بازار آریا

آخرين مطالب

انتخابات آمریکا و آینده برجام تحلیل بازار آریا

انتخابات آمریکا و آینده برجام
  بزرگنمايي:

بازار آریا - کوروش احمدی/ دیپلمات سابق و تحلیلگر مسائل آمریکا تاثیر انتخابات اخیر آمریکا بر سیاست خارجی این کشور را می‌‌‌توان در دو وجه کوتاه‌مدت و طولانی‌مدت دید. در طولانی‌مدت، مهم‌ترین خروجی این انتخابات، یعنی تضعیف ترامپ به‌عنوان پدرخوانده پوپولیسم راست‌‌‌گرا و اقتدارگرایی جهانی تاثیر خود را بر این جریان خواهد گذاشت؛ از جمله «جنگ فرهنگی» جاری بین پوپولیسم راست‌‌‌گرا و لیبرال-دمکراسی در سطح جهان را تحت‌تاثیر قرار خواهد داد.
روند جهانی‌شدن نیز که از پاندمی کرونا و سیاست ملی‌‌‌گرایانه جریان‌‌‌های پوپولیستی لطمه دیده بود، می‌‌‌تواند از تضعیف ترامپ بهره‌‌‌مند شود. ولادیمیر پوتین نیز که یکی از منابع الهام پوپولیسم جهانی است، از تضعیف ترامپ ضرر خواهد کرد. در کوتاه‌مدت نیز کنترل مجلس نمایندگان توسط جمهوری‌خواهان عواقب منفی محدودی برای دولت بایدن خواهد داشت؛ از جمله به آنها امکان خواهد داد تا در کار تایید منصوبان دولت در امور سیاست خارجی اخلال کنند، تیم سیاست خارجی بایدن را با تشکیل نشست‌‌‌هایی در مورد موضوعاتی مانند خروج فضاحت‌‌‌بار آمریکا از افغانستان و مانند آن با مشکل مواجه کنند و نهایتا با سخت‌‌‌گیری در تصویب بودجه لازم برای فعالیت‌‌‌های سیاست خارجی، دولت را تحت فشار قرار دهند.
از آنجا که سیاست خارجی آمریکا در حوزه اختیارات رئیس‌جمهور است، اینها حداکثر مداخلات کنگره تحت کنترل حزب مخالف در کار دولت است. این حکم در مورد برجام نیز صادق است. به‌صورت مقدمه و برای روشن‌شدن موضوع باید یادآوری کرد که برجام 94 در شرایطی مذاکره و نهایی شد که کنترل هر دو مجلس کنگره 114 در دست جمهوری‌خواهان بود که با 54کرسی در سنا و 248کرسی در مجلس نمایندگان، اکثریت قاطعی داشتند. اما کنگره جمهوری‌خواه که از همراهی برخی دموکرات‌‌‌ها در مخالفت با برجام نیز برخوردار بود، با وجود ائتلاف با نتانیاهو درنهایت نتوانست کاری از پیش ببرد و مانعی جدی در برابر برجام باشد. این در حالی بود که کنگره 114 برای به شکست کشاندن برجام به هر دری زد؛ از جمله قانون INARA را در مارس 2015 تصویب کرد که دولت را ملزم به ارسال هر توافقی با ایران به کنگره به‌منظور تایید یا رد می‌‌‌کرد.
توافق برجام به کنگره ارسال شد؛ اما 54سناتور جمهوری‌خواه در سنا به همراه 4سناتور دموکرات مخالف برجام نتوانستند در اولین قدم 60رای لازم برای عبور از فیلی‌‌‌باستر (نوعی آبستراکسیون) را به دست آورند. همچنین آنها به 67رای برای عبور از وتوی رئیس‌جمهور نیاز داشتند که قابل حصول نبود. اکنون نیز شرایط مشابهی وجود دارد؛ یعنی به لحاظ حقوقی و تکنیکی، مجلس نمایندگان به خودی خود و در صورت وجود اراده‌‌‌ای در دولت‌های ایران و آمریکا برای نهایی کردن برجام نمی‌‌‌تواند مانعی جدی بر سر راه باشد. ضمن اینکه این بار کنترل سنا برخلاف 2015 در دست دموکرات‌‌‌هاست.
از جهات حقوقی و تکنیکی که بگذریم، شرایط سیاسی و راهبردی برای احیای برجام به نحو فزاینده‌‌‌ای در حال تخریب است. در حالی که واقعا روشن نیست آیا دولت سیزدهم اراده‌‌‌ای قوی برای احیای برجام دارد یا خیر، دولت بایدن تاکنون خواستار احیای برجام 94 بوده است. اما از ابتدای تیر 1400 که دولت روحانی توافق برای احیای برجام را نهایی اعلام کرد، تاکنون تحولات مهمی رخ داده و عوامل متعددی وارد معادله شده‌‌‌ و کار را هر روز مشکل‌‌‌تر از قبل کرده‌‌‌اند.
جنگ اوکراین، نخستین عامل جدید بود که موجب تغییر معادلات در سطح جهانی شد و در مورد تمایل روسیه به احیای برجام، بیش از پیش ایجاد تردید کرد. ضمن اینکه ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی علیه اوکراین واکنش شدید غرب را در پی داشته است. نفس تاخیر در احیای برجام و آثار جنبی آن مانند تنش در رابطه با آژانس، اعتراضات در ایران و آثار جنبی آن مثل واکنش گسترده افکار عمومی بین‌المللی، تحرک ایرانیان مقیم خارج و فلج‌شدن لابی مخالف تحریم در خارج، قرار گرفتن نتانیاهو در آستانه به قدرت رسیدن مجدد در اسرائیل و احتمال افتادن مجلس نمایندگان به دست جمهوری‌خواهان از دیگر عوامل منفی مهم هستند که جو را برای احیای برجام تخریب کرده‌‌‌اند.
به درازا کشیدن مذاکرات موجب شده است تا برخی محافل رسمی و غیررسمی در آمریکا مدعی شوند که ایران اساسا، نه در پی احیای برجام، بلکه درپی وقت خریدن است. در چنین بستری، عوامل فوق‌‌‌الذکر نیز مزید بر علت شده و کار را به جایی رسانده‌اند که اکنون به نظر می‌رسد سیاست دولت بایدن در مورد ایران دستخوش دگرگونی معنادار شده است.
در حالی که دولت بایدن کار را با سپردن امور برجام به دست رابرت مالی که سابقه روشنی در مخالفت با تحریم دارد، شروع کرد و با خودداری از پرداختن به مسائل دیگر، صرفا بر مسیر احیای برجام متمرکز شد، اکنون به نظر می‌رسد ضمن پیگری احیای برجام، مسیر دومی را نیز گشوده است. اظهارات تند بایدن و مشاور امنیت ملی او در خصوص اعتراضات، ملاقات وزیر خارجه آمریکا با سه‌چهره اپوزیسیون ایرانی، برگزاری جلسه غیررسمی شورای امنیت در مورد ایران، تعهد به تلاش برای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن و... از جمله نشانه‌‌‌هایی هستند که از باز شدن مسیر دوم در ارتباط با ایران حکایت دارند.
در چنین شرایطی مجلس نمایندگان جمهوری‌خواه می‌‌‌تواند دست به اقدامات سیاسی، ازجمله ائتلاف دوباره با نتانیاهو در جهت تخریب بیش از پیش‌ زمینه برجام و احیانا تلاش برای جایگزین کردن رابرت مالی بزند. اکنون در شرایطی که اروپا نیز در همسویی کامل با آمریکا دست به اقدامات بی‌سابقه‌‌‌ای مثل ملاقات با مخالفان ایرانی، اعمال تحریم و... زده، سوال مهم این است که آیا دولت سیزدهم با وجود فشارهای جاری و اصرار همیشگی برخی در داخل به لزوم اجتناب از مذاکره تحت فشار، آماده پیگیری مذاکرات و احیای برجام خواهد بود یا خیر؟
--> اخبار مرتبط جنگ سایبری و پوپولیسم دو قوی سیاه جهان دیپلمات‌‌‌های پیشین خواستار تعامل سازنده با جهان شدند 7 فرمان یک پرزیدنت دموکرات موسوی لاری: خدا کند رئیسی مردم را نادیده نگیرد عضو حزب مردم‌سالاری: یک جناح سیاسی به تنهایی نمی‌تواند کشور را اداره کند

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/715442/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

71 فقره کلاهبرداری با ترفند مشارکت در فعالیت اقتصادی

نگاه مثبت تشکلات کارگری و کارفرمایی به اقدامات دولت سیزدهم

فراخوان درگاه ملی مجوز‌های الکترونیکی

افزایش تعاملات منطقه‌ای از سیاست‌های مهم دولت سیزدهم است

بهره‌وری در بخش کشاورزی استان بوشهر افزایش یابد

کشف 30 هزار لیتر سوخت قاچاق در قم

گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار نیست

فعالان بخش خصوصی: با تعطیلی پنچشنبه ها، قطع ارتباط هفتگی ایران با بازارهای جهان 4روز می شود

کیهان: عامل اصلی مشکلات اقتصادی کشور، پدرخوانده‌ های حامی برجام هستند!

با حقوق کارگران چند کیلو گوشت می‌توان خرید؟/ اینفوگرافیک

مجلس جدید قوانینی را وضع کند که تحولات اقتصادی را به دنبال داشته باشد

نماینده مجلس: کل تیم اقتصادی دولت باید تغییر کند حتی معاونین و مشاورین؛ دچار بحران فکری شده اند

قیمت هر سهم باشگاه پرسپولیس اعلام شد

با افزایش نرخ رسمی ارز، بازار غیررسمی مهار نمی‌شود

اعلام جزئیات تأمین مالی زنجیره تأمین در سال 1403

تامین به موقع و درست ارز توسط بانک مرکزی

درباره وضعیت بازار ارز، هفته‌ آینده حتما جلسه‌ای را برگزار خواهیم کرد

خاندوزی: نوسانات نرخ ارز هیچ نفعی برای دولت ندارد

بازارسازی برای فروش نفت و استفاده از دستاورد‌های دانش بنیانی بسترساز رشد اقتصادی 5.4 درصدی شد

کلاهبرداری از شهروندان نیشابوری با ترفند مشارکت در فعالیت اقتصادی

نشست فعالان اقتصادی استان کرمان با سرکنسول روسیه + تصاویر

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟

تازه‌ترین اوضاع شرکت‌های تولیدی صندوق‌ بازنشستگی صنعت نفت بررسی شد

اختصاص 30 درصد از مالیات واحدهای تولیدی به عمران گناباد

نفع نوسان نرخ ارز برای دولت چیست؟/ روایت جدید وزیر اقتصاد را بخوانید

مرحله دوم عملیات وعده صادق

مسیر تولید در صنعت نفت از ایجاد اوضاع مطلوب برای کارکنان می‌گذرد

بار اصلی تحقق شعار سال بر دوش صنعت نفت است

کرمان میزبان همایش بین‌المللی راه ابریشم

تعاونی‌های حوزه فرهنگ و هنر در استان‌ها فعال شوند

وزارت نفت اثر تحریم‌ها در تولید و صادرات نفت را کم کرد/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

متخصصان وزارت نفت تحریم‌ها در زمینه تولید و صادرات نفت را بلااثر کردند/ جهشی قابل‌توجه در صادرات گاز داشته‌ایم

کنفدراسیون صادرات: جمعه و شنبه باید تعطیل شود

آمار بیکاری در انگلیس رکورد زد

تولید نفت شیل آمریکا در ماه مه افزایش می‌یابد

تمایل اوپک برای عضویت جمهوری نامیبیا

اهداف ایران خودرو در سال جهاد اقتصادی

مدیران دولتی مقابله با قاچاق را در اولویت قرار دهند

تاکید استاندارآذربایجان شرقی بر لزوم اعتماد به جوانان در بخش اقتصادی

مخالفت کامل اتاق بازرگانی تهران با تعطیلی پنجشنبه‌ها

ضرورت اجرای دقیق قانون تازه تصویب ساماندهی تجارت مرزی

علیرضابیگی: گوشت کیلویی 700 هزار تومان قابل انکار است؟ /دولت اشکالات را نمی پذیرد چون توانایی اصلاح ندارد

کشف 12 هزار قوطی اکتان بنزین در جنوب تهران

پیش بینی بورس فردا چهارشنبه 29 فروردین 1402

تاکید رئیس‌جمهور بر اجرای دقیق قانون ساماندهی تجارت مرزی برای جلوگیری از قاچاق

جمعه و شنبه باید تعطیل شود

استفاده از توان دانش‌بنیان‌های ایرانی در شرکت نفت و گاز مسجدسلیمان

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

این ماشین لوکس مخصوص استفاده روزانه است!/ تصاویر

تأکید رئیسی بر مقابله بی‌امان با قاچاق سوخت

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی