بازار آریا

آخرين مطالب

مدیریت استقراضی اقتصاد/ چه کسی فرمان پرواز دلار را صادر کرد؟ تحلیل بازار آریا

مدیریت استقراضی اقتصاد/ چه کسی فرمان پرواز دلار را صادر کرد؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - ناظران اقتصادی دلایل زیادی را برای رشد قیمت دلار طی روزهای گذشته برمی‌شمرند که عموما به فضای ناامیدی اقتصادی و بن‌بست برجام مرتبط است؛ اما آیا برجام تنها دلیل صعود دلار بوده است؟ به راستی چه کسی فرمان پرواز دلار را صادر کرد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، یازدهم آبان‌ماه بود که قیمت دلار جهش تاریخی خود را آغاز کرد و تنها طی سه روز توانست از کانال 33 هزار تومانی به کانال 36 هزار تومانی پای بگذارد. طی 10 روز گذشته نیز دلار نوسانات قیمتی زیادی را پشت سر گذاشته اما با وجود ارزپاشی و خبردرمانی بانک مرکزی هنوز به نرخ هفته نخست آبان‌ماه بازنگشته است.
در روزهای اخیر عوامل زیادی به عنوان اهرم اصلی رشد دلار معرفی شده‌اند که قویترین آنها دورشدن از توافق برجام و بن‌بست سیاسی با غرب بوده است. اما آیا می‌توان روند رو به رشد قیمت دلار که طی ماه‌های اخیر شدت گرفته و در جهش تازه خود زنگ خطر را به صدا درآورده است را تنها به عوامل سیاست خارجی نسبت داد و از سیاستگذاری اقتصادی دولت و تحولات پولی کشور طی یک سال گذشته غافل شد؟
رد پای بدهی شبکه بانکی و دولت در رشد نرخ ارز
شاید حالا که اندکی از تب‌وتاب بازار ارز کاسته شده است، بتوان نگاه دقیق‌تری به ریشه‌های اقتصادی جهش قیمت دلار داشا. بررسی آمارهای پولی و بانکی آدرس روشنی به اهل فن می‌دهد. آن طور که در آخرین «گزارش پولی و بانکی» بانک مرکزی آمده است در مردادماه مطالبات بانک مرکزی از بانک‌ها به 171 هزار میلیارد تومان رسیده که اگرچه نسبت به تیرماه اندکی کاهش نشان می‌دهد اما همچنان رقم بسیار بالایی است و از قدرت تخریب زیادی در اقتصاد بهره‌مند است؛ به نحوی که این رقم نسبت به مردادماه سال گذشته 37.6 درصد رشد کرده و در 5 ماهه نخست امسال نیز 16.8 درصد بالا رفته است.
در همین حال خالص مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی در 5 ماهه نخست امسال 38.8 درصد رشد داشته است. مطالبات بانک مرکزی از بخش دولتی در مردادماه امسال به 219 هزار میلیارد تومان رسیده حال آنکه این رقم در ماه قبل از آن (تیرماه) 204 هزار میلیارد تومان بوده است که نشان می‌دهد استقراض دولت از بانک مرکزی رو به افزایش است.
اثر رشد نقدینگی بر داغ‌شدن بازارهای سفته‌بازانه
آمارهای بانک مرکزی همچنین نشان می‌دهد پایه پولی در پایان مردادماه امسال 30.3 درصد نسبت به ماه مشابه سال قبل رشد داشته است. در این میان ضریب فزاینده نقدینگی در مرادماه به 8.033 رسیده است که در مقایسه با ماه مشابه سال قبل 5.7 درصد افزایش نشان می‌دهد.
این تغییرات به معنای افزایش سرعت رشد نقدینگی در اقتصاد است؛ به نحوی که سبب شده است نقدینگی طی یک سال (از مرداد 1400 تا مرداد 1401) رشد 37.8 درصدی را تجربه کند. بر این اساس نقدینگی در پایان مردادماه امسال به 5 هزار و 401 هزار میلیارد تومان رسیده است حال آنکه میزان نقدینگی در مردادماه سال گذشته سه هزار و 921 هزار میلیارد تومان بوده است.
رشد نقدینگی پیشتر با لگ زمانی طولانی‌تری اثر خود را در اقتصاد نشان می‌داد اما اکنون با توجه به رشد ضریب فزاینده و افزایش سرعت گردش پول، اثر آن با فاصله زمانی کمتری در اقتصاد آشکار می‌شود.
این عدد که می‌تواند به معنای سرعت گردش پول در اقتصاد باشد عموما به سمت بازارهای سفته‌بازانه سوق داده می‌شود و کدام بازار برای سودسازی پرشتاب از بازار دلار بهتر است؟ به ویژه آنکه این بازار از دو نظر گوی سبقت را از رقبا برای جذب سرمایه ربوده است؛ نخست نقدشوندگی بالا و دوم توان جذب سرمایه‌های بسیار خرد.
در همین حال افزایش سرعت نقدینگی در اقتصاد به معنای رشد تقاضاست که بر اساس مکانیزم بازار، به طور طبیعی منجر به افزایش قیمت‌ها می‌شود. به تبع افزایش نرخ تورم، انتظارات تورمی نیز افزایش خواهد یافت که به معنای تداوم رشد عمومی قیمت‌ها طی ماه‌های آینده است.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/714609/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

صادرات حوزه غذایی کشور بسیار محدود است

یارانه نان را به جای نانوا به مردم بدهید

تداوم روند کاهشی مصرف سرانه فرآورده‌‌‌های گوشتی

رقابت نفسگیر منطقه‌ای در صنعت غذا

اجرای نمایش «کی با من پیتزا می‌پزه؟» برای کودکان

اجرای «مجنون آن لیلی» با روایت رشید کاکاوند

گردهمایی عامه‌پسندها پس از 30 سال

«فرداها» پشت ویترین کتاب‌فروشی‌ها

میراث سینماگر فقید

پل آهنی؛ نماد انقلاب صنعتی

70 سال تاخیر!

سهمیه ایتالیا، شاید 6 تیم

امروز؛ بهتر از بازی اول باش

دست‌های خالی در باواریا

چطور دفاع می‌کنید؟

احتمال سرمایه‌گذاری گلرنگ در تخفیفان

ارائه یک پلتفرم بانکداری دیجیتال برای کسب‌وکارها

دومین خروج بزرگ بنیانگذاران رقم می‌خورد؟

فرار سرمایه‌گذاران خطرپذیر از اژدهای سرخ

اثر تورمی در کمین تاکسی‏‏‌های اینترنتی؟

روز پایان اکسپو روز شروع فعالیت است

صنعت لوازم خانگی زیر ذره‌بین

راه گشایش ارزی برای تولید به قصد صادرات

مسیریابی بانک‌ بزرگ پس از ادغام

بازار جهانی - 1403/02/01

پلیمر خاورمیانه - 1403/02/01

زنجیره فولاد - 1403/02/01

پلیمر جهانی - 1403/02/01

بازار جهانی فلزات در مدار صعود

بانک مرکزی انتشار ایران‌چک 500هزارتومانی را تکذیب کرد

مخالفت انجمن اقتصاد ایران با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

آفت‌زدایی از فساد اداری

وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه

ادامه زیاندهی خودروساز ویتنامی

8 تا 10هزار خودروی برقی در راه است

احیای انرژی هسته‌‌‌‌ای در اروپا

افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی

لزوم واقع‌بینی در مسیر گذار انرژی

ظرفیت مغفول یک‌میلیارد دلاری

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

بازنگری میانجی در میانجی‌گری

چرا باید به نسل «زد» امیدوار بود؟

وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل

رسوب فایل فروش مسکن در منطقه 2 تهران

بازار - 1403/02/01

بهبود نامتوازن اقتصاد منطقه

نبض شاخص - 1403/02/01

بازار سهام - 1403/02/01

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی