بازار آریا

آخرين مطالب

چگونه اقتصاد ایران از دوره طلایی به عصر تراژیک رسید‌؟

ناگفته‌های نهاوندیان از دوره تحریم گفتگو

ناگفته‌های نهاوندیان از دوره تحریم
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : محمد نهاوندیان، معاون اقتصادی روحانی ضمن دفاع از عملکرد اقتصادی دولت سابق، اقتصاد ایران در سال96 را به واسطه برجام به دوران طلایی تشبیه کرده است که وضعیت شاخص‌های اقتصادی عالی بود. نهاوندیان همچنین از سال97 به‌عنوان تراژیک‌ترین دوران اقتصاد ایران یاد می‌کند که آمریکا با تحریم ایران و تمرکز بر زیرساخت‌های اقتصادی، اقتصاد ایران را هدف قرار داد.
با گذشت یک سال از تشکیل دولت سیزدهم و به راه افتادن موج انتقادها از عملکرد دولت گذشته به خصوص در زمینه مسائل اقتصادی، برخی از اعضای دولت حسن روحانی در فضای مجازی به دفاع از دولت گذشته مشغول شده‌اند. توییت‌های این روزهای محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات دولت دوازدهم و مطالب او در کانال تلگرامی‌اش و از سوی دیگر توییت‌های عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در دوران حسن روحانی در مورد نرخ تورم در دولت سابق و مقایسه آن با دولت سیزدهم تنها بخشی از این جدال دولتمردان سابق و فعلی برسر آنچه تحویل داده‌اند و آنچه تحویل گرفته‌اند، است.
اما در میانه این جدال‌ها و دفاعیه‌ها، این روزها بخش‌هایی از کتابی با عنوان «بدون دود و آتش و خون» منتشر شده است که در واقع گزارشی از اثرات تحریم‌ها بر اقتصاد ایران در دولت حسن روحانی است. گزارشی که می‌توان از آن به عنوان دفاعیه غیررسمی دولت حسن روحانی، رئیس‌جمهوری سابق از عملکرد دولتش یاد کرد. هرچند خبرها حاکی از آن است که روحانی قصد دارد خاطرات خود را از 8سال دوران ریاست‌جمهوری‌اش در آینده‌ای نزدیک منتشر کند که در این صورت می‌توان آن خاطرات یا ناگفته‌ها را دفاعیه روحانی توصیف کرد.
نهاوندیان چه گفت؟
به هرحال، طی روزهای گذشته بخش‌هایی از ناگفته‌های حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور وقت و روز گذشته نیز ناگفته‌های محمد نهاوندیان معاون اقتصادی دولت حسن روحانی منتشر شده است که بیشتر متمرکز بر خروج آمریکا از برجام و تحریم‌های ترامپ علیه ایران و تاثیر این اقدامات بر اقتصاد کشور است. نهاوندیان نیز در این کتاب از عملکرد اقتصادی دولت دفاع سابق دفاع می‌کند و البته برنقش تحریم‌ها و آنچه از آن به عنوان «جنگ اقتصادی» یاد می‌کند، سخن می‌گوید. او نیز همچون بسیاری از مدیران کابینه حسن روحانی اعتقاد دارد که اقتصاد ایران در سال 1396 به اوج دوران طلایی خود رسیده بود و وضعیت شاخص‌های اقتصادی نه تنها مطلوب که حتی عالی بود. نهاوندیان این موضوع را حاصل برجام می‌داند و درک این موضوع را به سه شاخص مهم بیکاری، تورم و رشد اقتصادی ارجاع می‌دهد.
او در این کتاب می‌گوید: «نرخ رشد اقتصادی پایدار از مهم‌ترین اهداف اقتصادی کشورهاست و در این میان نرخ تورم و بیکاری از عوامل تاثیرگذار برای رسیدن به رشد اقتصادی پایدار است. بر این اساس دولت با تلاش مضاعف در این زمینه موفق شد تورم 40 درصدی سال 92 را مهار، رشد اقتصادی منفی را مثبت و نرخ بیکاری 4/ 12 درصدی را کاهش دهد. این روند ادامه داشت.» به گزارش جماران، نهاوندیان می‌گوید: «وضعیت اقتصاد ایران به شرایطی رسیده بود که هیات‌های خارجی یکی پس از دیگری راهی ایران می‌شدند. آنها قصد سرمایه‌گذاری در اقتصادی را داشتند که مسیر ترقی را طی می‌کرد. به خوبی به یاد دارم که دوستان اتاق بازرگانی می‌گفتند که رفت‌وآمد هیات‌ها آن‌قدر زیاد شده که دیگر وقت خالی برای پذیرایی از هیات‌های خارجی جدید را ندارند.»
او برای اثبات حرف‌هایش می‌گوید: «بهمن ماه سال 96 نرخ تورم به رقم 3/ 8 درصد رسیده بود. نرخ بیکاری در پاییز همین سال عدد 9/ 11 درصد بود که نسبت به دوره مشابه سال قبل، کاهش داشت. نکته بسیار حساس و مهم اینکه در پاییز سال 96 نرخ رشد سرمایه‌گذاری به عدد 9/ 3 درصد رسیده بود. این یعنی جامعه اقتصادی درحال توسعه فعالیت‌های خود بود. در همین دوره زمانی نرخ رشد اقتصادی با احتساب بخش نفت به رقم 4/ 4 درصد و بدون نفت به رقم 7/ 4 درصد رسید. اینها دستاوردهای کمی نیست. به خصوص برای اقتصادی که سه سال قبل دچار بحران‌هایی مانند فساد، رشدهای منفی و تورم 40 درصدی شده. دولت یازدهم با استفاده از تمام ظرفیت‌های منطقی، توانسته بود اقتصاد ایران را نه تنها نجات دهد که حتی به آستانه مطلوب برساند.»
او همچنین با بیان اینکه دولت در سال 96 بیش از همه دوره‌های زمانی دیگر به سمت توسعه اقتصادی حرکت کرده بود، به آمارهای بانک مرکزی در آن زمان اشاره می‌کند و می‌گوید: تولید ناخالص داخلی در سال 96 با 7/ 3 درصد رشد نسبت به سال 1395 به حدود 694 هزار میلیارد تومان رسیده بود. به گفته نهاوندیان مسیری که طی سال 96 طی می‌شد، اقتصاد ایران را به مرزهای شکوفایی می‌رساند. معاون اقتصادی دولت روحانی در ادامه سخنانش از سال 97 به عنوان تراژیک‌ترین دوران اقتصاد ایران یاد می‌کند و با بیان اینکه آمریکایی‌ها متوجه وضعیت مطلوب اقتصاد ایران شده و تلاش می‌کردند که این شرایط را تغییر دهند، از استقرار افراد کارشناس و متخصصان پول‌شویی در اکثر کشورهای منطقه برای رصد تمام نقل و انتقالات مالی و ارتباطات اقتصادی از ایران و به مقصد ایران سخن گفت. نیروهایی که به گفته‌اش مانع ورود کالاهای اساسی به کشور و تغییر کامل شرایط شد.
نهاوندیان افزود: ترامپ وقتی متوجه شد که موتور اقتصاد ایران با قدرت کار می‌کند و کشور به سمت توسعه می‌رود، ناگهان با شدتی بیشتر وارد عمل شد و تحریم‌هایی را علیه اقتصاد ایران وضع کرد که نمونه آن در تاریخ نبود. این‌طور بگویم که موضوع هسته‌ای برای آنها بهانه بود. آمریکا با هدف و نیت قبلی، با تمرکز بر زیرساخت‌های اقتصادی کشور و با استراتژی بلندمدت و استفاده از ابزار‌های بسیار هوشمند، آمد که اقتصاد ایران را هدف قرار دهد. محمد نهاوندیان با بیان اینکه‌ ای کاش زمانی قید محرمانگی از اتفاقات و حوادث این سال‌ها برداشته شود تا بتوانیم به جزئیاتی اشاره کنیم، گفت: آن‌وقت مردم می‌دانند که چه برسر این کشور آوردند.»
دلیل توزیع ارز 4200 تومانی
معاون اقتصادی دولت روحانی تصمیم در مورد توزیع ارز 4200 تومانی را یکی از مصادیق رفتارهای واکنشی دولت توصیف کرد و با بیان اینکه دولت باید به جامعه پالس آرامش می‌داد، گفت: ‌تصمیم در مورد ارز 4200 تومانی بر اساس همین منطق صورت گرفت. همچنین به گزارش خبرگزاری تسنیم، وی افزود: در مورد همین ارز هم بحث بر این بود که نرخ شناور باشد، نه اینکه در تمام سال‌های بعدی روی عدد 4200 تومان فریز شود.»
نهاوندیان با بیان اینکه همه انتقادات را می‌شنیدیم، گفت: به خصوص در مورد موضوع ارز 4200 تومانی این‌طور نبود که ما ندانیم جامعه اقتصادی چه حرفی می‌زند. البته در مورد این تصمیم ابتدا وفاقی وجود داشت و مدتی بعد انتقادها آغاز شد. اما مساله این است که آیا دولت بدون آگاهی از عوارض این موضوع، تصمیمی گرفته است؟ پاسخ این است که خیر. ذکر این نکته بسیار مهم است که تعداد قابل توجهی از تصمیمات دولت در دوره جنگ اقتصادی، از سر اقتضا بوده است. او با مقایسه جنگ اقتصادی با جنگ تحمیلی و سخت‌تر توصیف کردن جنگ اقتصادی گفت: این جنگی که آمریکا برپا کرد، ظهور بیرونی نداشت که مردم آن را ببینند. دود و آتشی به چشم نمی‌آمد، ولی در واقع شرایط چندین برابر پیچیده‌تر و سخت‌تر از زمان جنگ شد. تجارت کالایی ایران را هدف قرار دادند.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/706396/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

چگونگی تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم» در سال 1403

تعطیلی آخر هفته یا تیر خلاص به اقتصاد خصوصی؟ | چرا باید شنبه تعطیل شود و نه پنج‌شنبه؟

مسؤولان مانع اصلی رشد تولید / چوب لای چرخ کارآفرینان نگذاریم

جهش مازندران به سمت تولید/ جاده پرپیچ وخم توسعه همواره شد

گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

«وعده صادق» اقدامی ضروری برای کشور بود

آرام شدن بازار ارز و طلا از امروز با فروکش تنش‌های سیاسی

مصوبه مزد 1403 مطابق ماده 41 قانون کار نیست

سهم 41 درصدی ابرپروژه‌های نفتی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دولت سیزدهم

برای روز سعدی؛ کرشمه کلمات

لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم، شعار سال را محقق می کند

هاوینگ بیت کوین فرا رسید

رفتارهای دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد با ادعاهایش کاملا متناقض است

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

روند نزولی بازار ارز ادامه دارد

امکان تحقق رشد اقتصادی مطلوب در 1403 با اصلاح سیاست‌ها

کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان تشکیل می‌شود

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

در سیستم حاکمیتی کشور، وزیر اقتصاد ، هیچ کاره است/ سیاست پولی و مالی دولت در جای دیگری تنظیم می‌شود!

چرا باید از کارت سوخت شخصی استفاده کنیم؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

در سیستم حاکمیتی کشور، وزیر اقتصاد ، هیچکاره است/ سیاست پولی و مالی دولت در جای دیگری تنظیم می‌شود!

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

اطلاعات غلطی که دولت در باره کاهش نرخ بیکاری می دهد، فقط حلوا حلوا گفتن است؛ با آن دهان شیرین نمی شود

وقتی اوضاع اقتصادی خوب نیست، استقلال به چه کاری می‌آید؟ + فیلم

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

صادرات حوزه غذایی کشور بسیار محدود است

یارانه نان را به جای نانوا به مردم بدهید

تداوم روند کاهشی مصرف سرانه فرآورده‌‌‌های گوشتی

رقابت نفسگیر منطقه‌ای در صنعت غذا

اجرای نمایش «کی با من پیتزا می‌پزه؟» برای کودکان

اجرای «مجنون آن لیلی» با روایت رشید کاکاوند

گردهمایی عامه‌پسندها پس از 30 سال

«فرداها» پشت ویترین کتاب‌فروشی‌ها

میراث سینماگر فقید

پل آهنی؛ نماد انقلاب صنعتی

70 سال تاخیر!

سهمیه ایتالیا، شاید 6 تیم

امروز؛ بهتر از بازی اول باش

دست‌های خالی در باواریا

چطور دفاع می‌کنید؟

احتمال سرمایه‌گذاری گلرنگ در تخفیفان

ارائه یک پلتفرم بانکداری دیجیتال برای کسب‌وکارها

دومین خروج بزرگ بنیانگذاران رقم می‌خورد؟

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی