بازار آریا

آخرين مطالب

بریتانیایی‌ها از خروج از اتحادیه اروپا پشیمانند؟ اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - آرمان صالحی به گزارش روزنامه «دنیای‌اقتصاد» و به نقل از cnbc، درحالی‌که اقتصاد بریتانیا به سمت رکود می‌رود، بریتانیایی‌ها حالا دوباره به فکر فرورفته‌اند که آیا برگزیت درست بوده یا نه؟ حزب اصلی اپوزیسیون بریتانیا یعنی حزب کارگر، اخیرا بازگشت به بازار واحد اتحادیه اروپا یا اتحادیه گمرکی در صورت پیروزی در انتخابات بعدی را رد کرد. سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD) روز سه‌شنبه پیش‌بینی کرد در سال2023، تنها روسیه از رکود اقتصادی بیشتری نسبت به بریتانیا در میان کشورهای گروه20 که پیشرو در اقتصادهای توسعه‌یافته و در حال توسعه هستند، رنج می‌برد. با افزایش شواهدی مبنی بر آسیب بلندمدت برگزیت به اقتصاد بریتانیا، دولت تحت فشار قرار گرفته است. با وجود انتقاد از برنامه‌های مالی دولت محافظه‌کار، در شرایطی که اقتصاد بریتانیا با رکود شدید و کاهش استانداردهای زندگی مواجه است، حزب کارگر که مخالف اصلی دولت است، بازگشت به بازار واحد اتحادیه اروپا یا اتحادیه گمرکی را در صورت پیروزی در انتخابات بعدی رد کرد. این انتخابات حداکثر تا ژانویه 2025 برگزار خواهد شد.
کِی‌یر استارمر، رهبر حزب کارگر در یک کنفرانس تجاری گفت که حزبش برگزیت را عملی می‌کند. دولت از پرداختن به تاثیر توافق برگزیت که نخست‌وزیر سابق یعنی بوریس جانسون آن را امضا کرده بود، پرهیز کرده و وزیران، مشکلات اقتصادی کشور را تنها به بحران انرژی ناشی از جنگ روسیه در اوکراین و اثرات باقی‌مانده از همه‌گیری کووید-19 نسبت می‌دهند. با این حال، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، پیش‌بینی کرد که تنها روسیه در سال2023 از رکود اقتصادی بیشتری نسبت به بریتانیا در میان کشورهای گروه بیست که کشورهای دارای اقتصادهای توسعه‌یافته و در حال توسعه هستند، رنج خواهد برد. رشد 2/ 0 درصدی پیش بینی‌شده در سال2024 به‌طور مشترک بین روسیه و بریتانیا، ضعیف‌ترین رشد در میان کشورهای گروه بیست است.
چشم‌انداز رشد بریتانیا حتی از آلمان پایین‌تر است؛ زیرا اقتصاد آن به‌دلیل وابستگی به واردات گاز روسیه، به‌طور منحصربه‌فردی در معرض افزایش قیمت انرژی قرار دارد. سازمان همکاری اقتصادی و توسعه علام کرد که ابهامات ادامه‌دار در کنار هزینه‌های بالاتر سرمایه، همچنان بر سرمایه‌گذاری تجاری در بریتانیا که پس از برگزیت به‌شدت کاهش یافته است، تاثیر می‌گذارد. سازمان بودجه بریتانیا، چشم‌انداز تیره‌تری ارائه کرده؛ یعنی کاهش 4/ 1درصدی تولید ناخالص داخلی را در سال2023 پیش بینی کرده است. بانک مرکزی انگلیس و دولت مجبور به تشدید سیاست‌های پولی و مالی برای مهار تورم هستند. سازمان بودجه بریتانیا در چشم‌انداز اقتصادی و مالی خود در هفته گذشته اعلام کرد که پیش‌بینی آن، منعکس‌کننده این فرض است که برگزیت منجر به کاهش تجارت بریتانیا در بلندمدت است. یعنی 15درصد کمتر از زمانی است که این کشور در اتحادیه اروپا بود.
کاهش تجارت بریتانیا
در ماه مه (اردیبهشت-خرداد)، سازمان بودجه بریتانیا تخمین زد که شرایط جدید تجارت بریتانیا با اتحادیه اروپا که در توافق‌نامه تجارت و همکاری (TCA) که از اول ژانویه2021 اجرایی شد، رشد اقتصادی بلندمدت را نسبت به زمانی که بریتانیا در اتحادیه اروپا بود تا 4 درصد کاهش می‌دهد. کمیته سیاست پولی بانک انگلستان، پیش‌بینی مشابهی را منتشر کرد و مایکل ساندرز، سیاستگذار سابق بانک مرکزی بریتانیا دوشنبه به CNBC گفت که عامل اصلی ضعف در اقتصاد بریتانیا، کاهش میزان تجارت به‌دلیل برگزیت است که منجر به رشد اقتصادی پایین‌تر می‌شود. ساندرز استدلال کرد که شواهد فراوانی وجود دارد مبنی بر اینکه افزایش میزان تجارت یا فضای باز بهتر برای تجارت در صادرات و واردات، رشد اقتصادی را افزایش می‌دهد.
او گفت: «بریتانیا موانع تجاری با اروپا را افزایش داده و معاملات تجاری که با سایر کشورها انجام شده تا حد زیادی فقط حفظ وضعیت موجود تجارت با کشورهای ثالث است. هیچ افزایش خالص قابل توجهی در میزان تجارت با کشورهای غیر اتحادیه اروپا مشاهده نشده است. بنابراین اثر خالص کلی، کاهش قابل توجهی در میزان تجارت بریتانیا بوده است که می‌توانید آن را در کاهش شدید واردات و صادرات به‌عنوان سهمی از تولید ناخالص داخلی از سال2019 در مقایسه با روند سایر اقتصادهای پیشرفته و در مقایسه با آن مشاهده کنید. روندهایی که در سال های گذشته شاهد آن بوده‌ایم.» سهم تجارت بریتانیا به‌عنوان بخشی از تولید ناخالص داخلی از حدود 63درصد در سال2019 به حدود 55درصد در سال2021 کاهش یافته؛ درحالی‌که رشد داخلی نیز کند است. هر دو بانک بزرگ انگلستان و سازمان بودجه بریتانیا تخمین می‌زنند که تولید بالقوه بریتانیا از سه‌ماه چهارم سال2019 به‌طور کامل کاهش یافته است و رشد کمی را تا چند سال آینده تجربه خواهد کرد.
آژانس رتبه‌بندی کرول باند مستقر در نیویورک، رتبه بریتانیا را حتی قبل از اینکه بودجه کوچک فاجعه‌بار نخست‌وزیر سابق یعنی لیز تراس در ماه سپتامبر، بازارهای اوراق قرضه را دچار بحران کند، کاهش داد. کن ایگان، مدیر اعتبارات مستقل اروپا در آژانس رتبه‌بندی کرول باند، هفته گذشته به CNBC گفت که برگزیت یک پدیده مهم برای بریتانیا بود؛ زیرا باعث ایجاد چندین ضعف ساختاری در اقتصاد شد. بخشی از دلیل کاهش رتبه ما، دیدگاه بلندمدتی بود که برگزیت از منظر اعتباری بر بریتانیا تاثیر منفی داشته و خواهد داشت، از همه چیز از تجارت گرفته تا امور مالی دولت و جنبه‌های کلان اقتصادی. آژانس رتبه‌بندی کرول باند هم مثل سازمان بودجه بریتانیا، بانک مرکزی انگلستان، صندوق بین‌المللی پول و سازمان همکاری اقتصادی و توسعه و اکثر اقتصاددانان معتقد است که رشد در میان‌مدت، در نتیجه برگزیت کمتر خواهد بود. ایگان توضیح داد: «از گذشته، تجارت بریتانیا آسیب دیده و واحد پولی این کشور، ضعیف شده است؛ اما ما شاهد بهبود تجارت نبوده‌ایم. سرمایه‌گذاری واقعا نقطه ضعف از زمان برگزیت بوده؛ چون سرمایه‌گذاری تجاری به‌شدت کمتر شده است.» اگر تورم را در شرایط فعلی با سایر نقاط جهان مقایسه کنید، به نظر می‌رسد تورم خدمات اصلی و کالاهای اصلی در بریتانیا بسیار بالاتر از بقیه اروپا باشد. برخی معتقدند که حتی اگر بحران انرژی فردا تمام شود، شما همچنان این فشارهای تورمی را در بریتانیا خواهید داشت.
تغییر افکار عمومی
ساندرز گفت درحالی‌که بخشی از وخامت اوضاع از سه‌ماه چهارم سال2019 به‌دلیل همه‌گیری ویروس کرونا بود، برگزیت نیز نقش مهمی در افزایش موانع تجاری با اتحادیه اروپا برای شرکت‌ها از آغاز سال2021 داشت. او پیشنهاد کرد: «اگر نمی‌خواهید برگزیت را به‌طور کامل متوقف کنید، همچنان می‌توانید برگزیتی آهسته یا اصلاح‌شده‌ را نسبت به آنچه بریتانیا در سال2019 انتخاب کرده است، ادامه دهید. بریتانیا سخت‌ترین قواعد برگزیت‌ را انجام داد و این یک انتخاب بود، ما می‌توانستیم اتحادیه اروپا را ترک کنیم؛ اما به سراغ نوعی برگزیت برویم که موانع بسیار کمتری بر سر راه تجارت ایجاد کند و میزان تجارت کمتر آسیب ببیند.
همچنین رشد اقتصادی نیز در طول زمان، کمتر آسیب ببیند.» انتظار می‌رود که دولت ریشی سوناک، نخست‌وزیر جدید روابط دوستانه‌تری با اتحادیه اروپا نسبت به دولت‌های قبلی خود یعنی بوریس جانسون و لیز تراس، داشته باشد. با این حال، هم محافظه‌کاران و هم حزب کارگر هرگونه بازگشت به نهادهای همسو با اتحادیه اروپا را به‌دلیل ترس از دست دادن رای در حوزه‌های اصلی حامی برگزیت رد کرده‌اند. با این حال نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد احتمالا افکار عمومی شروع به تغییر کرده است. یک نظرسنجی در اوایل این ماه نشان داد که 56درصد از مردم گفته‌اند که بریتانیا در سال2016 در خروج از اتحادیه اروپا اشتباه کرده است؛ درحالی‌که 32درصد گفته‌اند که این درخواست درست بوده است. تقریبا یک‌پنجم رای‌دهندگان به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، اکنون بر این باور بودند که برگزیت تصمیم اشتباهی بود که این میزان، یک رکورد است.
--> اخبار مرتبط دژ پوتین مقابل تحریم‌ها دو‌دستگی نفتی در پارلمان اروپا اقتصاد 2023 رکودی است؟ اتحادیه اروپا، چشم در چشم نفت روسیه سوئیس، ایران را تحریم کرد

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/717038/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تشکیل کمیته اقتصادی با تمرکز بر درآمدزایی غیرشهریه‌ای استان تهران

تلاش خود را برای رفع مشکلات تولیدکنندگان به کار می‌گیریم

نخستین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت

وعده سازمان بازرسی منطقه 3 برای رفع مشکلات تولیدکنندگان

شناسه «یکتا» برای تمامی فعالان اقتصادی ضروری است

بررسی مشکلات دو واحد تولیدی و معدنی استان یزد

آمار جدید دادستان انقلاب؛ از وصول مطالبات تا پرونده‌های کثیرالشاکی

عقلانیت انقلابی اهل دوقطبی‌های کاذب نیست

لزوم دریافت شناسه یکتا برای فعالان اقتصادی

برگزاری سومین نشست معاون اول رئیس جمهور با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی و تعاون

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

قیمت طلای جهانی اندکی صعود کرد

در سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان چه می گذرد؟/ از تعریف نقشه راه مشترک برای مبارزه با تروریسم تا تلاش برای توسعه تجارت رسمی دوجانبه / لاهور و کراچی میزبان رئیس جمهور ایران

ابراز امیدواری وزیر نفت برای آغاز صادرات گاز به پاکستان

جریمه 6 میلیارد تومانی کارفرما‌ها برای بکارگیری اتباع خارجی غیر مجاز

واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی‌ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است

تاکید صفری بر توسعه صادرات در جهت جهش تولید

ایران و پاکستان درباره اقبال لاهوری فیلم مشترک می‌سازند

آمریکا با بزرگنمایی بحث «تولید مازاد» چین قوی‌تر نمی‌شود

امام صادقی ها باید مسئولیت فقر را بر عهده بگیرند/ رشد 6درصدی ادعایی دولت رئیسی پس کجاست؟

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

قیمت طلا و سکه کاهشی می شود؟

رئیس جمهور با فرمانده ارتش پاکستان دیدار کرد

همه فعالان اقتصادی باید شناسه یکتا دریافت کنند

نامه مالکان لکوموتیو به وزیر راه

سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌ را کسی گردن نمی‌گیرد

گوشت با سبزی در صدر منوی تورم

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم/حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

آغاز بیستمین حراج شمش طلا از ساعت 12 امروز

کارت‌های بانکی اعتباری روسی در راه ایران

توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و بندری برای دستیابی به تجارت 10 میلیارد دلاری میان ایران و پاکستان

تلاش دانه‌درشتها برای جلوگیری از لغو رانت مالیاتی صندوق‌ها

ملایر ظرفیت خوبی برای رونق اقتصادی غرب کشور دارد

تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است

تجارت 10 میلیارد دلاری ایران و پاکستان با توسعه زیرساخت‌ها

جلوی لرزش و سروصدای لباسشویی تو بگیر !!!

اوجی: پاکستان خواهان بهره‌برداری از خط لوله گازی آی‌پی است

قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال 1402 به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد

اتحادیه صنف طلا و جواهر: چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

یزد در زمینه مجوز الکترونیکی عقب ماند

شیلات و کشاورزی رکورددار افزایش سرمایه‌گذاری در قشم

وعده شناسایی و رفع موانع واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا

گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه 4 اردیبهشت

ساخت و ساز غیرمجاز در زیارت گرگان پس از 20 سال متوقف شد

کریدور امن از تهران تا اسلام‌آباد

حفظ ثبات و امنیت پایدار ، لازمه تحقق اهداف اقتصادی

بخش املاک دیوارمسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

شرط ادامه کار املاک "دیوار" از زبان مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی