بازار آریا

آخرين مطالب

از پیشروی رکود تا دلزدگی سهامداران تحلیل بازار آریا

از پیشروی رکود تا دلزدگی سهامداران
  بزرگنمايي:

بازار آریا - ثاراسادات میران کارشناس بازار سرمایه/ بازار سهام در‌ ماه‌های گذشته اساسا به دلیل نبود وضعیتی مشخص و پایدار در زمین سیاست خارجی و ابهامات چندوجهی نسبت به رویکرد سیاستگذار پولی در ارائه سیاست‌های منسجم حول محور کنترل تورم و حل مشکلات جاری کشور روندی ناپایدار را تجربه می‌کند. افزایش نگرانی‌ها از چشم‌انداز نامشخص وضعیت اقتصادی و مسائل مرتبط با مذاکرات هسته‌ای کشور در بازار سهام پیامدی منفی همچون کاهش تقاضای موثر سهامی برجای گذاشته است.
درچنین وضعیتی همان‌طور که مشاهده می‌شود سهامداران حقیقی با قدرت روزافزون برای حفظ ارزش دارایی‌های ریالی خود در تقابل با تورم در صفوف فروش می‌تازند؛ به‌طوری‌که همزمان با توقف مخابره اخبار مثبت از روند مذاکرات برجامی و سیگنال‌های منفی از روند دو اقتصاد بزرگ جهانی، چین و ایالات‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌متحده بازارهای دارایی به‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌خصوص بورس وارد فاز جدیدی از تغییرات شده‌اند. رکود تقاضا در بازار سهام در حالی بر ابهامات تالارشیشه‌ای افزوده است که سرمایه‌گذاران هم‌اکنون نسبت به ورود دارایی‌های ریالی خود به بورس تهران نیز با ابهام مواجهند. بلاتکلیفی‌های ناشی از عوامل یادشده استراتژی معاملاتی بورس‌بازان را با تکانه‌های شدیدی روبه‌رو کرده، به‌گونه‌ای که کمتر کسی فکرش را می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کرد در این هفته‌ها بازار چنین سرد و بی‌رمق به روند رو به افول خود ادامه دهد. بررسی رفتار بازیگران بورس تهران حاکی از آن است که ایجاد شرایط ناپایدار در متغیر‌های اثرگذار بر بازارهای دارایی، ضمن دامن‌زدن به بی‌اعتمادی سرمایه‌گذاران در جهت فرسایشی و طولانی‌شدن انتظارات گروه‌های مختلف، به سرمایه‌گذاران برای خروج از بازار شجاعت بیشتری خواهد بخشید. در همین راستا و با توجه به موارد یادشده به واقع ورود بازیگران جدید به بازار سهام دور از انتظار است. واقعیت بازار سهام در این هفته‌ها به‌وضوح از بر‌هم‌خوردن نظام عرضه و تقاضا در این بازار خبر می‌دهد. وقتی تعادل میان عرضه‌کنندگان و متقاضیان بر‌هم می‌خورد و فروشندگان مصرانه از رقیب پیشی می‌گیرند، بازار همسو با به‌هم خوردن چرخه نامبرده از مسیر تعادلی به‌تدریج خارج و روندی نامتعادل را در‌پیش می‌گیرد. خستگی فرسایشی ناشی از برآورده‌نشدن برخی انتظارات مبتنی بر «صبوری‌کردن» سهامداران، کار را به‌جایی رسانده که بورس نظاره‌گر حقیقی‌ها در مسیر خروج است.
درگیری سرمایه‌گذاران با این روند فرسایشی در حالی به اوج خود رسیده است که عوامل متعددی در پشت‌پرده وضعیت ایجاد‌شده نقش اساسی ایفا می‌کنند.
عوامل بیرونی موثر بر روند بازار سهام به‌ویژه تحولات بین‌المللی و شوک ارزی ناشی از تغییر مسیر برخی رخدادهای داخلی و خارجی، این بازار را در وضعیتی قرار داده تا فضا برای ریزش قیمت‌ها بیش از قبل فراهم شود. بازار سهام در هفته‌های گذشته با شوک‌های منفی ناشی از تشدید برخی نااطمینانی‌ها در محاسبات خود روبه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رو شده است، از این‌رو متقاضیان سهام بر استراتژی احتیاطی خود همچنان اصرار می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ورزند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که به‌رغم پتانسیل‌های مناسب بنیادی اغلب گروه‌های بزرگ بورس تهران با بیشترین فروش حقیقی مواجه هستند. سرعت‌گرفتن خروج حقوقی‌ها از بازار بیانگر این