بازار آریا

آخرين مطالب

در گفت‌وگو با مدیرعامل شرکت مهرجام سدید (MGS) مطرح شد

کالای قاچاق؛ معضل مهم تولیدکنندگان ظروف آشپزخانه گفتگو

کالای قاچاق؛ معضل مهم تولیدکنندگان ظروف آشپزخانه
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد -رضاد هقان : یکی از معضلاتی که بازار لوازم خانگی همواره با آن مواجه بوده، عرضه کالاهای قاچاق لوازم خانگی در بازار است. بعد از تحریم‌ها علیه ایران و خروج برندهای تولیدکننده لوازم خانگی خارجی با وجود اینکه اقداماتی برای مبارزه با عرضه لوازم خانگی قاچاق انجام شد، اما با توجه به تمایلی که مردم نسبت به خرید برندهای خارجی داشتند، فضا برای عرضه لوازم خانگی قاچاق بیشتر شد.
یکی از مشکلات حوزه لوازم خانگی به خصوص در بخش عرضه وجود کالاهای قاچاق است. با وجود تاکیداتی که نسبت به ضرورت حذف قاچاق صورت می‌گیرد و اقدامات نسبی که در این بخش در مورد مبارزه با کالاهای قاچاق انجام شده باز هم فضا برای عرضه کالاهای قاچاق فراهم است. این معضل علاوه بر لوازم خانگی بزرگ به تولیدکنندگان قاشق و چنگال و قابلمه نیز تسری پیدا کرده است. برای واکاوی این مشکل با محمد شعبانی، مدیرعامل شرکت مهرجام سدید، رئیس‌‌‌ هیات‌‌‌مدیره شرکت دینا استیل کاوه و رئیس هیات‌مدیره‌‌‌ دینا رامش که در زمینه تولید قاشق ، چنگال و قابلمه فعالیت دارد، ‌‌‌گفت‌وگو کرده‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.
تولیدکنندگان توان رقابت با کالای قاچاق را ندارند
مهم‌ترین مشکل تولیدکنندگان قاشق و چنگال بحث کالای قاچاق است که عمدتا هم چینی است. واردات قابلمه و قاشق و چنگال به صورت رسمی آزاد نیست، اما به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. این در حالی است که پنج کارخانه با بهترین تکنولوژی و کیفیت در کشور احداث شده و به دلیل اینکه کالای قاچاق هم هست رقابت خیلی سنگین است.
مدیرعامل شرکت مهرجام سدید (MGS) با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» گفت: به همین دلیل دو کارخانه این حوزه در معرض ورشکستگی هستند. به هر میزان که مشتری بخواهد کالای تولید شده برای ارائه داریم، اما در فروش آنها مشکل داریم. زیرا بیشتر قاشق و چنگال موجود در بازار به صورت قاچاق وارد کشور شده و قاچاق قابلمه نسبت به قاشق و چنگال 80‌درصد کمتر است. در این زمینه و برای مبارزه با قاچاق با نهادهای دولتی نامه‌نگاری کرده‌ایم اما هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم.
محمد شعبانی افزود: کالای قاچاق زیاد بوده و اجناس تولید داخل از نظر کیفیت بهتر از اجناس قاچاق است. اما طرح‌‌‌های کالاهایی که به صورت قاچاق می‌‌‌آید بسیار متفاوت بوده و طراحی‌‌‌های آنها بسیار به‌‌‌روز است. بالاخره هر روز شکل و شمایل محصولات تولیدی را تغییر می‌دهند. با توجه به قیمت بالای قالب‌‌‌سازی در سال می‌توانیم پنج یا شش مدل محصول نوآورانه داشته باشیم. اگر بخواهیم هر سال 100 مدل محصول نوآورانه تولید کنیم اصلا این توجیه اقتصادی ندارد.
وی در ادامه گفت: در چین 100 کارخانه وجود دارد که با دنیا کار می‌کنند. در حالی که تنها پنج کارخانه تولیدکننده قاشق و چنگال در کشور وجود دارد که با این تعداد کارخانه نمی‌توانیم با آنها رقابت کنیم.
شعبانی با اشاره به این مشکل در صنعت تولید قابلمه گفت: بزرگ‌ترین مشکل در تولید قابلمه نیز به کالای قاچاق برمی‌‌‌گردد. بسیاری از فروشندگان به دنبال کالاهای قاچاق هستند با این استدلال که سود فروش اجناس ایرانی اندک بوده و اجناس قاچاق را با سود 200‌درصدی می‌توانند به ‌‌‌فروش برسانند. این اجناس بیشتر از ترکیه و چین می‌‌‌آیند و قیمت آنها از محصولات ایرانی بیشتر است اما چون کالای قاچاق با عنوان کالاهای اروپایی فروخته می‌‌‌شود، سود بسیار بیشتری برای فروشندگان دارد.
هزینه‌های بالای سربار تولید در کشور
هزینه‌‌‌های تولید استاندارد در کشور زیاد است. اگر بحث مواد اولیه را نیز حساب کنیم، سربار تولید در کشور نسبت به سایر نقاط دنیا بیشتر است حتی میزان سربار تولید در ترکیه هم از سربار تولید آن در ایران کمتر است.
مدیرعامل شرکت مهرجام سدید (MGS) با اعلام این مطلب گفت: کیفیت محصولات ایرانی نسبت به چینی بسیار بهتر بوده و از مواد اولیه‌‌‌ درجه یک استفاده می‌شود اما از نظر ظاهری تفاوتی وجود ندارد. اما به علت اینکه هزینه‌‌‌های جانبی و هزینه سربار تولید در ایران بسیار زیاد است. محصولات چینی با قیمت پایین‌‌‌تری عرضه می‌‌‌شوند.
وی افزود: وقتی می‌خواهیم به یک مغازه‌‌‌دار یا بنکدار جنس بفروشیم، برای آن مغازه‌‌‌دار و بنکدار از جاهای مختلف جنس می‌آید(به صورت قاچاق) از نظر قیمتی نمی‌توانیم با آنها رقابت کنیم. به عنوان مثال سرویس‌های قاشق و چنگال به صورت شوتی از مناطق آزاد به بازارهای مصرف می‌‌‌آید. این رقابت فقط بر سر قیمت نیست بعضا از نظر قیمتی می‌توان رقابت کرد. در کشور 7 کارخانه تولیدکننده قاشق و چنگال با ایجاد اشتغال برای حدود 2000 نفر وجود دارد اما با حدود صد تولیدکننده چینی در بحث طراحی محصولات و قالب‌‌‌سازی نمی‌توان رقابت کرد.
نوسان بهای نرخ ارز باعث بی‌اعتمادی
تولیدکنندگان حدود 10 سال است که با نوسان قیمت ارز مشکل دارند و شرایط را برای تولیدکننده دشوار کرده است. نوسان قیمت ارز باعث نوسان قیمت‌های مواد اولیه شده و به همین علت ثبات بازار از بین رفته است و اعتماد مشتریان به تولیدکننده‌‌‌ها هم کمتر شده است. زیرا قیمت محصولات هر سه تا چهار ماه یک بار تغییر می‌کند. این نوسان قیمت ارز باعث بی‌‌‌اعتمادی به تولیدکنندگان شده است.
مدیرعامل شرکت مهرجام سدید (MGS) با اعلام این مطلب گفت: به عنوان یک تولیدکننده برنامه‌‌‌ها و هدف‌‌‌های مختلفی داریم، همه چیز به دولت برمی‌‌‌گردد. دولت اگر حمایت کند، آینده این صنعت درخشان و عالی است. اگر حمایت نکند، مطمئن باشید همه‌‌‌شان بسته می‌شود و خودشان خیلی راحت می‌‌‌روند؛ کارگری را به تولیدی ترجیح می‌دهند. وی افزود: با وجود پتانسیل‌‌‌های زیادی که در این صنعت هست، اما تداوم مشکلات باعث بی‌‌‌انگیزگی می‌شود. همه چیز به دولت برمی‌‌‌گردد.
قیمت‌گذاری دستوری نداریم
شعبانی گفت: درباره این محصولات قیمت‌گذاری دستوری وجود ندارد اما رقابت بین تولیدکنندگان در موضوع کیفیت سنگین و تنگاتنگ است و این رقابت، ‌‌‌ قیمت‌‌‌ را کنترل می‌کند.
وی افزود: قدرت خرید مردم نسبت به سال‌های قبل حدود 60‌درصد کمتر شده است. به همین دلیل خرید لوازم خانگی نیز کمتر شده است.
مدیرعامل شرکت مهرجام سدید در ادامه گفت: واقعیت این است که برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های مختلفی در تولید انجام می‌شود اما در قوانین و دستور‌العمل‌های دولتی ثبات‌‌‌ زیادی وجود ندارد. قوانین و بخشنامه‌‌‌های مختلف تغییر کرده و بوروکراسی‌‌‌های اداری، سخت‌‌‌گیری‌‌‌هایی برای تولیدکننده‌‌‌ها به وجود آورده است. اگر این رویه‌ها سهل‌تر شوند، تولیدکنندگان راحت‌‌‌تر می‌توانند تصمیم گرفته و هدف‌‌‌گذاری بلندمدت‌‌‌ داشته باشند.
رقابت سنگین در بحث صادرات
شعبانی گفت: برنامه‌‌‌ صادراتی مجموعه این است که یک دفتر در کشور عمان تاسیس کنیم و از طریق عمان بتوانیم به بازارهای اروپا دسترسی داشته باشیم. فقط به آذربایجان صادرات مستقیم داشته‌ایم، اما به پاکستان و چند کشور دیگر مانند قزاقستان و قرقیزستان به‌‌‌صورت غیرمستقیم صادرات داشته‌ایم و روی توسعه آن در حال فعالیت هستیم.
وی افزود: با توجه به مشکلاتی که در صنعت وجود دارد، قیمت محصولات ایرانی با چینی قابل رقابت نیست. زیرا شبیه محصولات ما در چین هم تولید می‌شود اما محصولات چینی کیفیت پایین‌‌‌تری دارد. در مجموع در بحث صادرات رقابت سنگین است.
مشکلی از نظر تامین مواد اولیه وجود ندارد
حدود 80‌درصد مواد اولیه موردنیاز در تولید قاشق و چنگال وارداتی است. 60‌درصد مواد اولیه را استیل تشکیل می‌دهد که وارداتی بوده و تنها 5 یا 6 کشور در دنیا آن را تولید می‌کنند. از40‌درصد باقیمانده نیز حدود 20‌درصد آن وارداتی است که شامل مواد پولیش و جلاست.
مدیرعامل شرکت مهرجام سدید با اعلام این مطلب گفت: حدود 20‌درصد مواد اولیه موردنیاز در تولید در قابلمه وارداتی است. فقط تفلون و گرانیت و پوشش‌‌‌های بیرونی و داخلی از خارج تهیه می‌شود و بقیه موارد در داخل کشور وجود دارد.
جذب سه‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی
شعبانی درباره تاریخچه شکل‌گیری شرکت مهرجام سدید گفت: این شرکت تولیدکننده قابلمه‌‌‌های چدنی با تکنولوژی دایکاست است. زمینه‌‌‌اش تکنولوژی‌‌‌ دایکاست کشور ایتالیا بوده، اما چینی‌‌‌ها روی آن بسیار کار کرده و توانستند این صنعت را دست بگیرند. در سال 1391 با یک شرکت چینی همکاری داشتیم و واردات انجام می‌‌‌دادیم، این موضوع تبدیل به یک همکاری جدید تولیدی در کشور شد.
وی افزود‌‌‌: به این صورت که با سرمایه‌گذاری 50‌درصدی طرف چینی و 50‌درصدی شرکت مهرجام سدید، به مبلغ سه‌میلیون دلار سرمایه‌گذار خارجی و دریافت مجوز سرمایه‌گذار خارجی کارخانه را تاسیس کردیم و طبق برنامه‌‌‌ریزی خرید ماشین‌‌‌آلات و تجهیز کارخانه انجام و در سال 92 به تولید رسیدیم.
مدیرعامل شرکت مهرجام سدید در ادامه گفت: این شرکت در حال حاضر 285 نفر کارگر مستقیم بیمه‌‌‌شده (نیروی کار آماده) دارد. یکی از واردکنندگان بزرگ بودیم و رقابت خیلی سنگینی داشتیم. با کیفیت خیلی بالایی که محصولات تولیدی داشت، تا آنجا که توانستیم جلوی واردات گرفته شد. روزانه 5‌هزار عدد قابلمه در مدل‌‌‌ها، قالب‌‌‌های مختلف و رنگ‌‌‌های مختلف تولید می‌شود و تا آنجا که توانستیم نوآوری را در بازار وارد کردیم تا رقابت داشته باشیم. اما ظرفیت اسمی آن تولید 7000 قابلمه در روز است.
وی درباره فعالیت شرکت دینا استیل کاوه گفت: مشابه فعالیتی که در شرکت مهرجام سدید انجام شده، را پیش می‌‌‌برد اما محصولاتش متفاوت بوده و قاشق و چنگال تولید می‌کند. تولید سرویس‌‌‌های قاشق و چنگال در دینا استیل، در اواخر سال 97 شروع شد و در سال 98 به تولید رسید. با سرمایه‌گذاری 15‌درصدی چینی‌ها آغاز شد و مبلغ یک‌میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی وجود دارد. در دینا استیل حدود 200 کارگر بیمه‌‌‌شده مشغول فعالیت هستند.
شعبانی درباره شرکت دینا رامش گفت: این شرکت سرمایه‌گذار خارجی ندارد و کارخانه آن فعلا به بهره‌‌‌برداری کامل نرسیده و قرار است با یک تکنولوژی فورج (ماشین‌‌‌کاری) در تولید قابلمه فعالیت کند. با استفاده از این تکنولوژی نیروی کار موردنیاز به یک‌سوم کاهش پیدا می‌کند. این موضوع به‌ویژه در استان مرکزی (محل قرار‌گیری کارخانه) که کمبود نیروی انسانی دارد، حائز اهمیت است.
--> اخبار مرتبط سودآوری شرکت‌های سیمانی صحت ندارد صعود توریسم با سقوط لیر پوشاک؛ صدرنشین قاچاق اردوغان در توهم رونق سرمایه‌گذاری 240 میلیارد دلاری غرب در ترکیه

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/716822/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«موزه دین و زندگی» در بلوار پیامبر اعظم (ص) ایجاد می‌شود

گرانی در اولین فایل‌های مسکن 1403

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

توقیف خودروی قاچاق در ساری

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

گزیده‌های نفتی هفته

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

نفت از افزایش قیمت بازماند

طالبان و همسایگان آن: یک قالب منطقه ای برای غلبه بر چالش‌ها در افغانستان و فراتر از آن

«هفت سراژدها» و معمای چند مجهولی فساد

ارزش مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار افزایش می‌یابد

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

سقوط سهام آسیا

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کردستان

تخصیص بسته‌های غذایی به مادران دارای فرزند شیرخوار از امروز

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

مرغ کیلویی چند؟

گزارش سفر رئیس جمهور به سمنان / رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

سیگنال به بازار خودرو/ این تعداد خودروی برقی در راه ایران است

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟/ بابایی: می‌خواهند توپ دستمزد را به زمین قوای دیگری بیندازند و مجلس را با جامعه کارگری درگیر کنند

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

تهدید بزرگ/ سهم نفت از کل سرمایه خارجی کمتر از 100 میلیون دلار است؟

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

روایت جدید رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی در ایران! | فیلم

تورم های سهمگین در راه است؟

نوسانات ارز همه ابعاد اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ دولت جدی ورود کند

رشد اقتصادی در کشور محقق شد

برنامه ریزی برای سمنان نباید صرفا برای جمعیت ثابت این استان باشد

رویکرد ترکیبی دولت برای مقابله با چالش قیمت مسکن چیست؟

اهمیت عرضه زمین برای ورود مردم در حوزه ساخت مسکن چیست؟

دیدار دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با اعضای شورای نگهبان

ببینید | روایت جدید ابراهیم رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی!

رئیسی: رشد اقتصادی کشور به 6 درصد رسیده است

قیمت جدید رنو ساندرو در بازار

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت پرویز داوودی

دو رویکرد برای مقابله با چالش قیمت و شکستن انحصار زمین چیست؟

واکنش ها به درگذشت معاون دولت احمدی نژاد /قالیباف پیام داد

وزارتخانه‌های اقتصادی جذب ایده فناورانه را در دستور کار قرار دهند

پیکر مرحوم پرویز داودی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد

دانش‌بنیان‌های نفتی نقش موثری در دستیابی به رشد اقتصادی 5.4 درصدی سال گذشته داشتند

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی