بازار آریا

آخرين مطالب

تعداد تلفات درگیری‌های شبانه قفقاز به 100نفر رسید

وضعیت «بسیار متشنج»در مرز مقالات اقتصاد جهاني

وضعیت «بسیار متشنج»در مرز
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : ارمنستان و آذربایجان یکدیگر را متهم به درگیری‌هایی می‌کنند که در امتداد مرز این کشورها رخ داده است؛ درگیری‌ای که مرگبارترین درگیری در نوع خود بین این دو همسایه و رقیب از زمان جنگ سال2020 بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی است. به گفته وزارت دفاع ارمنستان، درگیری‌‌ها در ساعات اولیه بامداد سه‌‌شنبه زمانی آغاز شد که نیروهای آذربایجان با استفاده از «توپ، خمپاره، پهپاد و تفنگ‌‌های کالیبر بزرگ» حملات مرزی را انجام دادند که منجر به کشته شدن حداقل 49سرباز ارمنی شد. این وزارتخانه گفت که این حملات زیرساخت‌‌های نظامی و غیرنظامی را در داخل و اطراف چندین شهر و روستا از جمله واردنیس، سوتک، آرتانیش، ایشخاناسر، گوریس، جرموک و کاپان هدف قرار داده و این کشور را مجبور به پاسخگویی کرده است.
نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان این حوادث را با مناقشه چند دهه‌ای در حال جوشش بر سر وضعیت قره‌باغ کوهستانی مرتبط دانست و گفت که دولت آذربایجان نمی‌‌خواهد بر سر این منطقه که در داخل آذربایجان قرار دارد، اما عمدتا ارمنی‌‌ها ساکن آن هستند، مذاکره کند. اما آذربایجان تحریک یا دامن زدن به این جنگ را رد کرد و مدعی شد که نیروهایش به «تحریک‌های گسترده» ارتش ارمنستان پاسخ داده‌اند. الجزیره در گزارش 13سپتامبر در همین زمینه نوشت، آذربایجان گفت که نیروهای ارمنی پس از جمع کردن انبارهای تسلیحاتی در امتداد مرز و تلاش برای مین‌گذاری مواضع آذربایجان، به مواضع نظامی آذری‌ها در مناطق داشکسان، کلباجار و لاچین شلیک کردند که منجر به تلفات نامشخص و آسیب به زیرساخت‌های نظامی شد. اواخر روز سه‌‌شنبه، وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد که در جریان درگیری‌‌های شبانه با ارمنستان، 50 نظامی کشته شده‌‌اند. این آمارها نشان می دهد که با کشته شدن 50سرباز آذری و 49سرباز ارمنی، تعداد تلفات دو طرف به حدود 100نفر افزایش یافته است.
درحالی‌که به نظر می‌رسید روند درگیری‌ها کند شده، در بیانیه‌ای که از سوی دفتر الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان منتشر شد، آمده است که نیروهای مسلح این کشور «وضعیت در امتداد مرز» را تحت کنترل دارند. در همین حال، وزارت دفاع ارمنستان هشدار داد که وضعیت در برخی مناطق مرزی «بسیار متشنج» باقی مانده است. آغاز درگیری‌ها ترس از جنگ تمام‌عیار دیگر بین دو کشور رقیب را برانگیخته و باعث شده است که مجموعه‌ای از قدرت‌های خارجی خواستار پایان فوری خصومت‌ها شوند. روسیه که میانجی‌گر اصلی قدرت در قفقاز و متحد ارمنستان از طریق سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) به رهبری روسیه است، از طرفین خواست که به توافق پایبند باشند.
جدیدترین اخبار و گزارش‌ها از منطقه حاکی است که سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) اعلام کرد که هیاتی را به ارمنستان اعزام خواهد کرد تا از وضعیت قفقاز جنوبی گزارش و راهکارهایی را برای تنش پیش‌‌آمده با جمهوری آذربایجان ارائه دهد. راشا تودی در گزارشی نوشت، این هیات به رهبری «استانیسلاو زاس»، دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی اعزام خواهد شد و ژنرال روسی آناتولی سیدوروف، رئیس ستاد مشترک این سازمان نیز حضور خواهد داشت. این تصمیم طی ویدئوکنفرانس سازمان پیمان امنیت جمعی که توسط ارمنستان تشکیل شد و درحال حاضر ریاست این سازمان را بر عهده دارد، اتخاذ شد.
ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهوری روسیه متحدان این کشور را نسبت به اقدامات موثری که روسیه درخصوص تنش‌‌زدایی درگیری مرزی ارمنستان-جمهوری آذربایجان اتخاذ کرده است، مطلع کرد. سازمان پیمان امنیت جمعی اعلام کرد که این سازمان از حل‌‌وفصل مناقشات و درگیری‌‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان از طریق «سازوکار سیاسی و دیپلماتیکی، براساس قوانین بین‌‌المللی شناخته‌شده و آتش‌‌بسی که با میانجیگری روسیه در نوامبر 2020 حاصل شد» حمایت می‌‌کند. بلوک CSTO در سال1994 تاسیس شد و شامل روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و تاجیکستان است.
جمهوری آذربایجان، گرجستان و ازبکستان تا سال 1999 اعضای این سازمان بودند؛ اما سپس خارج شدند و با باکو و تفلیس به دنبال عضویت در ناتو بودند. تاشکند در سال2006 مجدد عضو این سازمان شد و در سال2012 مجدد آن را ترک کرد. ایالات متحده، فرانسه و اتحادیه اروپا که با روسیه بر سر حمله به اوکراین اختلاف دارند، همچنین از آذربایجان و ارمنستان خواستند تا در پی درگیری‌های اخیر خویشتنداری کنند. اما ترکیه، متحد آذربایجان، حمایت خود را از دولت باکو تکرار کرد. مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، پس از گفت‌وگوی تلفنی با جیحون بایراموف، همتای آذربایجانی خود، از ارمنستان خواست «تحریکات خود را متوقف کند و بر مذاکرات صلح و همکاری با آذربایجان تمرکز کند.»
--> اخبار مرتبط تظاهرات چند هزار نفری در «ایروان» علیه پاشینیان تعداد تلفات سربازان ارتش ارمنستان از زبان پاشینیان ضرب سکه در ایروان تهران چگونه باکو را حذف می‌کند؟ سیمای جنگ مدرن در پس پرده حملات سایبری

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/707589/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«امنیت» و «تجارت» محور رایزنی ایران و پاکستان

کشت فراسرزمینی یا کشت سرزمینی؛ اولویت با کدام است؟

گلخانه‌داران در برمودای مشکلات

انفعال عجیب در برابر قاچاق آدامس

یک نشست فرهنگی در موزه هنرهای معاصر

برپایی نمایشگاهی با نوستالژی نوار کاست

کنسرت «اشعار نو از نغمه‌های کهن» در ارسباران

چه کسی به شما دستور داده کوبیسم را رواج دهید؟

جنجال عجیب در سینما

تسهیل تجارت و تردد در پایانه‌‌‌های مرزی؛ اولویت راهداری

57 هزاریزدی درخواست صدور مجوز کسب‌وکار دادند

مانع‏‏‌زدایی از معادن تبریز

اورنج استراتژی؛ راه‌حلی بر مشکل ضایعات پلاستیکی نیجریه

چرا فشار بر رهبران سازمان‌ها برای استفاده از هوش‌مصنوعی افزایش یافته است؟

توسعه زیرساخت‌‌های جاده‌‌ای و بندری ایران و پاکستان

کسب گواهینامه مدیریت کیفیت در رضایتمندی مشتریان

تاکید بر نوسازی ناوگان گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران

تهدیدهای ترانزیت دریایی در 1403

یحیی- تراکتور؛ چه می‌شود؟

از تاجیک‌ها بیاموزیم

رستگاری در 90 به علاوه چند

نیمکت نشین نشوید

یک دادگاه در برزیل ایکس را بازخواست می‌کند

هوش مصنوعی مایکروسافت برای انجام کارهای ساده رونمایی می‌شود

ژاپن به تاکتیک‌های تجاری گوگل معترض شد

پیمانکاران دفاعی کره‌جنوبی از سوی کره‌شمالی هک شدند

استقبال کشورهای غرب آسیا از اکسپو 2024

معرفی توانمندی‌‌‌های کشور در ایران‌‌‌اکسپو

حضور پررنگ تشکل ها در ایران اکسپو2024

کاتالیزور روابط تجاری

زنجیره فولاد - 1403/02/05

بازار فولاد - 1403/02/05

بازار آتی - 1403/02/05

بحران عرضه، مس را صعودی کرد

تخلیه حباب صندوق‌ها با افت تنش

افزایش بی‌سابقه ذخایر طلای ایران

کاهش هزینه تولید طلا با حراج شمش در مرکز مبادله

ساخت کارخانه خودروی برقی هوندا در کانادا

تاکسی برقی چند؟

اصلاح تعرفه واردات قطعات خودرو

قیمت‌گذار خودرو کیست؟

ساخت خط لوله در دریای خزر

پاکستان خواهان بهره‌‌‌‌برداری از خط لوله گازی آی‌‌‌‌پی

افزایش کیفیت محصولات نفتی

افزایش واردات نفت چین از روسیه

کشف «نئولیبرالیسم» و «اوتیسم جمعی»

چای از فهرست کالاهای مشمول افزایش مالیات یک‌درصدی حذف شد

برخورد ویژه با 4 گروه کالایی قاچاق در تهران

تجارت در کانال مانش

عاقبت پروژه‌های روی‌زمین‌مانده تجارت

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی