بازار آریا

آخرين مطالب

فستیوال گفته ها و نوشته های نمایندگان درباره افزایش حقوق اقشار متعدد، وعده هایی بر مبنای تقریبا هیچ مقالات اقتصادي

فستیوال گفته ها و نوشته های نمایندگان درباره افزایش حقوق اقشار متعدد، وعده هایی بر مبنای تقریبا هیچ
  بزرگنمايي:

بازار آریا - در آستانه تحقق احتمالی لایحه 900 هزارتومانی، آن هم با همه نقدها و دفاع ها، فستیوال وعده وعیدهای جدیدتر حقوقی نمایندگان نیز به راه افتاده است.

هنوز در حالی که مخاطبان اصلی افزایش 900 هزار تومانی حقوق، یا نسبت به میزان افزایش انتقاد دارند یا این که گاه اصلا امیدی به اجرایی شدن آن ندارند، اما با استارت مباحث مربوطه، خود مجلسیان به روشهای متعدد درصدد وارد کردن گزینه های جدیدی به موضوع افزایش حقوق ها هستند. اتفاقی که با نگاه و شرایط حاکم بر وعده های نمایندگان، بعید است به مرحله اجرایی برسد و چه بسا فقط به درد خود نمایندگان، آن هم برای جریان سازی در ایام تبلیغات انتخاباتی خواهد خورد.
همه حرف لایحه حقوق بازنشستگان این است که به میزان 900 هزار تومان حقوق این قشر افزایش می‌یابد، کمک هزینه اولاد برای کارمندان 100 درصد و حق عائله‌مندی 50 درصد رشد می‌کند. براساس لایحه مذکور مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد امام(ره) و سازمان بهزیستی 10 درصد و دهک‌های 1، 2 و 3 این افراد حدود 15 درصد رشد می‌کند.
هرچند موضوع افزایش حقوق در مجلس در حال نهایی شدن است، اما رئیس سازمان برنامه دولت، انتقادهایی از افزایش مبلغ مورد نظر در مجلس دارد. ولی با این این حال وعده داده است که از مهرماه، این افزایش لحاظ شود.
در حالی که نمایندگان مجلس تاکید دارند که در یک قدمی تصویب چنین لایحه «مهمی» قرار دارند، اما همزمان با مطرح شدن آن، دغدغه های بخشهای کارمندی و کارگری در حوزه های دیگر نیز در حال مطرح شدن است. مساله مهمتر این که این دغدغه ها مخصوصا از جانب خود نمایندگان مرتبط با این اقشار در حال مطرح شدن است
جعفر قادری، نماینده شیراز، با اذعان بر این که این میزان افزایش، خیلی نمی تواند دردی از مشکلات کارمندان و بازنشستگان را جبران کند، اما می گوید: با این حال دولت هم دارای منابع محدودی است و در همین حال اقشار متعدد خواستار افزایش حقوقشان هستند و این مساله همیشه برای دولت وجود داشته است.
وی به شرایط خاص دولت در پرداخت نشدن بخشهایی از بودجه های عمرانی و خشکسالی و ... هم اشاره می کند و می گوید: با این حال ما معتقدیم تا جایی که امکان دارد، باید در راستای کاهش مشکلات معیشتی بخشهای متعدد جامعه گام برداریم و مجلس در زمانهای مقتضی و متناسب با شرایط، حتما این موضوع را برای بخشهای دیگر نیز لحاظ خواهد کرد.
در حالی که نمایندگان مجلس تاکید دارند که در یک قدمی تصویب چنین لایحه «مهمی» قرار دارند، اما همزمان با مطرح شدن آن، دغدغه های بخشهای کارمندی و کارگری در حوزه های دیگر نیز در حال مطرح شدن است. مساله مهمتر این که این دغدغه ها مخصوصا از جانب خود نمایندگان مرتبط با این اقشار در حال مطرح شدن است و عمده آنها هم می دانند که این وعده ها، حداقل در این شرایط، عملیاتی نخواهد شد.
توئیتها و اظهارات انتظار آفرین مجلسیها
به عنوان مثال، رمضانعلی سنگدوینی نماینده مردم گرگان و آق قلا و رئیس کمیته گاز و پتروشیمی کمیسیون انرژی مجلس در توئیتی وعده افزایش حقوق محیط بانان را داده و نوشته است: «نمایندگان در راستای رفع تبعیض در پرداخت حقوق و دستمزد کارکنان و با توجه به وظایف حاکمیتی و نظارتی خطیر سازمان حفاظت محیط زیست، با افزایش حقوق و دستمزد محیط بانان در سال آینده موافقت کردند.»
در همین حال مهدی اسماعیلی نماینده مردم میانه و رئیس کمیته آموزش و تحقیقات کمیسیون آموزش از ترمیم حقوق و مزایای «خدمتگزاران آموزش و پرورش» نوشت: «در راستای پیگیری های مکرر به عمل آمده جهت ترمیم حقوق و مزایای خدمتگزاران زحمتکش آموزش و پرورش، وزیر محترم آموزش و پرورش طی دیداری به بنده اعلام کرد که اقداماتی انجام گرفته و امیدواریم در آینده نزدیک، خبرهای خوشی را به این عزیزان بدهیم.»
اما فاطمه محمدبیگی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در توئیتی از دو برابر شدن دستمزد دستیاران پزشکی، با پی گیریهای مستمر خبر داد و نوشت: «خرسندیم از اینکه پیگیری‌های مستمر کمیسیون بهداشت برای افزایش حقوق دستیاران پزشکی به نتیجه رسید و شاهد دو برابر شدن حق‌الزحمه آنها هستیم.»
در همین حال «پیگیری جدی افزایش حقوق کادر درمان در بودجه 1401» موضوعی بود که علی بابایی کارنامی، نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس از آن سخن گفته و در توئیتی تاکید کرد؛ «کادر درمان منابع انسانی ارزشمندی است که نباید به دلیل مشکلات معیشتی آنها را از دست داد. در بودجه 1401 بطور جدی پیگیر افزایش حقوق کادر درمان و پرستاران هستیم. هزینه فراوان تربیت نیروی متخصص در حوزه بهداشت و تجربیات گرانبهای دوران مبارزه با کرونا، کادر درمان را تبدیل به منابع انسانی ارزشمندی کرده که نباید به دلیل مشکلات معیشتی آنها را از دست داد.»
شمس الدین حسینی، رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس نیز به موضوع دیگری اشاره کرده و گفت: امروز درآمد خانوارها با هزینه‌های آنها تناسب ندارد و دولت باید محل مناسبی را برای افزایش حقوق در سال آینده پیش بینی کند.
محمدرضا احمدی سنگری نماینده مردم رشت و عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم به موضوع دیگری اشاره کرده و، در توئیتی نوشت: «درحالی که برخی معلمان حتی معادل حداقل حقوق وزارت کار نیز دریافت نمی کنند، شنیدن اخبار حقوق ها و پاداش های نجومی برخی مدیران واقعا قابل پذیرش نیست!
اگر قرار به صیانت از حقوق باشد، حقوق معلمان قطعا در اولویت است.»
سید محمد موحد رئیس مجمع نمایندگان استان کهکیلویه و بویر احمد در مجلس یازدهم و نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس هم به طور کلی افزایش حقوق سایر اقشار بازمانده را به دولت یادآور شده و در توئیتی نوشت: «افزایش 57 درصدی حقوق ‌بازنشستگان اقدامی ارزشمند و شایسته تقدیر از سوی ‌دولت انقلابی است، ضمن تشکر از مجموعه وزارت رفاه و دولت محترم، حمایت خود را از این طرح اعلام می نمایم. دولت با رصد واقع گرایانه شرایط معیشتی دیگر اقشار هم، نسخه های بدیع دیگری ارائه دهد.»
اصرار برخی از دستگاهها برای افزایش حقوق پرسنل و همزمانی ادعای همراهی با دولت با هم سازگار نیست. پیش بردن افزایش حقوق با فشار تجمع، دولت را مسئله دار می کند
در همین حال عبدالجلال ایری به لزوم توجه به وضعیت مسکن بازنشستگان و جامعه کارگری کشور اشاره کرده و گفته است: «پرداخت اجاره‌های سنگین و افزایش چند ده درصدی سالانه اجاره بها، مستاجران به ویژه اقشار کم درآمد را با مشکلات زیادی مواجه کرده و آنها را تنگنا قرار می‌دهد و پرداخت وام ودیعه مسکن آن هم با نرخ سود 18 درصد گره از مشکلات مردم باز نمی‌کند. لذا کمک به این قشر و تسهیل تامین خانه آنها که از ضروریات بوده که نیازمند برنامه ریزی و اهتمام مسئولان است.
بالا بردن انتظارات بخشهای مختلف جامعه، در شرایطی که دولت در آستانه یک اقدام برای بخش کارمندی و بازنشستگی قرار دارد، نمی تواند منجر به تحقق شرایط جدیدی شود
این اصرارها به معنی همراهی با مردم و دولت نیست
در میان همه این گفته ها و نوشته ها، قادری، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ظاهرا به انتقاد از این همه درخواست و تاکیدات پرداخته و در توئیتی تاکید کرد «اصرار برخی از دستگاهها برای افزایش حقوق پرسنل و همزمانی ادعای همراهی با دولت با هم سازگار نیست. پیش بردن افزایش حقوق با فشار تجمع، دولت را مسئله دار می کند. ‌»
علی امینی، استاد مدیریت دانشگاه، می گوید: بالا بردن انتظارات بخشهای مختلف جامعه، در شرایطی که دولت در آستانه یک اقدام برای بخش کارمندی و بازنشستگی قرار دارد، نمی تواند منجر به تحقق شرایط جدیدی شود.
وی معتقد است: این که نمایندگان مجلس قبل از همه و بدون پشتوانه به این موضوع دامن می زنند، مساله عجیب تری است. هر چند همگان معتقدند چه بهتر بود که همانگونه که مجلس نشینان می گویند شرایط درآمدی و حقوقی برای همه اقشار جامعه فراهم بود و این، بهترین اتفاق ممکن بود. اما همه ما می دانیم شرایط به گونه ای دیگر است و البته مجلسیان بهتر از همه به این شرایط واقفند.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/711638/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟/ بابایی: می‌خواهند توپ دستمزد را به زمین قوای دیگری بیندازند و مجلس را با جامعه کارگری درگیر کنند

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

تهدید بزرگ/ سهم نفت از کل سرمایه خارجی کمتر از 100 میلیون دلار است؟

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

روایت جدید رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی در ایران! | فیلم

تورم های سهمگین در راه است؟

نوسانات ارز همه ابعاد اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ دولت جدی ورود کند

رشد اقتصادی در کشور محقق شد

برنامه ریزی برای سمنان نباید صرفا برای جمعیت ثابت این استان باشد

رویکرد ترکیبی دولت برای مقابله با چالش قیمت مسکن چیست؟

اهمیت عرضه زمین برای ورود مردم در حوزه ساخت مسکن چیست؟

دیدار دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با اعضای شورای نگهبان

ببینید | روایت جدید ابراهیم رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی!

رئیسی: رشد اقتصادی کشور به 6 درصد رسیده است

قیمت جدید رنو ساندرو در بازار

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت پرویز داوودی

دو رویکرد برای مقابله با چالش قیمت و شکستن انحصار زمین چیست؟

واکنش ها به درگذشت معاون دولت احمدی نژاد /قالیباف پیام داد

وزارتخانه‌های اقتصادی جذب ایده فناورانه را در دستور کار قرار دهند

پیکر مرحوم پرویز داودی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد

دانش‌بنیان‌های نفتی نقش موثری در دستیابی به رشد اقتصادی 5.4 درصدی سال گذشته داشتند

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

فعال کارگری: شیفت کار پنجشنبه کارگر باید «اضافه کاری» حساب شود

کارشناس اقتصادی: سیاست ارز 28500 تومان برخلاف ارز 4200 هیچ آثار سوء پولی نداشته است

چگونگی تصمیم‌گیری مالی در سال‌های اول ازدواج

چالش‌های تعطیلی شنبه به جای پنجشنبه

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

همکاری اقتصادی و فرهنگی کره شمالی و بلاروس

امضای توافق‌نامه اقتصادی و فرهنگی میان کره شمالی و بلاروس

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

فروش نفت ایران به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده است

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت «پرویز داودی»

مجلس در تعطیلی پنج ‌شنبه‌ها توجهی به بخش خصوصی ندارد

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

سقوط قیمت بیت کوین

قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد

قیمت بیت کوین تا این کانال سقوط کرد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی چشم انداز منفی اقتصادی تل آویو بدلیل تنش با ایران

باید از ظرفیت «بخش خصوصی» برای تحقق شعار سال بهره گرفت

راهکارهای توسعه کیفی بخش تعاون در اقتصاد ایران چیست؟

کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی با خالی شدن خزانه

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

صندوق‌های توسعه بخش کشاورزی در قزوین تقویت شوند

قیمت طلا، سکه و ارز امروز 31 فروردین‌ماه 1403

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی