بازار آریا

آخرين مطالب

بازوی پژوهشی بخش خصوصی تشریح کرد

مدل آسیایی مدیریت اتاق گفتگو

مدل آسیایی مدیریت اتاق
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : مرکز پژوهش‌های اتاق ایران در آخرین گزارش خود به بررسی مدل‌های مختلف اتاق‌های بازرگانی در جهان پرداخته است و با دسته‌بندی اتاق‌های بازرگانی جهان به پنج گروه اساسی سعی می‌کند ساختار اتاق ایران را تحت یکی از این عناوین طبقه‌‌‌‌بندی کند. این بررسی و تشخیص نزدیکی مدل اتاق ایران به هر کدام از این مدل‌های کلی جهانی سبب تشخیص معایب و مزایای شیوه کار اتاق ایران می‌شود. مدل‌های کلی که در این گزارش تعیین می‌شود: مدل عمومی، مدل آنگلوساکسون، مدل قاره‌‌‌‌ای و مدل آسیایی به‌همراه یک مدل ترکیبی اوراسیایی است.
مدل اتاق ایران بنا به تشخیص این گزارش، آسیایی است که با غلبه روحیه نظارت دولتی هرچند مزایایی دارد اما به‌طور کلی مدل برگزیده اغلب اقتصادهای پیشرفته دنیا و نیز اتاق‌های بازرگانی با عملکرد مناسب نیست. مدل آنگلوساکسون در مقایسه با مدل‌های دیگر بیشتر خصوصی، کمتر وابسته به دولت و نماینده صرف بخش‌خصوصی و تجار است. این گزارش با یک بررسی تطبیقی این ادعا را ثابت می‌کند که بر اساس فراوانی مدل آنگلوساکسون در بین اتاق‌های بازرگانی سراسر دنیا با حضور 72 کشور از مجموع 194 نشان از محبوبیت این مدل در دنیا و درمیان فعالان بخش‌خصوصی دارد. مدل قاره‌‌‌‌ای با 49نمونه و اوراسیایی با 37‌نمونه در جایگاه‌‌‌‌های بعدی هستند. مهم‌ترین مشکل مدل قاره‌‌‌‌ای و آسیایی دخالت دولت در امور اتاق به دلیل وابستگی مالی اتاق‌ها به دولت است. همچنین عدم‌نیاز به جذب اعضای جدید به دلیل تامین‌مالی از سوی دولت پاشنه آشیل دیگر این مدل‌ها است. مطالعات نشان می‌دهد که 75 تا 80‌درصد کسب‌وکارهای عضو اتاق در مدل قاره‌‌‌‌ای (که بیشتر مشابهت با مدل آسیایی دارد) به‌طور منظم در انتخابات هیات‌نمایندگان شرکت نمی‌کنند که نشانه عدم‌اعتماد کسب‌وکارها به این مدل است. مدل اوراسیایی اما شباهت بیشتری با مدل آنگلوساکسون دارد و لیبرالی‌‌‌‌تر است.
طبق یافته‌‌‌‌های مورداستناد در گزارش پژوهشی اتاق مداخلات دولت در امور اتاق از جمله بزرگ‌ترین عامل نارضایتی فعالان اقتصادی است که در مدل قاره‌‌‌‌ای و آسیایی به وضوح به‌چشم می‌خورد. همین موضوع نیز خود دلیل کمرنگ‌شدن تدریجی نقش دولت در اتاق‌ها حتی در مدل‌های قاره‌‌‌‌ای و آسیایی در طول زمان است. درواقع به‌جز مدل عمومی که در آن اتاق‌ها اساسا زیرمجموعه یک وزارتخانه هستند و نهاد مستقلی به‌شمار نمی‌‌‌‌روند، در سایر مدل‌های فعالیتی، دولت مداخلات خود را در اتاق‌ها به حداقل رسانده و این موضوع با بررسی قانون اتاق‌های بازرگانی در کشورهای مختلف به‌خوبی آشکار می‌شود. در عین حال در ایران نهاد نظارتی دولتی تحت عنوان شورای‌عالی نظارت وجود دارد که در این کشورها، حتی در عمده مدل‌های آسیایی وجود ندارد و اتاق‌ها در بسیاری کشورها تحت هر سه مدل (جز مدل دولتی یا عمومی) به‌طور مستقیم به یک وزارتخانه پاسخگو بوده و تحت‌نظارت آن وزارتخانه فعالیت می‌کنند، اما فرآیند پژوهشی که به رسیدن به این نتایج منجر شده است به شکل خلاصه در ادامه ذکر شده است:
اتاق در ایران
در سال‌های اخیر بارها وظایف، مسوولیت‌ها، درآمدها و جایگاه اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی در ایران هم از سوی رسانه‌‌‌‌ها و هم از سوی مسوولان مورد سوال قرار گرفته و بعضا به چالش کشیده شده است. برآیند این نظرات نیز منجر به اعمال برخی تغییرات در ساختار و منابع درآمدی اتاق از جمله حرکت اتاق به سمت عضویت فراگیر و حذف چهار در‌هزار سود سالانه از منابع درآمدی اتاق شده است. آنچه مسلم به‌نظر می‌رسد در حال‌حاضر اجماع کلی در سطح جامعه در ارتباط با ماهیت و کارکرد اتاق‌ها در ایران وجود ندارد و کلیه مباحثات پیرامون اتاق، به دلیل نبود تعریف درستی از جایگاه این نهاد دیرپا در کشور است، در واقع با توجه به نقش قدرتمند و سابقه طولانی اتاق‌های بازرگانی در دنیا مطالعه اتاق‌ها در سایر کشورها می‌تواند کمک شایانی به تبیین صحیح نقش و جایگاه اتاق در ایران داشته باشد.
ابتکار ناپلئونی
قدمت تشکیل اتاق‌های بازرگانی به اوایل قرن نوزدهم و دوران ناپلئون بازمی‌گردد، اما با وجود این سابقه اروپایی مدل‌های دیگری هم طی تاریخ به آن اضافه شدند. طبعا جهان آنگلوساکسون مدل خود را ساخت و البته سپس مدل‌های آسیایی نیز اضافه شدند. این گزارش با استناد به یک پژوهش به یک تقسیم‌‌‌‌بندی کلی قانون عمومی و خصوصی اشاره می‌کند و می‌نویسد قانون عمومی در کشورهای قاره اروپا غالب است که اتاق‌های بازرگانی سازمان‌های عمومی هستند که توسط قانون ملی هر کشور تنظیم می‌شوند و عضویت در آنها برای همه شرکت‌ها اجباری است. قانون خصوصی در بریتانیا و کشورهای تحت‌تاثیر سنت‌‌‌‌های انگلیسی و کشورهای اسکاندیناوی مورد‌استفاده قرار گرفته است.
در این کشورها مهم‌ترین عامل برای تاسیس یک اتاق خواسته و نیاز جامعه فعال کسب‌وکار در یک منطقه است. در تایید این ادعا می‌توان تصریح کرد که جهان آنگلوساکسون و جهانی موسوم به جهان قاره‌‌‌‌ای که شامل مابقی اروپا جز بریتانیا است قوانین خود را از اساس بر دو بنیان فلسفی جداگانه بنا نهاده‌‌‌‌اند که با همین اسامی مشخص می‌شوند. جهان آنگلوساکسون تجربی‌‌‌‌مسلک، محافظه‌‌‌‌کار و در اقتصاد مخالف حضور دولت در عمده عرصه‌‌‌‌ها است و کاملا برعکس آن در مورد جهان قاره‌‌‌‌ای صادق است؛ یعنی عقلی‌‌‌‌مسلک، رادیکال و با نتایجی عمدتا سوسیال در اقتصاد.
نتیجه آن در مورد اتاق بازرگانی به این موارد ختم شده است که اکثر محققان این حوزه بر این باورند که تفاوت عمده مدل آنگلوساکسون با مدل قاره‌‌‌‌ای در این 4‌عنصر محوری است؛ نحوه عضویت، منابع درآمدی، رابطه با دولت و حجم خدمات ارائه‌شده توسط اتاق، اما جز این دو مدل یک مدل عمومی یا دولتی و یک مدل آسیایی نیز وجود دارد.
مدل عمومی: پدرسالاری اقتصادی
اتاق‌هایی که بر اساس مدل حقوقی و سازمانی عمومی تاسیس می‌شوند سازمانی غیرانتفاعی یا یک سازمان با مدیریت دولتی است که بر اساس قانون عمومی برای حمایت از منافع اقتصادی دولت و سازمان‌های بازرگانی فعالیت می‌کنند. متفکران غربی مدل دولتی را به‌عنوان یک سیستم حقوقی و سازمانی مستقل نمی‌‌‌‌بینند و چنین اتاق‌هایی را ادارات دولتی به‌حساب می‌‌‌‌آورند. در این مدل دولت علاوه‌بر کنترل، ابزارهایی برای تغییر قانونی هیات‌رئیسه اتاق هم دارد. اتاق‌های بازرگانی چین، کوبا و ویتنام که تحت‌هدایت حزب کمونیست این کشورهاست نمونه‌‌‌‌های این مدل هستند. این اتاق‌ها بیشتر نقش مشورتی برای دولت دارند و تامین‌مالی و نظارت بر آنها کاملا به‌صورت دولتی انجام می‌شود و هدف اتاق در ابتدا حمایت از منافع اقتصادی دولت و نه اعضای آن است. معایب آن مشخص است و مهم‌تر از هر چیز ایجاد یک نظام پدرسالار است که با نظارت کامل و کنترل همه‌جانبه بر تمام اقشار جامعه کارآفرینان کار می‌کند. این حالت، انگیزه فرد را برای انجام کارهای خوب به نفع دولت و جامعه کاهش می‌دهد. فقدان آزادی در تصمیم‌گیری شامل تعیین هیات‌رئیسه اتاق، کارآفرینان را در خانه خود به یک مهمان تبدیل می‌کند. افغانستان، عربستان، آلبانی و بلاروس دیگر نمونه‌‌‌‌های این نوع اتاق‌های بازرگانی در جهان هستند.
مدل آنگلوساکسون؛ فردگرایی در اقتصاد
بنا به تعریف این گزارش مدل آنگلوساکسون مدلی مبتنی بر عضویت داوطلبانه و بدون حکم قانون برای اتاق بازرگانی است. در این مدل وظیفه عمومی برای اتاق بازرگانی تعریف نشده است و هیچ حکم قانونی نیز مبنی‌بر پرداخت اجباری برای حمایت از آن وجود ندارد. درواقع اتاق به‌عنوان شخص حقوقی در زمینه‌‌‌‌های برابر با دیگر انجمن‌ها و اتحادیه‌‌‌‌ها، ثبت می‌شود لذا می‌توان اتاق با مدل آنگلوساکسون را، یک سازمان غیرانتفاعی تحت‌قانون خصوصی دانست که به‌دنبال حفاظت از منافع کارآفرینان، بر اساس عضویت داوطلبانه است.
این مدل تحت عناوین مدل آنگلوساکسون، انگلیسی- آمریکایی یا قوانین خصوصی شناخته می‌شود و در ابتدا در مستعمرات انگلیس در سراسر جهان شکل گرفت. امروزه این مدل در بیشتر کشورهای انگلیسی زبان مانند ایالات‌متحده، بریتانیا و استرالیا دیده می‌شود. عضویت داوطلبانه مهم‌ترین مزیت این اتاق‌ها است که در عین حال ممکن است موجب کمبود اعضا نیز بشود. خودگردانی، فقدان وابستگی و نیز نظارت دولتی و نبود سلسله‌مراتب از دیگر ویژگی‌های آن است. بسیاری کشورهای جهان از این مدل پیروی می‌کنند؛ آمریکا، بریتانیا، بلژیک، دانمارک، ایسلند، موناکو، نروژ، سوئیس، جمهوری‌آذربایجان و هندوستان برخی از نمونه‌‌‌‌های آن هستند.
مدل قاره‌‌‌‌ای: زاده آلمان
همچون فلسفه قاره‌‌‌‌ای که زادگاهش آلمان است، اتاق‌های بازرگانی قاره‌‌‌‌ای نیز زادگاهی مشابه دارند. اتاق‌ها با مدل قاره‌‌‌‌ای، سازمان‌های کارآفرینی غیرانتفاعی هستند که بر اساس قوانین ملی شکل‌گرفته‌‌‌‌اند. این اتاق‌ها به‌منظور محافظت از منافع اقتصادی دولت و حمایت از کارآفرینان طراحی شده‌‌‌‌اند و عضویت فعالان اقتصادی در آن اجباری است. این مدل تا حد بسیاری شبیه مدل عمومی است و تفاوت عمده آن دو در انتخاب یا انتصاب نهادهای حاکم بر اتاق نهفته است؛ به‌گونه‌ای که در مدل عمومی انتصاب یا انتخاب نهادهای حاکم با مشارکت مقامات دولتی صورت می‌‌‌‌پذیرد ولی در مدل قاره‌‌‌‌ای اعضای اتاق، بدنه حاکم را انتخاب می‌کنند. مالیات اضافه از کسب‌وکارها به‌منظور حمایت از اتاق اخذ می‌شود، اما این اتاق از مزیت استقلال نسبی برخوردار است چراکه اعضای هیات‌رئیسه را خود انتخاب کرده و تصمیم‌گیری‌‌‌‌های اتاق هم با خودشان است. کشور آلمان زادگاه اصلی این مدل است. این اتاق‌ها تحت نظارت قانون عمومی هستند، عضویت در آنها اجباری است اما به نسبت مدل عمومی سهم دخالت دولت در آنها بسیار محدود است اما وظایف عمومی به عهده دارند که از میان آنها می‌توان به خدمات مشاوره، کمک‌‌‌‌های فنی، تبلیغ و انتشار تکنولوژی‌‌‌‌های پیشرفته، آموزش‌های فنی‌ وحرفه‌‌‌‌ای، ارائه آمار و اطلاعات اقتصادی، ارزیابی کارشناسی، داوری تجاری و تایید امضای الکترونیک اشاره کرد. مهم‌ترین ایرادات آن پرداخت اجباری حق‌عضویت یا مالیات‌‌‌‌های اخذ شده به سود اتاق و فقدان انگیزه لازم برای مشارکت در انتخابات غیرمستقیم هیات‌رئیسه و انتخابات هیات‌نمایندگان است. همچنین دامنه محدود فعالیت‌های اتاق به دلیل مشخص‌شدن آن توسط قانون انگیزه ضعیف برای مشارکت کارآفرینان در امور عمومی به دلیل عضویت اجباری در اتاق از دیگر معایب آن است. عمان، قطر، کره‌جنوبی، ترکیه، امارات‌‌‌‌متحده‌‌‌‌عربی، اتریش، فرانسه، آلمان، هلند، اسپانیا و ایتالیا از مهم‌ترین نمونه‌‌‌‌های آن هستند.
مدل آسیایی: اختراع ژاپن، پیروی در ایران
این مدل شامل اتاق‌هایی می‌شود که تحت قانون عمومی به‌عنوان سازمان غیرانتفاعی و غیردولتی شکل‌گرفته‌‌‌‌اند و به ترویج و توسعه اقتصادی منطقه تحت‌پوشش فعالیت‌های اتاق و حفاظت از منافع کارآفرینان می‌پردازند. در این مدل از اتاق‌ها عضویت برای فعالان اجباری است. ژاپن اولین کشوری بود که این مدل ترکیبی در اتاق بازرگانی را برگزید. مهم‌ترین ویژگی این مدل اتاق نظارت دولت است. با توجه به تعیین وظایف عمومی برای اتاق‌ها، نظارت دولت بر چنین فعالیت‌‌‌‌هایی ضروری است. به‌طور مثال دولت ایران هیات‌ویژه‌‌‌‌ای را برای مدیریت اتاق ایجاد کرده است. شورای‌عالی نظارت مرکب از وزرای اقتصاد، صنعت، معدن وتجارت، کشاورزی به‌همراه رئیس و دو ‌تن از نواب رئیس اتاق است. جایگاه این شورا بالاتر از هیات‌نمایندگان اتاق است و سیاست‌ها و جهت‌‌‌‌گیری‌‌‌‌های استراتژیک فعالیت‌های اتاق را تعریف می‌کند. علاوه بر ایران، ژاپن، بنگلادش، بوتان، اندونزی، کویت، پاکستان، سنگاپور و تایلند از کشورهایی هستند که در مورد اتاق بازرگانی از این روش پیروی می‌کنند.
مدل اوراسیایی: لیبرال با رنگ سوسیالیسم آمریکایی
مدل اوراسیایی نزدیک به مدل آنگلوساکسون است چراکه عضویت در آن داوطلبانه است، برخلاف مدل آسیایی که در آن عضویت برای برخی از گروه‌های شرکتی، الزامی است. از طرفی بین این مدل و مدل قاره‌ای نیز شباهت‌هایی در برخی ویژگی‌‌‌‌ها از جمله وظایفی که تحت‌قانون عمومی هست. در این مدل قلمرو فعالیت‌ها و نقش‌های واگذارشده توسط دولت، وجود دارد. اولین نشانه‌‌‌‌های مدل اوراسیایی در آمریکای‌شمالی و کشور کانادا دیده شد. کانادا، روسیه، سوئد، فنلاند، برزیل، کلمبیا، ارمنستان، گرجستان از مهم‌ترین نمونه‌‌‌‌های این مدل از اتاق‌های بازرگانی هستند.
حرکت به‌سوی نمایندگی بخش خصوصی
این گزارش در نهایت جمع‌‌‌‌بندی خود را این‌گونه عرضه می‌کند که مطالعه قانون اتاق‌ها در کشورهای قطر، ترکیه، کره، ژاپن، آلمان، فرانسه و اتریش نشان می‌دهد که اتاق‌ها در دنیای مدرن با تغییرات جدی مواجه شده و بیش از پیش به سمت الگوی نمایندگی صرف بخش‌خصوصی در حال حرکت هستند. قانون این اتاق‌ها نمایانگر آن است که با وجودی که این اتاق‌ها تحت یک قانون عمومی تشکیل شده و اکثر آنها موسسه عمومی به‌شمار می‌‌‌‌روند اما هیات‌نمایندگان و هیات‌رئیسه این اتاق‌ها از طریق انتخابات و از سوی اعضایی انتخاب می‌شوند که نمایندگان بخش‌های مختلف اقتصادی بوده و عزل و نصبی از سوی دولت در آنها وجود ندارد. علاوه‌بر آن نهاد نظارتی دولتی مشابه شورای‌عالی نظارت در اتاق ایران در این کشورها وجود ندارد و اتاق‌ها در این کشور به‌طور مستقیم به یک وزارتخانه پاسخگو بوده و تحت‌نظارت آن وزارتخانه فعالیت می‌کنند. مهم‌ترین منابع درآمدی این اتاق‌ها نیز حق‌عضویت است، با این توضیح که عضویت برای کلیه شرکت‌ها در اتاق این کشورها اجباری است، در واقع به‌جز اتاق فرانسه و ژاپن که یارانه دولتی به‌نفع اتاق دریافت می‌شود، اتاق‌ها به سمتی حرکت می‌کنند که یارانه دولتی را حذف کرده و با تکیه بر درآمد ناشی از حق‌عضویت اداره امور خود را به عهده بگیرند. به‌طور مثال اتاق اقتصادی فدرال اتریش تا اواسط دهه 1990 با تکیه بر درآمدهای مالیات تجارت خارجی که بر واردات و صادرات کالا وضع شده‌بود اداره می‌شد که با الحاق اتریش به اتحادیه اروپا این مالیات لغو و به سمت افزایش حق‌عضویت برای درآمدزایی پیش‌رفت. تلاش اتاق‌ها برای حذف یارانه‌‌‌‌های دولتی درواقع با هدف کاهش نقش دولت در امور اتاق صورت‌گرفته، چراکه وابستگی به درآمدهای دولتی مهم‌ترین نقطه اتصال اتاق به دولت و عامل اصلی مداخلات دولتی‌‌‌‌ها در این نهاد به‌شمار می‌‌‌‌رود. شاید بتوان حرکت اتاق ایران به سمت عضویت فراگیر، حذف درآمد از طریق چهار در‌هزار سود سالانه و ارائه خدمات جذاب برای عضوگیری را تلاش قانون برای استقلال بیشتر اتاق‌ها از دولت در ایران دانست که در حال‌حاضر شائبه نفوذ دولت در آن پر رنگ به‌نظر می‌رسد، در واقع اتاق ایران که با الگوی مدل آسیایی در حال فعالیت است، از اشکالات این مدل به دور نمانده است.
--> اخبار مرتبط
--> پیشنهاد اتاق ایران برای اجرای قانون جهش تولید دانش‌‌‌بنیان
--> تبریز مناسب سفر تابستانی
--> اکتشاف نفت و فرمان مشروطه
--> ریز نمرات اجرای قانون بهبود محیط کار
--> تسهیلات صندوق توسعه ملی به چه کسی پرداخت شد؟

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/705044/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علل عدم جذب تسهیلات طرح‌ها در بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی از این پس پایش می‌شود

2 راهبرد ایران برای افزایش اقتدار و حرکت به سوی قله

خیز بلند چین در افغانستان؛ چالش‌ها و چشم‌انداز

خطر بزرگ برای حقوق کارگران/ کاهش حقوق در موج شدید تورمی اتفاق می‌افتد؟

جهش تولید را در حوزه های مختلف اقتصادی باید دنبال کرد

در چه صورتی انتقال دارایی مشمول مالیات نمی‌شود؟

دولت همسو با افزایش تولید و اشتغال از بازارهای داخلی و خارجی بهره‌ می‌گیرد

انتقال موفقیت‌آمیز نمک‌گیر برقی 60 تنی در نفت و گاز مارون

انتقال املاک، خودرو، طلا و ارز ‌مشمول مالیات بر عایدی سرمایه می شود

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

قیمت نفت افزایش یافت

جایزه خودرو برای صرفه‌جویی‌کنندگان برق

قیمت محصولات سایپا سه‌شنبه 4 اردیببهشت 1403؛ قیمت امروز اطلس و شاهین

سقف جدید برداشت از حساب های بانکی ابلاغ شد

49 درصد تسهیلات تبصره 18 در خراسان جنوبی جذب شد

وصول بیش از 11 هزار میلیارد تومان در دادسرای جرایم اقتصادی در سال 1402

شناسایی و توسعه فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان در سطوح علمی و اقتصادی

سند توسعه خراسان شمالی برای 500 روستا عملیاتی شد

آل اسحاق: افزایش تعطیلی‌ها در کشور مخالف تحقق شعار سال است

سقف تراکنش غیرحضوری 2 برابر شد؛ روزانه 200 میلیون تومان

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 4 اردیبهشت 1403

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

قالیباف: تنها کمتر از نیم درصد مردم مشمول قانون مالیات بر سوداگری می‌شوند

اولین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت

برگزاری همایش روز ملی گندم و نان در ارومیه

گره‌گشایی با دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم

خبر یک نماینده برای بازنشستگان/ زمان اجرای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اعلام شد

کاهش نرخ سکه و ارز در بازار؛ طلا 18 عیار پرچم دار کاهش ها

چراغ سبز مراجع تقلید به تعطیل شدن روز شنبه به جای پنج شنبه /4 روز قطع ارتباط با دنیا به نفع اقتصاد کشور نیست

استفاده از خدمات دولتی برای فعالانی که مجوز کاغذی دارند، ممنوع می‌شود

چه بر سر طبقه متوسط آمد؟

تعطیلی پنجشنبه یعنی محروم‌سازی فعال اقتصادی ایرانی از ارتباطات جهانی/ تاکنون کمیسیون اجتماعی به جمع بندی نهایی نرسیده است

مبارزه با فساد شعار اساسی دولت است/ توفیق دیپلماسی اقتصادی

قیمت نفت اندکی بالا رفت

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

در سفر‌های خارجی تحقق شعار سال در دستور کار قرار دارد

عملکرد دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در سال 1402

عقلانیت انقلابی راه حل مواجهه با معادله و حل مسائل کشور است

سخنگوی دولت: پس از بارش‌های اخیر بخشی از حقابه هیرمند آزادسازی شد / معیشت مردم و ایجاد رشد اقتصادی اولویت مذاکرات مشترک دولت و مجلس دوازدهم خواهد بود

مراسم معارفه استاندار جدید مازندران آغاز شد

آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی

اجرای ماده 65 احکام دائمی توسعه کشور، راهگشای تولید در منطقه آزاد ماکو

«نبض تولید» را روی موج رادیو اقتصاد بشنوید

ماجرای رقابت پشت‌پرده ایران و پاکستان در بندر چابهار و گوادر!

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

تشکیل کمیته اقتصادی با تمرکز بر درآمدزایی غیرشهریه‌ای استان تهران

تلاش خود را برای رفع مشکلات تولیدکنندگان به کار می‌گیریم

نخستین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی