بازار آریا

آخرين مطالب

هشدار درباره وقوع بحران مالی و تجزیه در اتحادیه اروپا اقتصاد ايران

هشدار درباره وقوع بحران مالی و تجزیه در اتحادیه اروپا
  بزرگنمايي:

بازار آریا - به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری اسپوتنیک؛ سازمان همکاری های اقتصادی و توسعه هشدار داده است که اتحادیه اروپا با توجه به فشارهای دولت آمریکا برای قراردادن بسته کمک چند میلیارد دلاری در اختیار اوکراین برای جلوگیری از فروپاشی اقتصاد این کشور، با تهدید رکود بسیار شدید اقتصادی روبروست.
تارنمای اقتصادی بلومبرگ به نقل از افراد آگاه نوشت: دولت جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا که افزون بر وعده پرداخت کمک ماهانه اقتصادی به مبلغ یک میلیارد و 500 میلیون دلار به کی یف، بسته کمک بلاعوض به ارزش چهار میلیارد و 500 میلیون دلار را برای تامین نیازهای اوکراین تا پایان جنگ، تصویب کرده و مقام های اتحادیه اروپا را برای اقدامی مشابه به منظور جلوگیری از فروپاشی این کشور شرق اروپا، تحت فشار قرار داده است.
بیشتر بخوانید: اخبار روز خبربان
صندوق بین المللی پول، نیاز ماهانه اوکراین را برای تامین خدمات اساسی نزدیک به پنج میلیارد دلار برآورد کرده است.
پائولو رافونه تحلیل گر راهبردی و مدیر بنیاد سی آی پی آی در بروکسل، گفته است که از هنگام آغاز بحران اوکراین در 2008 برایش آشکار بوده که غرب از آن برای نفوذ و اعمال فشار بر اتحادیه اروپا و روسیه بهره برداری می کند. اصولا رهبری اتحادیه اروپا با پیروی از سیاست های ایالات متحده، بریتانیا و ناتو، در تضاد با منافع کشورهای اروپائی، عمل می کند. بدون شک بزرگ ترین بار بازسازی اوکراین بر عهده اتحادیه اروپا خواهد بود و از اوکراین و لهستان به عنوان پایگاه آمریکا و انگلیس در شرق اروپا، برای دستیابی به هدف دور کردن اتحادیه اروپا از روسیه و جلوگیری از افزایش وزن آلمان به عنوان بازیگر منطقه ای و جهانی، استفاده می شود.
به نوشته تارنمای نشریه فورچون؛ تورم بالا، بحران انرژی و رشد ضعیف اقتصادی، بسیاری از کارشناسان مسائل اقتصادی را برآن داشته است وضعیت اقتصادی امروز اروپا را با بحران نفت دهه 1970 مقایسه کنند.
اگرچه رکود تورمی کنونی به سبک دهه 1970 قابل توجه است، یک دهه مهم دیگر در تاریخ قاره اروپا نیز می تواند به توضیح روندهای سیاسی و اقتصادی امروزه کمک کند که دهه 1930 یعنی دهه منتهی به جنگ جهانی دوم است که با فضای کلی آمیخته با ترس و نگرانی در غرب معرفی می شد. در آن دوره، بحران های اقتصادی و فقر گسترده جذابیت احزاب راستگرای پوپولیست را افزایش داد و آسیب های پایدار جنگ جهانی اول توام با رکود بزرگ، به انزواگرایی و سیاست های ملی گرایانه دامن زد.
امروزه، پس از آنکه همه گیری کرونا و جنگ اوکراین، زنجیره های تامین جهانی را مختل کرد، کشورها از جهانی سازی رویگردان شدند و بار دیگر به درون می نگرند. پوپولیسم در اروپا نیز رو به موفقیت است، با توجه به اینکه شهروندان اروپایی خشم خود را از افزایش هزینه های زندگی و چشم انداز تیره اقتصادی به پای صندوق های رای می برند.
هر چند بزرگترین نهادهای دموکراتیک اروپا توانسته اند خود را حفظ کنند، اما چالش های سخت تری در راه است، زیرا بحران انرژی در این قاره باعث افزایش قیمت ها شده، نارضایتی در خیابان ها نمود یافته و بین کشورهای اروپایی اختلافاتی به وجود آمده است.
به گفته کارشناسان، قوی ترین شباهت بین اقتصاد کنونی اروپا و اقتصاد دهه 1930، گذر از جهانی به شدت یکپارچه به سوی جهانی است که به سرعت رو به منطقه گرایی است. در دهه 1930، پیامدهای رکود بزرگ، یک دوره حمایت گرایی ایجاد کرد، به نحوی که از تجارت بین المللی در سراسر جهان عقب نشینی شد و کشورهایی در اروپا، آسیا و قاره آمریکا حلقه های تجاری کوچک خود را خلق کردند.
با اینکه جهانی سازی پس از جنگ جهانی دوم به رهبری آمریکا با ایجاد سازمان های پولی بین المللی و اصول تجارت جهانی گسترش یافت. اما در چند دهه گذشته، حجم تجاری جهانی کاهش یافته و با وجود اختلال های اقتصادی ناشی از همه گیری و جنگ اوکراین، ممکن است جهان بار دیگر خود را در یک دوره انزواطلبی جدیدتر به رسمیت شناسد.
حمله روسیه به اوکراین باعث سرعت گرفتن انتقال به دنیایی کوچکتر شد و و وابستگی اروپا به انرژی مسکو به یک مسئولیت بزرگ بدل گشت. کشورهایی که روسیه را تحریم کردند، شاهد کاهش 60 درصدی صادرات به این کشور بوده اند. گرایش به فعالیت های اقتصادی منطقه ای همچنین به واسطه همه گیری کووید – 19 و زنجیره تامین مختلف شده جهانی ایجاد شده است.
اکنون برنامه هایی در آمریکا و اروپا برای تقویت عرضه داخلی کالاهای حیاتی که قبل از همه گیری وارد می شدند، در حال اجراست. بعلاوه، سیاست های قرنطینه در قطب های تولیدی چون چین باعث شده بسیاری از شرکت های آمریکایی و اروپایی تولید را به داخل معطوف کنند تا در برابر اختلالات زنجیره تامین در امان مانند.
این گزارش در ادامه حاکی است که در دهه 1920، کشورهای اروپایی تازه از جنگ جهانی اول کبود و ضربه خورده خارج شده و برخی کشورها همچون فرانسه تجربه ای شبیه به آمریکا در دهه 20 داشتند، اما بسیاری با فقر و افول اقتصادی دست به گریبان بودند. بسیاری از کشورهای اروپا به شدت نسبت به همسایگان خود در سال های بین دو جنگ، بی اعتماد بودند و مانع از تلاش های اولیه برای ایجاد نظام های نظم و قانون بین المللی و نهادهای دموکراتیک می شدند.
امروزه پس از سال ها همه گیری و وخامت بحران انرژی و چشم انداز اقتصادی در اروپا، کارشناسان می گویند چرخش مشابهی ممکن است روی دهد. مجارستان و لهستان سال هاست که توسط احزاب پوپولیست راستگرا رهبری شده اند، اما اکنون به نظر می رسد سایر کشورها از آنها پیروی می کنند. در فرانسه، امانوئل مکرون به زحمت توانست در برابر مارین لوپن رقیب راستگرای خود در انتخابات پیروز شود و به تازگی نیز یک ائتلاف راست افراطی در ایتالیا به رهبری جورجیا ملونی اولین نخست وزیر زن این کشور انتخاب شد. ملونی افزایش قیمت انرژی را بخش محوری کمپین خود قرار داد و گفت که خانواده ها و کسب و کارها به دلیل افزایش هزینه ها به زانو درآمده اند، ضمن اینکه از اتحادیه اروپا به خاطر سیاست هایش در زمینه انرژی انتقاد کرد. ویکتور اوربان نخست وزیر راستگرای مجارستان نیز از اتحادیه اروپا به دلیل افزایش بهای گاز طبیعی در اروپا انتقاد کرد و همچنین خواستار لغو تحریم های اروپایی علیه روسیه شد.
اما جدای از سیاست های انفرادی رهبران اروپایی، پوپولیسم تهدید بزرگتری را متوجه وحدت اروپا می کند، نظر به اینکه این قاره برای رویارویی با رکود اقتصادی، بحران پناهجویان و فشار مداوم روسیه آماده می شود. اگرچه امروزه گسترش پوپولیسم در ضمن بحران اقتصادی اروپا، شباهت هایی با دهه 1930 دارد، اما هنوز یک تهدید وجودی برای نهادهای دموکراتیک این قاره به شمار نمی رود. با این همه، اروپای دموکراتیک همچنان باید نگران این باشد که اوضاع ممکن است بسیار بدتر شود.
خانوارهای اروپایی ممکن است به دلیل بحران انرژی، شاهد افزایش 2 تریلیون یورویی قبوض آب و برق خود در سال آینده باشند و کمبود سوخت و جیره بندی می تواند منجر به کاهش ظرفیت صنعیت یا حتی تعطیلی کامل آن در برخی بخش های خاص شود. برخی کشورهای اروپایی همچون نروژ همین حالا هم همسایگان خود را با کاهش صادرات انرژی خشمگین کرده اند، مساله ای که می تواند در صورت افزایش تقاضای انرژی در زمستان سرد، به امری رایج تبدیل شود.
برچسب‌ها انگلیس فرانسه بلومبرگ نروژ چین پوپولیسم دولت آمریکا جنگ جهانی دوم جنگ اوکراین و روسیه بریتانیا اوکراین قاره اروپا روسیه ایتالیا قاره آمریکا ایالات متحده آمریکا تحولات اوکراین لهستان آلمان امانوئل مکرون بحران اوکراین مسکو اتحادیه اروپا ناتو مجارستان پروندهٔ خبری تازه‌ترین تحولات اوکراین

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/709583/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مشوق های مالیاتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به گونه ای دیده شده که تولید را در این مناطق تقویت کند

مصوبه اقتصادی سفر دولت به لرستان همچنان در ابهام/ازنا«فولادی»نشد!

موفقیت صنعت نفت در بخش فروش در شرایط تحریمی و کمک به رشد اقتصادی کشور

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

تمرکز دشمن در حوزه اقتصاد پس از شکست در عرصه نظامی

پیش‌گویی یک نماینده درباره قیمت دلار

غفلت از بخش خصوصی ضربه سنگینی به اقتصاد وارد می‌کند

تصویر جهانی دولت جمهوری اسلامی ایران ؛ کشوری عزتمند است

اطلاعات غلطی که درباره کاهش نرخ بیکاری می‌دهند؛ فقط حلوا حلوا گفتن است؟

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صادرات نفت ایران به دوره برجام رسید

توپکرانی 137 هزار متر خط لوله در نفت و گاز مسجدسلیمان

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

کشف 7 هزار لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو2024

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت مردم پیش می‌بریم

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت شهروندان پیش می‌بریم

برگزاری جلسه تأییدصلاحیت خریداران سرخابی‌/ امروز؛اعلام‌ نهایی

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

عوامل اصلی بازدهی سبز دارایی های امن در فروردین چه بود؟

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن /مردم دارند له می شوند، آخر مگر این میز چقدر ارزش دارد؟!

چرا تغییر خاندوزی نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات اقتصاد ایران را باز کند؟

غفلت از پارلمان بخش خصوصی ضربه مستقیم به اقتصاد کشور است

غفلت از پارلمان بخش خصوصی ضربه به اقتصاد کشور است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

قیمت طلا، سکه و ارز امروز در اولین روز اردیبهشت‌1403؛ قیمت طلا و سکه ریخت

فعالان اقتصادی اقدامات رئیسی دوران قوه قضائیه را می‌خواهند

نظر یک کارشناس اقتصادی در مورد علت افزایش طلا/ چین مقصر است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی /دولت یک فرمانده اقتصادی ندارد

استفاده از هوش مصنوعی برای کاهش شدت مصرف انرژی در ایران

سرعت‌گیرهای رشد اقتصادی

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

خودتحریمی با تعطیلی پنجشنبه‌ها

کشف BMW لوکس و قاچاق در این شهر

موانع مشارکت مردم در رونق اقتصادی چیست؟

تأثیر قاچاق کالا بر افزایش نرخ ارز چیست؟

پروژه پرورش آبزیان دریایی در سطح 222 هکتار تدوین شد

قیمت سکه و طلا در بازار آزاد 1 اردیبهشت ماه

واکنش نماینده مجلس به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی