بازار آریا

آخرين مطالب

پروژه نان وآب دار انتقال آب/ درمان خشکی فلات با جراحی زیبائی! نفت و گاز

پروژه نان وآب دار انتقال آب/ درمان خشکی فلات با جراحی زیبائی!
  بزرگنمايي:

بازار آریا - شیرین کردن آب خلیج فارس و انتقال آن به فلات مرکزی به همان اندازه بی‌تدبیری است که کسی سرطان دارد و مطمئن است به زودی خواهد مرد و به جای درمان‌های مرتبط و شیمی درمانی برود جراحی زیبایی انجام دهد

یک عضو کمیسیون قضائی و حقوقی مجلس، گفته «مافیاهایی بزرگ‌تر از فولاد مبارکه پشت انتقال آب از دریاهای جنوب به فلات مرکزی هستند.» او توضیح داده: «نصف افرادی که در فساد فولاد مبارکه سهیم بودند اکنون در پروژه انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان سهیم هستند و اگر این پروژه با مدل فعلی پیش برود مافیاهای بزرگ‌تری از آن بیرون می‌آید.»هاجر چنارانی، نماینده مردم فیروزه و نیشابور در مجلس شورای اسلامی، ادامه داده است که «بنده با شرایطی که اکنون قرار است انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان صورت گیرد صد درصد مخالفم اما اگر این پروژه تحت نظر خود دولت اجرایی شود و دست مافیاها از این پروژه کوتاه شود با آن موافق هستم. اگر این پروژه با مدل فعلی پیش برود نتیجه‌اش به فولاد مبارکه ختم می‌شود.»با خانم چنارانی تماس گرفتیم تا منظور او از مافیا را بهتر متوجه شویم. مطابق معمول، دسترسی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، دشوار بود و نه تنها چنارانی که هیچکدام از اعضای فراکسیون محیط زیست پاسخگوی این رسانه نبودند. با این حال، از متن خبری که منتشر شده، این‌طور برمی‌آید که مشکل خانم چنارانی، حضور افراد سهیم فولاد مبارکه در پروژه انتقال آب است و اگر این افراد جایگزین شوند، دیگر مشکلی باقی نخواهد ماند. کارشناسان اما نظر دیگری دارند؛ آن‌ها اساس بحث انتقال آب از دریای جنوب به فلات مرکزی را زیر سوال می‌برند و از این قسم پروژه‌ها، تحت عنوان ساینس فیکشن یاد می‌کنند؛ امری تخیلی و افسانه‌ای.یک استاد دانشگاه و فعال در حوزه محیط زیست درباره پروسه‌ها و عملیات انجام گرفته در پروژه‌های بزرگی نظیر انتقال آب از دریای جنوب به فلات مرکزی ایران با ما صحبت می‌کند. اینکه در چنین طرح‌های گسترده‌ای چه اتفاقاتی رخ می‌دهد که می‌تواند ظرفیت‌های لازم را برای آنچه خانم چنارانی از آن تحت عنوان مافیا یاد کرده، به وجود بیاورد. آنچه می‌خوانید، حاصل گفت‌وگو با حسین آخانی، استاد گیاه‌شناسی دانشکده زیست شناسی دانشگاه تهران با روزنامه «آرمان‌ملی» است:
ما به این پروژه‌ها، ساینس فیکشن می‌گوییم؛ تخیلی
حسین آخانی ابتدا به این نکته اشاره می‌کند که «اگر بخواهید آب را از دریا شیرین کرده و هزار کیلومتر این آب را جابه‌جا کنید، اتفاقی است که در تاریخ بشر فقط بناست در ایران اتفاق بیفتد.»او اینطور، ادامه می‌دهد که «این جزو همان پروژه‌هایی‌ست که به آن‌ها ساینس فیکشن، می‌گوییم. به این دلیل که خود پروسه آب شیرین کردن، پروسه‌ای بسیار گران قیمت است. از طرفی، ایجاد لوله، بسیار بسیار، گرانقیمت است و انتقال آن هم به این دلیل که باید از ارتفاع عبور کند، باید با صرف انرژی بسیار زیادی انجام شود.»بنا به این توضیحات، این فعال عرصه محیط زیست ایران، تشریح می‌کند که: «تصورم بر این است که در پروژه‌ای که تا این حد با واقعیت‌ها نمی‌تواند همخوانی داشته باشد، این انتظار وجود دارد که منافع مادی یک عده در اجرای پروژه است و این همان چیزی است که از تحت عنوان مافیا در زبان مردم جاری می‌شود.»
هزینه انتقال آب را صرف توسعه راه‌آهن می‌کردید!
آخانی ادامه می‌دهد که «این هزینه‌ای که قرار است با آن، شیرین کردن و انتقال آب، رخ دهد باید صرف توسعه شبکه راه‌آهن کشور می‌شد و چون این پروژه از قرار معلوم از شرکت مس سرچشمه تامین می‌شود، چه لزومی دارد که آب را از خلیج فارس منتقل کنیم به کویر؟ شما می‌توانید با ایجاد خط راه‌آهن، این معادن را به حاشیه خلیج فارس منتقل کنید و در حاشیه خلیج فارس، بقیه فرآیند را انجام دهید و این بسیار به صرفه‌تر است و هم تاثیرات مخرب کمتری را بر محیط زیست دارد و هم باعث توسعه جنوب ایران می‌شود.»او با طرح این سوال که چرا باید یک عده در استان‌های مرکزی مثل اصفهان، یزد، کرمان تمام انرژی‌شان را بگذارند، می‌گوید: «صنایع بسیار پرمصرف آبی که جایشان در استان‌های خشک نیست! چرا باید فولاد مبارکه را به این استان‌ها بیاورند و خب طبیعی است وقتی که یک عده منافع مالی زیادی دارند و احتمالا منظور این خانم (نماینده مجلس) هم شاید همین بوده باشد.»دکتر آخانی با اشاره به اینکه هم اکنون مسئولان در حال اجرا کردن بحث انتقال آب از دریای جنوب به فلات مرکزی هستند، گفت: «مساله سر این است که این پروژه به چه قیمتی دارد اجرا می‌شود در حالتی که کشور ما ساده‌ترین زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی را ندارد، شیرین کردن آب از خلیج فارس و انتقال آن به فلات مرکزی به همان اندازه بی‌تدبیری است که کسی سرطان دارد و مطمئن است به زودی خواهد مرد و به جای درمان‌های مرتبط و شیمی درمانی برود جراحی زیبایی انجام دهد.»این کارشناس و استاد برجسته در حوزه محیط زیست، در خصوص بحث مافیای آب و اینکه آیا این بحث در کشور ریشه داراست و آیا به معضل و مشکل تبدیل شده، می‌گوید راجع به مافیای آب از ما نپرسید؛ ‌ما تخصصمان مافیاشناسی نیست؛ تخصص ما گیاه شناسی است و این شناسایی مافیا را به سیاسیون بسپارید.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/706382/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حضور ایران در بریکس تاکنون مثمرثمر بوده است

7 تا از ارزان‌ترین کشورها برای خرید طلا را بشناسید

رئیسی: همکاری‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی ایران و سریلانکا برای بی اثر کردن دشمنی ها باید تقویت شود

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بنگاهداری بانک‌ها زنجیری به پای چرخ تولید

اکران آنلاین «پرویز خان»

فیلم «همسر» برای نابینایان توضیح‌دار شد

«دروغ پارلمانی» روی صحنه پردیس شهرزاد

نمایشگاه آثار ننه مکرمه در گالری سهراب

کلنگ بی‌قرار شهرداری؛ بیخ گوش سنگلج

داستان دنباله دارقطع آب قشم

مهلت ارسال مقاله به کنگره دو‌سالانه بین‌‌‌المللی انکولوژی کودکان اعلام شد

ترس از تغییر؛ مانع پایداری کسب و کارها

چگونه کار تیمی شاهکار می‌کند!

مزایا و معایب «رتبه‏‏‌بندی اجباری »

دایی یا اوسمار؟ مساله این است!

یورو بدون تو

اگر بخواهی، می‌شود

عجیب‌ترین کامنت تاریخ!

جام دوم هدف اول

ایلان ماسک: تسلا سال آینده به جای ماشین روبات می‌فروشد

آمریکا ممنوعیت تیک‌تاک را در سنا تصویب کرد

درخواست موزیلا برای اقدام واتس‌اپ در انتخابات قریب‌الوقوع سراسر جهان

کاهش ضایعات ناشی از بسته‌بندی در آمازون به کمک هوش مصنوعی

بازار موبایل در انتظار شوک قیمتی؟

زنجیره فولاد - 1403/02/06

بازار فولاد - 1403/02/06

بازار آتی - 1403/02/06

خزان معاملات میلگرد در بازار فیزیکی

پایان روند افت نرخ غلات

بهره‌مندی بیماران خاص و صعب‌العلاج از حمایت‌های دارویی ویژه

سردرگمی قوانین مالیاتی

تسلا خودروی ارزان می‌سازد

خودروساز چینی جدید در تایلند

آغاز ثبت‌نام تاکسی‌های برقی

چین؛ سلطان بازار خودروهای برقی

خودروسازان در جمع واردکنندگان برتر

ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

به‌کارگیری هوش‌مصنوعی در صنعت نفت

آمریکا در صدر انتشاردهندگان گازهای گلخانه‏‏‏‌ای

ترامپ ؛ بیم و امید نفت آمریکا

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

ضوابط تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد

تعیین نرخ ارز قاچاق، از بیش‌اظهاری واردات و کم‌اظهاری صادرات

لزوم حل مشکلات صدور روادید رانندگان

دیدگاه ترکیه درباره منازعه ایران و اسرائیل

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

توسعه معدن در گرو ایجاد زیرساخت

رضایت کارآفرینان؛ شاخص ارزیابی کارمندان دولت

افزایش 6 درصدی تقاضای برق

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی