بازار آریا

آخرين مطالب

فعالان آسیب‏‏‌پذیر بازار گردشگری طرح پیشنهادی مجلس را بررسی کردند

عیار «معافیت مالیاتی» بوم‏‏‌گردی‏‏‌ها گزارش ويژه

عیار «معافیت مالیاتی» بوم‏‏‌گردی‏‏‌ها
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : در میان مشاغل مرتبط با صنعت توریسم، ‌‌‌ صاحبان مراکز اقامتی بیش از دیگران از اتفاقاتی که در چند ساله اخیر اعم از سیل، ‌‌‌ کرونا و ناآرامی اخیر اتفاق افتاده، ‌‌‌ تاثیر پذیرفته و آسیب‌‌‌پذیر بوده‌‌‌اند. این موضوع در گزارشی که اخیرا توسط مرکز پژوهش‌‌‌های مجلس منتشر شده کاملا مشخص است. بر اساس این گزارش «بر اساس داده‌‌‌های موجود با شیوع ویروس کووید- 19 درمجموع 87‌هزار و 525 نفر در حوزه گردشگری شغل خود را از دست دادند و 207‌هزار و 143‌میلیارد ریال به تاسیسات گردشگری خسارت وارد شد. در این میان مراکز اقامتی با 54‌درصد خسارت معادل 110‌هزار و 801‌میلیارد ریال بیشترین میزان خسارت را متحمل شدند. این مراکز همچنین به لحاظ میزان بیکاری ناشی از شیوع بیماری نیز بیشترین سهم را از آن خود کردند.» همین موضوع هم سبب شده پیشنهادی مبنی بر معافیت مالیاتی برای صاحبان کسب و کار مراکز اقامتی اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی از سوی این مرکز مطرح شود. آیا در نظر گرفتن این معافیت می‌تواند بوم‌‌‌گردی‌‌‌ها را نجات دهد و عیاری برای رونق آنها باشد؟
از موزه هم مالیات می‌گیرند
امیر سهرابی صاحب یک موزه و اقامتگاه در کاشان در این باره به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: به طور کلی هر اقدامی برای حمایت از اقامتگاه‌‌‌ها می‌تواند به آنها انگیزه تشویقی بدهد. پیش از کرونا گردشگری تحت فشار زیادی قرار گرفت و در چند ماهه اخیر نیز شاهدیم که بار دیگر صاحبان این کسب و کار دچار مشکل شده‌‌‌اند. او معتقد است معافیت‌‌‌ مالیاتی اقدامی است که می‌تواند به اقامتگاه‌‌‌ها در این شرایط کمک کند و می‌‌‌‌‌‌افزاید: بنای اقامتگاه ما ثبت ملی است و در بخشی از آن هم فعالیت موزه انجام می‌‌‌دهیم. با وجود اینکه هر دو مورد مشمول معافیت مالیاتی هستند ولی برای ما مالیات و عوارض در نظر می‌‌‌گیرند، ‌‌‌ از این رو امیدواریم با طرح جدید، ‌‌‌ مشمول این موضوع شویم.
تابستان داغ گردشگری بوشهر
شایان بهرامی فعال بوم‌‌‌گردی در بوشهر نیز در این باره به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: معافیت مالیاتی گرچه جبرانی برای ضرر و زیان اقامتگاه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی نیست ولی می‌تواند بار مشکلاتی که بر دوش صاحبان این کسب و کار وجود دارد را سنگین‌‌‌تر نکند. او با اشاره به طرح مانع‌زدایی برای توسعه صنعت برق که در آن اقامتگاه‌‌‌ها باید عددی معادل برق تجاری را پرداخت کنند‌‌‌، می‌‌‌افزاید: معاف شدن مالیات می‌تواند ریسک ورود به این حوزه را کاهش دهد و سرمایه‌گذاران بیشتری را ترغیب کند که وارد این حوزه شوند زیرا احتمال شکست را کاهش می‌دهد.
این فعال حوزه بوم‌‌‌گردی ادامه می‌دهد: شیوع یک ویروس مانند آنچه درباره کرونا ملاحظه کردیم و همچنین رخدادهای سیاسی و اجتماعی، ‌‌‌ اولین صنعتی که صدمه می‌‌‌بیند گردشگری است. اگر ما فعالان این صنعت را به دو گروه تقسیم کنیم که یکی از آنها دارای پشتوانه مالی بالا است و دیگری کسب و کاری خرد است مشخص است که گروه دوم صدمه بیشتری را تحمل می‌کند. به گفته او اقامتگاه‌‌‌های بوم‌‌‌گردی جزو مشاغل خرد هستند که پشتوانه کمتری دارند و اغلب به شکل خانوادگی اداره می‌‌‌‌‌‌شوند. او می‌‌‌گوید: با ایجاد هر چالش و مشکلی این کسب و کارهای کوچک با ورشکستگی مواجه می‌‌‌شوند.
بهرامی درباره مقایسه آمار گردشگران اقامتگاهش در تابستان و پاییز 1401 به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: با وجود آنکه تابستان فصل گردشگری و سفر به بوشهر نیست، با این حال در همین فصل هم گردشگرانی را داشتیم که به این شهر و منطقه سفر کردند. این گروه از توریست‌‌‌ها می‌‌‌خواستند تجربه سفر در تابستان را به این منطقه داشته باشند و از محصولات بومی تابستان استفاده کنند. او اضافه می‌کند: با وجود آنکه پاییز فصل داغ سفر به جنوب است‌‌‌، اما تعداد گردشگرانی که به منطقه ما سفر می‌کنند 70‌درصد نسبت به تابستان کاهش داشته‌‌‌اند. این در حالی است که بسیاری از صاحبان اقامتگاه برای گردشگری در این فصل برنامه‌‌‌ریزی کرده بودند. گروهی از نوروز امسال و با ملاحظه رونق توریسم ساخت‌‌‌وسازهایی برای توسعه کارشان داشتند تا بتوانند در پاییز خدمات بهتری را عرضه کنند‌‌‌، در این شرایط این افراد متحمل ضرر و زیان شده‌‌‌اند در حالی که برای بازپرداخت تسهیلاتی که دریافت کرده‌‌‌اند هم زیر فشار قرار دارند.
به گفته این فعال گردشگری در کنار کم شدن درخواست برای سفر، ‌‌‌ چالش تعرفه برق و.. دیگر مشکلی که این روزها اقامتگاه‌‌‌های گردشگری با آن دست و پنجه نرم می‌کنند به موضوع تمدید پروانه فعالیت برمی‌‌‌گردد. بهرامی می‌‌‌‌‌‌گوید: مشکل تمدید پروانه در تمام کشور وجود دارد. در دو سال اخیر این تمدید باید از طریق سامانه انجام شود، این در حالی است که سامانه اعلام شده مشکلات زیادی دارد و هر روز گزینه‌‌‌های بیشتری به آن اضافه می‌شود. بارها متولی گردشگری و ادارات قول تسهیل تمدید پروانه را داده‌‌‌اند اما ما همچنان با مشکلات زیادی در این زمینه مواجهیم و بارها شاهد قطع شدن سامانه هم بوده‌‌‌ایم. همین موضوع سبب شده به شکل حضوری به ادارات میراث فرهنگی و گردشگری مراجعه کنیم و آنجا هم جواب بگیریم که سامانه قطع است. در نتیجه خواسته ما این است که روند تمدید پروانه فعالیت تسهیل شود.
صدور مجوز به جای رسیدگی به مشکلات
صاحب یک اقامتگاه و فعال گردشگری در خراسان شمالی هم به «دنیای‌اقتصاد» می‌‌‌گوید: صنعت گردشگری در ایران متاثر از موارد زیادی از جمله تعطیلات مناسبتی، ‌‌‌ وقایع و تحولات و... است و متولی گردشگری باید برای آن چاره‌‌‌ای بیندیشد. او با اشاره به اینکه صنعت توریسم در ایران بدترین روزهای خود را سپری می‌کند، ‌‌‌ می‌‌‌افزاید: در این روزها آمار گردشگری داخلی به شدت کاهش پیدا کرده و توریست‌‌‌‌‌‌های خارجی هم به کشورمان سفر نمی‌‌‌‌‌‌کنند. همین موضوع سبب شده کسب و کارمان با خاک یکسان شود و توان بازپرداخت وام‌‌‌هایمان را هم از دست بدهیم. این فعال گردشگری نسبت به معافیت مالیاتی خوش‌بین نیست و در این زمینه به تجربه تسهیلات اشاره می‌کند و می‌‌‌‌‌‌گوید: در دوره کرونا متولی گردشگری به بانک‌ها نامه می‌نوشت و درخواست می‌کرد تا بازپرداخت وام‌‌‌ها معوق شود ولی بانک‌ها زیر بار نمی‌‌‌رفتند و همین موضوع سبب شد فعالان بوم‌‌‌گردی تحت فشار زیادی قرار بگیرند.
او در این باره که با معافیت مالیاتی چه سنگی از پیش پای صاحبان کسب و کار بوم‌‌‌گردی برداشته می‌شود، ‌‌‌ عنوان می‌کند: معافیت مالیاتی حداقل جبران بخشی از خسارت‌‌‌‌‌‌های ماست. هر اقامتگاه سنتی برای استاندارد شدن هزینه زیادی انجام داده است. بسیاری ماشین یا خانه‌‌‌شان را فروخته‌‌‌اند. بوم‌‌‌گردی شغلی است که با عشق باید همراه باشد و زمانی که فعالان این حوزه تحت انواع فشارها قرار بگیرند ناچار می‌‌‌شوند آن را رها کنند. این فعال بوم‌گردی با انتقاد از رویه متولی گردشگری از صدور مجوزهای جدید تاسیس اقامتگاه می‌‌‌گوید: پیش از کرونا صنعت گردشگری و به تبع آن بوم‌‌‌گردی در حال رشد بود، ‌‌‌ با شیوع کرونا و پس از آن این صنعت دچار چالش جدی شده است. حال متولی گردشگری به جای رسیدگی به مشکلات کسانی که در این زمان آسیب دیده‌‌‌اند در فکر تاسیسات جدید است که رویه درستی به نظر نمی‌‌‌‌‌‌رسد.
--> اخبار مرتبط بوم‌گردی‏‏‌ها نجات می‏‏‌یابند؟ ترس توریسم از ویروس جدید ریزش سرمایه‌ها در بازار گردشگری فازبندی احیای بازار «سفر» تاثیر کووید- 19 بر کسب و کار خدمات نظافت منازل

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/717055/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توقیف محموله سوخت قاچاق در سمنان

طالبان خواستار تکمیل پروژه‌های نیمه تمام سازمان ملل شد

مرزبندی استان‌های کشور در بازار مسکن

پیش بینی بورس هفته اول اردیبهشت 1403

پایان اردیبهشت آخرین مهلت تبدیل مجوز‌های کاغذی به شناسه یکتا

پافشاری بانک مرکزی بر اجرای سیاست‌های غلط/ صندوق تثبیت ارزی با دلار 3 نرخی کارایی ندارد

تنها تا 26 اردیبهشت برای تبدیل مجوز‌های کاغذی کسب و کار به الکترونیکی فرصت وجود دارد

چهارمحال و بختیاری در جایگاه ششم صدور پروانه کسب الکترونیکی کشور

پیش‌بینی قیمت دلار 1 اردیبهشت 1403

آمادگی ایران برای ارتقای روابط با الجزایر

60 لیتر سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود

وحدت نظر در تدوین سازوکارهای مشارکت مردم در عرصه اقتصاد ضروری است

تهدید داخلی معادن بیشتر است یا خارجی؟

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

توقیف خودروی قاچاق در ساری

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

گزیده‌های نفتی هفته

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

نفت از افزایش قیمت بازماند

طالبان و همسایگان آن: یک قالب منطقه ای برای غلبه بر چالش‌ها در افغانستان و فراتر از آن

«هفت سراژدها» و معمای چند مجهولی فساد

ارزش مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار افزایش می‌یابد

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

سقوط سهام آسیا

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کردستان

تخصیص بسته‌های غذایی به مادران دارای فرزند شیرخوار از امروز

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

مرغ کیلویی چند؟

گزارش سفر رئیس جمهور به سمنان / رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

سیگنال به بازار خودرو/ این تعداد خودروی برقی در راه ایران است

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟/ بابایی: می‌خواهند توپ دستمزد را به زمین قوای دیگری بیندازند و مجلس را با جامعه کارگری درگیر کنند

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

تهدید بزرگ/ سهم نفت از کل سرمایه خارجی کمتر از 100 میلیون دلار است؟

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

روایت جدید رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی در ایران! | فیلم

تورم های سهمگین در راه است؟

نوسانات ارز همه ابعاد اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ دولت جدی ورود کند

رشد اقتصادی در کشور محقق شد

برنامه ریزی برای سمنان نباید صرفا برای جمعیت ثابت این استان باشد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی