بازار آریا

آخرين مطالب

خرید مسکن با وام در اولویت خانه اولی‌ها مسکن

خرید مسکن با وام در اولویت خانه اولی‌ها
  بزرگنمايي:

بازار آریا - تقاضای خرید برای واحدهای کوچک متراژ در تهران با وام 480 میلیون تومانی به تدریج در حال افزایش است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در هفته‌های اخیر تقاضا برای دریافت وام مسکن تا سقف 480 میلیون تومانی از طریق خرید اوراق تسهیلات مسکن افزایش پیدا کرده که منجر به رشد نسبی قیمت آن شده است. دریافت وام عمدتا به قصد خرید آپارتمان کوچک متراژ انجام می‌شود. متقاضیان خانه اولی معمولا در مواقعی که بازار ملک به کف قیمتی نزدیک می‌شود از طریق دریافت وام، مبلغ رهن آپارتمان و پس‌انداز خود اقدام به خرید مسکن می‌کنند. هم‌اکنون قیمت هر برگ تسه حدود 103 هزار تومان است.
به نقل از ایسنا، در حال حاضر، آرامش نسبی در بازار مسکن دیده می‌شود. نرخ رشد ماهیانه قیمت به صفر متمایل شده و معاملات به کمترین میزان خود در سال جاری رسیده است. از طرف دیگر به دلیل شرایط موجود جامعه انتظارات تورمی در بخش مسکن کاهش یافته و زمینه برای ورود تقاضای مصرفی فراهم است.
واسطه‌های ملکی از توقف سرمایه‌گذاری در مناطق شمالی پایتخت خبر می‌دهند. رتبه‌ی منطقه یک از تعداد معاملات مسکن شهر تهران تنزل کرده است. سال 1397 در بحبوحه رونق بازار مسکن که با رشد تقاضای سرمایه‌ای همراه شد منطقه 1 جایگاه پنجم را در تعداد معاملات داشت که هم‌اکنون به رتبه‌ی هشتم رسیده و در سوی مقابل، منطقه 10 از جایگاه چهارم در سال 1397 به رتبه دوم ارتقا یافته است. ویژگی بارز آپارتمان‌های منطقه 10 کوچک متراژ و ارزان قیمت بودن آن است.
تجربه نشان می‌دهد در زمان استراحت بازار مسکن به تدریج فضا برای ورود تقاضای مصرفی فراهم می‌شود. رکود مسکن معمولا 10 تا 15 فصل طول می‌کشد. صرف‌نظر از ماه‌های اردیبهشت و خرداد امسال که به دلیل ایجاد انتظارات تورمی ناشی از اصلاح نظام یارانه‌ها بازار مسکن به تحرک رسید، از سال گذشته این بازار به رکود رسیده و در واقع شش فصل از رکود بازار ملک می‌گذرد.
از طرف دیگر برخی فروشندگان واحدهای بزرگ متراژ و لوکس در ماه‌های اخیر آپارتمان‌های خود را با تخفیف عرضه می‌کنند. این در حالی است که بنا به گفته‌ی مشاوران املاک شهر تهران در آپارتمان‌های کوچک با مقداری رشد قیمت مواجه هستیم. در حال حاضر آپارتمان‌های با متراژ کمتر از 80 متر مربع 57 درصد معاملات را به خود اختصاص می‌دهند. 56 درصد معاملات نیز با قیمتی کمتر از متوسط شهر (متری 43.7 میلیون تومان) انجام می‌شود. 50 درصد خرید و فروش‌ها نیز به واحدهای با ارزش کمتر از 3 میلیارد تومان اختصاص دارد.
منطقه 5 در غرب، مناطق 10 و 14 در جنوب و منطقه 4 در شرق پایتخت را می‌توان کانون خرید و فروش واحدهای متناسب با توان دهک‌های متوسط و پایین ارزیابی کرد. در حال حاضر بیشترین سهم از معاملات به منطقه 5 با 15 درصد تعلق دارد. رتبه دوم از آن منطقه 10 با 9.3 درصد است. منطقه 2 که 8.7 درصد معاملات در بر می‌گیرد جایگاه سوم را دارد و منطقه 4 با 8.3 درصد در رتبه چهارم تعداد معاملات قرار دارد.
از سال گذشته بازار مسکن در یک افول تدریجی قرار گرفته و نرخ رشد آن از تورم عمومی عقب مانده است. در حال حاضر تورم نقطه به نقطه 48 درصد و رشد قیمت مسکن در تهران نسبت به سال گذشته 38 درصد است. در واقع قیمت مسکن جاماندگی 10 درصد در مقایسه با دیگر کالاها دارد. ادامه شرایط فعلی می‌تواند به تدریج منجر به ورود تقاضای مصرفی به بازار مسکن شود. البته اغلب کارشناسان معتقدند رکود به این زودی‌ها دست از سر بازار مسکن برنمی‌دارد.
یکی از عوارض منفی در بازار مسکن رشد هزینه‌های ساخت و ساز است که باعث افزایش قیمت واحدهای نوساز شده است. این عامل می تواند در قیمت واحدهای با سن بنای کمتر از پنج سال تاثیر بگذارد. بر این اساس انتظار می‌رود رونق خرید و فروش از واحدهای قدیمی آغاز شود. در حال حاضر حجم فروش واحدهای بالای 20 سال نسبت به سال گذشته 61 درصد و در مقایسه با هشت سال قبل 245 درصد افزایش یافته است.
هر متر مسکن در تهران 43.7 میلیون تومان
روند کاهش نرخ رشد ماهیانه قیمت در بازار مسکن شهر تهران که از تیرماه امسال آغاز شده بود، بر اساس گزارش دو متولی ارایه آمار، ادامه پیدا کرد. طبق اعلام بانک مرکزی میانگین قیمت هر متر خانه در تهران در مهرماه به 43.7 میلیون تومان در هر متر مربع رسید که در مقایسه با ماه قبل 1.2 درصد و نسبت به ماه مسابه قبل 38.2 درصد رشد نشان می‌دهد. هم‌چنین مرکز آمار متوسط وزنی قیمت هر متر آپارتمان در تهران را 46.4 میلیون و متوسط حسابی آن را 44.3 میلیون تومان اعلام کرد. تعداد معاملات نیز در مهرماه 1401 بر اساس گزارش بانک مرکزی 5.4 هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه در سال قبل به‌ترتیب 10.2 و یک درصد کاهش یافته است.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/715773/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وقتی اوضاع اقتصادی خوب نیست، استقلال به چه کاری می‌آید؟ + فیلم

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

صادرات حوزه غذایی کشور بسیار محدود است

یارانه نان را به جای نانوا به مردم بدهید

تداوم روند کاهشی مصرف سرانه فرآورده‌‌‌های گوشتی

رقابت نفسگیر منطقه‌ای در صنعت غذا

اجرای نمایش «کی با من پیتزا می‌پزه؟» برای کودکان

اجرای «مجنون آن لیلی» با روایت رشید کاکاوند

گردهمایی عامه‌پسندها پس از 30 سال

«فرداها» پشت ویترین کتاب‌فروشی‌ها

میراث سینماگر فقید

پل آهنی؛ نماد انقلاب صنعتی

70 سال تاخیر!

سهمیه ایتالیا، شاید 6 تیم

امروز؛ بهتر از بازی اول باش

دست‌های خالی در باواریا

چطور دفاع می‌کنید؟

احتمال سرمایه‌گذاری گلرنگ در تخفیفان

ارائه یک پلتفرم بانکداری دیجیتال برای کسب‌وکارها

دومین خروج بزرگ بنیانگذاران رقم می‌خورد؟

فرار سرمایه‌گذاران خطرپذیر از اژدهای سرخ

اثر تورمی در کمین تاکسی‏‏‌های اینترنتی؟

روز پایان اکسپو روز شروع فعالیت است

صنعت لوازم خانگی زیر ذره‌بین

راه گشایش ارزی برای تولید به قصد صادرات

مسیریابی بانک‌ بزرگ پس از ادغام

بازار جهانی - 1403/02/01

پلیمر خاورمیانه - 1403/02/01

زنجیره فولاد - 1403/02/01

پلیمر جهانی - 1403/02/01

بازار جهانی فلزات در مدار صعود

بانک مرکزی انتشار ایران‌چک 500هزارتومانی را تکذیب کرد

مخالفت انجمن اقتصاد ایران با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

آفت‌زدایی از فساد اداری

وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه

ادامه زیاندهی خودروساز ویتنامی

8 تا 10هزار خودروی برقی در راه است

احیای انرژی هسته‌‌‌‌ای در اروپا

افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی

لزوم واقع‌بینی در مسیر گذار انرژی

ظرفیت مغفول یک‌میلیارد دلاری

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

بازنگری میانجی در میانجی‌گری

چرا باید به نسل «زد» امیدوار بود؟

وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل

رسوب فایل فروش مسکن در منطقه 2 تهران

بازار - 1403/02/01

بهبود نامتوازن اقتصاد منطقه

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی