بازار آریا

آخرين مطالب

اندک ذخایر ارزشمند استان توریستی برای ملاک‏‏‌ها حراج می‌شود؟

قربانی «شمال» به بهانه رونق گردشگری تحلیل بازار آریا

قربانی «شمال» به بهانه رونق گردشگری
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : شکوفایی صنعت گردشگری در کشور‌‌‌، موضوعی است که همه بر آن اتفاق نظر دارند، اختلافات آنجا هویدا می‌شود که به راه و بیراهه توسعه و رونق توریسم می‌‌‌رسیم. نمونه آن صحبت اخیر یکی از مسوولان که در آن عنوان کرده است برای شکوفایی صنعت گردشگری باید محدودیت‌های محیط‌زیستی در استان مازندران برداشته شود. کسانی که به عنوان کارشناس توریسم سال‌ها فعالیت کرده‌‌‌اند به چنین دیدگاهی نقد جدی دارند و معتقدند توریسم تنها زمانی پایدار خواهد بود که مولفه‌‌‌های محیط‌زیستی در آن لحاظ شده باشد.
افسانه احسانی یکی از این کارشناسان است که سال‌ها به عنوان مدرس توریسم فعالیت کرده و تجربه تسهیلگری و فعالیت با جوامع بومی ‌‌‌و محلی در اغلب مناطق ایران از روستاهای شمالی تا جزایر جنوب را دارد. تجربه‌‌‌هایی که بخشی از آنها اتفاقا به توسعه گردشگری در این مناطق بر اساس ضوابط محیط‌زیستی منجر شده و توانسته است رونق توریسم را در کنار حفاظت از حیات وحش به دنبال داشته باشد. او در گفت‌‌‌‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با بیان اینکه شعار روز جهانی جهانگردی امسال «بازاندیشی در گردشگری» است می‌‌‌گوید: این به این معناست که این روزها گردشگران با نگاه تازه‌ای سفر می‌‌‌روند آنها دیگر در جست‌وجوی مجتمع‌‌‌های گردشگری مجلل و پرزرق و برق نیستند.
او با اشاره به اینکه سرمایه‌گذاری‌‌‌هایی که نشان از غلبه انسان بر طبیعت و محیط دارد و ساختمان‌‌‌های سیمانی بزرگ که صرفا به اقتصاد سرمایه‌گذار می‌‌‌اندیشد جذابیت گذشته را از دست داده است، ‌‌‌ اضافه می‌کند: گردشگران به طبیعت می‌‌‌روند تا روح و روان‌‌‌شان آرام شود نه اینکه مرتبا با سازه‌‌‌های انسانی مواجه شوند. به گفته این کارشناس گردشگری متاسفانه در استان مازندران شدت دستکاری طبیعت توسط انسان خارج از استانداردهای گردشگری است. او ادامه می‌دهد: اگر بخواهید در این استان بی‌واسطه طبیعت را لمس کنید باید مشقت‌‌‌های زیادی متحمل شوید. دیدن رودخانه و دریا آسان نیست بیش از هر چیزی پلاژ ، رستوران، آلاچیق و بناهای مخصوص دلالی ملکی می‌‌‌بینید.
احسانی می‌‌‌گوید: ابعاد بیلبوردهایی که تمام مسیر جاده را احاطه کرده بیش از حد است به طوری که بارها گردشگران خارجی از من پرسیده‌‌‌اند برایشان توضیح دهم چیزی که روی بیلبورد تبلیغ شده چیست که این‌قدر اهمیت داشته در این ابعاد آن را کنار جاده بزنند. متاسفانه چنین رفتارهایی که صرفا اقتصادی است با پایداری فاصله زیادی دارد و در درازمدت نه تنها گردشگر جذب نمی‌‌‌کند بلکه ایجادکننده دافعه است. این کارشناس گردشگری معتقد است توجه به ملاحظات زیست‌محیطی و ظرفیت برد (تعداد استاندارد حضور گردشگر در یک محل) و جدی گرفتن ضوابط منابع طبیعی و محیط‌زیست در گردشگری ضروری است. او می‌‌‌افزاید: اگر به این ضوابط و ظاهرا موانع بی‌‌‌توجهی شود منبعی برای جذب گردشگر باقی نمی‌‌‌ماند.
او ادامه می‌دهد: به عنوان فردی که به همه قاره‌‌‌های جهان سفر کرده و در بسیاری از آنها در نشست‌‌‌ها و کنفرانس‌‌‌های بین‌المللی شرکت کرده‌‌‌ام با اطمینان می‌گویم در سایر کشورها توسعه گردشگری اصولی جدی دارد که منطبق بر ملاحظات زیست محیطی و اجتماعی است. احسانی اضافه می‌کند: متاسفانه در کشور ما شاخص‌‌‌های اقتصادی به طور معناداری همواره در ارجحیت قرار می‌گیرند و سایر ارزش‌‌‌ها را قربانی خود می‌کنند غافل از اینکه در درازمدت دیگر ارزشی برای جذب گردشگران باقی نمی‌‌‌گذارد. در سایر کشور‌‌‌ها اصولا چنین شیوه‌‌‌هایی اعمال نمی‌شود. در سفرهایی که مسیر‌‌‌های بین شهری یا بین دو کشور را با خودرو یا وسایل نقلیه به جز هواپیما اجرا کردم به عنوان مثال در مسیر ایتالیا به فرانسه در جاده‌ای که جزو جاده‌‌‌های پر تردد و مسیر بین‌المللی گردشگری آلپ محسوب می‌شود مجتمع‌‌‌های گردشگری بسیار کمی‌‌‌ساخته شده ما در یک مسیر حدود سه ساعته بین دو کشور تنها یک مجتمع گردشگری دیدیم که بسیار ساده بود فقط نیازهای اولیه مانند سرویس بهداشتی و غذای ساده و سبک سرو می‌شد.
مسیری که بخش‌‌‌هایی از آن مرا به یاد مسیر زیبای رودخانه سفیدرود می‌‌‌انداخت که متاسفانه هر بار که این مسیر را تجربه می‌کنم با جاده‌های جدید و مجتمع‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و... در حال تخریب است. به‌گونه‌ای که نمی‌‌‌گذارند شما فرصتی داشته باشید تا طبیعت را ببینید. او ابراز امیدواری می‌کند که به بهانه گردشگری بدون توجه به نیاز‌‌‌های واقعی صنعت گردشگری و گردشگران برای منافع برخی از سرمایه‌‌‌دارانی که خودشان را سرمایه‌گذار معرفی می‌کنند منابع طبیعی خود را بیش از این ویران نکنیم. مهدی نبیان کارشناس محیط‌‌‌زیست و حیات‌‌‌وحش که در حوزه گردشگری نیز فعال است، گرچه معتقد است گردشگری بیش از سایر اقسام توسعه می‌تواند به محیط‌زیست کمک کند. با این حال او می‌گوید: در اغلب مناطق توسعه گردشگری در عرصه‌های طبیعی اتفاق افتاده و شاهد تاسیس هتل و... بوده‌‌‌ایم.
اگر قرار است سازه جدیدی ساخته شود باید راندمان آنچه ساخته شده‌سنجیده شود، ‌‌‌ به نظر می‌رسد چنین تاسیساتی آنچنان که در ابتدا عنوان می‌کردند بازدهی نداشته است. او خواستار تعیین ضوابط درست برای توسعه گردشگری است و اضافه می‌کند: چنانچه ما ضوابط درست و نظارت کافی داشته باشیم می‌توانیم توسعه گردشگری را داشته باشیم در غیر‌این صورت نتیجه درستی نمی‌‌‌گیریم. گفته‌‌‌های این فعالان حوزه گردشگری نشان می‌دهد توسعه گردشگری تنها زمانی قابل قبول است که در آن ضوابط محیط‌زیستی در نظر گرفته شود. زمانی که این ضوابط که برخی از آن به عنوان مانع یاد می‌کنند در نظر گرفته می‌شود شاهد پایداری در این حوزه هستیم در غیر‌این صورت زمین‌خواری و توسعه ناپایدار در مازندران به عنوان یکی از توریست‌پذیرترین استان‌های کشور را شاهد خواهیم بود‌‌‌.
--> اخبار مرتبط فولاد بناب به‌دنبال تکمیل زنجیره تولید تدارک سفر به سبک فرانسه مدل 2021 تورهای گردشگری توریسم شمال در آستانه ورشکستگی فیلم| کرونا، تنها جهانگرد این روزهای فرانسه!

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/710102/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد 6 درصدی را تجربه کرد

جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

سیل برای دبی گران تمام شد

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دولت در وضع کنونی، منفعل بوده و کنترلی بر قیمت ارز ندارد/ نرخ دلار تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ظرفیت افزایش تا 100 هزارتومان را دارد

از هر امری که مردم را نا امید کند بپرهیزید

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403؛ تورم‌های بزرگتر در راه است؟

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

بازگشت بیش از 250 همت از سرمایه‌های مردمی با احیای واحد‌های تولیدی

15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز کشف شد

مبادلات تجاری ایران و ازبکستان افزایش می‌یابد

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و تاجیکستان تشکیل شد

بوشهر ظرفیت خواهرخواندگی با یکی از شهرهای تاجیکستان را دارد

برنامه مدون اقتصادی همدان منطبق با تحقق شعار سال تکلیف شد

رئیس‌جمهور وارد شاهرود شد

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رئیس جمهور وارد شاهرود شد

کشف 15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

ایرانی ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

رفع مشکلات تولیدکنندگان، نیازمندهمکاری تمام دستگاه های اجرایی در سطح ملی است

‌رئیس جمهور ایران چه درخواستی از رئیس جمهور ازبکستان داشت؟

راه اندازی رصدخانه ی تحقق شعار سال در اتاق بازرگانی سنندج

عملیات «وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی