بازار آریا

آخرين مطالب

اعلام وضعیت حوزه تولید و تجارت در کنفرانس خبری وزیر صمت

نتایج چک‌آپ «صمت» گزارش ويژه

نتایج چک‌آپ «صمت»
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : سکاندار تولید و تجارت، گزارش عملکرد داد. تداوم ممنوعیت واردات لوازم‌خانگی، ایجاد 200داشبورد برای رصد و هدایت دقیق اقدامات اداری در وزارتخانه، احتمال ایجاد وزارت تجارت و خدمات بازرگانی، رشد تولید 11محصول صنعتی در کنار افت تولید سه‌کالای تولید داخل و خبر ورود هیات 350نفره تجاری روسیه به ایران در هفته آینده، مهم‌ترین خبرهای نشست مطبوعاتی وزیر صنعت، معدن و تجارت بودند.
در این نشست خبری از وزیر صمت سوالاتی درباره طرح تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت پرسیده شد؛ هرچند سیدرضا فاطمی‌امین از هرگونه اظهارنظر پیرامون این موضوع پرهیز کرد. تنها نکته‌‌‌ای که درباره جدایی بازرگانی از صنایع و معادن در گفته‌‌‌های این عضو دولت سیزدهم پررنگ بود، چارچوب وظایف وزارتخانه جدید بود. فاطمی‌امین در این باره گفت: طرحی در مجلس برای ایجاد وزارت بازرگانی داریم که دولت با این طرح موافقت کرده که معنای آن هم تفکیک صمت نیست، بلکه تشکیل وزارتخانه جدید است که بخشی از وظایف وزارت صمت و جهاد کشاورزی در آن وزارتخانه تجمیع خواهد شد. وزیر صمت با اشاره به واگذاری حجم عظیمی از معادن در هفته آخر شهریور، اعلام کرد به دلیل بروز برخی تخلفات، همچنین طی کردن فرآیند حقوقی و قیمت‌گذاری، این مساله زمان‌بر شد؛ اما هفته آخر شهریورماه مزایده‌‌‌ها آغاز می‌شود. وی گفت: در این مزایده در سه‌مرحله یک‌‌‌هزار و 200معدن واگذار می‌شود که نخستین آن معدن ققنوس است. فاطمی‌امین ادامه داد: در این مزایده‌ها 49مجوز برداشت، 2هزار و 178محدوده اکتشافی، یک‌‌‌هزار و 35معدن دارای پروانه بهره‌برداری و 208معدن متروکه و در مجموع 5‌‌‌هزار و 40مزایده در سه‌ماه آینده برگزار خواهد شد. فاطمی‌امین در واکنش به پرونده تخلفات فولادمبارکه نیز یادآور شد: تخلفاتی در شرکت فولادمبارکه اتفاق افتاده؛ اما وزارت صنعت مرجع قضاوت نیست و تخلفات به قوه‌قضاییه ارسال شده است. طبق بررسی‌‌‌های کارشناسانه ما، بخش قابل‌توجهی از موارد مطرح‌شده تخلف نیست؛ اما ما مرجعی نیستیم که اظهارنظر کنیم.
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به جذب 350میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی در قالب 61پروژه مختلف، از موفقیت استان‌‌‌های فارس، خراسان‌جنوبی، خراسان‌رضوی، هرمزگان و تهران در این زمینه خبر داد. فاطمی‌امین در مورد پدیده امضای طلایی گفت: در گام نخست جاهایی را که امضاهای طلایی و فساد وجود دارد شناسایی کردیم که یکی از این موراد بخش واردات بود. یکی از این حوزه‌‌‌ها صدور کارت بازرگانی بود که پارسال اصلاح شد و رتبه‌بندی را برای واردات اعمال کردیم. وی اضافه کرد: همچنین رتبه‌بندی را برای صادرات اعمال خواهیم کرد. وزیر صمت افزود: در جمع‌بندی و دریافت مبلغ برای مواد معدنی هم احتمال فساد وجود دارد، بنابراین اطلاعات مربوط به تولید، خرید و فروش مواد معدنی در سامانه جامع تجارت باید اعلام شود. در همین راستا اگر یک واحد معدنی، فرآورده‌‌‌های معدنی بخرد و فاکتور و صورت‌حساب الکترونیکی نداشته باشد، باید مالیات بدهد.
وزیر صمت با رد موضوع خام‌فروشی در اقتصاد ایران، یادآور شد: در کشور سالانه 500میلیون تن مواد معدنی استخراج می‌شود که کل صادرات مواد خام 5/ 4میلیارد تومان است؛ بنابراین نمی‌‌‌توان گفت خام‌فروشی داریم؛ اما نیمه خام‌‌‌فروشی داریم که مخالف آن هستیم.
دیگر نکاتی که در این جلسه عنوان شد، در ادامه خواهد آمد:
فاطمی‌امین با اشاره به برخی عقب‌‌‌ماندگی‌‌‌های کشور در بخش معدن یادآوری کرد: اولین عقب‌‌‌ماندگی ما در بخش معدن، اکتشاف است، بنابراین اولین کار در این حوزه که از مهر سال گذشته در دستور کار بود، برنامه گسترده اکتشاف بود که از خراسان‌جنوبی آغاز شد و به‌‌‌زودی نتایج آن منتشر می‌شود. وی گفت: ترازنامه ذخایر معدنی که تاکنون تولید و منتشر نشده است نیز در دستور کار قرار دارد و این ترازنامه به‌زودی منتشر می‌شود. فاطمی‌‌‌امین در پاسخ به سوال خبرنگاران پیرامون هزینه‌‌‌کرد 2درصد از حقوق معادن در مناطق معدن‌‌‌خیز تصریح کرد: 15‌درصد از حقوق دولتی معدن باید در آن محدوده هزینه شود که تا سال گذشته این اتفاق نیفتاده بود و اعداد کمتری هزینه می‌‌‌شد؛ اما امسال در لایحه بودجه گنجانده شد و باید این 15‌درصد هزینه شود.
وزیر صمت بیان کرد: در فولاد خام 2/ 5درصد، محصولات فولادی 9/ 4درصد، آلومینیوم 4/ 8درصد، کنسانتره 20درصد، شیشه جام 7درصد، ظروف 17درصد، خودروی سواری (کامل) 250درصد، پتروشیمی 9درصد، پلی‌استر 5درصد، کفش 31‌درصد و تلویزیون 6‌درصد رشد داشته‌‌‌ایم. وی افزود: البته در تولید محصولاتی مانند کمباین کاهش تولید داشتیم. همچنین در تولید روغن خوراکی و پودر شوینده به‌ترتیب 26 و 7‌درصد افت تولید را تجربه کردیم. این مساله هم کاملا قابل توجیه است و بعد از حذف ارز ترجیحی این اتفاق افتاد. البته کاهش تولید به معنای کمبود در بازار نیست، بلکه عرضه و تقاضا متعادل شده است. فاطمی‌امین همچنین اعلام کرد: از ابتدای سال تاکنون 470واحد صنعتی تعطیل فعال شده‌اند.
یک هیات تجاری بزرگ متشکل از 350بازرگان روسی هفته آینده به ایران خواهد آمد. این خبر را وزیر صنعت، معدن و تجارت در نشست خبری خود به مناسبت هفته دولت اعلام کرد و گفت: وضعیت تجارت خارجی ما بسیار خوب است. فاطمی‌امین با اشاره به اتفاقات خوبی که در حوزه تجارت خارجی کشور افتاده است، گفت: در سال 1400 نسبت به سال 99 بیش از 38‌درصد افزایش صادرات اتفاق افتاد. در ضمن در چهارماه نخست امسال در هم‌سنجی با سال قبل دست‌‌‌کم 20‌درصد رشد در صادرات رقم خورده است. فاطمی‌‌‌امین ادامه داد: در مورد روسیه نمودارها به صورت نمایی بالا رفته است، به طوری که در تیرماه شاهد رشد 120درصدی صادرات و در مردادماه شاهد رشد 180درصدی صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هستیم.
وزیر صمت به افزایش 57درصدی ارزش و 93درصدی وزن معاملات در بورس‌کالا در نیمه دوم سال گذشته نسبت به نیمه‌نخست پارسال اشاره کرد و گفت: افزایش معاملات بورس‌کالا با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت اتفاق افتاده، به طوری که محصولاتی نظیر ام‌‌‌دی‌‌‌اف، شیشه و... برای نخستین بار وارد بورس شد. وی تاکید کرد: وزارت صمت در یک سال گذشته به بورس‌کالا کمک کرده است و امروز محصولاتی نظیر سیمان و فولاد به طور کامل در این بورس عرضه می‌‌‌شوند.
استراتژی «صمت» برای صنعت لوازم خانگی
از نظر سیدرضا فاطمی‌امین، شرایط صنعت لوازم‌خانگی خوب است و نیازی به واردات محصول نیست. وی همچنین از صادرات لوازم‌خانگی ایرانی خبر داد و در پاسخ به سوال خبرنگاران پیرامون برخی اظهارنظرهای تناقض‌‌‌آمیز میان مقامات وزارت صمت اعلام کرد: در پنج‌ماه نخست امسال در هم‌سنجی با پارسال 17‌درصد رشد تولید به ثبت رسیده است. فاطمی‌‌‌امین تاکید کرد: برنامه‌‌‌ای برای واردات لوازم‌خانگی وجود ندارد اما برای صادرات برنامه داریم و با چند کشور توافق کرده‌ایم تا خط تولید در آنها راه‌اندازی شود و ما به کشورهایی نظیر روسیه، ارمنستان و عمان، قطعه و فناوری صادر کرده و در آنها لوازم خانگی تولید کنیم. فاطمی‌امین در حالی از‌ گذار به تولید و حذف مونتاژکاری خبر داده است که بسیاری از تولیدات داخلی نمونه مشابه خارجی دارند و صرفا با تغییر لوگو به عنوان محصول ایرانی معرفی می‌‌‌شوند.
--> اخبار مرتبط
وعده «صمت» برای تولید خودروی اقتصادی پایگاه جدید برای کالاهای ایرانی ایست به تجارت با کارت بازرگانی رشد قدرتمند اقتصاد سنگاپور در سه ماه دوم 2021 فقرای آینده در «تجارت فردا»

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/706187/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

در سیستم حاکمیتی کشور، وزیر اقتصاد ، هیچ کاره است/ سیاست پولی و مالی دولت در جای دیگری تنظیم می‌شود!

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

در سیستم حاکمیتی کشور، وزیر اقتصاد ، هیچکاره است/ سیاست پولی و مالی دولت در جای دیگری تنظیم می‌شود!

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

اطلاعات غلطی که دولت در باره کاهش نرخ بیکاری می دهد، فقط حلوا حلوا گفتن است؛ با آن دهان شیرین نمی شود

وقتی اوضاع اقتصادی خوب نیست، استقلال به چه کاری می‌آید؟ + فیلم

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

صادرات حوزه غذایی کشور بسیار محدود است

یارانه نان را به جای نانوا به مردم بدهید

تداوم روند کاهشی مصرف سرانه فرآورده‌‌‌های گوشتی

رقابت نفسگیر منطقه‌ای در صنعت غذا

اجرای نمایش «کی با من پیتزا می‌پزه؟» برای کودکان

اجرای «مجنون آن لیلی» با روایت رشید کاکاوند

گردهمایی عامه‌پسندها پس از 30 سال

«فرداها» پشت ویترین کتاب‌فروشی‌ها

میراث سینماگر فقید

پل آهنی؛ نماد انقلاب صنعتی

70 سال تاخیر!

سهمیه ایتالیا، شاید 6 تیم

امروز؛ بهتر از بازی اول باش

دست‌های خالی در باواریا

چطور دفاع می‌کنید؟

احتمال سرمایه‌گذاری گلرنگ در تخفیفان

ارائه یک پلتفرم بانکداری دیجیتال برای کسب‌وکارها

دومین خروج بزرگ بنیانگذاران رقم می‌خورد؟

فرار سرمایه‌گذاران خطرپذیر از اژدهای سرخ

اثر تورمی در کمین تاکسی‏‏‌های اینترنتی؟

روز پایان اکسپو روز شروع فعالیت است

صنعت لوازم خانگی زیر ذره‌بین

راه گشایش ارزی برای تولید به قصد صادرات

مسیریابی بانک‌ بزرگ پس از ادغام

بازار جهانی - 1403/02/01

پلیمر خاورمیانه - 1403/02/01

زنجیره فولاد - 1403/02/01

پلیمر جهانی - 1403/02/01

بازار جهانی فلزات در مدار صعود

بانک مرکزی انتشار ایران‌چک 500هزارتومانی را تکذیب کرد

مخالفت انجمن اقتصاد ایران با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

آفت‌زدایی از فساد اداری

وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه

ادامه زیاندهی خودروساز ویتنامی

8 تا 10هزار خودروی برقی در راه است

احیای انرژی هسته‌‌‌‌ای در اروپا

افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی

لزوم واقع‌بینی در مسیر گذار انرژی

ظرفیت مغفول یک‌میلیارد دلاری

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی