بازار آریا

آخرين مطالب

در گفت و گو با مدیر روابط عمومی شرکت انتخاب الکترونیک مطرح شد

مشکل برندهای ایرانی در بازارهای جهانی گفتگو

مشکل برندهای ایرانی در بازارهای جهانی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : صنعت لوازم خانگی جزو 10 صنعت استراتژیک کشور است. به عبارتی صنعت لوازم خانگی ریشه دار بوده و صنعتی است که قابلیت تولید بسیاری از محصولات را دارد. تولیدات لوازم خانگی کشور در بازارهای همسایه حرف برای گفتن دارند. برندهای معتبری در زمینه تولید لوازم خانگی در کشور فعالیت دارند که هر کدام سهم بازار مطلوبی در داخل کشور دارند. اما همین برندها در زمینه صادراتی راه درازی در پیش دارند. مدیر روابط عمومی شرکت انتخاب الکترونیک، در این زمینه معتقد است: زمانی که یک تولیدکننده ایرانی وارد بازار رقابت بین‌المللی می‌شود، فقط در زمینه محصول و کیفیت رقابت نمی‌‌‌کنند، بلکه عوامل بسیاری در این موضوع موثر بوده که تحت کنترل تولیدکننده نیست. منصور سعید‌زاده، افزود: این انتظار از مراجع تصمیم‌گیرنده وجود دارد که شرایط را برای تولیدکننده فراهم و روند را تسهیل کنند. بسیاری از آنها در حوزه کلان است که تولیدکننده نمی‌تواند روی آنها تاثیر چندانی داشته باشد. برای اطلاع از مشکلات صادرات در حوزه لوازم خانگی با وی گفت‌وگو کرده‌‌‌ایم که مشروح آن را در ادامه می‌‌‌خوانید.
دلیل عدم‌توفیق برندهای ایرانی در بازارهای صادراتی چیست؟
زمانی که یک تولیدکننده وارد بازار صادراتی و فضای تجارت بین‌المللی می‌شود، عواملی در آنجا حاکم است که بسیاری از آنها در کنترل صادرکننده نیست. دراقتصاد داخلی کشور که عمدتا دولتی است، اگرچه مشکلاتی وجود دارد اما بسیاری از عوامل می‌تواند تحت کنترل قرارگیرد، اما فضای صادراتی تحت‌تاثیر عوامل متفاوتی است که منحصرا تحت کنترل صادرکننده یا حتی دولت نیست. تولیدکننده زمانی که وارد رقابت در بازار جهانی می‌شود در واقع به سمت رقابت در هزینه‌ها رفته و باید قیمت تمام شده را در سطح قیمت‌های بین‌المللی کنترل کند. اما این تنها منحصر به قیمت تمام شده نبوده و هزینه‌‌‌های رقابت در سطح قیمت‌های بین‌المللی متاثر از عوامل مختلفی از جمله جغرافیای رقابت و همچنین برندسازی است. هر چه برند معتبر‌تر باشد، هزینه‌های رقابت کاهش پیدا می‌کند؛ یعنی اگر تولیدکننده‌‌‌ای قصد رقابت در بازار جهانی را داشته باشد و بخواهد هزینه‌های رقابت را کاهش دهد باید به سمت انتخاب جغرافیای مناسب، برندسازی بین‌المللی، روابط فرهنگی و سیاسی مناسب و تبلیغات بین‌المللی مناسب برود.
در حالی که با توجه به مناسبات فعلی حاکم بر روابط بین‌المللی کشور، تقریبا هیچ‌کدام از این موارد در اختیار تولیدکننده قرار ندارد. ایجاد روابط سیاسی و فرهنگی مناسب با حوزه‌‌‌های صادراتی در اختیار سفارت‌‌‌ها و نهادهای دولتی بوده و تولیدکننده از تحریم‌های بین‌المللی و همچنین تبلیغات بین‌المللی سوء روی برند داخلی تاثیر می‌پذیرد. همه این عوامل باعث می‌شود که میدان رقابت بین‌المللی منحصرا در اختیار کیفیت و تولید داخلی نباشد. و میدان رقابت در اختیار عواملی است که عمدتا تحت کنترل تولیدکننده نبوده و یکی از دلایل محدودیت در صادرات را نیز همین عوامل می‌توان دانست. البته پیشرفت‌‌‌های مطلوبی در صنعت لوازم خانگی وجود داشته و هم در بازارهایی متناسب با حوزه جغرافیایی ایران و هم روی برندها کار شده است. همین طور سعی شده با تبلیغات منفی نسبت به کالاهای ایرانی مبارزه شود اما به هر حال توفیقات در این زمینه محدود بوده و بستگی به سطح و کیفیت روابط بین‌المللی دارد. تولیدکننده تنها می‌تواند روی کیفیت محصول، برندسازی و همین طور کنترل قیمت تلاش کند. بقیه عوامل را دولت باید برای تولیدکنندگان فراهم کند. این انتظار از دولت وجود دارد که شرایط را برای تولیدکننده فراهم و روند را تسهیل کند.

بازار آریا

در حوزه صادرات محصولات لوازم خانگی با چه مشکلاتی مواجه هستید؟
مشکلات صادرات عمدتا نبود بسترهای صادراتی در داخل کشور است. مهم‌ترین درخواست‌‌‌های صادرکنندگان محصولات لوازم خانگی شامل حذف تعرفه قطعات ورودی جهت تولید محصولات صادراتی، تسهیل امور گمرکی ترانزیت‌‌‌های صادراتی و انجام پلمب در کارخانه تولیدی، ترانسشیپمنت بین‌المللی کشتیرانی جمهوری اسلامی، افزایش سهم مواد فلزی فولاد ایران با توجه به افزایش حجم صادرات، در نظرگیری تعرفه ترجیحی و گاهی بدون تعرفه برای محصولات صادراتی لوازم خانگی از ایران، نبود ارتباط و حمایت بانک‌های بین‌المللی، مشکل تامین سرمایه در گردش برای تولید محصول مناسب برای بازار صادراتی و بالا بودن نرخ بهره بانکی و عدم‌رقابت‌پذیری قیمت تمام شده در مقایسه با رقباست.
مزایای رقابتی برندهای ایرانی در بازار لوازم خانگی منطقه چه مواردی است؟
اولین مزیت منطقه جغرافیایی ویژه کشور است که قابلیت به دسترسی مطلوبی در سطح جهانی دارد. همچنین کیفیت لوازم خانگی ایرانی مطلوب و رقابتی بوده، اما به دلیل نبود برند بین‌المللی در کالای ایرانی، عمدتا شرایط صادرات دشوار است. همچنین عدم‌برنامه‌ریزی جامع و همه‌جانبه نگر دولت در خصوص صادرات کالاهای غیرنفتی و نیز مبادلات کالا با حمایت بانک‌های بین‌المللی باعث وجود دشواری‌‌‌هایی در این مسیر شده است.
نقش برندسازی در موضوع صادرات چیست؟
نقش برندسازی در بازاریابی بین‌المللی غیر‌قابل انکار است و در این زمینه تئوری‌های بسیارعلمی توسط صاحب‌نظران وجود دارد و در فرآیند اجرایی بدون برند بین‌المللی، بازار پایداری وجود نخواهد داشت. متاسفانه کالای ایرانی با وجود اینکه شرایط کیفی و فنی مطلوبی داراست، اما به دلیل نبود برند جهانی دارای پایداری صادراتی نیست.
توانمندی‌های گروه صنعتی انتخاب الکترونیک در بحث صادراتی مشتمل بر چه مواردی است؟
گروه صنعتی انتخاب الکترونیک با توجه به چند دهه سرمایه‌گذاری در زمینه دانش، تکنولوژی، تحقیق و توسعه و نیز تجارب مطلوبی که در زمینه صادرات داشته به عنوان یک بخش کاملا خصوصی و بزرگ‌ترین تولیدکننده لوازم خانگی کشور، توانمندی‌‌‌های متعددی برای توسعه صادرات لوازم خانگی دارد. این توانمندی‌‌‌ها شامل صادرات محصولات لوازم خانگی، صادرات قطعات تولیدی در محصولات لوازم خانگی، صادرات با فرمت SKDو CKDو صادرات خدمات فنی و مهندسی است و محصولات اجاق گاز، لباسشویی اتوماتیک، لباسشویی دوقلو، یخچال فریزر و ساید بای ساید، محصولات توکار و کولرآبی را به کشورهای عراق، عمان، ترکیه و آذربایجان صادر می‌کند. همچنین قطعات و محصول را به صورت SKDو CKD به حوزه اروپا صادر می‌کند. کیفیت محصولات برندهای داخلی و بین‌المللی گروه انتخاب و تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران این شرکت باعث شده نه تنها حجم و مقاصد صادراتی رشد چندبرابری داشته باشد، بلکه دیدگاه مدیریت مجموعه در موضوع جهانی‌سازی، همه برندهای زیرمجموعه را به سمت جهانی شدن سوق می‌دهد.
اجرایی شدن برجام و برداشته شدن احتمالی تحریم‌ها چه فرصت‌هایی را می‌تواند برای صنعت لوازم خانگی ایجاد کند؟
صادرات مشخصا یکسری ویژگی‌هایی دارد که اصولا این ویژگی‌ها باعث می‌شود که به سمت صادرات برویم. پایه این موضوع اگر ارز‌آوری باشد، موضوع مهمی است اما صادرات مزیت‌های دیگری نیز مانند افزایش کیفیت در رقابت بین‌المللی دارد. تولیدکننده وقتی در سطح بین‌المللی فعالیت کند مجبور است کیفیت خود را افزایش دهد. اجرایی شدن برجام و باز شدن روابط بین‌المللی موجب افزایش استانداردهای تولید و تکنولوژی تولید می‌شود و این موارد زمانی می‌تواند محقق شود که رقابت آزاد تجاری، علمی و پژوهشی در سطوح بین‌المللی اتفاق بیفتد. امیدوارم این تحولات باعث شود که بتوانیم در این سطوح کیفیت را در سطح دانش، تکنولوژی و ورود به بازارهای جدید ارتقا دهیم.
گروه صنعتی انتخاب به عنوان پیشگام در صنعت تولید لوازم خانگی کشور پیشینه مطلوبی در زمینه روابط تجاری و صدور محصولات لوازم خانگی داشته و همچنین سابقه همکاری بین‌المللی در طراحی محصول و تکنولوژی دارد. کیفیت محصولات این گروه در حد استانداردهای اروپایی تعریف شده و اجازه صادرات را به ما می‌دهد. بنابراین ظرفیت آن را داریم که در صورت برداشته شدن تحریم‌ها و موانع بین‌المللی بتوانیم هزینه‌‌‌های رقابت را در سطح بین‌المللی کاهش داده و صادرات را به لحاظ کمی و کیفی توسعه دهیم.
--> اخبار مرتبط
ریشه تعرض به اماکن دیپلماتیک ایران در عراق کجاست؟ حل معضلات پیش‌رو و پرهیز از اقدامات تنش‌زا خطر خشونت و بی‌ثباتی در عراق نقش جنگ برند‏‏‏‌ها در شکل‏‏‏‌گیری تبلیغات مدرن نظم جدید تولید در «فارآب »

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/706945/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«محسن رضایی» با اعضای شورای نگهبان دیدار و گفتگو کرد

توقیف خودروی قاچاق در ساری

غیبت ایران در بازار 75 میلیارد دلاری بنگلادش

عرضه شفاف فرآورده‌های نفتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بورس انرژی

چاپ ایران‌چک 500 هزار تومانی واقعیت دارد؟

افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از ماه آینده اعمال می‌شود

جنگ غزه و حملات ایران جایگاه اقتصادی اسرائیل را کاهش داده است

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

عزم ستاد مبارزه با قاچاق کالا برای ساماندهی قاچاق ته‌لنجی

گزیده‌های نفتی هفته

آنچه که اسراییل را تا امروز سرپا نگه داشته گنبد رسانه‌ای‌اش است

پیش بینی تولید 13.5 میلیون تن گندم در سال جاری

نفت از افزایش قیمت بازماند

طالبان و همسایگان آن: یک قالب منطقه ای برای غلبه بر چالش‌ها در افغانستان و فراتر از آن

«هفت سراژدها» و معمای چند مجهولی فساد

ارزش مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار افزایش می‌یابد

رئیس دومین بانک بزرگ روسیه: سوئیفت باید از بین برود

سقوط سهام آسیا

کشف مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

برگزاری همایش بین‌المللی سرمایه‌گذاری در کردستان

تخصیص بسته‌های غذایی به مادران دارای فرزند شیرخوار از امروز

روند ادامه‌دار کاهش قیمت سکه

مرغ کیلویی چند؟

گزارش سفر رئیس جمهور به سمنان / رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

رییسی: رشد اقتصادی در کشور محقق شد

سیگنال به بازار خودرو/ این تعداد خودروی برقی در راه ایران است

فرمول تعیین حقوق کارگران تغییر می‌کند؟/ بابایی: می‌خواهند توپ دستمزد را به زمین قوای دیگری بیندازند و مجلس را با جامعه کارگری درگیر کنند

خانه‌های کلنگی تهران چند؟

تهدید بزرگ/ سهم نفت از کل سرمایه خارجی کمتر از 100 میلیون دلار است؟

دیدار محسن رضایی با اعضای شورای نگهبان

روایت جدید رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی در ایران! | فیلم

تورم های سهمگین در راه است؟

نوسانات ارز همه ابعاد اقتصادی زندگی مردم را تحت تاثیر قرار می‌دهد/ دولت جدی ورود کند

رشد اقتصادی در کشور محقق شد

برنامه ریزی برای سمنان نباید صرفا برای جمعیت ثابت این استان باشد

رویکرد ترکیبی دولت برای مقابله با چالش قیمت مسکن چیست؟

اهمیت عرضه زمین برای ورود مردم در حوزه ساخت مسکن چیست؟

دیدار دبیر شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران قوا با اعضای شورای نگهبان

ببینید | روایت جدید ابراهیم رییسی از رشد اقتصادی 4 درصدی!

رئیسی: رشد اقتصادی کشور به 6 درصد رسیده است

قیمت جدید رنو ساندرو در بازار

تاکید بر انجام 53 طرح اقتصادی هدف در خراسان رضوی تا پایان دولت

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پی درگذشت پرویز داوودی

دو رویکرد برای مقابله با چالش قیمت و شکستن انحصار زمین چیست؟

واکنش ها به درگذشت معاون دولت احمدی نژاد /قالیباف پیام داد

وزارتخانه‌های اقتصادی جذب ایده فناورانه را در دستور کار قرار دهند

پیکر مرحوم پرویز داودی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در بهشت زهرا (س) به خاک سپرده شد

دانش‌بنیان‌های نفتی نقش موثری در دستیابی به رشد اقتصادی 5.4 درصدی سال گذشته داشتند

اختصاص بسته‌های غذایی مادران دارای فرزند شیرخوار سه دهک اول درآمدی

اوپک می‌تواند مانع 100 دلاری شدن قیمت نفت شود

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی