بازار آریا

آخرين مطالب

رشد8.49 درصدی اقتصاد در سیستان و بلوچستان گفتگو

رشد8.49 درصدی اقتصاد در سیستان و بلوچستان
  بزرگنمايي:

بازار آریا - ایسنا/سیستان و بلوچستان رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته میزان رشد اقتصادی استان 8.49 درصد هست که به ترتیب در بخش‌های صنعت 11.08 درصد، کشاورزی 9 درصد، خدمات 7.4 درصد و معدن 7.05 درصد توزیع شده است.
مهرداد عرب اول در شورای برنامه ریزی استان به بررسی عوامل موثر بر رشد اقتصادی هدف گذاری شده در سال1401، سیستان و بلوچستان اشاره کرد و افزود: اولویت اصلی برنامه‌های دولت و قانون بودجه سال 1401، دستیابی به نرخ رشد اقتصادی 8 درصد در کشور و 8.

4 درصد در استان بوده است.
وی ادامه داد: 47.2 درصد اشتغال سیستان و بلوچستان در بخش خدمات، 38.2 درصد مشاغل مربوط به حوزه صنعت و 14.6 درصد مشاغل استان در بخش کشاورزی است.
عرب اول با اشاره به توزیع درآمد در سیستان و بلوچستان، ضریب جینی در مناطق شهری را 49 درصد و مناطق روستایی را 33 درصد بیان کرد و ادامه داد: سهم ارزش افزوده در گروه‌های کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات به ترتیب 3.18، 2.22 و 5.59 درصد است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان در خصوص عملکرد ارزش افزوده استان در یک دهه اخیر، گفت: روند رشد ارزش افزوده به قیمت‌های جاری در طول یک دهه اخیر افزایشی بوده، اما این روند برای قیمت‌های ثابت تقریبا تغییری نداشته و حتی در برخی از سال ها مانند سال های 1391،1398 و 1399 دارای نرخ رشد منفی بوده، اما این روند از سال 1398 به بعد به حالت صعودی درآمده تا حدی که استان در سال 1400 به رشد 6.2 درصدی دست یافته است.
وی افزود: در طول این دوره زمانی، اقتصاد سیستان و بلوچستان بهترین نرخ رشدی را از خود نشان داده و در سال 1396، 72.10 درصد رشد ارزش افزوده اتفاق افتاده است.
عرب اول با بیان اینکه در اقتصاد ایران به خصوص استان‌هایی مانند سیستان و بلوچستان که کمتر توسعه یافته هستند، میزان وابستگی رشد اقتصادی به سرمایه گذاری‌های مستقیم دولت بسیار شدید بوده است گفت: هرگونه برنامه ریزی برای افزایش تولید و رشد اقتصادی مستلزم افزایش در سرمایه گذاری مستقیم دولت برای ایجاد زیرساخت های لازم است.
وی ادامه داد: یکی از شاخص هایی که می تواند روند تغییرات این سرمایه گذاری را با دقت زیادی نشان دهد و مقادیر آن در سطح استان موجود بوده، میزان اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان تصریح کرد: در حالت خوشبینانه در صورتی که اعتبارات سیستم بانکی هم به اندازه قابل توجهی در ارقام حقیقی افزایش داشته و بهره وری سرمایه و نیروی کار هم مابقی مسیر رشد اقتصادی را جبران کند می توان به رشد اقتصادی هدف گذاری شده به صورت حقیقی دست پیدا کرد.
وی با بیان اینکه اعتبارات سیستم بانکی نقش بسیار مهمتر و پررنگتری نسبت به اعتبارات دستگاه‌های اجرایی در توسعه طرح‌های عمرانی استان دارد، افزود: اعتبارات دستگاه‌های اجرایی در سال 1400، تنها 11 درصد از اعتبارات عمرانی و تملک دارایی های سرمایه‌ای را به خود اختصاص داده است.
عرب اول ادامه داد: برای اینکه بتوانیم نرخ رشد اقتصادی هدف را در سال 1401 محقق کنیم، باید به طور دقیق بررسی شود که روندهای طی شده با توجه به اجزای آن ها یعنی بخش های اقتصادی مختلف، در این دوره چگونه عمل کرده‌اند.
وی با بیان اینکه ارزش افزوده جاری استان در طی یک دهه همواره با نرخ مناسبی رشد کرده است، اظهارداشت: بیشترین سهم را در این رشد ابتدا بخش خدمات و پس از آن بخش کشاورزی و صنعت در رقابت تنگاتنگ با یکدیگر بر عهده داشته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان به ضرورت توجه به بخش معدن در بلند مدت اشاره کرد و افزود: بخش معدن با وجود ظرفیت های موجود در آن برای ایجاد ارزش افزوده همواره در طی این یک دهه مورد غفلت قرار گرفته و به شدت نسبت به سایر بخش ها عقب مانده، است.
وی افزود: در صورتی که بخواهیم برای رشد اقتصادی بیشتر در استان برنامه ریزی کنیم، باید بخش های خدمات و صنعت در کوتاه مدت و میان مدت و بخش معدن به دلیل داشتن ظرفیت و ارزش افزوده‌ای که می‌تواند ایجاد کند، در بلند مدت مد نظر سیاست گذاران اقتصادی استان قرار گیرد.
عرب اول ادامه داد: در بخش کشاورزی با توجه به وابستگی شدید این بخش به منابع آبی پیشنهاد می‌شود که سیاستگذاران اقتصادی برای تحریک این بخش و افزایش رشد اقتصادی آن به مقوله های سیاسی در به دست آوردن حقابه استان از رودخانه هیرمند توجه ویژه داشته باشند.
وی با بیان اینکه محقق کردن نرخ رشد اقتصادی نیازمند سرمایه گذاری در زیرساخت های اقتصادی است، ادامه داد: این موضوع باعث شده تا همه جوامع و کشورها این امر را از اهداف اولویت دار اقتصادی خود بدانند.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان خدمات را کاراترین بخش اقتصادی استان دانست و افزود: مهمترین علت پایین بودن ارزش افزوده این بخش در استان کمبود سرمایه گذاری های دولتی در این عرصه بوده که خود ناشی از سرمایه بر بودن شدید آن برای فرایند توسعه است.
وی تصریح کرد: ایجاد هر شغل در بخش معدن حدود 1 تا 2 میلیارد تومان هزینه در بر دارد و در شرایطی که نرخ بالای بیکاری در استان مسئله اشتغال را به یکی از بزرگترین چالش های دولت تبدیل کرده است شاید مورد توجه قرار دادن این حوزه نسبت به بخش های دیگر که با سرمایه گذاری های کمتر، ارزش افزوده و اشتغال ایجاد می کنند در کوتاه مدت توجیه پذیر نباشد.
عرب اول با بیان اینکه برای رسیدن به نرخ رشد اقتصادی هدف پیش بینی می شود که اعتباری در حدود 302 هزار و 210 میلیارد ریال در استان مورد نیازاست، گفت: این حجم از سرمایه گذاری اشتغالی حدود 48 هزار و354 نفر ایجاد خواهد کرد.
وی خاطرنشان کرد: در بخش خدمات باید توجه ویژه‌ای در استان به بحث صادرات و واردات از طریق بازارچه‌های مرزی و فعال کردن بیشتر آن ها صورت گیرد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی سیستان و بلوچستان درباره نرخ با سوادی در استان بیان کرد: شهرستان زابل با نرخ با سوادی 88 درصد در رتبه اول و پس از آن شهرستان زاهدان با نرخ 86 درصد در جایگاه دوم قرار دارد.
وی اظهار داشت: نرخ مشارکت اقتصادی سیستان و بلوچستان تا تابستان سالجاری4.43 درصد بوده است.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/715921/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال 1402 به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد

اتحادیه صنف طلا و جواهر: چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

ایران به زودی به شبکه کارت‌های اعتباری روسیه می‌پیوندد

یزد در زمینه مجوز الکترونیکی عقب ماند

شیلات و کشاورزی رکورددار افزایش سرمایه‌گذاری در قشم

وعده شناسایی و رفع موانع واگذاری سهام ایران خودرو و سایپا

گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی سه‌شنبه 4 اردیبهشت

ساخت و ساز غیرمجاز در زیارت گرگان پس از 20 سال متوقف شد

کریدور امن از تهران تا اسلام‌آباد

حفظ ثبات و امنیت پایدار ، لازمه تحقق اهداف اقتصادی

بخش املاک دیوارمسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

شرط ادامه کار املاک "دیوار" از زبان مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن

24 آزادراه به عوارضی الکترونیکی مجهز شد

کاهش قیمت دلار در راه است؟

با تعطیلی پنجشنبه دستمزد کارگران کم می شود؟

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

بانک مرکزی پدر تولید و تولیدکننده را درآورده است؛ به داد بخش خصوصی برسید!

چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

تجارت 10 میلیارد‌ دلاری ایران و پاکستان با توسعه زیرساخت‌ها

توضیح بانک صادرات درباره دلایل خرید بخشی از سهام پرسپولیس

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

شوک بزرگ درباره حقوق 1403؛ دریافتی کارمندان و کارگران کاهش می یابد؟

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

شهر خلاق، فرصتی برای مشارکت مردم

دیدار و گفت‌وگوی وزیران نفت ایران و پاکستان

واگذاری سهام سرخابی‌ها به بانک‌ها و هلدینگ خلیج‌فارس؛ خوب یا بد؟

قطار روابط تهران - اسلام‌آباد روی ریل توسعه

طلا سقوط کرد

شاهین کارکرده 600 میلیونی شد

خودروهای برقی چینی ارزان شد

ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد

واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است

گلستان دومین استان امن برای سرمایه گذاری است

آیا با عدالت نسبتی داریم؟/ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به پاکستان/اشاعه ایران‌هراسی یا تبلیغ بازدارندگی؟

سیاستگذار در حوزه خودرو خالی‌بندی می‌کند!

پاسخ مبهم بانک مرکزی درباره وام ازدواج

عزم مقام‌های عالی ایران و پاکستان برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی

بازدید‌های میدانی کارگروه رفع موانع تولید استان کرمان از پروژه‌های مهم

مازنی:برخوردهای خشن در خیابان‌ها با زنان براساس کدام منبع رخ می‌دهد؟ /قیمت دلار چند برابر سال 1400 شده اما صدایی از دولتمردان در نمی آید

دوسالانه ونیز با حاشیه‌های سیاسی

رکوردشکنی تاریخی تیلور سوئیفت

تلاش اسکورسیزی برای جلب رضایت دختر فرانک سیناترا

یادبود اسلامی ندوشن در خانه اندیشمندان

سیما و ارشاد علیه تبلیغات در ماهواره

تکنیک‌‌‌هایی برای تحریک خلق ایده

چگونه دلایل استعفای خود را توضیح دهیم؟

ساعت کاری: از 9 الی شکوفایی

شوک بزرگ؛ حذف ژاپن

فروش قسطی سرخابی‌ها!

فحش‌های پول‌ساز!

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی