بازار آریا

آخرين مطالب

لزوم همراهی سیاست های کلان اقتصادی با بسته حمایتی سازمان بورس بورس و بانک

لزوم همراهی سیاست های کلان اقتصادی با بسته حمایتی سازمان بورس
  بزرگنمايي:

بازار آریا - به گزارش سرویس بورس اقتصادآنلاین؛ عظیم ثابت در گفتگو با اقتصادآنلاین در خصوص مزایای این بسته حمایتی گفت: آنچه که مشخص است و طبق آنچه که سازمان بورس نیز اعلام کرده این بسته حمایتی، یک بسته حمایتی کوتاه مدت است و نیاز است که تداوم داشته باشد تا در نهایت بتواند باعث جلب حمایت و اعتماد سرمایه گذاران شود.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
وی در خصوص بهتر شدن بندهای بسته حمایتی پیشنهاداتی را مطرح کرد از جمله اینکه بیمه 20 درصدی سهام افرادی که ارزش پرتفوی آنها کمتر از 100 میلیون تومان است، بهتر است 22 درصد در نظر گرفته شود.
به گفته او در نظر گرفتن سود 22 درصدی برای این بند به نوعی می تواند جذاب تر از سود مرکب صندوق های درآمد ثابت باشد .
این کارشناس بازار سرمایه همچنین به لزوم افزایش ارقام حمایتی صندوق تثبیت اشاره کرده و گفت: طبق بسته پیشنهادی سازمان بورس مقرر شده تا این صندوق 5 هزار میلیارد تومان برای حمایت از سهامداران به بازار تزریق کند در حالیکه پیش از این ارقام بالاتری همچون رقم 11 هزار میلیارد در بازار مطرح شده بود. از این رو بهتر است مبلغ اعلام شده افزایش یابد ضمن اینکه سرمایه گذاری مستقیم این مبلغ توسط سازمان بورس نیز خبر بسیار خوبی تلقی می شود.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به بندهای دیگر بسته حمایتی سازمان بورس از جمله موضوع توقف عرضه های اولیه و محدود کردن بازار گردان ها، این تصمیمات را اقداماتی خوب اما در عین حال کوتاه مدت ارزیابی کرده و گفت: بهتر است اقدامات کوتاه مدتی از این دست، با سیاست گذاری های کلان مثبت و همسو با سودآوری و بهبود عملکرد شرکت ها همراه شود.
وی به توضیح دقیقتر این موضوع پرداخته و گفت: طی ماههای اخیر همزمان با افت قیمت های جهانی که ناشی از تصمیمات اخیر فدرال رزرو بوده است، با اقداماتی نظیر قیمت گذاری دستوری و سیاست گذاریهای کلانی که در پی ایجاد فضای انقباضی در کشور اتخاذ شد، بسیاری از شرکت های تولیدی با مشکلات زیادی مواجه شدند از این رو برای کاهش اثرات منفی این تصمیمات لازم است حتما در سطح کلان بررسی و تلاش شده و زمینه تعدیل این سیاست ها فراهم شود.
عظیم ثابت گفت: سیاست های انقباضی در سطح کلان به خصوص سیاست هایی که از طرف بانک مرکزی اعمال می شود و اقداماتی نظیر فشار بر شرکت ها در حوزه دریافت مالیات بر مشکلات شرکت ها افزوده و آنها را به خصوص در بخش «سرمایه در گردش» با مشکلات زیادی روبرو کرده که نتیجه این مشکلات کاهش ظرفیت تولید و افت شدید حاشیه سود آنها است. به عقیده این کارشناس بازار سرمایه وقتی از یک سو قیمت مواد اولیه و هزینه های جانبی نظیر حقوق و دستمزد افزایش می یابد اما در مقابل اجازه افزایش قیمت محصول نهایی به تولیدکننده داده نمی شود این امر نتیجه ای جز کاهش سود شرکت ها و افزایش چالش های آنها ندارد .
عظیم ثابت از این توضیحات اینطور نتیجه گیری کرد که بر اساس آنچه که در فضای کلان اقتصاد کشور در جریان است، مشکلات امروز بازار سرمایه، فقط با تلاش های سازمان بورس برطرف نمی شود بلکه باید ببینیم در خارج از سازمان چه اتفاقی می افتد ؛ به بیانی دیگر همزمان با بسته های حمایتی سازمان بورس باید تغییراتی هم در سطح سیاست های کلان کشور رخ دهد.
وی برای شرح شفاف اثرات تصمیمات کلان اقتصادی بر روند سوددهی شرکت های تولیدی حاضر در بورس، به گزارش های منتشر شده از آنها اشاره کرده و گفت: بررسی ها نشان می دهد در کنار افت 22 درصدی شاخص بورس از زمان اوج بازار در سال جاری (27 اردیبهشت ماه سالجاری)، سودآوری شرکت ها نیز به دلیل مشکلات ذکر شده به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کرده است به طوریکه 68 شرکت تولیدی بورسی که از نظر ارزش 90 درصد سود شرکت های تولیدی بورس را در اختیار دارند در تابستان امسال نسبت به بهار سال جاری 35 درصد و نسبت به زمستان 1400 ، 43 درصد کاهش داشته است. سود صنایع برتر بورس مانند پالایشی ها، نفتی ها و فولادی ها نیز در تابستان امسال نسبت به فصل بهار بین 27 تا 47 درصد کاهش رشد داشته و حاشیه سود پالایشی ها هم نسبت بهار و تابستان 1401، نسبت به زمستان 1400 ، بین 21 تا 30 درصد کاهش داشته است.
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص انتشار اوراق اخزا و اوراق گام گفت: طبق بررسی ها سود اخزا در حال حاضر به بالای 24 درصد رسیده است. از سوی دیگر انتظارات تورمی باعث شد تا دلار نیمایی در تابستان امسال نسبت به فصل بهار 7 درصد رشد داشته باشد، این موارد در مجموع سرمایه گذار بورسی را نگران کرده و منجر به خروج منابع از بورس شد.
از این رو من احساسم این است که از الزامات بهبود فرایند سرمایه گذاری در بورس باید در بستر سیاستهای کلان و سیاست گذاری کلان کشور تغییراتی اساسی رخ دهد و سیاست های انقباضی دولت و بانک مرکزی و مباحثی همچون قیمت گذاری دستوری در بلند مدت مدیریت شود و برای آنکه بسته های حمایتی از بورس نیز به درستی اجرا شود همزمان باید این اقدامات بلند مدت انجام شود.
وی افزود: البته این تصمیمات بلند مدت، نه در شورای عالی بورس و سازمان بورس بلکه باید توسط وزارت اقتصاد ، بانک مرکزی، سازمان برنامه و بودجه و مجلس پیگیری شود و پس از اجرا ، گزارش های شفاف این اقدامات نیز تهیه شود تا مشخص شود چند درصد از این موارد رعایت شده است.
این کارشناس بازار سرمایه در پایان مجددا تاکید کرد بسته حمایتی سازمان بورس اقدام مفیدی است که در بلندمدت به همراه اقدامات حمایتی مفیدتر و ماندگارتر می تواند منجر به برگشت تعادل بازار، اعتماد بخشی به سرمایه گذاران، از بین رفتن فضای ترس و عدم اعتماد و در نهایت بهبود روند معاملات شود.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/713027/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است

7 تا از ارزان‌ترین کشورها برای خرید طلا را بشناسید

رئیسی: همکاری‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی ایران و سریلانکا برای بی اثر کردن دشمنی ها باید تقویت شود

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بنگاهداری بانک‌ها زنجیری به پای چرخ تولید

اکران آنلاین «پرویز خان»

فیلم «همسر» برای نابینایان توضیح‌دار شد

«دروغ پارلمانی» روی صحنه پردیس شهرزاد

نمایشگاه آثار ننه مکرمه در گالری سهراب

کلنگ بی‌قرار شهرداری؛ بیخ گوش سنگلج

داستان دنباله دارقطع آب قشم

مهلت ارسال مقاله به کنگره دو‌سالانه بین‌‌‌المللی انکولوژی کودکان اعلام شد

ترس از تغییر؛ مانع پایداری کسب و کارها

چگونه کار تیمی شاهکار می‌کند!

مزایا و معایب «رتبه‏‏‌بندی اجباری »

دایی یا اوسمار؟ مساله این است!

یورو بدون تو

اگر بخواهی، می‌شود

عجیب‌ترین کامنت تاریخ!

جام دوم هدف اول

ایلان ماسک: تسلا سال آینده به جای ماشین روبات می‌فروشد

آمریکا ممنوعیت تیک‌تاک را در سنا تصویب کرد

درخواست موزیلا برای اقدام واتس‌اپ در انتخابات قریب‌الوقوع سراسر جهان

کاهش ضایعات ناشی از بسته‌بندی در آمازون به کمک هوش مصنوعی

بازار موبایل در انتظار شوک قیمتی؟

زنجیره فولاد - 1403/02/06

بازار فولاد - 1403/02/06

بازار آتی - 1403/02/06

خزان معاملات میلگرد در بازار فیزیکی

پایان روند افت نرخ غلات

بهره‌مندی بیماران خاص و صعب‌العلاج از حمایت‌های دارویی ویژه

سردرگمی قوانین مالیاتی

تسلا خودروی ارزان می‌سازد

خودروساز چینی جدید در تایلند

آغاز ثبت‌نام تاکسی‌های برقی

چین؛ سلطان بازار خودروهای برقی

خودروسازان در جمع واردکنندگان برتر

ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

به‌کارگیری هوش‌مصنوعی در صنعت نفت

آمریکا در صدر انتشاردهندگان گازهای گلخانه‏‏‏‌ای

ترامپ ؛ بیم و امید نفت آمریکا

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

ضوابط تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد

تعیین نرخ ارز قاچاق، از بیش‌اظهاری واردات و کم‌اظهاری صادرات

لزوم حل مشکلات صدور روادید رانندگان

دیدگاه ترکیه درباره منازعه ایران و اسرائیل

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

توسعه معدن در گرو ایجاد زیرساخت

رضایت کارآفرینان؛ شاخص ارزیابی کارمندان دولت

افزایش 6 درصدی تقاضای برق

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی