بازار آریا

آخرين مطالب

بورس بر مدار شتاب‏‏‏‏‏‌زدگی اقتصادی

ثبات مهم‌تر از رشد بورس و بانک

ثبات مهم‌تر از رشد
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : در یک هفته گذشته شاخص‌کل بورس اوراق‌بهادار تهران حدود 100‌هزار واحد رشد کرد، این در حالی است که تا پیش از این بازار روندی به‌شدت نزولی داشت و شاخص کف‌‌‌‌‌‌های حمایتی پیش‌بینی‌شده توسط کارشناسان را نیز یکی پس از دیگری شکسته بود، اما این هیجان چرا به یکباره وارد بازار شد؟ شتاب‌‌‌‌‌‌زدگی اقتصادی چیزی است که برخی از کارشناسان برای این حالت بازار از آن یاد می‌کنند.
در این میان در ارزندگی بازار شکی وجود ندارد و فعالان و تحلیلگران بازار نیز‌ ماه‌هاست که در مورد ارزندگی بازار صحبت می‌کنند اما رشد یکباره‌‌‌‌‌‌ای که از شنبه هفته‌جاری در بازار مشاهده می‌شود تفاسیر گوناگونی از زبان کارشناسان مختلف دارد، برخی این رشد را در نتیجه یک‌سری از مسائل سیاسی می‌‌‌‌‌‌دانند و عده‌‌‌‌‌‌ای نگرانند بازار مجددا ابزاری برای جمع‌‌‌‌‌‌آوری نقدینگی موجود در بین مردم شود. همزمانی رشد شاخص‌کل بازار با اوج‌گرفتن قیمت دلار، ‌‌‌‌‌‌ثبت نام خودرو و مواردی از این دست این فرضیه را تقویت می‌کند اما روی‌هم‌رفته آنچه امروز در بورس شاهد آن هستیم اگرچه شاید جبران بخش کوچکی از ریزش‌‌‌‌‌‌های شدیدی باشد که بازار سهام طی هفته‌های اخیر تجربه کرده اما آنچه از نظر کارشناسان اهمیت بیشتری دارد ماندگاری این رشد است. 
سلمان نصیرزاده، کارشناس بازار سهام در این‌خصوص گفت: شاخص‌کل بورس از زمانی‌که محدوده یک‌میلیون و 300‌هزار واحد را از دست داد عمدتا تحت‌تاثیر رویدادهای داخلی و حواشی غیر‌بازاری بود که فضای ترس را بر بازار تحمیل کرد، این موضوع باعث شد بازار با فشار عرضه‌‌‌‌‌‌ به شکل غیرمتعارفی و برخلاف متغیرهای بنیادی مواجه شود و در نتیجه بازار سهام بیش از تحلیل‌ها ریزش داشت. وی ادامه داد: از هفته گذشته و با توجه به ارائه بسته 10‌بندی حمایت از بورس و ورود صندوق‌ها به بازار به‌تدریج فضای معاملاتی تلطیف و این موضوع تجربه اوایل خرداد و اواسط اسفند1400 را برای بازار تکرار کرد، یعنی بازار طی دو هفته اخیر در فضای ترس قرار گرفت و پس از آن با حمایتی که انجام شد افت هیجانی خود را تعدیل کرد، انتظار می‌رود که شاخص هم با توجه به شرایط ذکر شده فضای هیجانی گذشته را در محدوده یک‌میلیون 350‌هزار واحد تعدیل کند و از این به بعد فاکتورهای معاملاتی بسیار مهم است.
نصیرزاده عنوان کرد: اعتماد باید به بازار برگردد تا حمایت‌های 10‌بندی شامل پایش و رصد فروش بازارگردان‌ها و تزریق 5‌هزار ‌میلیارد‌تومان نقدینگی توسط صندوق تثبیت باید خود را نشان دهد. اگر بازار در شرایط فعلی بین محدوده یک‌میلیون و 300 تا یک‌میلیون و 350‌هزار واحد به ثبات برسد با توجه به فاکتورهای اصلی یعنی خبرهای خوبی که از بازارهای جهانی رسیده، تقویت حوزه کامودیتی‌‌‌‌‌‌ها و افزایش نرخ ارز و کاهش نرخ بهره بازار پالس مثبتی دریافت خواهد کرد و شاخص وارد کانال یک‌میلیون و 400‌هزار واحد خواهد شد.
این کارشناس بازار سهام در ادامه اظهار کرد: با داده‌های فعلی در فضای تعادلی بازار باید در شاخص یک‌میلیون و 500‌هزار‌واحدی باشد و به‌نظر می‌رسد اگر تعادل و اعتماد به بازار برگردد به‌تدریج شاهد این عدد خواهیم بود. در مرحله اول ابتدا تثبیتی را در محدوده یک‌میلیون و 320 تا یک‌میلیون و 350‌هزار واحد خواهیم داشت و متغیرهایی که به این موضوع کمک می‌کنند تقویت ارزش معاملات تا کف حداقلی 4‌هزار ‌میلیارد‌تومان، ‌‌‌‌‌‌عدم‌عرضه‌های آبشاری از سوی حقوقی‌‌‌‌‌‌ها و کاهش نرخ بهره تا محدوده 22‌درصد است.
متغیرهای مورد نیاز بازار
نصیرزاده افزود: به‌نظر می‌رسد پس از این با توجه به شرایط بازار شاخص را در محدوده یک‌میلیون و 500‌هزار واحد مشاهده کنیم و نقطه چرخش بازار که از هفته گذشته شواهدی مبنی‌بر آن دیده شده رقم خواهد خورد. به‌طور کلی بیشینه و کمینه شاخص بازار با توجه به حواشی و ریسک‌های موجود در محدوده یک‌میلیون و 250 تا یک‌میلیون و 600‌هزار واحد می‌تواند در نوسان باشد. 
این کارشناس بازار سهام در بخشی از مصاحبه به تجربه‌‌‌‌‌‌های گذشته اشاره و بیان کرد: در بهمن و اسفند1400 و اردیبهشت1401 ما دو متغیر داشتیم که به بازگشت اعتماد به بازار سهام و رسیدن شاخص به کانال یک‌میلیون و 600‌هزار واحد کمک کرد، یک موضوع غیربازاری بود (خوش‌بینی به مسائل سیاسی و برجام) و یک موضوع بنیادی (فصل مجامع و ارزندگی قیمت نسبت به عایدی)، در حال‌حاضر نیز در مقطع زمانی هستیم که متغیرهای بنیادی موردنیاز را برای رشد داریم، یعنی بازار از نظر ارزندگی قیمت نسبت به سودآوری در محدوده جذابی است اما از نظر مسائل غیربازاری یعنی فضای سیاسی متاسفانه این خلل کاملا نسبت به دو دوره نوسانی گذشته احساس می‌شود.
وی گفت: بازار در حال‌حاضر به‌شدت درگیر مسائل سیاسی است و در ادامه نیز انتخابات کنگره، تحریم مجدد ایران در اواخر آبان و ورود به بحث بودجه‌ باعث‌شده دست‌انداز پیش‌روی بازار باشد، بنابراین احتمال دارد از نیمه دوم هفته‌جاری دیگر نوسان‌های شدید قیمت در بازار مشاهده نکنیم. در این بین باید توجه داشت که مساله‌‌‌‌‌‌ای که در حال‌حاضر برای بازار مهم است ثبات است چون ثبات باعث می‌شود اعتماد به بازار برگردد و هرقدر این ثبات بیشتر شود متغیرهای بنیادی می‌توانند اثر مثبت خود را به بازار تحمیل کنند و برای حرکت بعدی که شاخص را وارد کانال یک‌میلیون و 500‌هزار واحد کنند، آماده شوند.
نصیرزاده درخصوص تاثیرات اتفاقات داخلی بازار بر تداوم وضعیت مثبت، گفت: باید تاکید کرد چیزی که از الان برای بازار مهم است رشد نیست بلکه ثبات است. ثبات کمک می‌کند خیال بازار از مسائل غیربازاری که در آن فقر داریم راحت شود. در این بین فعالیت صندوق‌های حمایتی مثل صندوق توسعه می‌تواند خیلی به بازار کمک کند. این کارشناس بازار سهام ادامه داد: از سوی دیگر فعالیت بازارگردان‌ها بسیار مهم است چون بازار الان به‌شدت به عرضه‌های غیرمتعارف حساس است و ما در مقطع زمانی هستیم که اگر سهامداران حقیقی احساس کنند حقوقی‌‌‌‌‌‌ها می‌خواهند از این فرصت مجددا برای عرضه سهام استفاده کنند برای ورود متزلزل می‌شوند.
سایر موارد مربوط به فضای کلان بازار است که می‌تواند شرایطی فراهم کند که بازار پشتوانه بهتری برای رشد داشته باشد. مقطع زمانی فعلی که می‌تواند چندین هفته هم به طول بینجامد بسیار مقطع مهمی است و با توجه به اینکه به زمان تصویب لایحه بودجه‌نزدیک می‌شویم و این موضوع همیشه محل اعرابی برای فعالان بازار و صنایع بوده، بورس یک‌ماه بسیار مهم را پیش‌روی خود دارد.
ماه سرنوشت‌‌‌‌‌‌ساز
نصیرزاده تاکید کرد: در این یک‌ماه بسیار مهم است که تشکل‌ها و صنایع به کمک سازمان بورس فضایی فراهم کنند تا مواردی که قرار است در بودجه ‌لحاظ شود به ضرر صنایع تمام نشود، با توجه به اینکه در حال‌حاضر صنایع به دلیل مباحث بازارهای جهانی، تحریم‌ها و... وارد رکود شده‌اند، حداقل از محل بودجه ‌نباید هزینه مازاد و غیرمتعارفی به بازار سهام تحمیل شود و دل‌نگرانی بازار در بحث قیمت‌گذاری دستوری، قیمت خوراک محصولات پتروشیمی و... باید رفع شود.
وی گفت: نکته مهم بعدی بحث نرخ ارز نیمایی است. نرخ ارز نیمایی در حال‌حاضر 24‌درصد ارزان‌تر از نرخ بازار آزاد است و محصولات فلزی و پتروشیمی با دلار 28‌هزار‌تومان معامله می‌شوند، اگر راهکاری اندیشیده شود که این فاصله به حداقل میزان ممکن کاهش پیدا کند، می‌تواند به‌راحتی 150‌هزار ‌میلیارد‌تومان درآمد بالقوه نیمه اول سال ‌از شرکت‌های صادرکننده و مستقیم متاثر از نرخ نیما کاسته‌شده را جبران و سودی حدود 35‌هزار‌ میلیارد‌تومان که از بازار گرفته‌شده را بازگرداند. فاصله نرخ نیما تا بازار آزاد هرقدر بیشتر طول بکشد به ضرر بازار است و این گپ هرقدر کمتر باشد می‌تواند به تقویت سودآوری بازار کمک کند و برخی از افت‌‌‌‌‌‌های قیمت‌های جهانی را از این محل پوشش دهد.
--> اخبار مرتبط ماندگاری رونق ارزی در رینگ پتروشیمی نجات‌یافتگان ابررکود بورسی موانع صعود بورس به سقف 1400 بازار برنده در ماه اول قرن سومین روز صعودی شاخص بورس/فارس و نوری پیشران بازار

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/714082/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

از این فراری فقط 31 دستگاه در جهان وجود دارد/ تصاویر

حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است

7 تا از ارزان‌ترین کشورها برای خرید طلا را بشناسید

رئیسی: همکاری‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی ایران و سریلانکا برای بی اثر کردن دشمنی ها باید تقویت شود

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بنگاهداری بانک‌ها زنجیری به پای چرخ تولید

اکران آنلاین «پرویز خان»

فیلم «همسر» برای نابینایان توضیح‌دار شد

«دروغ پارلمانی» روی صحنه پردیس شهرزاد

نمایشگاه آثار ننه مکرمه در گالری سهراب

کلنگ بی‌قرار شهرداری؛ بیخ گوش سنگلج

داستان دنباله دارقطع آب قشم

مهلت ارسال مقاله به کنگره دو‌سالانه بین‌‌‌المللی انکولوژی کودکان اعلام شد

ترس از تغییر؛ مانع پایداری کسب و کارها

چگونه کار تیمی شاهکار می‌کند!

مزایا و معایب «رتبه‏‏‌بندی اجباری »

دایی یا اوسمار؟ مساله این است!

یورو بدون تو

اگر بخواهی، می‌شود

عجیب‌ترین کامنت تاریخ!

جام دوم هدف اول

ایلان ماسک: تسلا سال آینده به جای ماشین روبات می‌فروشد

آمریکا ممنوعیت تیک‌تاک را در سنا تصویب کرد

درخواست موزیلا برای اقدام واتس‌اپ در انتخابات قریب‌الوقوع سراسر جهان

کاهش ضایعات ناشی از بسته‌بندی در آمازون به کمک هوش مصنوعی

بازار موبایل در انتظار شوک قیمتی؟

زنجیره فولاد - 1403/02/06

بازار فولاد - 1403/02/06

بازار آتی - 1403/02/06

خزان معاملات میلگرد در بازار فیزیکی

پایان روند افت نرخ غلات

بهره‌مندی بیماران خاص و صعب‌العلاج از حمایت‌های دارویی ویژه

سردرگمی قوانین مالیاتی

تسلا خودروی ارزان می‌سازد

خودروساز چینی جدید در تایلند

آغاز ثبت‌نام تاکسی‌های برقی

چین؛ سلطان بازار خودروهای برقی

خودروسازان در جمع واردکنندگان برتر

ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

به‌کارگیری هوش‌مصنوعی در صنعت نفت

آمریکا در صدر انتشاردهندگان گازهای گلخانه‏‏‏‌ای

ترامپ ؛ بیم و امید نفت آمریکا

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

ضوابط تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد

تعیین نرخ ارز قاچاق، از بیش‌اظهاری واردات و کم‌اظهاری صادرات

لزوم حل مشکلات صدور روادید رانندگان

دیدگاه ترکیه درباره منازعه ایران و اسرائیل

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

توسعه معدن در گرو ایجاد زیرساخت

رضایت کارآفرینان؛ شاخص ارزیابی کارمندان دولت

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی