بازار آریا

آخرين مطالب

گزارش بازدید از سیمان آبیک؛

خبرنگاران بازار سرمایه از نزدیک با فرآیند تولید سیمان آشنا شدند بورس و سهام

خبرنگاران بازار سرمایه از نزدیک با فرآیند تولید سیمان آشنا شدند
  بزرگنمايي:

بازار آریا - در چهارمین بازدید رسانه‌های تخصصی بازار سرمایه از صنایع، اصحاب رسانه از نزدیک با فرآیند تولید سیمان در مجمتع سیمان آبیک استان البرز آشنا شدند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا) ، سیمان آبیک با اســـــتقرار سیستم‌های نــــوین مدیریت و کنترل کیفیت بر مبنای استانداردهای ISO 9001 ، ISO 14001 ، OHSAS 18001 و مدل سرآمدی EFQM گامهای مهمی در جهت حفظ محیط زیست از جمله کاهش آلاینده‌های هوا از طریق بهینه‌سازی الکتروفیلترها و فیلترهای کیسه‌ای، بهینه سازی مصرف انرژی با طراحی و تولید سیمان‌های مخلوط، توسعه فضای سبز، کنترل نشتی‌ها و بازیافت تمامی ضایعات و جمع آوری و تصفیه فاضلاب در راستای رسالت توسعه پایدار برداشته است.
این مجموعه در سال 1348 تأسیس، واحد اول آن در سال 1352 با ظرفیت اسمی 3500 تن کلینکر در روز و واحد دوم با ظرفیت اسمی 4000 تن کلینکر در روز در سال 1358 به بهره‌برداری رسید. در نیمه دوم سال 1388 واحد اول با ظرفیت اسمی روزانه 8500 تن در روز بهینه سازی شد و در حال حاضر تولید کلینکر با 2 واحد به روزانه 16 هزار و 500 کلینکر رسیده است.
سیمان آبیک به منظور برآورده نمودن نیاز بازار و نیز افزایش توان تولید سیمان در منطقه و کشور و صادرات به کشورهای مختلف اقدام به بهینه سازی و ارتقاء تکنولوژی خط 1 و 2 کرده است .طرح افزایش ظرفیت خط 1 به عنوان بزرگترین طرح افزایش ظرفیت سیمان در ایران و جهان از ظرفیت پایه 3500 تن در روز به ظرفیت نهایی 8500 تن در روز در نیمه دوم سال 1388 به بهره برداری رسید. همچنین با اجرای فاز دوم بهینه سازی، این شرکت در آینده نزدیک با توان تولید 16500 تن در روز کلینکر و بیش از 17500 تن سیمان در روز، بزرگترین شرکت تولید سیمان در ایران و خاورمیانه خواهد بود.
روزانه 16500 تن کلینکر تولید می‌شود
در چهارمین بازدید رسانه‌های تخصصی بازار سرمایه از صنایع، اصحاب رسانه از نزدیک با فرآیند تولید سیمان در مجمتع سیمان آبیک استان البرز آشنا شدند.
در نشستی که به همین منظور برگزار شد، وثوق، معاون فنی سیمان آبیک، با اشاره به پروژه‌های افزایش ظرفیت تولید کلینکر در سآبیک طی سال‌های اخیر، طرح یک و دو را بزرگ‌ترین طرح توسعه‌ای سیمان در دنیا دانست و گفت: در حال حاضر روزانه 16500 تن کلینکر با تکنولوژی اروپا در مجتمع سیمان آبیک تولید می‌شود.
معاون فنی سآبیک افزود: واحدهای تولید سیمان آبیک دو گانه‌سوز هستند و با استفاده از برق و گاز کار می‌کنند. در تابستان و زمستان که با کمبود برق و گاز مواجه می‌شویم، سوخت مازوت را جایگزین می‌کنیم. این مشکل تمامی صنایع سیمانی است و کاهش تولید را درپی دارد.
در ادامه این نشست، کامکار، سرپرست مجتمع سیمان آبیک نیز محدودیت مصرف برق برای کارخانه‌ها را مانع از افزایش تولید و صادرات دانست و گفت: در زمستان اجازه استفاده از سوخت دوم وجود ندارد و 40 تا 50 درصد از ظرفیت تولید سیمان با سوخت گاز انجام می‌شود، بنابراین تامین نیازهای داخل در دستور کار قرار می‌گیرد.
وی از صادرات 20 هزار تنی سیمان آبیک به عراق خبر داد و افزود: با رفع محدودیت‌ها، این محموله صادراتی به عراق در دست پیگیری است اما در فصل زمستان، تامین بازارهای داخلی سیمان در اولویت قرار دارد.
سیمان در شعاع محدود باید توزیع و مصرف شود
کامکار به برخی پروژه‌های مهم و زیست‌محیطی سآبیک اشاره و اظهار کرد: در سال جدید، 18 دستگاه الکتروفیلتر و 230 دستگاه بک‌فیلتر با آخرین تکنولوژی روز دنیا خریداری و نصب شده است که کار غبارگیری را انجام می‌دهند.
وی هزینه این طرح را 10 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: 30 میلیارد تومان قطعات یدکی در همین زمینه خریداری و نصب و طرح‌های دیگری نیز در دست اجرا است.
مقصود پورابولی مشاور مدیرعامل سآبیک با بیان اینکه برای تولید هر تن سیمان 100 تا 120 کیلووات برق، یا 100 متر مکعب گاز یا 100 لیتر مازوت مصرف می‌شود، گفت: سیمان یک صنعت لوکال است و در شعاع محدود باید توزیع و مصرف شود. به همین دلیل در موضوع حمل و نقل و انرژی، شعاع تولید تا مصرف سیمان بسیار مهم است.
بورس کالا نتایج مثبت برای سیمان به همراه داشت
در ادامه این نشست خبری، رجبی، معاون بازرگانی سیمان آبیک درباره عرضه سیمان در بورس کالا گفت: عرضه سیمان در بورس کالا، یکی از اقدامات مناسب و مهمی بود که اجرا شد و پیامدها و نتایج مثبتی را به دنبال داشته است.
وی افزود: متاسفانه برخی دستگاه‌های تصمیم‌گیر و نهادهای حاکمیتی در قواعد و اجرای قوانین بورس کالا، مکانیسم قیمت‌گذاری را رعایت نمی‌کنند، به‌ویژه در قیمت‌گذاری سیمان، مصالح صنعت کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد و نرخ‌گذاری‌ها منصفانه نیست.
رجبی اظهار خاطرنشان کرد: امیدواریم مشکلات فوق برطرف و کشف قیمت سیمان در بورس کالا بر اساس قواعد بورس کالا و اصول علمی و مسایل موجود در صنعت سیمان انجام شود.
در ادامه این بازدید، خبرنگاران از واحد کنترل، سیستم نمونه برداری از خط تولید، آزمایشگاه، کوره و مراحل مربوط به بسته بندی و بارگیری سیمان بازدید و در جریان روند فعالیت این مجتمع قرار گرفتند.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/715238/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است

7 تا از ارزان‌ترین کشورها برای خرید طلا را بشناسید

رئیسی: همکاری‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی ایران و سریلانکا برای بی اثر کردن دشمنی ها باید تقویت شود

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بنگاهداری بانک‌ها زنجیری به پای چرخ تولید

اکران آنلاین «پرویز خان»

فیلم «همسر» برای نابینایان توضیح‌دار شد

«دروغ پارلمانی» روی صحنه پردیس شهرزاد

نمایشگاه آثار ننه مکرمه در گالری سهراب

کلنگ بی‌قرار شهرداری؛ بیخ گوش سنگلج

داستان دنباله دارقطع آب قشم

مهلت ارسال مقاله به کنگره دو‌سالانه بین‌‌‌المللی انکولوژی کودکان اعلام شد

ترس از تغییر؛ مانع پایداری کسب و کارها

چگونه کار تیمی شاهکار می‌کند!

مزایا و معایب «رتبه‏‏‌بندی اجباری »

دایی یا اوسمار؟ مساله این است!

یورو بدون تو

اگر بخواهی، می‌شود

عجیب‌ترین کامنت تاریخ!

جام دوم هدف اول

ایلان ماسک: تسلا سال آینده به جای ماشین روبات می‌فروشد

آمریکا ممنوعیت تیک‌تاک را در سنا تصویب کرد

درخواست موزیلا برای اقدام واتس‌اپ در انتخابات قریب‌الوقوع سراسر جهان

کاهش ضایعات ناشی از بسته‌بندی در آمازون به کمک هوش مصنوعی

بازار موبایل در انتظار شوک قیمتی؟

زنجیره فولاد - 1403/02/06

بازار فولاد - 1403/02/06

بازار آتی - 1403/02/06

خزان معاملات میلگرد در بازار فیزیکی

پایان روند افت نرخ غلات

بهره‌مندی بیماران خاص و صعب‌العلاج از حمایت‌های دارویی ویژه

سردرگمی قوانین مالیاتی

تسلا خودروی ارزان می‌سازد

خودروساز چینی جدید در تایلند

آغاز ثبت‌نام تاکسی‌های برقی

چین؛ سلطان بازار خودروهای برقی

خودروسازان در جمع واردکنندگان برتر

ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

به‌کارگیری هوش‌مصنوعی در صنعت نفت

آمریکا در صدر انتشاردهندگان گازهای گلخانه‏‏‏‌ای

ترامپ ؛ بیم و امید نفت آمریکا

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

ضوابط تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد

تعیین نرخ ارز قاچاق، از بیش‌اظهاری واردات و کم‌اظهاری صادرات

لزوم حل مشکلات صدور روادید رانندگان

دیدگاه ترکیه درباره منازعه ایران و اسرائیل

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

توسعه معدن در گرو ایجاد زیرساخت

رضایت کارآفرینان؛ شاخص ارزیابی کارمندان دولت

افزایش 6 درصدی تقاضای برق

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی