بازار آریا

آخرين مطالب

چرا بازار فروش اوراق ارزی داغ نشد؟

استقبال خریداران از اوراق سکه گزارش ويژه

استقبال خریداران از اوراق سکه
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : بانک مرکزی در گزارشی جزئیات میزان معاملات اوراق سکه و گواهی ارزی را از ابتدای انتشار آنها منتشر کرد. بر این اساس تا پایان روز سه‌شنبه 29آذرماه بیش از 70میلیون ورقه اوراق سکه معادل 70هزار سکه تمام بهار آزادی و بیش از یک‌میلیون و 440هزار دلار گواهی ارزی توسط متقاضیان خریداری شده است. اوراق سکه اولین بار در هفدهم آبان‌ماه با قیمت 15میلیون و 875هزار تومان به خریداران فروخته شد. معاملات ثانویه این اوراق نیز از تاریخ 18آبان ماه آغاز شد و تا تاریخ هفدهم اردیبهشت سال1402 ادامه خواهد داشت. معاملات اوراق سکه تاکنون توانسته بیش‌از یک‌هزار میلیارد تومان نقدینگی جمع‌آوری کند.
همچنین بنابر اعلام بانک مرکزی، حداقل و حداکثر میزان خرید اوراق گواهی ارزی توسط هر شخص حقیقی به ترتیب معادل ریالی 1000 دلار و 4000 دلار بوده و پرداخت وجه اوراق در زمان انتشار صرفا به «ریال» خواهد بود. بانک مرکزی به وکالت از خریداران اوراق، نسبت به تامین دلار و نگهداری آن تا زمان سررسید اوراق اقدام می‌کند. بانک مرکزی اعلام کرده که در صورت مطالبه خریداران اوراق سکه و گواهی ارزی، امکان تحویل سکه و اسکناس ارز خریداری شده به مشتری در زمان سررسید درنظر گرفته شده است.
جزئیات معاملات اوراق سکه و گواهی ارز
به گزارش بانک مرکزی، براساس معاملات انجام‌شده تا پایان روز سه‌شنبه 29آذرماه، بیش از 7میلیون ورقه اوراق سکه معادل 70هزار سکه تمام بهار آزادی و بیش از یک‌میلیون و 440هزار دلار گواهی ارزی توسط متقاضیان خریداری شده است. انتشار اوراق سکه از تاریخ 17آبان با قیمت 15میلیون و 875هزار تومان آغاز شد. معاملات ثانویه این اوراق نیز از تاریخ 18آبان ماه آغاز شد و تا تاریخ هفدهم اردیبهشت سال1402 ادامه خواهد داشت. قیمت این اوراق در بازار ثانویه به بیش‌از 17میلیون تومان رسیده است و با انجام یک محاسبه ساده می‌توان فهمید که تاکنون بیش‌از یک‌هزار میلیارد تومان اوراق سکه به فروش رسیده است. این به این معنی است که با عرضه این اوراق و معامله آن در بازار ثانویه تاکنون، حدودا یک‌هزار میلیارد تومان نقدینگی جمع‌آوری شده است.
شرایط معامله اوراق سکه
به‌گفته بانک مرکزی، اوراق سکه بانک مرکزی معاف از مالیات است و کلیه اشخاص حقیقی می‌توانند حداکثر معادل 100 سکه تمام بهار آزادی طرح جدید و همچنین صندوق های سرمایه گذاری طلا بدون محدودیت، نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند. این به این معنی است که متقاضیان می‌توانند نسبت به خرید حداکثر 10‌هزار ورقه سکه بانک مرکزی اقدام کنند. سررسید اوراق سکه بانک مرکزی، 6 ماه پس از عرضه اولیه، با تسویه نقدی در سررسید است. قیمت تسویه نقدی اوراق نیز معادل میانگین موزون قیمت‌های پایانی تمامی گواهی‌های سپرده سکه بانک‌ها و اوراق سکه بانک مرکزی در بورس کالای ایران در آخرین جلسه معاملاتی خواهد بود و درصورت مطالبه مشتریان، امکان تحویل سکه خریداری‌شده به مشتری درنظر گرفته شده است.
البته امکان معامله این اوراق در بازار ثانویه نیز فراهم شده است و معاملات ثانویه اوراق سکه مرکزی، در بورس کالای ایران انجام می‌شود و دارندگان اوراق درصورت تمایل به فروش اوراق زودتر از سررسید، می‌توانند اوراق سکه خود را در بورس کالای ایران، به قیمت روز به فروش برسانند. بر این اساس، بانک مرکزی، تسویه نقدی اوراق در سررسید و همچنین نقدشوندگی این اوراق در بازار ثانویه بورس کالای ایران به قیمت روز را متعهد می‌شود. نکته قابل توجه این است که اوراق سکه بانک مرکزی علاوه بر امکان سرمایه‌گذاری در طلا، قابلیت توثیق در شبکه بانکی برای اخذ انواع تسهیلات را نیز دارد که این موضوع می‌تواند به تهیه آسان‌تر وثیقه‌های موردنیاز تسهیلات بانکی و راحت‌تر شدن شرایط گرفتن وام بانکی کمک شایانی کند.
عدم استقبال از گواهی ارزی
بانک مرکزی اعلام کرده است که که تا پایان روز سه‌شنبه 29آذرماه، بیش از یک‌میلیون و 440هزار دلار گواهی ارزی توسط متقاضیان خریداری شده است. این به معنی است که با احتساب نرخ دلار در بازار متشکل، تاکنون چیزی حدود 52میلیارد تومان اوراق گواهی ارزی فروخته شده است. به‌گفته بانک مرکزی حداقل و حداکثر میزان خرید اوراق گواهی ارزی توسط هر شخص حقیقی به ترتیب معادل ریالی 1000 دلار و 4000 دلار است. اگر به‌صورت میانگین هر شخص حقیقی، معادل ریالی 2500دلار اوراق گواهی ارزی خریداری کرده باشد، حدودا 550شخص حقیقی نسبت به خرید این اوراق ارزی اقدام کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که خرید اوراق گواهی ارزی به‌نسبت اوراق سکه بانک مرکزی با استقبال کمتری مواجه شده و تقاضا برای این اوراق کمتر بوده است.
یکی از دلایل این موضوع بحث خرید دلار توافقی است. درشرایطی که دلار توافقی در دسترس‌ باشد و افراد توانایی خرید آن را داشته باشند، به سراغ دلار توافقی می‌روند. هرچند که سقف خرید اوراق گواهی ارزی 4000دلار و سقف خرید دلار توافقی 2000دلار است، اما به‌دلیل احتمال وجود ریسک نقدشوندگی این اوراق و همچنین تمایل بیشتر مردم به داشتن اسکناس ارز و کمتر بودن ریسک نگهداری آن، بازار فروش اوراق گواهی ارزی به‌نسبت بازار اوراق سکه داغ نشده است. بانک مرکزی اعلام کرده که پرداخت وجه اوراق در زمان انتشار صرفا به «ریال» خواهد بود. بانک مرکزی به وکالت از خریداران اوراق، نسبت به تامین ارز (دلار) و نگهداری آن تا زمان سررسید اوراق اقدام می‌کند. همچنین دارندگان اوراق گواهی ارزی می‌توانند در زمان سررسید با پرداخت حق الوکاله تعیین‌شده اسکناس ارز را از بانک عامل دریافت کنند.
ضوابط اجرایی انتشار اوراق گواهی ارزی بانک مرکزی
بانک مرکزی به وکالت از خریداران اوراق، نسبت به تامین ارز و نگهداری آن تا زمان سررسید اوراق اقدام می‌کند. البته بانک مرکزی در تبصره‌ای اعلام کرده که اوراق توسط بانک عامل به نیابت از بانک مرکزی قابل بازخرید قبل از سررسید خواهد بود. دارندگان اوراق در سررسید، می‌توانند یکی از این روش‌ها را انتخاب کنند: پرداخت حق‌الوکاله مذکور معادل 7درصد مبلغ ریالی در زمان سررسید و دریافت اسکناس ارز (دلار) از بانک عامل یا تسویه نقدی (ریالی) که در این صورت حق‌الوکاله‌ای دریافت نخواهد شد. مبنای محاسبه برای تعیین مبلغ ریالی در زمان بازخرید، سررسید و انتشار اوراق، نرخ پایانی روز قبل دلار توافقی (اسکناس) است.
بر اساس تبصره اعلام‌شده، نرخ پایانی روز قبل نماد دلار توافقی (اسکناس) بازار متشکل معاملات ارزی (میانگین موزون معاملات نماد دلار توافقی روز قبل) در پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران به آدرس www.ice.ir قابل مشاهده است. بانک عامل مکلف است به‌صورت هفتگی منابع ریالی حاصل از فروش این اوراق را پس از انجام هماهنگی لازم با اداره عملیات ارزی این بانک، به حساب‌های معرفی‌شده نزد اداره معاملات ریالی بانک مرکزی واریز کند.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/719947/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

سیل برای دبی گران تمام شد

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دولت در وضع کنونی، منفعل بوده و کنترلی بر قیمت ارز ندارد/ نرخ دلار تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ظرفیت افزایش تا 100 هزارتومان را دارد

از هر امری که مردم را نا امید کند بپرهیزید

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403؛ تورم‌های بزرگتر در راه است؟

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

بازگشت بیش از 250 همت از سرمایه‌های مردمی با احیای واحد‌های تولیدی

15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز کشف شد

مبادلات تجاری ایران و ازبکستان افزایش می‌یابد

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و تاجیکستان تشکیل شد

بوشهر ظرفیت خواهرخواندگی با یکی از شهرهای تاجیکستان را دارد

برنامه مدون اقتصادی همدان منطبق با تحقق شعار سال تکلیف شد

رئیس‌جمهور وارد شاهرود شد

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رئیس جمهور وارد شاهرود شد

کشف 15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

ایرانی ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

رفع مشکلات تولیدکنندگان، نیازمندهمکاری تمام دستگاه های اجرایی در سطح ملی است

‌رئیس جمهور ایران چه درخواستی از رئیس جمهور ازبکستان داشت؟

راه اندازی رصدخانه ی تحقق شعار سال در اتاق بازرگانی سنندج

عملیات «وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

درآمد عجیب از زباله گردی

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو

پایداری آب مصرفی 45 روستا با عملیات جهادی صنعت نفت

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» بازنگری و به شبکه بانکی ابلاغ شد

استقرار مدیرسرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو در مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان غربی

اجرایی نشدن ماده 65 احکام دائمی توسعه کشور اصلی ترین عامل مشکلات تولید کنندگان

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هدفگذاری تجارت 700 میلیون دلاری بین ایران و تاجیکستان

گلستان در قیمت گذاری گندم مظلوم واقع شده است

عملیات«وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی