بازار آریا

آخرين مطالب

تحلیل صنعت کاشی و سرامیک / مشکلات این صنعت چیست؟ بورس و سهام

تحلیل صنعت کاشی و سرامیک / مشکلات این صنعت چیست؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - صنعت کاشی و سرامیک یکی از مهم‎‌ترین صنایع اثرگذار بورسی به حساب می‌آید و به واسطه همین موضوع یک تحلیلگر بازار سرمایه این صنعت را تحلیل کرده‌ است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یکی از اتفاقات مهم و تاثیرگذار در دولت سیزدهم را باید تصمیم دولت به ساخت 4میلیون واحد مسکونی طی چهار سال دانست. در واقع ساخت سالانه یک میلیون واحد موضوع اثرگذاری است که می‌تواند برخی گروه‌های ساختمانی و مرتبط با ساخت و ساز را متاثر کند، گروه‌هایی نظیر سیمان، کاشی و سرامیکی‌ها جزو صنایعی هستند که با توجه به ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال می‌توانند تحت تاثیر مثبت این اتفاق قرار بگیرند.
اشکال اولیه کاشی‌های سرامیکی مربوط به دوران قبل از تاریخ است وقتی که استفاده از رس به عنوان یکی از مصالح ساختمانی در چندین تمدن اولیه توسعه یافت. کاشی‌های مدرن اولیه به طور زمخت شکل داده شده بود و استقامت کاشی‌های امروزی را نداشتند. مصالح کاشی‌ها از کف رودخانه‌ها استخراج شده در بلوک‌های ساختمانی فرم داده و در آفتاب خشک می‌شدند.
کاشی‌های اولیه خام بوده‌اند ولی حتی در 6000 سال قبل مردم با استفاده از رنگ زدن و کنده‌کاری ظریف روی کاشی‌ها از آن‌ها برای تزیین استفاده می‌کردند. تولید کاشی و سرامیک است که نخستین آثار این هنر در ایران به حدود 10٫000 سال قبل از میلاد می‌رسد که به صورت گل نپخته بوده و آثار اولین کوره‌های پخت سفال به حدود 6000 سال قبل از میلاد بر می‌گردد.
صنعت سرامیک در واقع محدود به ساخت ظروف، وسایل و قطعات سفالی ساده گذشته نیست و کاربردی شگرف در همه ابعاد تمدن و تکنولوژی نوین بشر امروز دارد. روش ساخت و تهیه کلیه وسایل سرامیکی تقریبا یکی است و بسته به کاربرد، تفاوت‌های جزئی در روش تولید دارد.
باستان‌شناسان در یافته‌اند که بشر اولیه در حدود 24000 سال قبل از میلاد اقدام به ساخت سرامیک می‌کرده است. این سرامیک‌ها در چکسلواکی یافت شده‌اند و به شکل حیوانات و پیکره انسان، تخته صاف و توپ می‌باشد. این سرامیک‌ها را از چربی حیوانات به همراه استخوان آن‌ها و خاکستر استخوان و مقداری رس ریز دانه می‌ساختند و بعد از شکل دادن آن را در دمایی در حدود 500 تا 800 درجه سانتی‌گراد در کوره‌های گنبدی شکل و یا به شکل نعل اسب پخت می‌نمودند.
اما هنوز معلوم نیست این نوع از سرامیک‌ها را به چه علتی می‌ساختند. اولین ظروف سفالی مورد استفاده در 9000 سال قبل از میلاد مسیح ساخته می‌شد و برای نگه‌داری غذا و دانه‌های خوراکی مورد استفاده قرار می‌گرفت. ساخت شیشه نیز تقریباً هم‌زمان با سفال و در 8000 سال پیش در مصر آغاز شد به طوری‌که در پخت سفال به علت حضور اکسید کلسیم به همراه شن و سودا در نهایت به سفال‌های لعابدار رنگی منجر شد.
صنعت کاشی و سرامیک در ایران
سفال یکی از مهم‌ترین و قدیمی‌ترین دست‌ساخته‌های هنری بشر است که در آغاز کار سفالگری تاکنون هم چنان پایدار مانده است. مردم سرزمین ایران به سبب موقعیت خاص جغرافیایی و قرار گرفتن بر سر راه شاهراه تمدن‌ها، نه تنها از نخستین سازندگان آثار سفالی بوده‌اند بلکه چیره دست‌ترین سازنده به شمار می‌رفته‌اند. در ایران در چهار منطقه مسکونی، سفالگری رواج داشته است:
منطقه غرب کوه‌های زاگرس نزدیک کرمانشاهان کرانه‌های جنوبی دریای خزر شمال غرب آذربایجان جنوب شرق ایران در حاشیه کویر و نواحی مرکزی ایران نیز سفال‌هایی با قدمت هشت هزار سال به چشم می‌خورد. کهن‌ترین اشیاء سفالی به دست آمده در کاوش‌های باستانی ایران آثار مکشوفه از گنج دره تپه در استان کرمانشاه است که به هزاره هشتم قبل از میلاد بر می‌گردد. همین طور مناطقی چون غاری در جنوب مازندران نزدیک بهشهر (هزاره هشتم قبل از میلاد) و در مرحله دوم در منطقه زاغه در دشت قزوین، چشمه‌علی نزدیک تهران و تپه سیلک کاشان.
در سال‌های اخیر کارخانجات تولید کاشی و سرامیک دیوار و کف زیادی در ایران ایجاد شده‌اند و تحول بزرگی در این صنعت به وجود آمده است. کشور چین با تولید 5 هزار و 700 میلیون متر مربع در رتبه اول صنعت کاشی و سرامیک جهان قرار دارد؛ بعد از کشور چین کشورهای برزیل، هند، اسپانیا، ایران، اندونزی و ایتالیا به ترتیب در جایگاه های بعدی قرار دارند.
می‌توان ایران را پنجمین تولید کنند جهان نام برد. آمارهای غیر رسمی گویای آن است که امروز حدود 150 کارخانه کاشی و سرامیک فعالیت می‌کنند و دامنه تولید سالانه نیز 300 تا 400 میلیون متر مربع اعلام شده که در این بین استان یزد با سهم بیش از 60 درصدی رتبه اول را در این بخش به خود اختصاص داده است. همچنین خاک رس که در تولید کاشی و سرامیک حرف اول را می زند و سهم بیش از 78 درصدی دارد، منشا آن داخلی است و به ازای یک متر مربع تولید نیازمند 15 کیلوگرم خاک هستیم.
کاربرد کاشی و سرامیک
کاربردهای کاشی و سرامیک در کف‌سازی، نماسازی، تولیدات وسایل بهداشتی، مصالح ساختمانی نظیر انواع سفال‌های تزئینی داخل و خارج ساختمان، سفال‌های بام ساختمان، سفال‌های ضداسیدی وغیره می‌باشد.
انواع محصولات این صنعت شامل:
کاشی دیوار کاشی کف (سرامیک) کاشی پرسلان (سرامیک مقاوم) کاشی گرانیت چینی بهداشتی (روشویی و سنگ توالت ایرانی و فرنگی) ساختار صنعت کاشی و سرامیک
کلمه سرامیک از واژه یونانی کراموس به‌معنی سفال یا گل پخته گرفته شده است و در واقع برای معرفی سرامیک باید گفت که عبارتست از هنر، علم ساختن و کاربرد اشیای جامد و شکننده‌ای که ماده اصلی و عمده آن‌‌ها خاک‌ها است. (این خاک‌ها شامل: کائولن و خاک رس است)
کاشی یا سرامیک از دو قسمت تشکیل شده است:
بخش سفالی که قسمت اصلی و استخوان‌بندی آن را تشکیل می‌دهد که به آن بدنه گفته می‌شود. بخش دوم لعاب است که ماده‌ای شیشه‌ای است و روی بخش سفالی قرار می‌گیرد. سرانه تولید کاشی و سرامیک
وزارت صنعت، معدن وتجارت آمار داد: سرانه تولید کاشی و سرامیک در ایران 10 هزار متر مربع است، اما در ایتالیا و اسپانیا 25 هزار متر مربع به ازای هرنفر کارگر ثبت شده که قابل توجه است.
ضمن اینکه استان یزد با تعداد 101 واحد تولیدی، اصفهان 21 و خراسان رضوی 14 واحد بالاترین آمار جمعیتی تولید کاشی و سرامیک در کشور به خود اختصاص داده‌اند.
تولید و صادرات و مصرف کشور در 1 دهه اخیر

بازار آریا

تولید و صادرات و مصرف کشور در 1 دهه اخیر
کاشی وسرامیک‌های منتخب بورسی

بازار آریا

کاشی و سرامیک‌های منتخب بورسی

بازار آریا

روند سودآوری شرکت‌های کاشی و سرامیک

بازار آریا

حاشیه سود شرکت‌ها کاشی و سرامیک نکات تحلیلی صنعت
به طور متوسط بین 45 تا 50 درصد درصد بهای تمام شده تولید مربوط به هزینه مواد مستقیم است فاصله زیاد میزان تولید با ظرفیت اسمی در شرکت‌ها ممکن است در سال‌های پیش رو کاهش یابد سهم انرژی در بهای تمام شده تولید میانگین 4 تا 6 درصد است اکثر شرکت های بورسی صنعت کاشی و سرامیک به سمت بهبود تکنولوژیکی و راندمان تولید حرکت می‌کنند نقاط ضعف و تهدید صنعت کاشی در کشور
تداوم رکود ساخت‌وساز در کشور رقابت بالای تولید کنندگان داخلی ادامه تحریم‌ها و مشکلات مربوط به صادرات محصولات و واردات تکنولوژی به‌روز نوسانات نرخ ارز و تعرفه بالای واردات مواد اولیه وارداتی مصرف بالای انرژی و پایین بودن بهره‌ وری عوامل تولید در تعدادی از شرکت‌ها کمبود منابع مالی و سرمایه در گردش در صنعت افزایش بهای حامل‌های انرژی بازاریابی ضعیف صادراتی مازاد ظرفیت اسمی و عدم تطابق رشد تولید داخل با روند اقزایش صادرات نقاط قوت و فرصت‌های صنعت در کشور
منابع، مواد اولیه و انرژی داخلی نسبتا ارزان بازارهای صادراتی کشورهای همسایه و مجاور تعدد تامین‌کنندگان معتبر مواد اولیه و تجهیزات احتمال شروع ساخت 4 میلیون مسکن احتمال توافق برجام و گشایش بازار های جدید و سهولت در واردات تجهیزات و ماشین آلات برای شرکت‌ها محصولات جایگزین کاشی و سرامیک به لحاظ قیمتی قابلیت رقابت را ندارند وضعیت تکنیکالی شاخص صنعت

بازار آریا

تحلیل تکنیالی صنعت کاشی و سرامیک

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/707907/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

آماده شوید؛ سقوط قیمت دلار نزدیک است

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مشوق های مالیاتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به گونه ای دیده شده که تولید را در این مناطق تقویت کند

مصوبه اقتصادی سفر دولت به لرستان همچنان در ابهام/ازنا«فولادی»نشد!

موفقیت صنعت نفت در بخش فروش در شرایط تحریمی و کمک به رشد اقتصادی کشور

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

تمرکز دشمن در حوزه اقتصاد پس از شکست در عرصه نظامی

پیش‌گویی یک نماینده درباره قیمت دلار

غفلت از بخش خصوصی ضربه سنگینی به اقتصاد وارد می‌کند

تصویر جهانی دولت جمهوری اسلامی ایران ؛ کشوری عزتمند است

اطلاعات غلطی که درباره کاهش نرخ بیکاری می‌دهند؛ فقط حلوا حلوا گفتن است؟

روز خوش بورس؛ جهش 78 هزار واحدی شاخص

اسنپ تخفیف ویژه مؤسسات نیکوکاری را تمدید کرد

صادرات نفت ایران به دوره برجام رسید

توپکرانی 137 هزار متر خط لوله در نفت و گاز مسجدسلیمان

فعال سیاسی: بدون تغییر در تیم اقتصادی دولت نباید منتظر بهبود اوضاع بود

خط فقر 150 هزار تومانی در سال 84

کشف 7 هزار لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

ارائه فرصت‌های سرمایه گذاری خراسان جنوبی در نمایشگاه اکسپو2024

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت مردم پیش می‌بریم

پروژه‌های شهرداری را با مشارکت شهروندان پیش می‌بریم

برگزاری جلسه تأییدصلاحیت خریداران سرخابی‌/ امروز؛اعلام‌ نهایی

افت محسوس قیمت سکه امامی؛ عقبگرد دلار به کانال 65 هزار تومانی

تأیید بیمه مرکزی نسبت به افزایش سرمایه‌ی بیمه دی

عوامل اصلی بازدهی سبز دارایی های امن در فروردین چه بود؟

جعفرزاده: نه رئیسی، رئیس جمهور دو دوره ای می شود نه بایدن /مردم دارند له می شوند، آخر مگر این میز چقدر ارزش دارد؟!

چرا تغییر خاندوزی نمی‌تواند گره‌ای از مشکلات اقتصاد ایران را باز کند؟

غفلت از پارلمان بخش خصوصی ضربه مستقیم به اقتصاد کشور است

غفلت از پارلمان بخش خصوصی ضربه به اقتصاد کشور است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی

افزایش نرخ سود بین بانکی در هفته پایانی فروردین ماه

قیمت طلا، سکه و ارز امروز در اولین روز اردیبهشت‌1403؛ قیمت طلا و سکه ریخت

فعالان اقتصادی اقدامات رئیسی دوران قوه قضائیه را می‌خواهند

نظر یک کارشناس اقتصادی در مورد علت افزایش طلا/ چین مقصر است

واکنش رحیمی جهان آبادی به ادعای دولت درباره قیمت دلار 100 هزار تومانی /دولت یک فرمانده اقتصادی ندارد

استفاده از هوش مصنوعی برای کاهش شدت مصرف انرژی در ایران

سرعت‌گیرهای رشد اقتصادی

جولان گرانی در کالاهای اساسی؛ حبوبات 30 درصد گران شد

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

خودتحریمی با تعطیلی پنجشنبه‌ها

کشف BMW لوکس و قاچاق در این شهر

موانع مشارکت مردم در رونق اقتصادی چیست؟

تأثیر قاچاق کالا بر افزایش نرخ ارز چیست؟

پروژه پرورش آبزیان دریایی در سطح 222 هکتار تدوین شد

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی