بازار آریا

آخرين مطالب

راز موفقیت پرفروش ترین شرکت دنیا تولید و تجارت

  بزرگنمايي:

بازار آریا - سام والتون در سال 1918 در اکلاهما به دنیا آمد و تا 5 سالگی در مزرعه پدرش کار می‌کرد. پس از آن به دلیل مخارج زندگی، آنها مزرعه را رها کردند و برای تجارت به شهرهای مختلف رفتند.
سام از همان کودکی مهمان‌نواز بود و بعدها نیز همین مهمان‌نوازی در مقابل مشتریان او را موفق کرد. در اوت 1945 او پس از مرخص شدن از ارتش، امتیاز فروشگاه «بن فرانکلین» در نیوپورت آرکانزاس را خریداری و یک ماه بعد آن را افتتاح کرد. در طول دهه 1950 و اوایل دهه 1960، والتون 15 شعبه دیگر بر تعداد فروشگاه‌های خود افزود. وی در زمستان 1962 در جلسه هیات مدیره پیشنهاد کرد که کالاها در فروشگاه‌ها با تخفیف به فروش برسند؛ ولی هیات‌مدیره نظر او را نپذیرفت.
والتون و برادرش در سال 1962 اولین فروشگاه با تخفیف را به صورتی ساده و سنتی در شهر آرکانزاس افتتاح کردند. در آن سال هیچ کس نمی‌توانست تصور کند خرده‌فروشی بتواند چنان رونقی داشته باشد که دست یافتن به آن برای دیگر کسب و کارها یک رویا به حساب آید؛ اما همت والای والتون بزرگ‌ترین خرده‌فروشی قرن را بنیان نهاد و نشان داد که آنچه انسان بخواهد، محقق خواهدشد. آنها دومین فروشگاه را در 1966 در شهر‌هاریسون افتتاح و در 31 اکتبر 1969 آن را به وال-مارت تبدیل کردند.
در سال 1970 والتون اولین مرکز توزیع کالا و همچنین اداره مرکزی آن را به وسعت 72 هزار فوت مربع احداث و از سال 1972 طرح سهیم کردن کارکنان در سود سالانه کمپانی را اجرا کرد. مثلا یک صندوقدار که ساعتی 11 دلار دستمزد می‌گرفت بعد از 24 سال 220 هزار دلار سهم از سود دریافت می‌کرد. فلسفه تجاری والتون در مدیریت این بود که یک محیط صمیمی در هر فروشگاه ایجاد کند و تاکید داشت که داشتن آرامش روحی هنگام کار خیلی مهم بوده و رضایت شغلی را سبب می‌شود. بدین ترتیب در هر کارمندی این احساس به وجود می‌آمد که وال-مارت واقعا متعلق به او است.
در طول سال‌های توسعه، والتون ضمن سرکشی به فروشگاه‌های خود، ‌توجه جدی به رقبا داشت و دنبال ایده‌های جدید در بیشتر کردن میزان فروش با قیمت‌های مناسب بود. او بدون رویارویی با فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگ نظیر پنی، سیرز یا غولی به نام کی-مارت تمام تلاش خود را صرف توسعه در شهرهای کوچکی کرد که دارای پتانسیل زیاد بوده و در آنها برای رقبای دیگر صرفه رقابتی وجود نداشت. رشد وال مارت (walmart) شتاب گرفت و در پایان سال 1975 والتون 104 فروشگاه با حدود 6000 کارمند و فروش سالانه 236 میلیون دلار را تاسیس کرده بود.
در دسامبر 1987 وال-مارت فروشگاه‌های خیلی عظیم به نام‌هایپرمارت در کارلند تگزاس را افتتاح کرد که در وسعتی به مساحت 200 هزار فوت مربع انواع کالاهای مورد نیاز عموم را عرضه کرد. این فروشگاه در درون خود دارای غذاخوری، فروشگاه‌های وسایل آرایش، کفاشی، خشک شویی و… بود و امکان انجام کلیه خریدها در یک مراجعه مشتری را میسر می‌ساخت. به‌رغم خوش‌بینی‌ها، ایده‌ هایپرمارکت‌ها آن طور که انتظار می‌رفت موفقیت‌آمیز نبود، لذا احداث آنها متوقف شد و طرح ایجاد سوپرسنترها دنبال شد که کمی کوچک‌تر از‌ هایپرمارکت بودند.
در پایان سال مالی 1991 تعداد فروشگاه‌های وال-مارت در 35 ایالت به 1573 رسید که تعدادی از آنها به مراتب از فروشگاه‌های دیگر بزرگ‌تر و خود دارای انبارهای مواد غذایی بودند.
والتون در سبک مدیریت با تاکید بر ابتکارات فردی، آزادی عمل و خودگردانی، باب جدیدی در نظارت مستقیم گشود. تمام مشتریان به هنگام ورود به فروشگاه‌ها با کارمندانی مواجه می‌شدند که برای راهنمایی آنها در یافتن کالاهای مورد نیازشان منصوب شده بودند.در 17 مارس 1992 والتون مدال آزادی را از رییس‌جمهور جورج بوش پدر دریافت کرد؛ ولی متاسفانه نتوانست از این مدال بهره ببرد و 9 روز بعد از دریافت آن به علت سرطان درگذشت. دیوید گلاس 53 ساله که از نظر سبک مدیریتی بسیار معروف بود و از سال 1988جایگزین او گردیده بود، دارای تجربه کافی در اداره سوپرمارکت‌ها بود و بعداز سام والتون نیز یک تشکیلات منسجم ایجاد کرد تا شالوده‌هایی را که او ایجاد کرده بود به صورت تزلزل‌ناپذیر دنبال کند. از سال 2000 نیز «لی اسکات» به عنوان مدیرعامل، سکان هدایت شرکت را به دست گرفت.
وال-مارت با استفاده از مراکز توزیع پیشرفته و ناوگان حمل‌و‌نقل متعلق به کمپانی، در کاهش هزینه‌های توزیع نیز بسیار موفق بود به طوری که هزینه‌های توزیع آن نصف سایر رقبا تمام می‌شد. سال 1997 که برای اولین بار فروش وال-مارت از مرز 100 میلیارد دلار گذشت، تعداد کارکنان داخلی به 680 هزار و تعداد کارکنان بین‌المللی 115 هزار نفر رسیده بود. در آستانه ورود به هزاره جدید، وال-مارت با یک میلیون و 140 هزار نفر، بزرگ‌ترین شرکت خصوصی جهان از لحاظ تعداد نفرات شناخته شد و در رده‌بندی مجله فورچون به عنوان تحسین‌برانگیزترین شرکت جهان معرفی شد. در سال 2002 نیز وال-مارت در صدر جدول 500 شرکت برتر جهانی این مجله قرار گرفت. کمپانی وال-مارت عقیده دارد در عصر صنعت مدرن هر شرکتی که بتواند در نقش رهبری حرکت‌های مردم پسند حمایت از محیط‌زیست قرار‌گیرد، با استقبال مشتریان و رسانه‌های جمعی مواجه خواهدشد. به همین دلیل هر سال در روز زمین، در مراسم درختکاری شرکت کرده و فیلم‌های ویدئویی به مشتریان خود عرضه می‌کند که در آن چگونگی حفاظت از محیط زیست و آبیاری درختان نمایش داده شده است. اکنون وال-مارت با بیش از 2 میلیون کارمند در سراسر جهان بزرگ‌ترین شرکت از لحاظ منابع انسانی است و با فروش بالغ بر 408 میلیارد دلار در سال، با اختلاف زیاد بیشترین فروش را در میان سایر شرکت‌های دنیا دارد. وال مارت با شعار «هر روز ارزان‌تر از دیروز» کماکان در حال گسترش امپراتوری خود در جهان می‌باشد.

بازار آریا

دانلود این مطلب از پایگاه اطلاع رسانی صنعت

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/729265/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

️اقتصاد باید بر پایه مشارکت مردم باشد

سیگنال مثبت به بورس تهران

پیانو هم قیمت یک آپارتمان شد

دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند

هشدار درباره آینده اقتصاد ایران

قرارداد کار کارگران یک ماهه شد!

واکنش همتی به سخنان قالیباف؛ زندگی را برای مردم سخت و پیچیده نکنید

اتفاق جدید در بازار مسکن؛ خریداران مسکن و مستاجران منتظر تغییر باشند

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

اجرای اقدام عملی برای رفع چالش‌های پیش‌روی توسعه اقتصادی مازندران

کشف 3 هزار لیتر سوخت قاچاق از 10 خودرو

مدیر شرایط اضطراری و بحران پتروشیمی‌های منطقه ویژه پارس منصوب شد

قیمت این خودرو 30 میلیون تومان ارزان شد

برای رفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید برنامه جمعی داشت

تاکید وزیر اقتصاد بررفع موانع حقوقی و قانونی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد

ایجاد بازارچه مرزی سرخس در انتظار منطقه آزادشدن

تاثیر تثبیت بر انتظارات تورمی

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی

نرخ مصوب انواع میوه اعلام شد؛ قیمت گوجه سبز سر به فلک کشید!

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند

شیائومی نیامده رکورد زد!

بی‌رمقی اونس جهانی برای سومین روز متوالی

مطالبه‌گری؛ مهمترین برنامه عملیاتی بنیاد شهید و امور ایثارگران در دولت سیزدهم

ظرفیت تحول حوزه صادرات خراسان رضوی با نمایشگاه اکسپو 2024

دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا

ابر دولت در قطب مرکز داده پیام راه اندازی می‌شود

نقش کلیدی کارگران در رونق اقتصادی

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان به کجا می‌رسد؟

ارز حج 1403 تأمین شد

اختلاف بر سر افزایش حقوق بازنشستگان؛ مبنا کدام قانون باید باشد؟

آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش- سراوان

صدور نخستین برات الکترونیکی توسط شبکه بانکی

کارگران پیشران توسعه ومسائل اقتصادی هستند

تشکیل اتحادیه‌های صنایع دستی برای تحقق شعار سال در تیران اولویت دارد

با 200 میلیون تومان چه خودرویی بخرم؟

گزارش امیرعبداللهیان از سفر رئیسی به سریلانکا و پاکستان

ضرب الأجل قالیباف به دولت رئیسی / فقط تا روز یکشنبه می‌مانیم /جلسه سومی وجود ندارد

مسئولان استان متناسب با "تحقق شعار سال" برنامه‌ریزی کنند

اشتیاق برای دیدن رئیس‌جمهور و ابراز احساسات شدید به رهبری در سفر خارجی رئیسی

انتقاد از مصوبه مجلس در مورد مالیات طلا؛ دیگر مردم سمت خرید طلا هم نمی‌آیند

قیمت تخم‌مرغ در سراشیبی افتاد؟

نرخ ارز کشورهای عربی در ایران/ دینار عراق و درهم امارات چند؟

کشف محموله میلیاردی باتری‌های قاچاق در بابل

اشتغال 700 نفر دربازارچه‌های مرزی خراسان رضوی

همکاری اقتصادی خراسان رضوی و ولایت هرات وارد مرحله جدید شد

ضرب الأجل قالیباف برای دولت رئیسی /فقط تا روز یکشنبه برای برنامه اقتصادی منتظر می مانیم /جلسه سومی وجود ندارد

قالیباف: منتظر برنامه بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز هستیم / بانک مرکزی برنامه ندهد مجلس برنامه می‌دهد

حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن

قالیباف: منتظر برنامه دولت برای مدیریت بازار ارز هستیم

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی