پشتیبانی سیستم های اطلاعاتی از تصمیم سازی مدیران در یک فروشگاه زنجیره ای لوازم ورزشی
تولید و تجارت
بزرگنمايي:
بازار آریا - فروشگاه ورزشی کوهستان شرقی (Eeastern Mountain Sports) که در سال 1967 میلادی توسط دو صخره نورد آمریکایی در ایالات متحده تأسیس شده بود، هم اکنون به یکی از فروشگاه های زنجیره ای پیشرو در عرضه ی لوازم کوهپیمایی ذر این کشور تبدیل شده است. علاوه بر محصولات برندهای ورزشی مشهور و با کیفیت، برند مخصوص EMS نیز در 64 شعبه ی این فروشگاه برای علاقه مندان به کوهپیمایی قابل خریداری است.
چهل سال پس از افتتاح نخستین فروشگاه، مدیران آن در دریافت به موقع گزارش های مدیریتی با مشکل مواجه بودند. مدیران نمی توانستند تصویر درستی از الگوی فروش محصولات و عملیات شرکت بدست آورند، چرا که اطلاعات مورد نیاز برای تهیه ی گزارش ها، در نقاط مختلفی از جمله سیستم مدیریت تجاری (merchandising)، سیستم مالی، سیستم صندوق ها (point-of-sale) و غیره، و به صورت جدا از هم ذخیره می شدند. به این ترتیب، کارکنان وقت زیادی را صرف جمع آوری و تنظیم داده ها می کردند.
مدیران پس از بررسی محصولات مختلفی در زمینه ی کسب و کار هوشمند (business intelligence) محصول WebFOCUS را انتخاب کردند. مزیت این محصول آن بود که می توانست داده ها را از سیستم های مختلف جمع آوری کند و به صورتی کاربرپسند نمایش دهد. مزیت دیگر آن، قابلیت نصب آسان آن در سازمان بود، به طوری که نصب و اجرای آن در EMS تنها 90 روز طول کشید. در این سیستم، یک میان افزار (middleware) داده ها را از سیستم های دیگر دریافت کرده و در یک بانک اطلاعاتی ذخیره می کند. سپس داشبوردهایی بر اساس این داده ها تولید می شوند که با مرورگر وب قابل دسترس هستند و یک دید کلی و هدفمند از داده ها به کاربران ارائه می دهند. این داشبوردهای اطلاعاتی، علاوه بر یک دید کلی از شاخص هایی نظیر فروش و موجودی کالا، به کاربران امکان جستجوی جزئی تر را در عملیات دلخواه می دهند. به عنوان مثال، می توان از این طریق، نرخ فروش یک محصول در واحد زمان در هر منطقه ی جغرافیایی را بدست آورد.
شرکت EMS، به تازگی در حال پیاده سازی وبلاگ ها و یک ویکی سازمانی است تا از این طریق، تبادل اطلاعات و دانش در میان کارکنان، بیشتر و بهتر از گذشته صورت پذیرد. مدیران در نظر دارند تا در آینده، با اتصال سیستم های داخلی به سیستم های اطلاعاتی تأمین کنندگان، انتقال اطلاعات، سفارش دهی و پاسخگویی به مشتریان را سرعت ببخشند.
داشبوردهای اطلاعاتی شرکت EMS، به خوبی نشان می دهند که چگونه سیستم های اطلاعاتی، روند تصمیم سازی را بهبود می بخشند. به علت پراکندگی اطلاعات در گذشته، مدیران قادر نبودند به درستی در مورد میزان صحیح خرید و موجودی کالا تصمیم بگیرند. این مسأله، هزینه های عملیاتی را افزایش می داد و گاهی موجب عدم پاسخگویی مناسب به مشتریان می شد. مدیران شرکت می توانستند این روند را ادامه دهند و یا یک سیستم یکپارچه مدیریت منابع (مانند نرم افزار SAP) خریداری کنند تا تمام بخش های شرکت را پوشش دهد، به طوری که اطلاعات همه ی قسمت ها در یک نرم افزار واحد تجمیع شود. اما اجرای راه حل آخر، به گونه ای مشکل و پرهزینه است که برای بسیاری از کسب و کارهای کوچک و متوسط قابل استفاده نیست. به جای آن، مدیران شرکت تصمیم گرفتند از یک سیستم کسب و کار هوشمند استفاده کنند که قادر است داده های عملیاتی را از منابع مختلف و سیستم های قدیمی شرکت دریافت کرده و سازماندهی کند. به این صورت، تصیمیم سازان سریعاً تصویری کلی از شاخص های کارآیی (performance indicators) بدست می آورند. سیستم مذکور به مدیران کمک کرده است تا تصمیمات بهتری نسبت به گذشته بگیرند که در افزایش فروش، تخصیص بهتر منابع و ترویج نام شرکت به عنوان نمونه ی موفق کسب و کار، نمود پیدا کرده است.
این مطلب توسط آقای احمد میرخانی و با استفاده از منابع زیر تألیف شده است.
دانلود این مطلب از کتابخانه پایگاه اطلاع رسانی صنعت منابع مورد استفاده در این مطلب:
کتاب انگلیسی:
Management Information Systems نوشته ی Ken Laudon و Jane Laudon
سایت انگلیسی:
Eastern Mountain Sports
لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/729281/