موضوع است که جریان دادوستدهای بورسی تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد. این روند نامطلوب با ورود به فصل تابستان وارد فاز جدیدی شد، به‌طوری‌که به‌رغم ارزندگی قیمت اکثر سهام، افت چشمگیر ارزش و حجم معاملات را به‌دنبال داشته است. دلزدگی حقیقی‌ها از ورود به بورس و دلایل این موضوع را باید در چند عامل کلیدی و تعیین‌کننده جست‌وجو کرد. بازار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌سهام متاثر از چند عامل اثرگذار معمولا واکنش نشان می‌دهد. در حال‌حاضر نیز این بازار تحت‌تاثیر افت چشمگیر کامودیتی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها، تداوم سیاست‌های انقباضی فدرال‌رزرو مبنی‌بر افزایش نرخ بهره و تعمیق رکود در اقتصاد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌های چین و ایالات‌متحده با فراز و فرود غیرقابل پیش‌بینی همراه بوده است. در این میان، نرخ دلار یکی از محورهایی است که بارها نشان داده تا چه میزان می‌تواند برای مسیر حرکت قیمت سهام خط و نشان بکشد. وابستگی شدید و قابل‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌توجه صنایع کالامحور به نرخ دلار معمولا بورس تهران را با نوسان‌های جدی مواجه می‌کند. با توجه به این مهم که تولیدات شرکت‌های کالایی بورس تهران با نرخ دلار محاسبه می‌شود، هرگونه تغییر، افزایش و کاهش در شاخص قیمتی اسکناس آمریکایی، درآمد شرکت‌های مذکور را مورد هدف قرار می‌دهد. برهمین اساس درآمد حاصل از این تغییرات معمولا با نوسان همراه خواهد بود.
روندکاهشی قیمت نفت، طلا و کامودیتی‌ها و تغییر مسیر داوجونز که بخش پر‌رنگ آن به سیاست‌های‌های انقباضی بانک‌های مرکزی بزرگ دنیا برمی‌گردد، آینده بسیاری از سهام موجود در بورس تهران را با ابهامات جدی مواجه کرده است، بنابراین تحت‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تاثیر چنین شرایطی وقتی سرمایه‌گذاران با ناامیدی دوچندان دست‌به‌گریبانند، برای دادوستدهای بورسی نمی‌توانند ریسک کنند. درحالی سرمایه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌گذاران برای ورود به بورس تهران با اما و اگرهای فراوانی مواجه‌اند که گروه‌های مختلف در داخل بازار نیز با برخی نامهربانی‌ها از سوی سیاستگذار اقتصادی دست‌و‌پنجه نرم می‌کنند. روند مذکور سمت و سوی قدرتمندی در جهت رشد به بازار نخواهد داد، از این‌رو شاهد رکود ادامه‌دار خواهیم بود. افت ارزش معاملات خرد به محدوده 1300‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌میلیارد‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تومان در حالی برای بازار زنگ خطر محسوب می‌شود که چشم‌انداز مثبتی از متغیرهای اثرگذار بر تالار شیشه‌ای مشاهده نمی‌شود. این وضعیت حاکی از درگیری بازار سهام با رکود جدی است که با توجه به شرایط فوق می‌تواند در ‌ماه‌های آتی نیز ادامه یابد. عدم‌ورود پول‌هوشمند به بازار از سوی حقیقی‌ها در کنار تحولات قیمت جهانی کالا و مواد‌خام در آینده‌ای نزدیک دلسردی سهامداران را به‌دنبال خواهد داشت؛ به‌طوری که به‌نظر می‌رسد گروهی از متقاضیان خرید سهام که هم‌اکنون تعداد محدودی نیز به‌شمار می‌روند، در نتیجه وضعیت عنوان‌شده به تماشاچیان سهام تغییر نقش داده و با دلسردی کامل قید بورس را می‌زنند؛ اما اگر در این میان اتفاق‌هایی که بازار را متاثر می‌سازند با تغییر مسیر روبه‌رو شوند، امکان قرارگرفتن معاملات در مسیری متفاوت دور از تصور نخواهد بود.
--> اخبار مرتبط چرخش سیاست معاملاتی سهامداران استراحت بورس پس‌از سه روز بورس در کوران ابهامات انتقاد جمع بورسی‌ها از شرکت بورس واکنش سرخ بورس به ‌سفر گروسی

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/709327/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

با تعطیلی پنجشنبه دستمزد کارگران کم می شود؟

مدیرعامل سازمان ملی مسکن: زمین 1.8 میلیون واحد نهضت ملی مسکن تامین شد

بانک مرکزی پدر تولید و تولیدکننده را درآورده است؛ به داد بخش خصوصی برسید!

چشم انداز قیمت سکه و طلا صعودی نیست

تجارت 10 میلیارد‌ دلاری ایران و پاکستان با توسعه زیرساخت‌ها

توضیح بانک صادرات درباره دلایل خرید بخشی از سهام پرسپولیس

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

شوک بزرگ درباره حقوق 1403؛ دریافتی کارمندان و کارگران کاهش می یابد؟

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

شهر خلاق، فرصتی برای مشارکت مردم

دیدار و گفت‌وگوی وزیران نفت ایران و پاکستان

واگذاری سهام سرخابی‌ها به بانک‌ها و هلدینگ خلیج‌فارس؛ خوب یا بد؟

قطار روابط تهران - اسلام‌آباد روی ریل توسعه

طلا سقوط کرد

شاهین کارکرده 600 میلیونی شد

خودروهای برقی چینی ارزان شد

ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به اسلام آباد

واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است

گلستان دومین استان امن برای سرمایه گذاری است

آیا با عدالت نسبتی داریم؟/ابعاد مهم سفر رئیس‌جمهور به پاکستان/اشاعه ایران‌هراسی یا تبلیغ بازدارندگی؟

سیاستگذار در حوزه خودرو خالی‌بندی می‌کند!

پاسخ مبهم بانک مرکزی درباره وام ازدواج

عزم مقام‌های عالی ایران و پاکستان برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی

بازدید‌های میدانی کارگروه رفع موانع تولید استان کرمان از پروژه‌های مهم

مازنی:برخوردهای خشن در خیابان‌ها با زنان براساس کدام منبع رخ می‌دهد؟ /قیمت دلار چند برابر سال 1400 شده اما صدایی از دولتمردان در نمی آید

دوسالانه ونیز با حاشیه‌های سیاسی

رکوردشکنی تاریخی تیلور سوئیفت

تلاش اسکورسیزی برای جلب رضایت دختر فرانک سیناترا

یادبود اسلامی ندوشن در خانه اندیشمندان

سیما و ارشاد علیه تبلیغات در ماهواره

تکنیک‌‌‌هایی برای تحریک خلق ایده

چگونه دلایل استعفای خود را توضیح دهیم؟

ساعت کاری: از 9 الی شکوفایی

شوک بزرگ؛ حذف ژاپن

فروش قسطی سرخابی‌ها!

فحش‌های پول‌ساز!

چرا این‌قدر خارجی دوست داری؟

تعیین‌تکلیف در اروپـا

عرضه اپل‌واچ جدید با قابلیت رصد آپنه خواب

حملات داس رکورد جدید زدند

فعالیت سایت‌های غیراخلاقی در اتحادیه اروپا محدود می‌شود

صنایع محبوب مهاجمان سایبری

صدور مجوزها الکترونیکی شد، اما تسهیل نه

پیام تولید از فولاد سنگان

شروع پرقدرت فولاد غدیر نی‌‌‌ریز در 1403

گام جدید مدیران‌خودرو

دستورالعمل واردات ماشین‌آلات معدنی ابلاغ شد

تامین مالی سبز در معدن

نقش ارزش‌افزوده معدن در ارزآوری و توسعه اقتصادی

زنجیره فولاد - 1403/02/04

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی