بازار آریا

آخرين مطالب

نگاه دیگران-بخش هفتادوششم

استاد بازی‌‌ها: هنری کیسینجر و هنر دیپلماسی خاورمیانه‌‌ای اقتصاد ايران

استاد بازی‌‌ها: هنری کیسینجر و هنر دیپلماسی خاورمیانه‌‌ای
  بزرگنمايي:

بازار آریا - مارتین ایندیک ترجمه: محمدحسین باقی کیسینجر درباره این وزیران قضاوت اشتباهی کرده بود. او همان بعدازظهر با همکارانش در WSAG به شوخی گفت: «آیا دیدید که وزیر خارجه‌ عربستان مثل یک پسربچه خوب آمد و گفت که مذاکرات بسیار پرباری با ما داشته است؟» برای نشان دادن اینکه او چقدر آنها را دست‌کم گرفته بود، آن عصر وزرای نفت عربی از قطع اجباری نفت به مصرف‌کنندگان غربی تا 5درصد در ماه خبر دادند تا زمانی که اسرائیل تحت‌فشار قرار گیرد که از سرزمین‌های اشغالی عقب بنشیند. عربستان سعودی اعلام کرد که تولید خود را تا 10درصد قطع می‌کند.
آن فرآیند همزمان بود با وابستگی فزاینده غرب به تولید نفت اعراب زیرا منابع جایگزین تامین، از جمله تولید داخلی آمریکا، دیگر قادر به پاسخگویی به تقاضای فزاینده نبود. شرایط، یک سلاح نفتیِ قویِ عربی ایجاد کرده بود که در مقابل دیدگان آشکار سیاستگذاران واشنگتن مخفی بود. کیسینجر در خفا چندین هشدار از مقامات ارشد سعودی در آوریل و ژوئن1973 دریافت کرده بود. در ژوئیه، ملک فیصل مصاحبه‌هایی با «واشنگتن‌پست» و «کریسشن ساینس مانیتور» انجام داده بود که در آن مصاحبه‌ها گفته بود که او به‌طورجدی به فکر جلوگیری از افزایش تولید نفت در آینده است آن هم به دلیل حمایت همه‌جانبه‌ آمریکا از اسرائیل.
در سپتامبر1973، او در مصاحبه‌ای با نیوزویک هشدار داد که ممکن است مجبور به استفاده از سلاح نفت شود. اما درست مانند مورد هشدارهای صریح سادات درباره جنگ، این تهدیدات درباره تحریم نفتی در واشنگتن جدی گرفته نشد. کارشناسان به فروپاشی تلاش‌های مشابه در طول جنگ شش‌روزه اشاره کردند. شلزینگر هشدارهای فیصل را به‌عنوان «حرف مفت» رد کرد و جدی نگرفت. هنگامی‌که جنگ در 6اکتبر آغاز شد، «روی آترتون» معاون سیسکو در اولین جلسه WSAG، تحریم نفتی اعراب را پیش‌بینی و به سرعت خاطرنشان کرد که هیچ برنامه‌ اضطراری برای مقابله با آن وجود ندارد. اما هیچ اقدامی اتخاذ نشد جز- همان‌طور که دیدیم- اجتناب از اقدامات محسوس برای حمایت قابل‌توجه از اسرائیل در روزهای اولیه‌ جنگ.
پس از تصمیم نیکسون درباره ترابری هوایی، کیسینجر نامه‌ای در 14اکتبر به ملک فیصل نوشت و این تصمیم را به‌مثابه پیامد ترابری عظیم هوایی شوروی به کشورهای عربی دانست. به گفته شاهزاده فهد، برادر ناتنی پادشاه و وزیر وقت کشور که کیسینجر نیز با آنها یک کانال پشت پرده ایجاد کرده بود، این نامه توهینی به پادشاه بود؛ زیرا فرض می‌کرد که عربستان سعودی «مایل است با آمریکا در حمایت از اسرائیل به نام مبارزه با کمونیسم همراهی کند.» بااین‌حال، کیسینجر بر اساس این فرض عیان پیش می‌رفت که سعودی‌ها هیچ اقدام جدی‌ای انجام نخواهند داد.
او در 15اکتبر به WSAG گفت: «ما تا حال هیچ نشانه‌ای نداشتیم که آنها قصد قطع داشته باشند.» در 16اکتبر، کُلبی رئیس سیا به او اطمینان داد که فیصل «مایل است از نظر عاطفی همه‌چیز را به هم بزند؛ اما معمولا آرام می‌شود.» درحالی‌که کیسینجر با وزرای خارجه عرب مشغول بود، از اسکوکرافت خواست تا به دینیتز درباره آنچه برای شوروی می‌پزد، آگاهی‌هایی دهد. اسکوکرافت، به دنبال دستورات کیسینجر ادعا کرد که پیوند آتش‌بس با قطعنامه242 یک ایده‌ برخاسته از شوروی است؛ اما افزود که ایالات‌متحده مخالفت اصولی با آن ندارد. دینیتز پرسید که آیا این به معنای برقراری آتش‌بس است؛ اسکوکرافت پاسخ مثبت داد.
دینیتز بعدازظهر با کیسینجر تماس گرفت تا تبریک دایان را به مناسبت جایزه صلح نوبل به کیسینجر ابلاغ کند. او همچنین گزارش داد که دایان به‌تازگی از کانال بازگشته و از آنچه دیده بسیار خوشحال است. دینیتز گفت: «موضع ما طوری است که احساس او می‌گوید که ما نیازی به التماس از هیچ‌کسی نداریم.» کیسینجر از گستاخی‌ای که به نظر می‌رسید در حال بازگشت به موضع اسرائیل بود، شگفت‌زده شد. او با استناد به دیدگاه نیکسون پاسخ داد که «رد کردن» آتش‌بس مرتبط با قطعنامه242 «بسیار سخت است». آن شب کیسینجر با «ابن» در نیویورک تماس گرفت تا حمایت او برای این قطعنامه را به‌دست آورد. او بار دیگر ادعا کرد که این فرمول یک ایده‌ برخاسته از شوروی است. او به ابن اطلاع داد که ایالات‌متحده و اتحاد جماهیر شوروی احتمالا حامی این کار خواهند بود تا از هرگونه اصلاح ناخواسته‌ای در این قطعنامه ممانعت کنند.
«ابن» در حمایت از ارجاع به 242 پیامی به مایر فرستاد؛ قطعنامه‌ای که او در سال1967 به مذاکره درباره آن کمک کرده بود و اسرائیل به‌طور رسمی آن را در سال1970 پذیرفته بود. اما ابن احمق نبود. او همچنین گزارش داد که این برداشت او از گفت‌وگو با کیسینجر بود که ایالات‌متحده از قبل این مساله را به شوروی واگذار کرده بود. وقتی کیسینجر بعدازظهر مدیران را جمع کرد، به آنها گفت که همه را به‌صف کرده و منتظر است تا کاسیگین از قاهره برگردد. بااین‌حال، هنگامی‌که همه قطعات در جای خود قرار گرفتند، او هشدار داد که این ممکن است در شورای امنیت دچار وقفه شود.
آن روز یک روز خونینِ جنگی در سینا بود. اسرائیلی‌ها به‌طور پیوسته در حال افزایش شکاف بین ارتش دوم و سوم مصر در شرق ساحل کانال بودند تا بتوانند لشکرهای تانک خود را به‌سلامت به‌طرف دیگر عبور دهند. تا چهارشنبه‌شب، آنها موفق شده بودند یگان‌های کافی از تانک را به سمت غرب انتقال دهند که [به این وسیله] می‌توانستند سر پُل آنها را شکاف دهند. دراین‌بین، لشکر 25زرهی مصر آن‌گاه ‌که تلاش کرد شکاف در اراضی غربی را ببندد، متحمل خسارات عظیمی شد. وابسته‌ دفاعی شوروی، با بررسی اطلاعات میدان نبرد، به کاسیگین توصیه کرد که اکنون خطر بالای محاصره‌ سریع ارتش سوم مصر به‌دست ارتش اسرائیل وجود دارد. کاسیگین دوباره سعی کرد سادات را متقاعد به پذیرش آتش‌بس کند، با این استدلال که حفظ منافع اعراب حیاتی است و اینکه هر تاخیری به‌وضوح به نفع اسرائیل خواهد بود. سادات هنوز قانع نشده بود. او عملیات اسرائیل را به‌عنوان «یک اپیزود کوچک، مزخرف» می‌دانست. اهرم کیسینجر هنوز اثر موردنظر خود را نداشت.

بازار آریا

--> اخبار مرتبط استاد بازی‌‌ها: هنری کیسینجر و هنر دیپلماسی خاورمیانه‌‌ای ولیعهد چگونه بایدن را بازی داد؟ استاد بازی‌‌ها: هنری کیسینجر و هنر دیپلماسی خاورمیانه‌‌ای استاد بازی‌‌ها: هنری کیسینجر و هنر دیپلماسی خاورمیانه‌‌ای استاد بازی‌‌ها: هنری کیسینجر و هنر دیپلماسی خاورمیانه‌‌ای

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/717041/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مدیریت باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

مسئولان هم محصولات ملی و داخلی خریداری و مصرف کنند

با سازوکارهای اقتصادی فعلی جامعه، کارگر غالباً با مشکل مواجه می‌شود

لزوم حمایت بیشتر مسئولان از کارگران در شرایط جنگ اقتصادی

مدیران باید سرمایه‌گذاری در بحث تولید را تثبیت کنند

ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا

کارگران و کارفرمایان در خط مقدم و خاکریز اول جهاد اقتصادی هستند

جایگاه ایران را در عرصه نبرد فرهنگی و اقتصادی تثبیت کنیم/ مسئولان از تولید ملی حمایت کنند

کارگران رزمندگان خط مقدم جنگ اقتصادی هستند

حقوق کارگران 57 درصد بیشتر شده است

دفاع عجیب عضو حزب موتلفه از عملکرد اقتصادی دولت رئیسی /کسی اعتراضی ندارد

تقویت اقتصاد کشور دشمنان را ناامید خواهد کرد

برنامه امسال دولت سیزدهم برای عبور موفق از اوج بار تابستان

وضعیت عجیب در بازار خودرو/ قیمت حواله ها تا 12 میلیارد رسید

جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی

اعتبارات مقابله با فقر به کدام دستگاهها می‌رسد؟+ جدول

معطل‌ماندن مردم خارگ در اسکله‌های دریایی قابل قبول نیست

انتقاد امام جمعه باخرز از وضعیت تنها بیمارستان شهرستان

بالاترین نرخ بیکاری در آلمان از سال 2015

مقابله با هجمه‌های دشمن در گرو بصیرت‌افزایی است

کارگران سربازان انقلاب اسلامی در جنگ اقتصادی با دشمن هستند

بر تلاش مسئولان برای تحقق شعار سال تأکید کرد

استقبال بازار جهانی از محصولات دانش بنیان وطنی

بازگشت 3000 واحد تعطیل به تولید/ 1.2 میلیون نفر بیمه شدند

طلای جهانی جهش کرد

ایجاد خط کشتیرانی منظم به غرب آفریقا/ افزایش رایزنان بازرگانی در آفریقا

رایزنی سفیر ایران در ترکیه با یکی از مقامات سازمان همکاری اسلامی

رایزنی برای تبادلات مالی و بانکی میان ایران و آفریقا

ورود هیات تجاری و اقتصادی استان هرمزگان به کشور چین

گزیده‌های نفتی هفته

برگزاری اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا نماد اراده طرفین برای گسترش روابط اقتصادی است

از اکسپو ایران 2024 چه می دانید؟​

رئیس جمهور: اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

مسئولان بسترهای حضور مردم برای مشارکت در تولید را فراهم کنند

اراده ایران و کشور‌های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

اعزام 11 رایزن بازرگانی به آفریقا/ خط منظم هوایی باید ایجاد شود

جزئیات بیشتر از درگذشت یک پزشک زن

آرامکوی عربستان حامی مالی فیفا شد

اراده ایران و کشورهای آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

حضور گیلان در نمایشگاه اکسپو 2024 تهران

اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا، اراده طرفین بر گسترش روابط اقتصادی

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

قیمت بیت کوین تا 63 هزار دلار کاهش یافت

سیاست ارزی غلط دلیل احساس نشدن درآمدهای سرشار نفتی و رشد اقتصادی در زندگی مردم

طرح انتقال تعطیلات پایان هفته اقدام منفی برای تجارت؛ شعار سال محقق می‌شود؟

منطقه آزاد ارس در ارزیابی مناطق آزاد کشور در رتبه نخست ایستاد

اراده ایران و کشور های آفریقایی در جهت توسعه روابط اقتصادی است

موافقت وزارت خارجه با تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

ادعایی درباره ضرر مرغداران؛ تولیدکننده 10 هزار تومان ضرر می‌کند

آخرین حساب و کتاب برای خانوارهای ایرانی / ایرانی‌ها پارسال چقدر خرج می‌کردند، امسال چقدر؟ / ویدئو

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی