بازار آریا

آخرين مطالب

اثر تاریخی بحران‌ها مدل‌سازی شد

شوک نااطمینانی به اقتصاد جهان مقالات اقتصاد جهاني

شوک نااطمینانی به اقتصاد جهان
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : یک پژوهش با رصد 71 اقتصاد پیشرفته و در حال توسعه، یک مدل برای اندازه‌گیری نااطمینانی ارائه کرده است. این شاخص حاکی از آن است که عدم اطمینان جهانی از زمان رای‌گیری برگزیت در سال2016 به‌طور مداوم بالا بوده است. در سال2019 با تنش‌های تجاری ایالات متحده و چین و در مارس2020 با گسترش کووید-19 در سراسر جهان به سطوح تاریخی بالایی رسید. اگرچه این شاخص به سطوح کمتر از میانگین تاریخی در سال2021 رسید، اما با تهاجم روسیه به اوکراین و بحران هزینه زندگی مرتبط با آن، دوباره اوج گرفته است.
ردیابی عدم قطعیت با فراوانی بالا در زمینه شوک‌های متعددی که در سال‌های گذشته به اقتصاد جهانی ضربه زده است برای از هم گسیختن و کاهش منابع عدم اطمینان مفید است. این گزارش یک معیار اندازه‌گیری جدید ماهانه مبتنی بر متن از عدم قطعیت را برای 71 اقتصاد پیشرفته و در حال توسعه ارائه می‌دهد. این معیار نشان می‌دهد که عدم اطمینان از سال2016 به‌طور مداوم بالا بوده است و در طول همه‌گیری کووید-19 به اوج خود رسیده و با جنگ روسیه و اوکراین و بحران هزینه‌های زندگی مرتبط با آن، شاهد تجدید حیات نااطمینانی در اقتصاد جهانی هستیم.
مشکلات اندازه‌گیری عدم قطعیت
در چند سال گذشته، اقتصاد جهانی از شوک در پی شوکی دیگر به‌شدت ضربه خورده است. این شوک‌ها شامل تنش‌های تجاری بین ایالات متحده و چین طی سال‌های 2018تا2019، همه‌گیری کووید-19، حمله روسیه به اوکراین، افزایش تورم و تشدید سریع سیاست‌های پولی است. موضوع مشترک این شوک‌ها و مشخصه کلیدی چشم‌انداز اقتصادی فعلی، عدم اطمینان‌های اقتصادی و سیاسی مرتبط است. در این زمینه، سیاستگذاران و محققان در سراسر جهان باید عدم اطمینان را به موقع پیگیری کنند و این مستلزم داشتن معیاری از عدم قطعیت کلی در زمان واقعی برای منابع مختلف عدم اطمینان اقتصادی و سیاستی است. با این حال، معیارهای عدم قطعیت اقتصادی به‌دست‌آمده از مدل‌های آماری برای ثبت سریع تغییرات مرتبط با تحولات ناگهانی و غافلگیرکننده و همچنین برای تفکیک انواع عدم قطعیت مناسب نیستند.
برای رفع این موضوع، ادبیات اندازه‌گیری عدم قطعیت با تکیه بر معیارهای عدم قطعیت مبتنی بر متن، پیشرفت چشمگیری داشته است. این معیارهای عدم قطعیت آینده‌نگر هستند؛ زیرا منعکس‌کننده عدم قطعیت در زمان واقعی هستند که توسط روزنامه‌نگاران، اقتصاددانان و مفسران در هنگام بحث درباره چشم‌انداز اقتصادی درک و بیان می‌شود. نمونه‌ای از این معیارها عبارتند از: شاخص عدم قطعیت اقتصادی و سیاستی (بیکر و همکاران 2016)، شاخص ریسک ژئوپلیتیکی (کالدارا و یاکوویلو 2022)، معیار عدم قطعیت توییتر (بیکر و همکاران 2021)، معیار جست‌وجو (بونتمپی و همکاران.2021) و شاخص عدم قطعیت جهانی (WUI) در دسترس برای 143 کشور به صورت سه ماهه. این گزارش با ایجاد یک شاخص ماهانه جدید عدم قطعیت برای 71 کشور با استفاده از گزارش‌های واحد اطلاعات اکونومیست (EIU) به این ادبیات رو به رشد کمک می‌کند. تا جایی که مشخص است این اولین تلاش برای ایجاد یک معیار ماهانه مبتنی بر متن از عدم قطعیت است که مجموعه بزرگی از کشورهای در حال توسعه را پوشش می‌دهد و در بین کشورها قابل مقایسه است.
نسخه ماهانه شاخص عدم قطعیت جهانی
گزارش کار قبلی خود برای ایجاد نسخه ماهانه جدیدی از شاخص عدم قطعیت جهانی (WUI) را برای 71 کشور جداگانه از سال 2008 به بعد گسترش می‌دهد. WUI با استفاده از فراوانی کلمه «عدم قطعیت» (و انواع آن) در گزارش‌های ماهانه واحد اطلاعات اکونومیست تعریف می‌شود. برای اینکه WUI در بین کشورها قابل مقایسه باشد، تعداد خام با تعداد کل کلمات در هر گزارش مقیاس‌بندی می‌شود. در مقابل معیارهای موجود برای عدم قطعیت سیاسی و اقتصادی، دو عامل به بهبود قابلیت مقایسه WUI در بین کشورها کمک می‌کند. اول: WUI بر اساس یک منبع واحد است. این منبع دارای پوشش موضوعی خاص یعنی تحولات اقتصادی و سیاسی است. دوم، گزارش‌های واحد اطلاعات اکونومیست از یک فرآیند و ساختار استاندارد پیروی می‌کنند. فرآیندی که از طریق آن گزارش‌های کشوری واحد اطلاعات اکونومیست تولید می‌شود، به کاهش نگرانی‌ها درباره دقت، تعصب ایدئولوژیکی و سازگاری WUI کمک می‌کند. اما ما فقط یک گزارش واحد اطلاعات اکونومیست به ازای هر کشور در ماه داریم.
نسخه ماهانه شاخص عدم قطعیت جهانی از ژانویه2008 تا اکتبر2022 نشان می‌دهد که عدم اطمینان جهانی از زمان رای‌گیری برگزیت در سال2016 به‌طور مداوم بالا بوده است. در سپتامبر2019 با تنش‌های تجاری ایالات متحده و چین و در مارس2020 با گسترش کووید-19 در سراسر جهان به ارزش های تاریخی بالایی رسید و پس از کاهش به سطوح کمتر از میانگین تاریخی در سال2021، با تهاجم روسیه به اوکراین و بحران هزینه زندگی مرتبط با آن، دوباره اوج گرفته است.
نسخه ماهانه جدید مقاله از شاخص عدم قطعیت جهانی بر اساس نسخه فصلی قبلی از این شاخص است. سه تفاوت اصلی بین این دو نسخه وجود دارد. اول، فراوانی: یکی ماهانه است؛ درحالی‌که دیگری سه‌ماهه است. دوم، زمان: نسخه ماهانه از سال2008 شروع می‌شود؛ درحالی‌که نسخه سه‌ماهه از دهه1950 شروع می‌شود. سوم، پوشش کشور: نسخه ماهانه دارای داده‌های 71 کشور است؛ درحالی‌که نسخه سه‌ماهه دارای داده‌های 143کشور است. این سه تفاوت به این دلیل است که واحد اطلاعات اکونومیست از ژانویه 2008 شروع به انتشار گزارش‌های کامل کشورها برای 71کشور به‌صورت ماهانه کرد. مقایسه نسخه ماهانه فصلی شاخص عدم قطعیت جهانی نشان می‌دهد این دو سری از الگوهای بسیار مشابهی پیروی می‌کنند و همبستگی بالایی دارند (همبستگی 8/ 0 است).
تجزیه عدم قطعیت
یکی از مزیت‌های رویکرد مبتنی بر متن برای اندازه‌گیری عدم قطعیت این است که می‌توان محرک‌های عدم قطعیت را با تجزیه و تحلیل اینکه کدام کلمات در کنار نام‌های عدم قطعیت در مجموعه داده‌ها ظاهر می‌شوند، شناسایی کرد. در اینجا تجزیه نااطمینانی به‌صورت کلی برای جنگ تجاری، بیماری‌های همه‌گیر و جنگ در اوکراین انجام شده است. به‌عنوان مثال، عدم قطعیت از هر یک از اقتصادهای سیستمی با فراوانی که کلمه عدم قطعیت در گزارش‌ها در مجاورت کلمه مربوط به کشور دارای اقتصاد سیستمی مربوطه ذکرشده، اندازه‌گیری می‌شود. کلمات خاص کشور شامل نام کشور، نام روسای‌جمهور، نام بانک مرکزی، نام روسای بانک مرکزی و رویدادهای مهم کشور انتخاب شده (مانند برگزیت) است.
تجزیه عدم قطعیت به‌صورت کلی سهم پنج شوک بزرگی را که از سال 2016 رخ داده است، نشان می‌دهد. مشاهده می شود که در ژوئن2016 عدم اطمینان ناشی از وضعیت برگزیت بریتانیا پس از رای غیرمنتظره خروج از اتحادیه اروپا افزایش یافت. این افزایش با عدم اطمینان ناشی از ایالات متحده پس از انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور تداوم یافت. در سال2018، تنش‌های تجاری چین و ایالات متحده شروع به ایجاد عدم اطمینان عمده برای کشورها در سطح جهان کرد و به بزرگ‌ترین محرک نااطمینانی در اقتصاد جهانی تبدیل شد. در سال2020، همه‌گیری کووید-19 به‌عنوان یک محرک کلیدی عدم اطمینان جهانی افزایش یافت؛ اما اخیرا با غلبه بر عدم اطمینان ناشی از جنگ در اوکراین و عدم اطمینان تجاری مجددا شاهد رشد شاخص عدم اطمینان به‌دلیل بحران انرژی جهانی هستیم.
این گزارش بر مبنای مقاله «ردیابی عدم قطعیت در چشم‌انداز اقتصاد جهانی که به سرعت در حال تغییر است» از نیکلاس بلوم (2022) تهیه شده است.
--> اخبار مرتبط نمره قبولی اقتصاد روسیه پیش‌بینی اقتصاد آسیا نطق پوتین کور شد پارادوکس خودکفایی و توسعه در چین دلخوری‌های رفقا از پوتین

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/727005/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

صادرات حوزه غذایی کشور بسیار محدود است

یارانه نان را به جای نانوا به مردم بدهید

تداوم روند کاهشی مصرف سرانه فرآورده‌‌‌های گوشتی

رقابت نفسگیر منطقه‌ای در صنعت غذا

اجرای نمایش «کی با من پیتزا می‌پزه؟» برای کودکان

اجرای «مجنون آن لیلی» با روایت رشید کاکاوند

گردهمایی عامه‌پسندها پس از 30 سال

«فرداها» پشت ویترین کتاب‌فروشی‌ها

میراث سینماگر فقید

پل آهنی؛ نماد انقلاب صنعتی

70 سال تاخیر!

سهمیه ایتالیا، شاید 6 تیم

امروز؛ بهتر از بازی اول باش

دست‌های خالی در باواریا

چطور دفاع می‌کنید؟

احتمال سرمایه‌گذاری گلرنگ در تخفیفان

ارائه یک پلتفرم بانکداری دیجیتال برای کسب‌وکارها

دومین خروج بزرگ بنیانگذاران رقم می‌خورد؟

فرار سرمایه‌گذاران خطرپذیر از اژدهای سرخ

اثر تورمی در کمین تاکسی‏‏‌های اینترنتی؟

روز پایان اکسپو روز شروع فعالیت است

صنعت لوازم خانگی زیر ذره‌بین

راه گشایش ارزی برای تولید به قصد صادرات

مسیریابی بانک‌ بزرگ پس از ادغام

بازار جهانی - 1403/02/01

پلیمر خاورمیانه - 1403/02/01

زنجیره فولاد - 1403/02/01

پلیمر جهانی - 1403/02/01

بازار جهانی فلزات در مدار صعود

بانک مرکزی انتشار ایران‌چک 500هزارتومانی را تکذیب کرد

مخالفت انجمن اقتصاد ایران با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

آفت‌زدایی از فساد اداری

وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه

ادامه زیاندهی خودروساز ویتنامی

8 تا 10هزار خودروی برقی در راه است

احیای انرژی هسته‌‌‌‌ای در اروپا

افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی

لزوم واقع‌بینی در مسیر گذار انرژی

ظرفیت مغفول یک‌میلیارد دلاری

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

بازنگری میانجی در میانجی‌گری

چرا باید به نسل «زد» امیدوار بود؟

وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل

رسوب فایل فروش مسکن در منطقه 2 تهران

بازار - 1403/02/01

بهبود نامتوازن اقتصاد منطقه

نبض شاخص - 1403/02/01

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی