بازار آریا

آخرين مطالب

«دنیای اقتصاد» بازار نفت را بررسی می‌کند

اوپک‏‌پلاس در برابر هیجانات قیمتی اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد- فرزین محمدی : هر بشکه نفت برنت دیروز همچنان زیر 90 دلار معامله شد اما بازار روند صعودی داشت. زمین بازی بازار انرژی به چند دسته تبدیل شده؛ دسته‌‌ای در آسیا برای ثبات نرخ گردهم می‌‌آیند، دسته‌‌ای در اروپا برای «بهای منصفانه» می‌‌جنگند و دسته‌‌ای دیگر در سرزمین‌‌های آفتابی حاشیه خلیج‌‌فارس به دنبال افزایش قیمت هستند. زمزمه‌های بررسی کاهش روزانه یک میلیون بشکه‌‌ای بازار توسط اوپک‌‌پلاس قیمت‌‌ها را تقویت کرد و وست‌‌تگزاس را که روزهای گذشته در کانال 70 دلار قرار گرفته ‌‌بود به بیشتر از 80 دلار رساند. صادرات 15 میلیون تنی محصولات پتروشیمی چین نیز نشان از شروع فعالیت‌‌ واحدهای این کشور دارد که یکی از گزاره‌های حمایت از قیمت‌‌ها است. یکی از کارشناسان انرژی، آینده بازار نفت را به دو عامل گره زده است: «میزان تقاضای چین و تاثیر تحریم‌های اروپا بر مسکو.» البته به‌‌نظر می‌‌رسد عربستان سعودی و روسیه فارغ از اینکه بقیه جبهه‌ها چه سیاستی اتخاذ کرده‌‌اند در حال تلاش برای رسیدن به «نفت برنت بالای 100 دلار» هستند.
بازار امن انرژی آسیا
بزرگ‌ترین معامله‌‌گران بازار نفت در سنگاپور گرد هم آمدند تا بازار نفت آسیایی وارد فاز تازه‌‌ای شود. بعد از بحران انرژی که به‌‌سبب عملیات ویژه نظامی روسیه در اوکراین، قاره سبز را درنوردید تمامی توان اروپا بر زیرساخت‌‌ و ساختار انرژی متمرکز شد. این بحران تا جایی پیش رفت که اتحادیه اروپا شاهد نفت برنت 140 دلاری بود و هنوز با تبعات تورمی آن درحال دست‌‌وپنجه نرم کردن است. اروپا و شهروندانش انرژی مقرون‌‌به‌‌صرفه نیاز دارند آن هم در زمانی‌که مسکو بازار انرژی را به میدان مبارزه تبدیل کرده است. در چنین شرایطی عملا بازیگران بازار نفت و کارتل‌‌های آن دست بالا را در بازار دارند، آن هم در وقتی‌که جهان تشنه انرژی با قیمت «عادلانه و مناسب» است.
به گزارش بلومبرگ، صنعت نفت که بسیاری آن را «درحال غروب» می‌‌دانستند با دورهمی که در محل شرکت سرمایه‌‌گذاری گینگا پترولیوم (Ginga Petroleum) در خلال کنفرانس آسیا و اقیانوسیه برگزار شد، به‌‌نظر می‌‌رسد جان تازه‌‌ای گرفته است. تا پیش از بحران انرژی، سرمایه‌های دولتی و خصوصی به سمت انرژی‌‌های پاک روانه شده‌‌ بود که با شرایط کنونی، عملا صحنه دوباره برای سوخت‌‌های هیدروکربنی و فسیلی فراهم شده است. نگرانی‌‌های تامین انرژی امسال، بر این انگاره که سوخت‌‌های فسیلی همچنان در اقتصاد مدرن جایگاه خود را از دست نداده مهر تایید زد و به‌‌نظر می‌‌رسد در این شرایط توفانی بازار، سرمایه‌‌گذاران آسیایی به دنبال ثبات نرخ نفت در این قاره هستند. راسل هاردی، مدیر اجرایی گروه ویتول، یکی از بزرگ‌ترین معامله‌‌گران نفتی، «امنیت انرژی هدف اول، نرخ انرژی هدف دوم و ثبات هدف سوم» را دلایل نشست ذکر شده اعلام کرد. البته به گفته هاردی این گزاره‌ها «اهداف کوتاه‌مدت است و برنامه‌های بلندمدت به جای خود باقی هستند».
به گزارش بلومبرگ سران دولتی اندونزی و هند درباره توانایی فاصله گرفتن از نفت ارزان روسی صحبت کردند آن هم در زمانی‌که چین درحال ریکاوری اقتصادی پس از اعمال سیاست‌های کووید صفر است. از طرف دیگر زمزمه‌های اوپک‌‌پلاس برای افزایش قیمت نفت قوت گرفته و کشورهای اوپک‌‌پلاس برای کاهش تولید روزانه یک میلیون بشکه‌‌ای دورهم جمع می‌شوند «تا از وقوع یک کونتانگو جلوگیری کنند». شرایط پیچیده است، یک طرف میز اروپایی‌‌ها که خواهان نفت ارزان و مقرون به‌‌صرفه هستند و طرف دیگر میز کشورهایی که نگران سیاست کووید صفر چین، سقوط تقاضا و کونتانگوی بازارند. کارشناسان با رصد و بررسی بازار پیش‌‌بینی می‌کنند بهای شاخص‌‌های نفت در معاملات آتی رو به افول است و در این موقعیت عملا بازار با خروج سرمایه و سرمایه‌‌گذار در خطر جدی قرار می‌گیرد. حتی هنوز بحث برسر سقف قیمتی نفت روسی بین کشورها ادامه دارد؛ رئیس «سازمان اطلاعات انرژی جهانی» (FGE) این سیاست را «ایده‌‌ای بد، غیرعملی و غیرلازم» دانست اما جیوانی سریو، رئیس دایره تحقیقات شرکت ویتول معتقد است تعیین سقف بر بهای انرژی روسی «شیر اطمینانی» است که از وقوع «اتفاقات دراماتیک» در بازار نفت جلوگیری می‌کند.
کشورهای عربی خلیج‌‌فارس، منبع تازه اروپا
اعضای شرکت‌‌های صادرکننده نفت و متحدانش موسوم به اوپک‌‌پلاس در وین گرد هم می‌‌آیند تا از «سقوط بازار جلوگیری کنند». این در حالی است که دیروز خبر نشست، شاخص بهای نفت را به‌طور میانگین 4درصد افزایش داد. پیش از این امارات متحده عربی اعلام کرده ‌‌بود برای همکاری با هدف کنار آمدن با بحران جهانی انرژی آماده است. مریم المهیری، وزیر تغییرات اقلیمی و محیط‌‌زیست امارات متحده عربی در مصاحبه با شبکه CNBC گفت: «دنیا به هر میزان نفت‌‌وگاز که احتیاج داشته‌‌ باشد، در اختیار آن می‌‌گذاریم.» به‌‌نظر می‌‌رسد اولاف شولتز صدراعظم آلمان با دست‌های پر از سرزمین آفتابی عربی به اروپا بازگردد.
صدراعظم آلمان قراردادهایی برای خرید گاز مایع (LNG) با امارات متحده امضا کرد که نخستین محموله آن تا پایان امسال به آلمان می‌‌رسد. باتوجه به قوانین زیست‌‌محیطی اتحادیه اروپا نمی‌توان گاز مایع را سوخت پاک نامید اما نسبت به نفت و زغال‌‌سنگ آلودگی کمتری دارد و به همین دلیل به یکی از گزینه‌های اروپا تبدیل شده است؛ این خرید می‌تواند عمق بحران انرژی در قاره سبز و برای کشور صنعتی مثل آلمان را نشان دهد. امارات متحده روزانه 2/ 3میلیون بشکه نفت و میعانات تولید می‌کند و یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان بازار است.
اوپک‌‌پلاس و کونتانگو
کارشناسان با بررسی بازار، شرایط قیمت‌‌ها در بازارهای آتی را نگران‌‌کننده دیده‌‌اند و احتمال کونتانگو در بازار را گوشزد کردند. به‌‌همین سبب عربستان سعودی تصمیم گرفته بهای نفتی را که در ماه نوامبر به آسیا می‌‌فروشد افزایش دهد تا از سقوط بازار جلوگیری کند. این در حالی است که نرخ نفت سعودی بر بهای نفت کشورهای ایران، کویت و عراق هم تاثیر می‌‌گذارد؛ به بیانی دیگر توان اثرگذاری بر عرضه 9 میلیون بشکه در روز را دارد. این در حالی است که پالایشگاه‌های چین شروع به فعالیت کرده‌‌اند. به گزارش رویترز پکن به‌‌تازگی و پس از اتمام سیاست کووید صفر، 15 میلیون تن محصولات پتروشیمی صادر کرده است و به همین دلیل بازار منتظر افزایش تقاضا است.
خبر نشست اوپک‌‌پلاس در وین بهای نفت را تقریبا 4درصد افزایش داد. خبرها حاکی از چانه‌زنی برای کاهش تولید یک‌‌میلیون بشکه‌‌ای در روز است. دیروز هر بشکه نفت برنت 42/ 89 دلار فروخته ‌‌شد و در آستانه 90 دلار قرار گرفت. این ارقام نشان از افزایش بیش از 3دلاری و 8/ 3 درصدی روزانه دارد. همچنین هر بشکه نفت خام وست‌‌تگزاس اینترمدییت با 63/ 4 درصد افزایش و صعود 70/ 3دلاری به 84 دلار رسید. کشورهای اوپک‌‌پلاس از بازیگران اصلی بازار هستند، بازیگرانی که قصد افزایش قیمت از طریق کاهش عرضه را دارند. سرزمین‌‌هایی که در زمان شیوع کرونا و سقوط بهای نفت «عملا بیشترین خسارت را متحمل شده‌‌اند» حالا در پی بهره‌‌برداری از شرایط کنونی هستند. این حمایت قیمتی در حین افزایش فعالیت‌‌ واحدهای صنعتی چین رخ می‌دهد و به‌‌همین سبب کارشناسان آینده بازار را با صعود بهای نفت پیش‌‌بینی می‌کنند.
به‌‌گزارش رویترز پیتر مک‌‌نالی، رئیس شرکت تحقیقاتی و سرمایه‌‌گذاری Third Bridge آینده بازار را به دو سوال گره زده است: «میزان تغییر تقاضای چین و تاثیر تحریم‌های اتحادیه اروپا بر روسیه.» به گفته او اگر تصمیم اوپک‌‌پلاس برای کاهش قیمت کوتاه‌‌مدت باشد « در آینده بازار دوباره با سقوط بهای نفت روبه‌رو خواهد شد». بلومبرگ مدعی ‌‌است دو منبع از اوپک‌‌پلاس گفته‌‌اند این سازمان در «ماه جولای 3 میلیون بشکه کمتر از هدف نهایی تولید کرده است» با این حال بازار تاثیر زیادی نپذیرفت. البته روند شاخص‌‌های بهای نفت امروز صعودی بود اما برنت همچنان زیر 90 دلار است، کامودیتی‌ای که به گفته رویترز عربستان سعودی «به‌‌دنبال 100 دلاری کردن آن است».
--> اخبار مرتبط تحریم روسیه، نفت را 300 دلار می‌کند؟ پیش بینی بانک جهانی از افزایش قیمت نفت عربستان: رکود اقتصاد مایه نگرانی نفت نیست کانال‏‌یابی بازارها با فشارهای غیر اقتصادی نشست اوپک‌پلاس 13 مهر برگزار می‌شود

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/709616/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

الگوی سنتی کسب و کار در دنیا منسوخ شده/ برای ایجاد جهش در تولید روشهای نوین استفاده شود

شناسایی بیش از 170 تبعه غیر مجاز در کرمانشاه

مراسم یادبود باستانی پاریزی در بنیاد افشار

بزرگداشت اصغر فرهادی در کلمبیا

اجرای کنسرت «هزار دف» در پالنگان

آغاز مجموعه «هیس، هیچی نیس!» در شبکه 2

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران

تداوم روند رشد صدور اسناد مالکیت در استان یزد

تبعات چالش اتوبوسی در بازار گردشگری

قدرت کسب و کارهای کوچک در بهبود پایداری جامعه

عملیات منابع انسانی: راهنمای ضروری برای نقش‏‏‌ها و مسوولیت‏‏‌ها

درس عبرتی برای حمل و نقل دریایی

راز سقوط یک پل

همنشینی نفرت‌انگیز این دو کلمه!

اوسمار سر«فراز» می‌شود؟

روی لوگو پا نمی‌گذارم!

مردی فقط با یک چهره!

سردار در پی شانس

شرکت بایدو سیستم عامل هوشمند معرفی کرد

موتورولا اج50 پرو، وارد بازار اروپا شد

اپراتورها شبکه 2G را خاموش کردند

رشد تولید ناخالص داخلی سوئد به کمک هوش مصنوعی

گره کور سیاستگذاری در بازار موبایل

زنجیره فولاد - 1403/01/30

بازار فولاد - 1403/01/30

بازار آتی - 1403/01/30

جبران زیان فولادسازان با رشد GDP چین

کاهش 50 درصدی معاملات لوب‏‏‌کات سبک

افت 25درصدی ارزش خودرو در یک سال

اعلام قیمت جدید پژو پارس

گمرکات کشور با خودرو پر شد

تعیین قیمت خودرو بر اساس فرمول جدید

افزایش تولید نفت شیل آمریکا

تکمیل پروژه‌های نیمه‌‌‌‌‌تمام

تضمین ارزآوری به همت صنعت گاز

آمریکا دست به‌دامن ذخایر استراتژیک؟

افت تجارت ایران با اروپا

دروازه ورود به بازار آسیای‌میانه

آغاز پرداخت ارز کالاهای اساسی

بازرگانی رونق می‌گیرد

چرا پاریس از تل‌آویو حمایت می‌کند؟

ارتش اوکراین در فلاکت

هند برای ابرقدرت اقتصادی شدن چه کند؟

خسارت باد و باران به 123اصله پایه توزیع برق سیستان و بلوچستان

تولید بیش از 32 میلیون تن فولاد خام در 1402

مسیر معدن‌کاری پایدار

رایزنی برای اعطای تسهیلات به صنعت دارو

اعلام جزئیات تامین مالی زنجیره تامین در سال 1403

برنامه مهار تورم 2024

برخورد دلار به کف قیمتی؟

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی