بازار آریا

آخرين مطالب

آیا تماشاگران منتظر شناور شدن قیمت بلیت فیلم‌ها هستند؟

ریتم کُند رونق در بازار سینما گزارش ويژه

ریتم کُند رونق در بازار سینما
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : بازار سینما در مقایسه با هفته‌های راکد گذشته، بهبود نسبی پیدا کرده؛ اما افزایش نسبی فروش آنقدری نیست که بازار را تکان داده باشد و دخل این راسته همچنان تعریفی ندارد. چهارشنبه هفته گذشته، به سیاق معمول، چند فیلم جدید روی پرده رفت. پرسرو صداترین فیلم تازه‌اکران‌شده، فیلمی هندی است که همزمان با اکران جهانی در ایران نیز روی پرده رفته است.
فیلم هندی «خیرش، غرش، آتش» که برای تنوع در اکران و رونق دادن به سینماها در چند شهر روی پرده رفته، در دو روز ابتدایی نمایش خود تنها حدود 1100 تماشاگر داشت و شاید با شناور شدن قیمت بلیت سینماها بتواند خیلی زودتر به تعداد مخاطبان فیلم‌های خارجی پرفروش اکران‌شده در سال قبل برسد. افت مخاطب و رکود در سینما اگرچه به طور مقطعی با اکران بعضی فیلم‌ها به طور نسبی بهبود پیدا کرده اما همچنان مساله‌ای است که به دغدغه و نگرانی جدی این روزهای سینما بدل شده است. در همین راستا اخیرا شورای راهبردی اکران تصمیم گرفته به طور موقت برای سه ماه اجازه فروش بلیت با قیمت شناور را به سینماها بدهد. به‌جز ارائه بلیت با قیمت‌ کمتر، راهکار دیگری که همواره از سوی اهالی سینما و سینماداران بر آن تاکید شده نمایش فیلم‌های جذاب و مخاطب‌پسند بوده تا سبب آشتی دوباره مردم با سینما شود. در این مورد برخی پخش‌کننده‌ها و سینماداران سراغ اکران فیلم‌های خارجی رفتند که اتفاقا برخی از آن‌ها تماشاگر زیادی هم داشتند.
به همین بهانه از نهم شهریورماه یک فیلم هندی محصول سال 2021 با نام «خیزش غرش آتش» به چرخه اکران سینماها اضافه شد که تا پایان پنجشنبه‌شب (دهم شهریور) با 1140 نفر مخاطب 48میلیون تومان عایدش شد. اگرچه این فیلم‌های خارجی پس از ممیزی مجوز نمایش می‌گیرند، با این حال در یکی دو سال گذشته اکران تعدادی فیلم خارجی در سینماها با استقبال نسبتا خوب مردم مواجه شده بود؛ تا جایی که فیلم «احضار 3» در سال 1400 نزدیک به 48‌هزار بلیت با رقم حدود یک میلیارد و 200میلیون تومان فروخت. بلیت‌های شناور با توجه به آنکه به روزهای پایانی تابستان نزدیک می‌شویم و از پاییز فیلم‌های جدیدی راهی پرده سینما خواهند شد، شورای راهبردی اکران و شورای صنفی نمایش طبق آنچه پیش‌تر اعلام شده، درصدد هستند راهکارهایی را برای بهبود وضعیت گیشه سینماها به‌ویژه در آستانه شروع مسابقات جام جهانی فوتبال در نیمه پاییز در نظر بگیرند که تاکنون فقط مجوز شناور شدن قیمت بلیت را صادر کرده‌اند و قرار است جزئیات این مساله هفته آینده در جلسه شورای صنفی نمایش مشخص شود.
در صورت شناور شدن قیمت بلیت‌ها، احتمالا بازار با افزایش تعداد بلیت فروخته‌شده روبه‌رو خواهد بود؛ اتفاقی که در میان‌مدت می‌تواند موجب بازگشت طیفی از تماشاگران سینما به سالن‌های نمایش فیلم شود. هنوز معلوم نیست دقیقا چه زمانی و به چه شکلی بلیت‌های شناور به فروش می‌رسند، قیمت‌ها تا چه اندازه کم می‌شود و چه سانس‌هایی را دربرمی‌گیرد. اما فیلم‌های روی پرده، مثل بیماری که در انتظار دکتر است، چشم دوخته‌اند به روزهایی که دارند می‌گذرند تا دست‌کم در روزهای آخر تابستان، جانی دوباره به تن رنجور سینما بازگردد. به نظر می‌رسد بخشی از دوستداران سینما منتظر آغاز زمان شناور شدن بلیت‌ و کاهش قیمت هستند تا فیلم‌های روی پرده را ارزان‌تر ببینند. اگر این فرض درست باشد، احتمالا با شناور شدن بلیت سینماها در یک بازه زمانی کوتاه‌مدت، تعداد بلیت‌های فروخته‌شده افزایش قابل‌توجهی خواهد یافت.
پرفروش‌های هفته
اما در میان فیلم‌های ایرانی روی پرده که اکرانشان از تابستان آغاز شده، «تی‌تی» به کارگردانی آیدا پناهنده در صدر جذب مخاطب قرار دارد و تا پایان دهم شهریور‌ماه بیش از 500هزار بلیت فروخته و به فروش 16میلیارد و 700میلیون تومان رسیده است. بعد از آن فیلم «دوزیست» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد بیشترین تعداد مخاطب را جذب کرده که با حدود 288هزار بلیت نزدیک به 9میلیارد و 700میلیون تومان فروش داشته است. همچنین «ابلق» به کارگردانی نرگس آبیار که از اواخر مرداد روی پرده رفته تا کنون 241هزار نفر تماشاگر داشته و بیش از هشت میلیارد تومان هم فروش داشته است. از دیگر فیلم‌های اکران‌شده جدید باید از «شب طلایی» به کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا نام برد که از 20 مرداد تا 10 شهریور فقط حدود 6700 تماشاگر با رقم فروش 208میلیون تومان را در سامانه‌ اکران ثبت کرده است. کمدی «کوزوو» ساخته میثم هاشمی‌طبا نیز در همین تاریخ مشابه با بیش از 27هزار و 700 نفر تماشاگر به رقم فروش هشت‌میلیارد و 500‌میلیون تومان رسیده است.
فیلم «برای مرجان» به کارگردانی حمید زرگرنژاد هم از اواخر مردادماه تا کنون تنها 2440 تماشاگر داشته و نزدیک به 85میلیون تومان فروش داشته است. «رویای سهراب» به کارگردانی علی قوی‌تن در همین مدت با 1230 تماشاگر به فروش 43میلیون تومانی رسیده است. دیگر فیلم تابستانی امسال «بانک‌زده‌ها» با بازی زنده‌یاد علی انصاریان است که در مدت حدود یک هفته اکران با فروش حدود 3300 بلیت، 125میلیون تومان در گیشه کسب کرده است. همچنین فیلم «پیتوک» به کارگردانی مجید صالحی از نیمه تیرماه تا به امروز بیش از 7هزار بلیت فروخته و 230میلیون تومان هم فروش داشته است. «زالاوا»، «طلاخون» و فیلم کودک «بازیوو» هم از دیگر فیلم‌های اکران تابستانی هستند که هر کدام به ترتیب یک میلیارد و 900 میلیون، یک میلیارد و 130 میلیون و دو میلیارد تومان فروش داشته‌اند. در میان این فیلم‌ها یک انیمیشن هم به نام «پسر دلفینی» از ابتدای شهریور روی پرده رفته که در مدت یک هفته با جذب حدود 11هزار نفر تماشاگر، 422میلیون تومان بلیت فروخته است.
--> اخبار مرتبط
رایزنی برای اسکان ایرانی‌ها در قطر سهم ایران از سفره تجارت جام‌جهانی اعداد جادویی جام‌جهانی نمایندگی فروش تور جام جهانی قطر در ایران، به طور رسمی به شرکت علی‌بابا واگذار شد حفظ مربی به خاطر فقر!

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/705755/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران

تحقق ثبات اقتصادی با کم شدن هزینه‌های دولت

تورم سالانه در سرازیری کانال 20 درصدی

اختصاص 420 میلیارد ریال برای زیرساخت‌های بازارچه های مرزی ایلام

دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت بازارچه‌های مرزی مصمم است

دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد

رئیسی: ایران کشوری پیشرفته و فناور است/ برای صدور خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا آماده‌ایم

کدام استان‌ها و دستگاه‌ها در تبدیل مجوز‌های کاغذی صدرنشین هستند؟

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند

5 سند همکاری میان مقام‌های ایران و سریلانکا امضا شد

رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فناور است

رئیس جمهور: برای صدور خدمات فنی مهندسی آمادگی داریم

برای صدور خدمات فنی مهندسی آمادگی داریم

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

سرنوشت عجیب یک وعده رییسی؛ اختلاف قیمت کوییک 13 برابر شد!/ اینفوگرافیک

رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فن‌آور است

افتتاح 3 مگاپروژه حوزه انرژی سریلانکا توسط سید ابراهیم رئیسی/ امضای 5 سند همکاری میان ایران و سریلانکا/رئیسی: تهدیدها و تحریم ها ملت ایران را متوقف نکرده است/ رئیس جمهور سریلانکا: از حمایت های ایران تشکر می کنیم

مبلغ محکومیت متخلفان اقتصادی استان 218 میلیارد ریال است

3.5 درصد از رشد اقتصادی ایلام مربوط به بهره وری است

فیاضی: مجلس آینده باید مشکلات کارگران را تا حد امکان کاهش دهد

حدود 20 هزار میلیارد تومان خسارت اقتصادی مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در اهواز

اجرای سند توسعه اشتغال در 500 روستای خراسان شمالی

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

واقعیت پیامکی که تهرانی‌ها را نگران کرد چه بود؟

باند سازمان یافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

30 کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

تأکید معاون وزیر نفت بر وصول بدهی‌ ابربدهکاران صنعت گاز

مشکلات 7 بنگاه اقتصادی استان بوشهر رسیدگی شد

توقیف کامیون حامل سوخت قاچاق در یزد

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

بالا و پایین سرخابی‌ها در بورس

گام اساسی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی سوخت در پالایشگاه‌ها

ورود جدی ساترا به فرایندهای اقتصادی شبکه نمایش خانگی

یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران

نشست تحقق شعار سال با حضور فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی

واردات گوشت گرم از آفریقا

استفاده از ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی بانه

بیانیه مهم 28 ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان

تهیه 3000 سند کاداستر برای املاک شهرداری قم

انهدام باند سازمان یافته قاچاق سوخت در کرمان

آمادگی بندر چابهار برای تسهیل تجارت اقتصادی با کشور تاجیکستان

رییس صداوسیما از پیگیری وضعیت اقتصادی توسط ساترا خبر داد

صادرات طلای سرخ به 400 تن می‌رسد

پاسخ معاون وزیر کار در مورد دستمزد کارگران؛ افزایش 119 درصدی حقوق در 3 سال

خانواده شهدا پرچمداران اصلی ایثار و شهادت هستند/ نسل امروز نیازمند آشنایی با شهدا

حضور پارک فناوری و نوآوری نفت در بزرگ‌ترین نمایشگاه صادراتی کشور

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی