بازار آریا

آخرين مطالب

راهبرد دولت برای تحقق نقش تعاونی ها در برنامه ششم توسعه تحلیل بازار آریا

راهبرد دولت برای تحقق نقش تعاونی ها در برنامه ششم توسعه
  بزرگنمايي:

بازار آریا - به گزارش ایرنا، مردمی کردن اقتصاد و کاهش وابستگی به نفت از مهم ترین برنامه های دولت است که در این میان اقتصاد تعاونی، یکی از راه های نیل به این هدف محسوب می شود.
تعاونی ها به عنوان یک فعالیت مشارکتی تاثیر زیادی در تحقق عدالت اجتماعی و تسریع روند رشد و توسعه دارند.
ماهیت اقتصاد تعاونی به گونه ای است که با تکیه بر سرمایه انسانی، اجتماعی و تامین سرمایه مالی از پس اندازهای خرد شکل می گیرد و در بعد خرد و کلان، کارآفرینی و توزیع عادلانه درآمد و ثروت کمک چشمگیری می کند.
بخش تعاونی با آموزه های دین اسلام مطابقت دارد و در دولت مردمی و عدالت محور سیزدهم نیز به توسعه این فعالیت های مشارکتی تاکید فراوان شده است.
تعاونی های کهگیلویه و بویراحمد بستری برای فعالیت های مشارکتی هستند
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به ضرورت ایجاد تعاونی ها در استان، گفت: تعاونی ها بستری برای فعالیت های مشارکتی هستند و مطالعات نشان می دهد که تعاون و فعالیت های مشارکتی مظهر ظهور انسانیت و اهداف هستند.
سید احسان عسکری ادامه داد: تعاون بخش عظیمی از ماهیت انسانی را مشخص می کند و هر اندازه که از زندگی های فردی فاصله گرفته شود و به جمعیت های بزرگتر بپیوندیم ماهیت انسانی در قالب یک پیکر شکل می گیرد.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: باید افراد در قالب تعاونی ها فعالیت هایشان را با اعضایی که هم فکر و هم اندیشه شان است از سر گیرند و در این راه بدون شک اهداف شان تحقق می یابد.
امضای یک تفاهم نامه مهم برای حمایت از تعاونی ها بین امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق بیمه روستائیان و عشایر
موضوع بیمه اعضای تعاونی ها همیشه یک معضل اساسی بود و در اقدامات اخیر متولیان در دولت سیزدهم نسخه ای درمان گر برای این موضوع تا همیشه پیچیده شد.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر کهگیلویه و بویراحمد گفت: تفاهم نامه ای بین امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و صندوق بیمه روستائیان و عشایر منعقد شده است.
عیسی کریمی افزود: هدف از امضای این تفاهم نامه که بیش از یک ماه از آن می گذرد، این است که امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بتواند از ظرفیت صندوق بیمه روستائیان و عشایر برای حمایت از تعاونی ها در سطح کشور و به تبع آن در استان ها استفاده کند.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: با این رویکرد حمایت بیمه ای که دولت از بخش تعاون ها دارد تحقق می یابد و صندوق بیمه روستائیان و عشایر به دنبال آن است که خدمات دولت و نظام به این قشر ارائه شود.
کریمی ابراز داشت:هر تعداد نیروی مشغول به کار در تعاونی های استان که هیچگونه پوشش بیمه ای ندارند توسط این صندوق بیمه می شوند و از مزایای آن بهره مند خواهند شد.
وی ادامه داد: بخش بیمه ای تا حد زیادی کمک کار تعاون گران خواهد بود و بر اساس این تفاهم نامه صندوق بیمه روستائیان و عشایر در کنار تعاون گران خواهد بود.
کریمی عنوان کرد: 70 درصد حق بیمه نیروهای کار در تعاونی ها را دولت پرداخت خواهد کرد.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد:این نیروها با پرداخت حداکثر 600 هزار تومان و حداکثر یک میلیون و 596 هزار تومان یعنی ماهانه 50 هزار تومان یا با 133 هزار تومان از مزایای این بیمه برخوردار می شوند.
کریمی اضافه کرد: این افراد بیمه شده دفترچه درمان دارند و حتی صندوق درصدد اجرای بحث بیمه تکمیلی آن ها است.
وی تاکید کرد: بحث بازنشستگی یکی از اهداف مهمی است که در این تفاهم نامه دنبال شده است.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر کهگیلویه و بویراحمد اضافه کرد: به گونه ای که افرادی که در تعاونی ها کار می کنند همچون کارمندان دولت بازنشسته می شوند. 
کریمی افزود: یکی دیگر از اهداف این تفاهم نامه موضوع مستمری از کارافتادگی است، چنانچه برای یک نیروی کار در تعاونی بیماری یا حادثه ای رخ دهد و منجر به از کارافتادگی وی شد، حقوق بگیر می شود.
وی بیان کرد: همچنین اگر برای بیمه شده در تعاونی حادثه ای رخ دهد و فوت کند چنانچه زن باشد فرزندانش می توانند از حقوق و مزایا بهره مند شوند و چنانچه مرد باشد خانم و فرزندانش از حقوق و مزایا بهره ببرند حتی اگر یک سال بیشتر هم بیمه پرداخت نکرده باشند.
مدیر صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستائیان و عشایر کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: راه اشتغال از تعاونی هاست و چنانچه می خواهیم مشکل اشتغال رفع شود باید تقویت تعاونی ها در دستور کار قرار گیرند.
کریمی ادامه داد: چنانچه جوانانی که در تعاونی ها عضو هستند بیمه شده این صندوق باشند اگر در اداره یا نهادی بیمه شده اصلی شدند می توانند به عنوان سابقه کار بیمه خود را انتقال دهند.
وی تصریح کرد: صندوق آمادگی دارد همه کسانی که سن بالای 18 سال و زیر 50 سال است، بدون قید سایر شرایط تحت پوشش قرار می گیرند و از مزایای این صندوق بهره مند شوند.
مزایایی که برای ایجاد تعاونی ها در استان در نظر گرفته شده است
معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: استفاده از تبصره بند ب تبصره 18، استفاده از تسهیلات موضوع تفاهم نامه با بانک توسعه تعاون (تفاهم نامه سه جانبه)، استفاده از تسهیلات خود اشتغالی از جمله این مزایا هستند.
آزادی افزود: همچنین معافیت های بیمه ای و مالیاتی، دوره های آموزشی رایگان و استفاده از خدمات اتاق تعاون، اتحادیه های تعاونی و شرکت در نمایشگاه های داخلی و بین المللی از دیگر مزایای مطرح شده برای متقاضیان ایجاد تعاونی ها است.
وی ادامه داد: اعطای تسهیلات بخش تعاون به شرکت های تعاونی در مقایسه با دیگر بخش ها از اولویت بیشتری برخوردار است.
توسعه تعاونی ها پس از انقلاب اسلامی در کهگیلویه و بویراحمد
پیش از انقلاب اسلامی تنها 2 تعاونی در کهگیلویه و بویراحمد فعال بود. اما اکنون 2 هزار و 284 طرح تعاونی فعال و در دست اقدام در استان کهگیلویه و بویراحمد فعالیت می کنند و فرصت های شغلی ایجاد شده به واسطه این تعداد طرح 23 هزار نفربوده است.
بر اساس آخرین آمارها تعاونی های کهگیلویه و بویراحمد بیش از 600 هزار نفر عضو دارند.
بخش تعاون در سال های پس از انقلاب اسلامی در این استان از رشد کمی و کیفی قابل ملاحظه ای برخودار بوده و تأثیر به سزایی در افزایش سطح تولیدات، اشتغال زایی و هم چنین تقویت انگیزه های مشارکتی در استان داشته است.
اگرچه براساس سیاست های کلی اصل 44، بخش تعاون می بایست به سهمی 25 درصدی از اقتصاد ملی در استان ها تا پایان سال 1394 دست می یافت، شواهد نشان می دهد که سهم این بخش اختلاف قابل توجهی با هدف تعیین شده دارد.
علت این مساله ریشه در ضعف های ساختاری و نیز محقق نشدن مزایا و مشوق های قانونی مندرج در ابلاغیه مقام معظم رهبری داشته است و لزوم توجه سریع مسئولان امر را می طلبد.
نقش تعاونی های دانش بنیان در توسعه اقتصادی استان
یکی از کارشناسان اقتصادی می گوید: ایجاد فرصت های شغلی برای افراد جامعه و بویژه فارغ التحصیلان دانشگاهها جزو وظایف دولتهاست که در اصل 28 و 43 قانون اساسی به آن اشاره شده است.
دولت باید این وظیفه را در دو بخش اقتصادی یعنی بخش تعاون و بخش خصوصی اجرا کند که بخش تعاون با توجه به مردمی بودن آن و داشتن کارکردهای اقتصادی و اجتماعی بستر بسیار مناسبی برای ایجاد فرصت های شغلی است.
تعاونی های دانش بنیان با عضویت نخبگان و چهره های علمی ، فضای جدیدی را در عرصه اقتصاد کشور فراهم می کند و در صورت کمک دولت به این تعاونیها (مطابق آنچه در قانون موسسات و تعاونی های دانش بنیان آمده است ) شاهد تحولی محسوس در فضای اقتصادی و کسب و کار دانش محور خواهیم بود.
سال 1401 با رویکرد اقتصاد دانش بنیان، بستر مناسبی را برای شرکت های تعاونی دانش بنیان فراهم می‌سازد و می‌تواند بازوی توانمندی برای دولت سیزدهم محسوب شود.
نقش تعاونی های روستایی کهگیلویه و بویراحمد در اقتصاد این مناطق
استان کهگیلویه و بویراحمد با یک هزار و 700 روستای دارای سکنه که 43 درصد از جمعیت استان در مناطق روستایی و 12درصد در مناطق عشایری سکونت دارند ظرفیت های خوبی برای جهش تولید دارد.سالیانه 910 هزار تن محصول کشاورزی در استان تولید می شود که بخش عمده ای از آن حاصل دسترنج روستائیان است.
عشایر کهگیلویه و بویراحمد نیز با تولید سالیانه 34هزار تن شیر و گوشت نقش اثرگذاری در امنیت غذایی و تولید ملی دارند.
در مقاله ای اشاره شده بود که فقیرترین روستانشینان را افراد بدون زمین کشاورزی و یا با زمین اندک تشکیل می دهند، می توان با تنوع بخشی به فعالیتهای غیرکشاورزی در این سکونتگاه ها موجبات اشتغالزایی، کاهش فقر و ایجاد رفاه اجتماعی نسبی را در این کانونهای کوچک جمعیتی فراهم آورد.
صنعتی کردن روستاها با تکیه بر فعالیت صنایع کوچک و دستی می تواند ضمن رفع تنگناهای حاصل از بیکاری، فقر و آثار ناشی از پیامدهای محیطی (از جمله خشکسالی) و بحران تولید در روستاها، به عنوان عنصری محوری در جهت کاهش فضای نابرابری در توسعه اقتصادی و اجتماعی محیطهای روستایی محسوب شود. 
این سیاست اگر توام با مشارکت همه جانبه روستاییان در ابعاد سرمایه گذاری و فعالیت در قالب شرکتهای تعاونی های مردمی باشد، به نحوی کارامدتر می تواند جوابگوی مشکلات و نارسایی های حاصل از عقب ماندگی اقتصادی و اجتماعی روستاها باشد. 
در شرایط کنونی کشور که خشکسالی های پی درپی خسارات فراوانی به بخش کشاورزی و متعاقبا شرایط زندگی در جامعه روستایی وارد کرده است، می توان با تنوع بخشی به وضعیت فعالیت اقتصادی روستاییان به ویژه توجه به راه اندازی صنایع کوچک و دستی با توجه به مشارکت همه جانبه روستاییان در قالب شرکتهای تعاونی خودجوش و فعال تولیدی، اشتغالزایی و در نتیجه،توسعه پایدار روستاها را فراهم آورد.
شرکت های تعاونی از ظرفیت مناسبی برای ایجاد اشتغال ،تولید سرمایه وثروث وجلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر بویژه در مناطق محروم برخودار هستند و سهم موثری در رفع محرومیت وتوسعه نیافتگی مناطق محروم دارند.
با این رویکرد وضعیت معیشتی و رفاهی روستاییان به عنوان کم برخوردارترین افراد این جوامع، در کانون توجه مدیران قرار می گیرد.
تقویت و حمایت از تعاونی ‌ها و شناسایی نقاط ضعف و قوت آنان
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد بر شناسایی نقاط ضعف و قوت تعاونی ها تاکید کرد و گفت: با حمایت همه جانبه تلاش می کنیم که تعاونی های نیمه فعال و راکد به چرخه تولید برگردند.
حمید رضا واعظی زاده افزود: با توجه به ظرفیت های خوب کهگیلویه و بویراحمد در حوزه های کشاورزی، صنایع دستی، باید تعاونی های تخصصی، کارآمد و توانمند برای نقش آفرینی در ابعاد مختلف جامعه ایجاد شوند.
وی تاکید کرد: یکی از دلایل موفقیت شرکت های تعاونی در اجرای طرح های اقتصادی استفاده حداکثری از خرد جمعی است.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: نگاه وخرد جمعی متناسب با هدف در یک جمع زمینه ساز کاهش خطا وافزایش چشمگیر موفقیت ها خواهد شد ومیزان ریسک پذیری در کارتعاونی ها نسبت به سایر کسب وکارها کمتر است.
واعظی زاده عنوان کرد: با ایجاد و توسعه این طرح های تعاونی شاهد تحولی چشمگیر در اقتصاد استان خواهیم بود و بنابراین باید با توجه به سهم 25 درصدی تعاونی ها در برنامه ششم توسعه دستگاه های اجرایی متولی به تقویت تعاونی ها بپردازند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: تعاون به عنوان دومین رکن اقتصادی کشور نقش مهمی در ایجاد و تثبیت اشتغال و تحقق بخشیدن به شعار سال دارد و دولت نیز بر گسترش طرح های تعاونی تاکید فراوانی داشته است.
واعظی زاده افزود: مشکلات تعاونی های موجود در استان در کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید دیده و پیگیری می شود.
وی تاکید کرد: یکی دیگر از اهداف این اداره کل توسعه تعاونی ها برای بانوان است زیرا که زنان بیش از مردان در تحقق شعار سال موثر هستند.
شاخص های یک اقتصاد موفق دانش بنیان، مردمی بودن و عدالت اجتماعی بودن آن است و این موارد همگی در بخش تعاون ظهور می کنند.
بنابراین حمایت از بخش تعاون منجر به اشتغال پایدار و تولید خواهد شد و باید جامعه و بخش اقتصادی کشور بیشتر بخش تعاونی را باور کنند و به نقش و جایگاه بی بدیل آنها توجه ویژه ای داشته باشند.
برچسب‌ها کهگیلویه و بویراحمد تعاونی یاسوج

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/706637/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد 6 درصدی را تجربه کرد

جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

سیل برای دبی گران تمام شد

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

دولت در وضع کنونی، منفعل بوده و کنترلی بر قیمت ارز ندارد/ نرخ دلار تا زمان برگزاری انتخابات آمریکا ظرفیت افزایش تا 100 هزارتومان را دارد

از هر امری که مردم را نا امید کند بپرهیزید

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403؛ تورم‌های بزرگتر در راه است؟

پیش‌بینی کاهش رشد اقتصادی ایران

اتمام 53 پروژه اقتصادی تا پایان دولت در خراسان رضوی

بازگشت بیش از 250 همت از سرمایه‌های مردمی با احیای واحد‌های تولیدی

15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز کشف شد

مبادلات تجاری ایران و ازبکستان افزایش می‌یابد

حق‌شناس: تنش اخیر میان ایران و اسرائیل تأثیری بر نرخ ارز نمی‌گذارد

بزرگ‌ترین ریسک اقتصاد ایران در سال 1403

کمیسیون مشترک اقتصادی و تجاری ایران و تاجیکستان تشکیل شد

بوشهر ظرفیت خواهرخواندگی با یکی از شهرهای تاجیکستان را دارد

برنامه مدون اقتصادی همدان منطبق با تحقق شعار سال تکلیف شد

رئیس‌جمهور وارد شاهرود شد

قیمت گوشت مرغ و گوشت گوساله امروز پنجشنبه 30 فروردین

رئیس جمهور وارد شاهرود شد

کشف 15 میلیارد ریال مواد خوراکی و لوازم بهداشتی قاچاق در تبریز

ایرانی ها، رتبه 2 خرید خانه در ترکیه

رشد هزار میلیاردی خروج سرمایه از بورس

رفع مشکلات تولیدکنندگان، نیازمندهمکاری تمام دستگاه های اجرایی در سطح ملی است

‌رئیس جمهور ایران چه درخواستی از رئیس جمهور ازبکستان داشت؟

راه اندازی رصدخانه ی تحقق شعار سال در اتاق بازرگانی سنندج

عملیات «وعده صادق» شکل دهنده ساختار نظام بین‌الملل آینده است

درآمد عجیب از زباله گردی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی