بازار آریا

آخرين مطالب

رشد اقتصادی 8 درصدی شدنی است؟ مقالات اقتصادي

رشد اقتصادی 8 درصدی شدنی است؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - ابراهیم رییسی اخیرا طی سخنانی اعلام کرده که دستیابی به رشد اقتصادی 8 درصدی که هدف‌گذاری شده قابل دسترسی است. اما آیا با توجه به شرایط موجود می‌توان انتظار رشد اقتصادی 8 درصدی را داشت؟ آنگونه که داده‌های مرکز آمار به عنوان مرجع اصلی اعلام رشد اقتصادی و تورم نشان می‌دهد رشد اقتصادی در بهاری که گذشت، به 3.8. درصد رسیده بود. در عین حال، صندوق بین‌المللی پول (IMF) پیش‌بینی کرده که رشد اقتصادی در سال 2022 به 3 درصد و در سال 2023 به 2 درصد کاهش می‌یابد.
به گزارش اعتماد، عددی که مرکز آمار ایران برای رشد اقتصادی بهار امسال اعلام کرده، بدون در نظر گرفتن نفت معادل 4.3 درصد ثبت شده است. البته صاحب‌نظران اقتصادی با بررسی این شاخص اقتصادی، آن را نتیجه پایان بیماری کرونا و بازگشت به شرایط عادی می‌دانند و معتقدند چنین رشدی قابل انتظار بود.
رشد‌های بالای اقتصادی در دهه طلایی ایران رخ داد قدرت‌الله امام‌وردی، اقتصاددان و استاد دانشگاه در این باره معتقد است؛ حتی با وجود صادرات 4 تا 5 میلیون بشکه نفت در روز و درآمد‌های ارزی در دهه‌های گذشته که بدون مشکل و محدودیت هم وارد کشور می‌شد (به جز سال 1395 که موضوع برجام مطرح شد و رشد اقتصادی تا 12 درصد را تجربه کردیم) هیچ زمان دیگری رشد‌های بالای اقتصادی در کشور رخ نداده است.
امام‌وردی با اشاره به دهه 40 هجری شمسی گفت: چنین رشد‌های اقتصادی بالا را در دهه طلایی اقتصاد ایران (دهه 40) تجربه کردیم و پس از انقلاب به ندرت شاهد رشد‌های بالای اقتصادی بودیم.
او ادامه داد: اقتصاد بر اساس یک منطق ریاضی است و براساس محاسبات دلبخواه و به صورت شعاری نیست. رشد اقتصادی طبق مدل‌های رشد که در متون اقتصاد کلان وجود دارد تابع یک‌سری از عوامل است که در صورت رشد این عوامل رشد اقتصادی هم رخ خواهد داد که مهم‌ترین آن شامل نیروی کار و موجودی سرمایه (نیروی انسانی و بهره وری و دانش فنی) می‌شود.
چه اقدامی در جهت افزایش رشد اقتصادی صورت گرفته است؟ این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: در بخش منابع انسانی سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا ما توانسته‌ایم نرخ بیکاری را کاهش دهیم؟ آیا نرخ مشارکت زنان در دنیا که حدود 50 درصد است و در اقتصاد ایران حدود 10 تا 12 درصد است افزایش یافته است؟ و اینکه در کدام حوزه‌ها کمیت نیروی انسانی کشور رشد داشته؟ آیا سرمایه‌گذاری خاصی برای افزایش کیفیت نیروی انسانی روی دانشگاه‌ها صورت گرفته است که بتوان انتظار رشد اقتصادی 8 درصدی را داشت.
او با اشاره به شرکت‌های دانش‌بنیان و شعار امسال ادامه داد: متاسفانه عده‌ای به نام شرکت‌های دانش‌بنیان با سوءاستفاده از این فرصت به دنبال اخذ تسهیلات هستند و نمونه اخیر آن نیز فرزند معاون رییس‌جمهور بود که در کانادا به نام شرکت دانش‌بنیان سرپرست بخشی از یک شرکت تولید فیلترشکن شده بود.
رشد بهره‌وری نزدیک به صفر شده است امام‌وردی با اشاره به افت سرمایه‌گذاری‌ها طی 5 سال گذشته تصریح کرد: سرمایه‌گذاری‌های خارجی نه تنها رشدی نداشته افت هم داشته و امروز شاهد استهلاک در بخش زیرساخت‌ها هستیم و می‌بینیم کشور دچار فرسودگی تجهیزات و ماشین‌آلات و موجودی سرمایه شده است و سرمایه‌گذاری خارجی کلا منفی شده و درخصوص بهره‌وری نیز اصلا رشدی نداشته‌ایم و بر اساس آمار سازمان بهره‌وری آسیایی (APO) در طول 20 سال گذشته رشد بهره‌وری منفی و نزدیک به صفر بوده است و حدود 1 دهم درصد رشد بهره‌وری را تجربه کرده‌ایم.
این اقتصاددان افزود: اینکه مسوولان مدعی رشد صادرات هستند باید گفت در این بخش هم رشد چندانی نداشته‌ایم و به لحاظ کمی و فیزیکی رشد اقتصادی منفی هم شده است. اما به واسطه افزایش قیمت دلار ارزش دلاری میزان صادرات رشد ناچیزی داشته است که آن هم چندان قابل ملاحظه نیست و باید از رییس‌جمهور پرسید مبنای انتظار رشد 8 درصدی چیست؟
میزان سرمایه‌گذاری خارجی نسبت به سال گذشته به یک‌چهارم رسید امام‌وردی در ادامه با اشاره به فرار سرمایه از کشور خاطرنشان کرد: به دلیل ناامن بودن فضای اقتصادی در کشور رقم قابل توجه 45 میلیارد دلار در طول 4 سال گذشته از کشور خارج شده است و سرمایه‌گذاری خارجی نیز در 6 ماهه ابتدای سال 1400 حدود 2 میلیارد و 200 میلیون دلار بوده که در 6 ماهه امسال این رقم حدود 380 میلیون دلار شده که این رقم نشان می‌دهد میزان سرمایه‌گذاری‌ها نسبت به سال گذشته به کمتر از یک‌چهارم رسیده است که بیشترین میزان سرمایه‌گذاری هم از سوی افغان‌ها در کشور صورت گرفته است.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: از سوی دیگر با قطعی پلتفرم‌های مهمی مانند اینستاگرام و واتساپ شاهد آن بودیم که کسب‌وکار‌های کوچک و متوسط از بین رفتند و یک زیان 24 میلیارد دلاری را به دنبال داشته است، اما اصلا هزینه و فایده این قطعی را در نظر نمی‌گیرند ضمن آنکه اکثر افرادی که از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کردند امروز هم با فیلترشکن وارد این شبکه‌های اجتماعی می‌شوند و این کنترل اصلا معنایی ندارد ضمن آنکه این فیلترشکن‌ها را هم فرزندان همین مسوولان به مردم می‌فروشند و به نظر می‌رسد این قضیه تنها منافع مالی برای‌شان دارد.
مصاحبه‌های برخی از مسوولان غیرحرفه‌ای است او تصریح کرد: متاسفانه شاهد مصاحبه‌های غیرحرفه‌ای از سوی برخی از مسئولان مانند معاون وزیر ارتباطات هستیم که اعلام کرده است نباید از اول وارد این شبکه‌های اجتماعی (اینستاگرام و واتساپ) می‌شدید. این در حالی است که باید فضای اقتصادی کشور به گونه‌ای باشد تا سرمایه‌گذار به شرایط موجود اعتماد کند نه اینکه سرمایه‌گذاری انجام دهد و پس از آن آقایان اعلام کنند از اول نباید این کار را می‌کردید با این منطق هیچ‌گونه شرایط امنی برای سرمایه‌گذار پیش نخواهد آمد و باعث از بین رفتن رشد اقتصادی هم می‌شود.
او ادامه داد: متاسفانه در روز ملی صادرات هم یکی دیگر از معاونین وزارت صمت اعلام کرده که بازار داخلی کشور ناموس ملی محسوب می‌شود. این سخن به چه معنی است؟ یعنی نباید صادراتی داشت؟ تجارت خارجی که این سخنان را برنمی‌تابد. اگر ایران بخواهد نقشی در اقتصاد داشته باشد تنها از طریق تجارت خارجی امکان‌پذیر است و با بستن دروازه‌ها این قضیه به جایی نمی‌رسد امروز می‌بینیم که دو کشور روسیه و چین که جزو اقتصاد‌های کمونیستی و بسته بودند از جمله اقتصاد‌های باز دنیا هستند و ایران هم باید در تجارت خارجی پررنگ‌تر از قبل شود.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/712107/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خودتحریمی با تعطیلی پنجشنبه‌ها

کشف BMW لوکس و قاچاق در این شهر

موانع مشارکت مردم در رونق اقتصادی چیست؟

تأثیر قاچاق کالا بر افزایش نرخ ارز چیست؟

پروژه پرورش آبزیان دریایی در سطح 222 هکتار تدوین شد

قیمت سکه و طلا در بازار آزاد 1 اردیبهشت ماه

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

شروع یک انقلاب در درمان طاسی سر

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

حذف کامل کروکی های کاغذی تا پایان خرداد ماه

ریزش رتبه اقتصادی رژیم صهیونیستی ادامه دارد

تدوین طرح پرورش آبزیان دریایی در سطح 222 هکتار در بوشهر

ببینید | جملات تکان‌دهنده آقای مسئول از شرایط اقتصادی: 4 دهک جامعه حتی توان اجاره مسکن را هم ندارند!

جزئیات بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403 / مهدی کرباسیان چه گفت؟

وعده مقام وزارت نیرو برای رفع مشکلات فنی انتقال برق ایران، آذربایجان و روسیه

جزئیات افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

با تمام توان پیگیر حل مشکلات جامعه ایثارگری استان هستیم

پاسخگویی سلمانی به جامعه ایثارگری در میز خدمت نماز جمعه تبریز

دیدار دکتر رئیسی با مادر شهیدان طوسی و مادربزرگ شهید مدافع حرم محمدرضا دهقان

کشف BMW لوکس و قاچاق در شهرری

نیروگاه خورشیدی 6.1 مگاواتی منطقه ویژه اقتصادی سمنان افتتاح شد

آمار غلط درباره نرخ بیکاری؛ با حلوا حلوا گفتن دهان شیرین نمی‌شود

پروژه پرورش ماهیان دریایی و پرورش میگو اجرایی می‌شود

تکذیب افزایش مجدد دستمزد کارگران

افزایش سودآوری صنایع با اجرای واحد بازیافت گاز دی‌اکسید کربن ایرانی

جایگاه و شان ایثارگران معزز در این نظام بسیار بالا و ویژه است

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

چگونگی تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم» در سال 1403

تعطیلی آخر هفته یا تیر خلاص به اقتصاد خصوصی؟ | چرا باید شنبه تعطیل شود و نه پنج‌شنبه؟

مسؤولان مانع اصلی رشد تولید / چوب لای چرخ کارآفرینان نگذاریم

جهش مازندران به سمت تولید/ جاده پرپیچ وخم توسعه همواره شد

گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

«وعده صادق» اقدامی ضروری برای کشور بود

آرام شدن بازار ارز و طلا از امروز با فروکش تنش‌های سیاسی

مصوبه مزد 1403 مطابق ماده 41 قانون کار نیست

سهم 41 درصدی ابرپروژه‌های نفتی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دولت سیزدهم

برای روز سعدی؛ کرشمه کلمات

لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم، شعار سال را محقق می کند

هاوینگ بیت کوین فرا رسید

رفتارهای دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد با ادعاهایش کاملا متناقض است

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

روند نزولی بازار ارز ادامه دارد

امکان تحقق رشد اقتصادی مطلوب در 1403 با اصلاح سیاست‌ها

کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان تشکیل می‌شود

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

در سیستم حاکمیتی کشور، وزیر اقتصاد ، هیچ کاره است/ سیاست پولی و مالی دولت در جای دیگری تنظیم می‌شود!

چرا باید از کارت سوخت شخصی استفاده کنیم؟

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی