بازار آریا

آخرين مطالب

بازارنیوز گزارش می‌دهد؛

بررسی آخرین وضعیت مجوز مشاغل خانگی در نیمه نخست 1401+ جدول تولید و تجارت

بررسی آخرین وضعیت مجوز مشاغل خانگی در نیمه نخست 1401+ جدول
  بزرگنمايي:

بازار آریا - بررسی آخرین آمار‌های وزارت اقتصاد حاکی از آن است که 6 ماهه ابتدایی امسال، 184 هزار و 185 درخواست مجوز به ثبت رسیده است که از این تعداد 70 هزار 611 مجوز به مرحله صدور رسیده و 50 هزار 205 مجوز دیگر صادر نگردیده است.

بررسی آخرین آمار‌های وزارت اقتصاد حاکی از آن است که 6 ماهه ابتدایی امسال، 184 هزار و 185 درخواست مجوز به ثبت رسیده است که از این تعداد 70 هزار 611 مجوز به مرحله صدور رسیده و 50 هزار 205 مجوز دیگر صادر نگردیده است.

بازار آریا


گروه کار و تعاون بازارنیوز- سعید ترکاشوند ؛ اواخر مهرماه سال 1400، طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید؛ این طرح در 5 ماده و با اصلاح برخی مواد قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی، قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار، قانون فعالیت کانون کارشناسان رسمی دادگستری و قانون کیفیت اخذ پروانه وکالت دادگستری، به دنبال رفع موانع اداری زائد از سر راه متقاضیان کسب و کار و سهولت در صدور مجوز‌های مورد نیاز آن‌ها بوده تا از این راه، هم به بهبود اشتغال و توسعه کسب و کار‌ها کمک کند و هم زمینه رشد اقتصادی مولد را فراهم کند.
برخی نمایندگان پیگیر این طرح، هدف از تصویب آن را حذف رانت‌ها، امضا‌های طلایی را که به بهانه‌ها و توجیهات مختلف، سد راه متقاضیان کسب و کار می‌شود و صدور مجوز کسب و کار آن‌ها را در هزارتوی بروکراسی‌های اداری می‌اندازد، از سر راه بردارد و فرایند بررسی و صدور مجوز‌ها را الکترونیک و نظام‌مند کند تا در کوتاه‌ترین زمان ممکن، مجوز فرد متقاضی صادر شود.
پس از رفت و برگشت‌های مکرر این طرح میان مجلس و شورای نگهبان، سرانجام طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار با اصلاحات انجام شده در مجلس، در تاریخ 30 فروردین 1401 توسط شورای نگهبان تایید و سه روز بعد یعنی در روز دوم اردیبهشت همین سال قانون «تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار» را به دستگاه‌‎های دولتی ابلاغ کرد.
جایگاه جهانی ایران در حوزه «آغاز کسب و کار»
به اذعان بسیاری از کارشناسان حوزه اشتغال، کاغذ بازی‌های سازمان‌های دولتی در صدور مجوز آغاز به کار برخی کسب و کار‌ها و همچنین فرایند طولانی مدت ثبت این قبیل مجوز همواره از جمله عوامل موثریست که در نهایت باعث پشیمانی و انصراف کارآفرینان جوان در ایجاد کسب و کار‌های نو در فضای اقتصادی کشور شده است.
«جعفر قادری» عضو کمیسیون برنامه و بودجه و همچنین نایب رئیس کمیته ویژه جهش تولید مجلس شورای اسلامی پیرامون رتبه جهانی جمهوری اسلامی ایران در «شروع کسب و کار» می‌گوید: متاسفانه ایران در مرحله شروع کسب و کار از بین 195 کشور دنیا در رتبه 178 قرار دارد. همچنین در بخش «سهولت کسب و کار» نیز جایگاه کشورمان از بین 195 کشور دنیا در رتبه 127 قرار دارد بنابراین اجرای به موقع و دقیق قانون تسهیل مجوز‌های کسب و کار، ضمن بهبود این رتبه، می‌تواند فرصت جهش و رونق تولید و توسعه کسب و کار‌های اقتصادی را فراهم کند.
وضعیت صدور مجوز کسب و کار‌های خانگی در 6 ماهه ابتدایی 1401
همزمان با شیوع گسترده ویروس کرونا، بسیاری از مشاغل و اصناف کشور دچار ضرر‌های مالی هنگفت و همچنین تعدیل نیروی گسترده شدند. در این بحبوحه بین بود که برخی زنان و مردان صاحبان فن و یا آشنا با مهارت‌های هنری و آشپزی در بستر فضای مجازی و با سرمایه‌های اندک آغاز به انجام فعالیت‌های اقتصادی کردند که در ابتدا امر درآمد اندکی را برای آن‌ها به همراه داشت، اما در نهایت با رونق این نوع کسب و کار‌ها درآمد این افراد نیز افزایش یافت.
متاسفانه علیرغم بازدهی مثبت این نوع کسب و کار‌ها در دروان کرونا، اخذ مجوز به این دست فعالیت‌های اقتصتادی با موانع زیادی همراه بود، اما اکنون بسیاری از کارشناسان حوزه اشتعغال و فعالان کسب و کار‌های خانگی اجرایی شدن قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار را اتفاقی مهم در بهبود شرایط این فعالیت‌ها می‌دانند.
اکنون نزدیک به 6 ماه از سال 1401 و همچنین 5 ماه از زمان ابلاغ قانون تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار به سازمان‌های دولتی می‌گذرد و بنابر آمار‌های اخیر وزارت اقتصاد پیرامون وضعیت صدور مجوز کسب وکار‌های خانگی در 6 ماهه ابتدای سال 1401، در نیمه نخست سال جاری 184 هزار و 185 درخواست مجوز به ثبت رسیده است که از این تعداد 70 هزار 611 مجوز به مرحله صدور رسیده و 50 هزار 205 مجوز دیگر صادر نگردیده است. جزئیات این آمار را در جدول زیر مشاهده کنید

بازار آریا


به گزارش بازارنیوز، اکثر مجوز‌های مشاغل خانگی در هیات مقررات زدایی بعنوان مجوز‌های ثبت محور شناخته شده اند؛ طبق قانون تسهیل مجوز‌های کسب و کار، برای اینگونه از مجوزها، تکمیل اطلاعات در درگاه ملی مجوز‌ها به منزله اخذ مجوز است و درگاه ملی مجوز‌ها موظف است ظرف نهایتا سه روز مجوز متقاضی را صادر کند.
با این حال وزارت کار برخلاف قانون، درخواست متقاضیان مجوز‌ها را بررسی نموده و با مجوز‌های ثبت محور مشابه مجوز‌های تاییدمحور برخورد می‌کند. همچنین میزان درصد صدور به کل تقاضا و میانگین زمان صدور و میزان تاخیر نشاندهنده عملکرد تاسف بار این وزارتخانه است.
البته عملکرد ضعیف وزارت کار ماحصل کوتاهی وزارت اقتصاد در تکمیل درگاه ملی مجوزهاست. زیرا براساس قانون تسهیل مجوز‌های کسب و کار، صدور مجوز‌های ثبت محور وظیفه وزارت اقتصاد و درگاه ملی مجوز‌ها بوده که با وجود گذشت نزدیک به شش ماه از زمان ابلاغ این قانون هنوز اجرایی نشده است.
پایان پیام//

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/709649/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«امنیت» و «تجارت» محور رایزنی ایران و پاکستان

کشت فراسرزمینی یا کشت سرزمینی؛ اولویت با کدام است؟

گلخانه‌داران در برمودای مشکلات

انفعال عجیب در برابر قاچاق آدامس

یک نشست فرهنگی در موزه هنرهای معاصر

برپایی نمایشگاهی با نوستالژی نوار کاست

کنسرت «اشعار نو از نغمه‌های کهن» در ارسباران

چه کسی به شما دستور داده کوبیسم را رواج دهید؟

جنجال عجیب در سینما

تسهیل تجارت و تردد در پایانه‌‌‌های مرزی؛ اولویت راهداری

57 هزاریزدی درخواست صدور مجوز کسب‌وکار دادند

مانع‏‏‌زدایی از معادن تبریز

اورنج استراتژی؛ راه‌حلی بر مشکل ضایعات پلاستیکی نیجریه

چرا فشار بر رهبران سازمان‌ها برای استفاده از هوش‌مصنوعی افزایش یافته است؟

توسعه زیرساخت‌‌های جاده‌‌ای و بندری ایران و پاکستان

کسب گواهینامه مدیریت کیفیت در رضایتمندی مشتریان

تاکید بر نوسازی ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

تهدیدهای ترانزیت دریایی در 1403

یحیی- تراکتور؛ چه می‌شود؟

از تاجیک‌ها بیاموزیم

رستگاری در 90 به علاوه چند

نیمکت نشین نشوید

یک دادگاه در برزیل ایکس را بازخواست می‌کند

هوش مصنوعی مایکروسافت برای انجام کارهای ساده رونمایی می‌شود

ژاپن به تاکتیک‌های تجاری گوگل معترض شد

پیمانکاران دفاعی کره‌جنوبی از سوی کره‌شمالی هک شدند

استقبال کشورهای غرب آسیا از اکسپو 2024

معرفی توانمندی‌‌‌های کشور در ایران‌‌‌اکسپو

حضور پررنگ تشکل ها در ایران اکسپو2024

کاتالیزور روابط تجاری

زنجیره فولاد - 1403/02/05

بازار فولاد - 1403/02/05

بازار آتی - 1403/02/05

بحران عرضه، مس را صعودی کرد

تخلیه حباب صندوق‌ها با افت تنش

افزایش بی‌سابقه ذخایر طلای ایران

کاهش هزینه تولید طلا با حراج شمش در مرکز مبادله

ساخت کارخانه خودروی برقی هوندا در کانادا

تاکسی برقی چند؟

اصلاح تعرفه واردات قطعات خودرو

قیمت‌گذار خودرو کیست؟

ساخت خط لوله در دریای خزر

پاکستان خواهان بهره‌‌‌‌برداری از خط لوله گازی آی‌‌‌‌پی

افزایش کیفیت محصولات نفتی

افزایش واردات نفت چین از روسیه

کشف «نئولیبرالیسم» و «اوتیسم جمعی»

چای از فهرست کالاهای مشمول افزایش مالیات یک‌درصدی حذف شد

برخورد ویژه با 4 گروه کالایی قاچاق در تهران

تجارت در کانال مانش

عاقبت پروژه‌های روی‌زمین‌مانده تجارت

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی