 09121196279 تماس حاصل فرمایید.

بازار آریا


این مطلب توسط آقای سید حمیدرضا عظیمی گردآوری شده است.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/729340/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مجلس جدید قوانینی را وضع کند که تحولات اقتصادی را به دنبال داشته باشد

نماینده مجلس: کل تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند حتی معاونین و مشاورین؛ دچار بحران فکری شده اند

قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد

با افزایش نرخ رسمی ارز، بازار غیررسمی مهار نمی‌شود

اعلام جزئیات تأمین مالی زنجیره تأمین در سال 1403

تامین به موقع و درست ارز توسط بانک مرکزی

درباره وضعیت بازار ارز، هفته‌ آینده حتما جلسه‌ای را برگزار خواهیم کرد

خاندوزی: نوسانات نرخ ارز هیچ نفعی برای دولت ندارد

بازارسازی برای فروش نفت و استفاده از دستاورد‌های دانش بنیانی بسترساز رشد اقتصادی 5.4 درصدی شد

کلاهبرداری از شهروندان نیشابوری با ترفند مشارکت در فعالیت اقتصادی

نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با سرکنسول روسیه + تصاویر

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

اختصاص 30 درصد از مالیات واحدهای تولیدی به عمران گناباد

نفع نوسان نرخ ارز برای دولت چیست؟/ روایت جدید وزیر اقتصاد را بخوانید

مرحله دوم عملیات وعده صادق

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

کرمان میزبان همایش بین‌المللی راه ابریشم

تعاونی‌های حوزه فرهنگ و هنر در استان‌ها فعال شوند

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

کنفدراسیون صادرات: جمعه و شنبه باید تعطیل شود

آمار بیکاری در انگلیس رکورد زد

تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد

تمایل اوپک برای عضویت جمهوری نامیبیا

اهداف ایران خودرو در سال جهاد اقتصادی

مدیران دولتی مقابله با قاچاق را در اولویت قرار دهند

تاکید استاندارآذربایجان شرقی بر لزوم اعتماد به جوانان در بخش اقتصادی

مخالفت کامل اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها

ضرورت اجرای دقیق قانون تازه تصویب ساماندهی تجارت مرزی

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد

کشف 12 هزار قوطی اکتان بنزین در جنوب تهران

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه 29 فروردین 1402

تاکید رئیس‌جمهور بر اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی برای جلوگیری از قاچاق

جمعه و شنبه باید تعطیل شود

استفاده از توان دانش‌بنیان‌های ایرانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

این ماشین لوکس مخصوص استفاده روزانه است!/ تصاویر

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

ضرورت اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی

رئیسی: همه ظرفیت‌ها برای مقابله با قاچاق به کار گرفته شود

تاکید رئیسی بر اجرای دقیق قانون ساماندهی و نظارت بر کولبران

گلایه تولیدکنندگان از عدم تخصیص سهمیه ارزی از سوی بانک مرکزی/ با دست خودمان تولید را زمین‌گیر نکنیم

کشف لوازم آرایشی 20 میلیاردی قاچاق در قائم شهر

تحریم‌ناپذیری در فروش نفت‌خام و تجارت انرژی کشور با اجرای سیاست پالایشگاه‌داری فراسرزمینی

نوسانات نرخ ارز نفعی برای دولت ها ندارد/ ضمانت بانکی جایگزین مالیات تولیدکنندگان

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

قیمت روز خودرو ؛ کدام خودروی وارداتی 90 میلیون تومان ارزان شد؟

ورود 80 میلیون یورویی سرمایه‌گذار آلمانی برای مدیریت پسماند

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی