بازار آریا

آخرين مطالب

رئیس مجلس قانون افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان را ابلاغ کرد

ترمیم حقوق در فاز اجرا مقالات اقتصادي

ترمیم حقوق در فاز اجرا
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : روز گذشته رئیس مجلس قانون افزایش حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان را برای اجرا به رئیس‌جمهور ابلاغ کرد. بنابر این قانون که در تاریخ 8 آبان‌ماه امسال به تصویب مجلس رسیده است، حداقل حقوق کارمندان دولت به سطح پنج‌میلیون و ششصدهزار تومان رسید که بالاتر از عددی است که در بودجه 1401 در نظر گرفته شده بود. افزایش حقوق بازنشستگان نیز به میزان 900هزار تومان به علاوه 5‌درصد از حقوق بازنشستگی مقررشده انجام می‌شود. از سوی دیگر با اجرای این قانون حق اولاد و حق عائله‌مندی کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری به ترتیب 100 و 50درصد افزایش می‌یابد. از سوی دیگر طبق این قانون به دستگاه‌های اجرایی کشور اجازه داده خواهد شد اعتبارات هزینه‌ای خود در سال 1401 معادل 20درصد افزایش پیدا کند. مستمری‌بگیران کمیته امداد، معلمان و جانبازان دیگر اقشاری هستند که از اجرای این قانون متاثر خواهند شد. با وجود اینکه اثرات مثبت رفاهی به عنوان اهداف این قانون اعلام می‌شود کارشناسان بر این باورند که این طرح می‌تواند حائز اثرات تورمی باشد.
ابلاغ بهارستان به پاستور
روز گذشته محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، قانون اصلاح قانون بودجه سال 1401 کل کشور و ترمیم حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری را برای اجرا به رئیس‌جمهور ابلاغ کرد. این قانون که در هشتمین روز آبان‌ماه سال جاری در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید، با توجه به قانون خدمات کشوری مقرر می‌کند حقوق و مزایای نیروهای انتظامی و مسلح باید افزایش پیدا کند؛ چرا که بر اساس قانون مذکور حقوق و مزایای نیروهای انتظامی و مسلح باید 20درصد بیشتر از نیروهای لشکری و کشوری باشد و در حال حاضر این نسبت رعایت نمی‌شود.
ابهام در دقیقه نود
پس از تصویب طرح افزایش دستمزد در صحن علنی مجلس، درحالی‌که افزایش حقوق کارمندان و بازنشستگان قطعی تلقی می‌شد، مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه، با اظهارات خود تردیدهایی را در این زمینه به ‌وجود آورد. پس از تغییراتی که مجلس در لایحه ابتدایی افزایش حقوق به‌ وجود آورد، دولت و مجلس به توافقی در این زمینه دست یافته بودند. اما بر اساس گفته‌های میرکاظمی در صحن علنی مجلس، مواردی به لایحه اضافه شد که مورد قبول دولت نیست. طبق گفته‌های این مقام مسوول قرار بود لایحه مدنظر به شورای نگهبان برود و در آنجا به این موارد رسیدگی شود. ابلاغ روز گذشته قالیباف حاکی از این است که ابهامات مطرح‌شده رفع شده و این مصوبه بدون ارجاع دوباره به مجلس به مرحله اجرا رسیده است. پیش از این «دنیای اقتصاد» در گزارشی با عنوان «سد جدید افزایش حقوق؟» جزئیات ابهامات مطرح‌شده از سوی رئیس ‌برنامه و بودجه را تشریح کرده است.
حقوق بازنشستگان افزایش می‌یابد
قانون تازه‌ابلاغ‌شده قوه مجریه را ملزم می‌کند بر اساس لایحه متناسب‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان، حقوق بازنشستگان به میزان 900هزار تومان و 5درصد از حقوق بازنشستگی افزایش پیدا کند. بر اساس جزئیات ذکر‌شده در این ابلاغیه، حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، مبلغ 900هزار تومان افزایش می‌یابد. از سوی دیگر این تبصره نیز لحاظ شده که افرادی که پس از اجرای این قانون بازنشسته می‌شوند، در صورتی که در محاسبه حقوق بازنشستگی آنان، تاثیر میزان افزایش مذکور در این قانون کمتر از افزایش ناشی از این جزء برای بازنشسته هم‌طبقه و دستگاه مشابه به علاوه افزایش سنواتی شود، تا سقف مذکور مبلغ ترمیم را دریافت می‌کند. از سوی دیگر علاوه بر مبلغ افزایش ذکر‌شده، حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، پنج درصد نسبت به حکم حقوقی شهریور 1401 افزایش پیدا می‌کند.
افزایش صددرصدی حق اولاد
بخش دیگری از ابلاغیه دیروز مجلس به رئیس‌جمهور به تعیین تکلیف حق اولاد و حق عائله‌مندی کارکنان و بازنشستگان لشکری و کشوری می‌پردازد. بر این اساس و در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب 1400، حق عائله‌مندی و کمک‌هزینه اولاد تمامی گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر در دستگاه‌ها از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش ‌عالی و پژوهشی و قضات و بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مستمری‌بگیران صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی، به ترتیب به میزان پنجاه‌درصد و صددرصد افزایش پیدا می‌کند. مبلغ حق عائله‌مندی و حق اولاد مشمولان قانون نظام هماهنگ پرداخت همسان با مشمولان قانون خدمات کشوری افزایش یافته و تعیین می‌شود. در میان گروه‌های مختلفی که در این ابلاغیه با افزایش پرداختی مواجه خواهند شد، بیشترین مقدار متعلق به مددجویان کمیته امداد امام خمینی و افراد تحت پوشش بهزیستی است که 30درصد افزایش خواهد یافت. نمایندگان مجلس در همان جلسه روز یکشنبه، هشت آبان،‌ با این افزایش موافقت کردند.
رشد 20درصدی اعتبار دستگاه‌های اجرایی
در بخش دیگری از این مصوبه مجلس عنوان شده است در قالب اجرای قانون متناسب‌‌سازی حقوق کارکنان دولت و بازنشستگان لشکری و کشوری، به دولت و سازمان برنامه و بودجه کشور اجازه داده می‌شود اعتبارات هزینه‌ای دستگاه‌های اجرایی در سال 1401 را تا 20درصد و در سقف مصارف قانون بودجه سال 1401 بابت اجرای قانون افزایش دهند. بخش‌های دیگر مصوبه ابلاغ‌شده مجلس شامل جزئیاتی است که گروه‌های مختلف، از جمله جانبازان،‌ ایثارگران و معلمان را در بر خواهد گرفت. بر این اساس و با موافقت نمایندگان مجلس برای افزایش کمک‌معیشت به جانبازان 25درصد و بالاتر و جانبازان زیر 25درصد فاقد شغل و درآمد، کمک‌معیشت گروه اول به 5میلیون و 600هزار تومان و کمک‌معیشت گروه دوم به 4میلیون و 500هزار تومان افزایش خواهد یافت.
دستمزد تورم‌زا؟
در‌حالی‌که مجلس افزایش دستمزدها را به دولت ابلاغ کرده و به‌زودی این مصوبه در دستور کار دولت قرار خواهد گرفت، برخی کارشناسان این نکته را گوشزد می‌کنند که در غیاب منابع کافی برای تامین این هزینه‌ها می‌توان انتظار داشت بار اصلی این افزایش‌ها به وسیله تورم بر دوش جامعه قرار خواهد گرفت. در‌حالی‌که سیاست دولت در ابتدای سال جاری عدم افزایش دستمزدها با هدف کنترل تورم تعیین‌شده بود، این مصوبه تازه نوعی عقب‌نشینی از این سیاست به شمار می‌رود.
--> اخبار مرتبط مصوبه افزایش حقوق بازنشستگان مغایر با قانون شناخته شد درخواست یک نماینده برای ابطال مصوبه افزایش حقوق کارمندان! مابه‌‌التفاوت متناسب‌‌سازی حقوق بازنشستگان بانک تجارت پرداخت شد ماجرای اختلاف مجلس و دولت بر سر لایحه افزایش حقوق چیست؟ آمادگی سازمان برنامه و بودجه برای اجرای رتبه‌‌بندی معلمان

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/714084/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403؛ تورم‌های بزرگتر در راه است؟

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

بازگشت بیش از 250 همت از سرمایه‌های مردمی با احیای واحد‌های تولیدی

15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز کشف شد

مبادلات تجاری ایران و ازبکستان افزایش می‌یابد

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و تاجیکستان تشکیل شد

بوشهر ظرفیت خواهرخواندگی با یکی از شهرهای تاجیکستان را دارد

برنامه مدون اقتصادی همدان منطبق با تحقق شعار سال تکلیف شد

رئیس‌جمهور وارد شاهرود شد

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رئیس جمهور وارد شاهرود شد

کشف 15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

ایرانی ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

رفع مشکلات تولیدکنندگان، نیازمندهمکاری تمام دستگاه های اجرایی در سطح ملی است

‌رئیس جمهور ایران چه درخواستی از رئیس جمهور ازبکستان داشت؟

راه اندازی رصدخانه ی تحقق شعار سال در اتاق بازرگانی سنندج

عملیات «وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

درآمد عجیب از زباله گردی

رونق صادرات در جزیره جهانی قشم / تراز تجاری منطقه آزاد قشم به بیش از 313 میلیون دلار رسید

نکات نگهداری از گیربکس دستی خودرو

پایداری آب مصرفی 45 روستا با عملیات جهادی صنعت نفت

10 ادکلن خوشبو و اصل مردانه

«دستورالعمل اعتبار اسنادی داخلی‏-ریالی» بازنگری و به شبکه بانکی ابلاغ شد

استقرار مدیرسرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد ماکو در مرکز خدمات سرمایه گذاری آذربایجان غربی

اجرایی نشدن ماده 65 احکام دائمی توسعه کشور اصلی ترین عامل مشکلات تولید کنندگان

ایرانی‌ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

پاسخ به سوالات پر تکرار درباره بنزین

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

کشف انبار نوشابه‌های قاچاق در رشت

هدفگذاری تجارت 700 میلیون دلاری بین ایران و تاجیکستان

گلستان در قیمت گذاری گندم مظلوم واقع شده است

عملیات«وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

معاون رئیس جمهور: رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

ایجاد 13 هزار فرصت شغلی مشاغل خانگی در خراسان‌شمالی

جدال بر سر تعطیلی شنبه‌ها/ از بخش خصوصی اصرار؛ از مجلس انکار!

زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار

جهادگران اقتصادی را لَنگ تسهیلات نگذارید

موضوع ایثار و شهادت موضوع بسیار مهم دولت سیزدهم است/بکارگیری ظرفیت های مردمی از برنامه های جدی بنیاد است

آمارهای ابراهیم رئیسی درباره تولید، مسکن، رشد اقتصادی و ...

فسخ یکطرفه قراداد تامین آب منطقه ویژه اقتصادی ارگ جدید بم خلاف قوانین است/چوب لای چرخ صنعت نگذارید

کشف کالای قاچاق 8 میلیارد ریالی در زنجان

پیش‌شرط‌های مردمی‌سازی اقتصاد ایران

یارانه فروردین دهک چهارم تا نهم واریز شد

رشد اقتصادی در دولت سیزدهم به بیش از 6 درصد رسید

برگزاری دوره های آموزشی صنایع دستی نقش مؤثری در ایجاد اشتغال دارد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی