بازار آریا

آخرين مطالب

افزایش زیان خودروسازان/ «ورشکستگی» بهانه افزایش قیمت خودرو می‌شود؟ خودرو

افزایش زیان خودروسازان/ «ورشکستگی» بهانه افزایش قیمت خودرو می‌شود؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - بررسی‌ها نشان می‌دهد در سال جاری خودروسازان در بخش تولید خودرو نسبت به سال‌های گذشته زیان بیشتری متحمل شده‌اند. با توجه به زیان انباشته این شرکت‌ها، آیا ممکن است «ورشکستگی« بهانه جدید افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، رضا فاطمی‌امین پس از آنکه به‌عنوان وزیر صمت دولت سیزدهم منصوب شد، بلافاصله دستور داد تولید خودرو افزایش یابد. بر این اساس ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو موظف شدند که مجموع تولید محصولاتشان را به یک میلیون و 600 هزار دستگاه برسانند.
اما آیا صنعت خودروسازی و عموماً بازارهای مختلف با یک دستور و بخشنامه وارد دوره رونق می‌شوند؟ قریب به اتفاق کارشناسان بر این باورند که افزایش تولید خودرو تا این حد، آن هم به صورت ناگهانی چندان میسر نیست. صورت‌های مالی خودروسازان در سال گذشته نشان می‌داد که این شرکت‌ها بابت تولید هر دستگاه بین 40 میلیون تا 90 میلیون تومان ضرر می‌کنند.
در آن مقطع خودروسازان این زیان‌دهی را نتیجه قیمت‌گذاری دستوری می‌دانستند که دولت هنوز هم بر اجرای آن اصرار دارد. موضوعی که خودروسازان را در مرز ورشکستگی قرار داده است. چه بسا همین حالا هم اکثر کارشناسان با اشاره به زیان انباشته آن‌ها، این شرکت‌ها را ورشکست می‌دانند.
زیان خودروسازان در تولید خودرو
صورت‌های مالی جدید خودروسازان نشان می‌دهد زیان‌دهی خودروسازان نه‌تنها کمتر نشده، بلکه نسبت به سال‌های گذشته روند صعودی هم داشته است.
نگاهی به صورت‌های مالی خودروسازان نشان می‌دهد ایران‌خودرو در سال گذشته بالغ بر 115 هزار میلیارد تومان صرف تولید خودرو کرده‌، با‌ این‌ حال مبلغ فروش آنها به 109‌ هزار میلیارد تومان هم نرسیده است. در شش ماه نخست امسال نیز نزدیک به 82 هزار و 500 میلیارد تومان مبلغ بهای تمام‌شده ایران‌خودرو بود، در حالی که این شرکت تنها 78 هزار میلیارد تومان فروش داشت.
این زیان‌دهی صرفا مخصوص آبی‌پوشان جاده مخصوص نیست. شرکت خودروسازی سایپا نیز در سال 1400 بیش از 47‌ هزار و 500 میلیارد تومان بهای تمام‌شده تولید را به ثبت رساند، حال آنکه مبلغ فروش این شرکت کمی بیشتر از 44 هزار و 100 میلیارد تومان بود. در نیمه نخست امسال نیز مبلغ بهای تمام‌شده تولید خودرو در سایپا به بالای 25 هزار و 700 میلیارد تومان رسید، در‌حالی‌که مبلغ فروش آن کمی بیشتر از 26‌ هزار و 700 میلیارد تومان رقم خورد.
مبلغ بهای تمام‌شده محصولات سومین خودروساز بزرگ ایران، یعنی پارس‌خودرو در سال 1400 بالغ بر 10 هزار و 900 میلیارد تومان بود، حال آنکه تنها کمی بیش از 10‌ هزار و 700‌ میلیارد تومان مبلغ فروش را به ثبت رساند. طبق صورت‌های مالی پارس‌خودرو، این شرکت در نیمه نخست امسال نیز 12‌ هزار میلیارد تومان صرف تولید خودرو کرد و در مقابل، کمتر از 9900 میلیارد تومان مبلغ فروش داشت.

بازار آریا


افزایش قیمت در راه است؟
حال که مشخص است وعده افزایش 50 درصدی تولید خودرو و عرضه یک میلیون و 600 هزار دستگاه محصول جدید تا پایان سال عملی نمی‌شود، باید این پرسش را مطرح کرد که آیا ممکن است این بار خودروسازان به بهانه فرار از ورشکستگی اقدام به بالابردن قیمت محصولات خود کنند؟
سال گذشته خودروسازان 18 درصد قیمت خودرو در درب کارخانه را افزایش دادند. با اینکه رئیس دولت با این تصمیم مخالفت کرد و قیمت‌ها را به حالت اول بازگرداند، اما خودروسازان در نهایت موفق به افزایش قیمت شدند.
حال به نظر می‌رسد خودروسازان بار دیگر می‌خواهند خودروهایشان را گران کنند. خودروهایی که به دلیل عرضه قطره‌چکانی آن‌ها و انحصاری که در بازار شکل گرفته به این قیمت‌ها رسیده‌اند. چندی پیش مطرح شد که خودروسازان درخواست افزایش قیمت خودرو را به دولت ارائه داده‌اند.
در این رابطه حتی وزارت صمت اقداماتی انجام داد و از خودروسازان خواست که آنالیز قیمت محصولات تولیدی خود را برای این وزارتخانه ارسال کنند. پس از این تصمیمات اما وزیر صمت در حاشیه نشست با کمیسیون صنایع مجلس افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها را شایعه خواند. به نظر می‌رسد فاطمی‌امین برای فرار از استیضاح و ماندن در دولت در آن مقطع مجوز افزایش قیمت خودرو را صادر نکرد.
البته در این بین برخی این افزایش قیمت را برای ادامه حیات خودروسازان ضروری می‌دانند و معتقدند با توجه به تورم حدود 50 درصدی در کشور و همچنین افزایش هزینه‌های تولید خودرو ، خودروسازان چاره‌ای جز افزایش قیمت ندارند.
به نظر می‌رسد وزرات صمت همچنان بر قیمت‌گذاری دستوری اصرار دارد و ادعا می‌کند که خودروسازان باید راهکار دیگری را برای کاهش زیان خود پیدا کنند و نباید زیان خود را با افزایش قیمت محصولات‌شان جبران کنند. البته باید دید که این وزارتخانه تا چه حدی این رویکرد خود را ادامه می‌دهد؟
گرچه مجوز افزایش قیمت خودرو در کارخانه به معنای رشد قیمت در بازار نیست، اما تجربه ثابت کرده کوچک‌ترین تغییری در قیمت‌گذاری کارخانه‌ها بلافاصله در بازار هم تخلیه می‌شود.
برای مطالعه بیشتر، خبر واردات خودرو به مرحله اجرا رسید؟/ زمان ورود خودروهای خارجی به ایران را بخوانید.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/715694/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از این فراری فقط 31 دستگاه در جهان وجود دارد/ تصاویر

حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است

7 تا از ارزان‌ترین کشورها برای خرید طلا را بشناسید

رئیسی: همکاری‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی ایران و سریلانکا برای بی اثر کردن دشمنی ها باید تقویت شود

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بنگاهداری بانک‌ها زنجیری به پای چرخ تولید

اکران آنلاین «پرویز خان»

فیلم «همسر» برای نابینایان توضیح‌دار شد

«دروغ پارلمانی» روی صحنه پردیس شهرزاد

نمایشگاه آثار ننه مکرمه در گالری سهراب

کلنگ بی‌قرار شهرداری؛ بیخ گوش سنگلج

داستان دنباله دارقطع آب قشم

مهلت ارسال مقاله به کنگره دو‌سالانه بین‌‌‌المللی انکولوژی کودکان اعلام شد

ترس از تغییر؛ مانع پایداری کسب و کارها

چگونه کار تیمی شاهکار می‌کند!

مزایا و معایب «رتبه‏‏‌بندی اجباری »

دایی یا اوسمار؟ مساله این است!

یورو بدون تو

اگر بخواهی، می‌شود

عجیب‌ترین کامنت تاریخ!

جام دوم هدف اول

ایلان ماسک: تسلا سال آینده به جای ماشین روبات می‌فروشد

آمریکا ممنوعیت تیک‌تاک را در سنا تصویب کرد

درخواست موزیلا برای اقدام واتس‌اپ در انتخابات قریب‌الوقوع سراسر جهان

کاهش ضایعات ناشی از بسته‌بندی در آمازون به کمک هوش مصنوعی

بازار موبایل در انتظار شوک قیمتی؟

زنجیره فولاد - 1403/02/06

بازار فولاد - 1403/02/06

بازار آتی - 1403/02/06

خزان معاملات میلگرد در بازار فیزیکی

پایان روند افت نرخ غلات

بهره‌مندی بیماران خاص و صعب‌العلاج از حمایت‌های دارویی ویژه

سردرگمی قوانین مالیاتی

تسلا خودروی ارزان می‌سازد

خودروساز چینی جدید در تایلند

آغاز ثبت‌نام تاکسی‌های برقی

چین؛ سلطان بازار خودروهای برقی

خودروسازان در جمع واردکنندگان برتر

ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

به‌کارگیری هوش‌مصنوعی در صنعت نفت

آمریکا در صدر انتشاردهندگان گازهای گلخانه‏‏‏‌ای

ترامپ ؛ بیم و امید نفت آمریکا

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

ضوابط تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد

تعیین نرخ ارز قاچاق، از بیش‌اظهاری واردات و کم‌اظهاری صادرات

لزوم حل مشکلات صدور روادید رانندگان

دیدگاه ترکیه درباره منازعه ایران و اسرائیل

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

توسعه معدن در گرو ایجاد زیرساخت

رضایت کارآفرینان؛ شاخص ارزیابی کارمندان دولت

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی