بازار آریا

آخرين مطالب

ماجرای غافلگیری توریست‌‌های داخلی و ماموریت‌‌های بین استانی

پشت صحنه لغو ناگهانی پروازها گزارش ويژه

پشت صحنه لغو ناگهانی پروازها
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : این روزها بسیاری از گردشگرانی که برای رسیدن به مقصد سفر هوایی را انتخاب کرده‌‌اند با چالشی مواجه شده‌‌اند که کنسلی یک پرواز و عدم جایگزینی آن با پرواز دیگر است. بخش قابل توجهی از توریست‌‌‌‌هایی که گزینه هواپیما را برای سفر انتخاب می‌کنند در دسته گردشگرانی هستند که برای کسب و کار یا ماموریت شغلی سفر می‌کنند‌‌، گروه دیگر توریست‌‌هایی هستند که به واسطه محدودیت زمانی سراغ هواپیما می‌‌روند تا در زمان‌‌بندی خود صرفه‌‌جویی کرده باشند. در این حالت کنسلی پرواز و عدم جایگزینی آن چالش جدی را برای هر دو گروه ایجاد می‌کند. آنها که برای ماموریت یا قرار شغلی سفر می‌کنند طبیعتا به قرارها و برنامه‌هایشان نمی‌‌رسند و کسب‌‌وکار یا ماموریت‌‌شان تحت تاثیر این موضوع قرار می‌گیرد. توریست‌‌هایی هم که در مدت زمان محدود تعطیلات قصد داشتند یک مقصد را ببینند با این کنسلی‌‌ها و فقدان گزینه جایگزین در ساعت‌‌های بعد عملا برنامه سفرشان را از دست می‌دهند که این امر می‌تواند در رزروهای مقصد هم برای آنها مشکل ایجاد کند.
آرین قایی فعال در حوزه آژانس‌‌ گردشگری درباره دلایل کنسلی پروازها به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: ما در مواردی شاهد کنسلی آنی پرواز هستیم که مسافر در فرودگاه متوجه آن می‌شود. اما در سایر موارد باید24 ساعت قبل به مسافر در این زمینه اطلاع‌‌رسانی انجام شود. دلیل این کنسلی هم می‌تواند نقص فنی یا در مواردی به حد نصاب نرسیدن مسافر باشد، به این معنا که اگر هواپیما کمتر از 20 بلیت برای یک پرواز فروخته باشد، این پرواز کنسل می‌شود. محمد گایینی راهنمای گردشگری هم در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از جابه‌جایی خطوط‌‌ و نقص فنی به عنوان دلایلی نام می‌‌‌‌برد که باعث می‌شود یک پرواز کنسل شده و به واسطه تعداد محدود هواپیماها جایگزینی برای آنها وجود نداشته باشد. سهند عقدایی فعال در حوزه گردشگری به «دنیای اقتصاد» در این باره که آیا ممکن است یک شرکت‌‌، هواپیمای شرکت دیگری را اجاره کند و همین موضوع باعث کنسلی یک پرواز شود، می‌گوید: در ایران به واسطه کمبود هواپیما، ‌‌گزینه اجاره دادن یک هواپیما به ایرلاین دیگر را شاهد نیستیم. با این حال ممکن است به واسطه نقص فنی و سایر موارد، مسافر از یک ایرلاین بلیتی را خریداری کرده باشد که زمان سوار شدن به هواپیما متوجه شود با هواپیمای ایرلاین دیگر سفر می‌‌کند. البته تمام مراحل تا زمان رسیدن به هواپیما از سوی ایرلاینی که بلیت را از آنجا مسافر خریداری کرده است، طی می‌شود.
او می‌‌افزاید: چنانچه یک شرکت در طولانی‌‌مدت بخواهد از هواپیمای ایرلاین دیگری استفاده کند، نوشته‌های روی هواپیما به نام ایرلاین تغییر پیدا می‌کند، بنابراین از کمک گرفتن از یک ایرلاین نمی‌توان تحت عنوان اجاره نام برد. عقدایی در این باره که چه دلایلی باعث می‌شود در مواردی شاهد جابه‌جایی پروازها باشیم، عنوان می‌کند: در زمان‌های مناسبتی این اتفاق می‌‌افتد که منحصر به هواپیما هم نیست و در سایر خطوط حمل ونقل مانند جاده‌‌ای هم شاهدیم تعداد اتوبوس‌‌های یک مقصد درمناسبت ها به میزان قابل توجهی افزایش می‌یابد. او تاکید می‌کند: اگر بخواهیم جمع‌‌بندی کلی داشته باشیم، سیستم حمل‌‌ونقل در ایران شرایط خوبی ندارد، تعداد موارد نقص فنی رو به افزایش است و همین موضوع نیازمند رسیدگی فوری است. یونس دقیق‌کیا، رئیس انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی در آذر سال گذشته هم در گفت‌وگویی با «دنیای‌‌اقتصاد» اعلام کرد: «در حال حاضر ما 330 فروند هواپیما در کشور داریم که 165 فروند آن فعال و بقیه به دلیل چک‌‌های تعمیراتی، نبود قطعات و موتور که باید از خارج وارد شود، زمین‌‌گیر هستند و متاسفانه به دلیل سیاست‌های بازدارنده ‌‌این صنعت، شرکت‌‌های هواپیمایی برای تامین نقدینگی، خرید قطعات و موتور مشکلات متعددی دارند که امیدواریم مسوولان برای این مساله فکر اساسی کنند.» حال پس‌از گذشت
8 ماه از این مصاحبه سید‌عبدالرضا موسوی رئیس انجمن شرکت‌‌های هواپیمایی در مرداد سال جاری ریشه مشکلات صنعت هوایی را زمین‌‌گیر بودن آن عنوان کرد و گفت «از مجموع 333 هواپیمای مسافری موجود، بیش از 50 درصد آنها زمین‌‌گیر شده‌اند.» زمانی که از هواپیماهای باقی‌مانده که تقریبا همان عدد 165 خواهد بود صحبت می‌کنیم منظورمان هواپیماهایی است که میانگین سنی آنها 25 سال است‌‌ و اگر هواپیماهایی را که ایران به واسطه برجام تحویل گرفت از آنها کم کنیم‌‌ این میانگین به عدد 27 تا 28 سال می‌‌رسد. این در حالی است که بر اساس استانداردهای جهانی هواپیمایی که بالای 20 سال سن داشته باشد‌‌، هواپیمای فرسوده محسوب می‌شود. به این ترتیب می‌توان چنین نتیجه گرفت همچنان که کارشناسان بارها و بارها اعلام کرده‌اند ناوگان هوایی در ایران فرسوده شده و نیازمند نوسازی است. همین موضوع باعث شده است هر روز بر تعداد اتفاقاتی که در این صنعت می‌‌افتد‌‌، افزوده شود؛ در این زمینه می‌توان به شش مورد نقص فنی در دو هفته در تیر ماه سال جاری اشاره کرد که شاید پرسر‌و‌صداترین آنها پرواز مشهد- مسقط باشد.
هواپیما سه ساعت در آسمان سرگردان بود و در نهایت در آسمان مشهد با فرود اضطراری نشست، البته خوشبختانه با این نقص آسیبی متوجه مسافران نشد. در 11 مرداد نیز شاهد یک مورد ترکیدگی لاستیک هواپیما در پرواز آبادان به مشهد بودیم. دلیل این سوانح ریز و درشت هوایی که هر روز بر تعداد آن افزوده می‌شود هر چه باشد و هر توجیهی برای تعداد محدود ناوگان محدود هوایی در ایران داشته باشیم، ‌‌تبعات این امر صنعت گردشگری و در نتیجه اقتصاد ایران را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.
مهدیه رضاقلی‌زاده استادیار گروه اقتصاد دانشگاه مازندران در پژوهشی در سال 1399 با عنوان «نقش حمل‌‌ونقل هوایی، هتل‌‌ها، رستوران‌‌ها در رابطه با گردشگری و رشد اقتصادی» چنین آورده است: «گردشگران برای دسترسی به مناطقی که مدنظر دارند، از هرگونه حمل‌‌ونقلی استفاده می‌کنند. حمل‌ونقل به عنوان یک بخش زیرساخت اصولا از گردشگری غیرقابل تفکیک بوده و به صورت تاریخی نیز با هم توسعه یافته‌‌اند. با ورود فناوری‌‌های پیشرفته این نقش کلیدی در توسعه صنعت گردشگری در اختیار صنعت حمل و نقل هوایی قرار گرفته و حمل ونقل هوایی‌‌، شیوه اصلی در گردشگری بین‌المللی شده است. فرودگاه‌ها از باارزش‌‌ترین زیرساخت‌‌های جوامع پیشرفته محسوب می‌شوند و به دلیل برخورداری از پتانسیل‌های مختلف در رشد اقتصادی کشورها و کمک به ایجاد توسعه پایدار نقش مهمی دارند.
صنعت حمل و نقل هوایی ضمن تامین دسترسی‌‌های مطلوب به جاذبه‌های گردشگری در نقاط مختلف کشور و تولید سفرهای تفریحی، باعث شکل‌‌گیری بازارهای جدید، دگرگونی و توسعه مدل‌ها و روش‌های کسب و کار نوین شده و به توسعه نواحی گردشگری به‌ویژه مناطق روستایی کمتر توسعه‌یافته در کنار ارتقای تسهیلات و خدمات محلی این مناطق منجر خواهد شد و نقش مناسبی در اشتغال این مناطق نیز دارد، به‌طوری که با ورود هر 10 نفر گردشگر‌‌، یک نفر اشتغال مستقیم خواهد داشت.» این در حالی است که در ایران به نظر می‌‌رسد فرسودگی ناوگان حمل‌‌ونقل عملا امکان توسعه در این بخش از گردشگری را نه تنها برای مسافران و توریست‌‌های خارجی، بلکه برای گردشگران داخلی با چالش جدی مواجه کرده است.
آنچه گفته شد بیانگر ضرورت نوسازی ناوگان هوایی حمل‌‌ونقل است، موضوعی که گرچه ایرلاین‌‌ها به آن واقفند و بارها بر آن تاکید کرده‌‌اند اما باید مورد توجه سیاستگذاران و متولیان در سطحی بالاتر قرار گیرد. این موضوع نه تنها به سفرهای امن و بدون کنسلی و نقص فنی برای شهروندان ایران منجر خواهد شد، بلکه توسعه توریسم خارجی را نیز به همراه خواهد داشت.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/703258/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت نفت اندکی بالا رفت

مصوبات دور اول سفر رییس جمهور در حوزه بنیاد شهید ایلام به صورت 100 درصد اجرایی شد

قیمت خودرو 4 اردیبهشت 1403

در سفر‌های خارجی تحقق شعار سال در دستور کار قرار دارد

عملکرد دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی در سال 1402

عقلانیت انقلابی راه حل مواجهه با معادله و حل مسائل کشور است

سخنگوی دولت: پس از بارش‌های اخیر بخشی از حقابه هیرمند آزادسازی شد / معیشت مردم و ایجاد رشد اقتصادی اولویت مذاکرات مشترک دولت و مجلس دوازدهم خواهد بود

مراسم معارفه استاندار جدید مازندران آغاز شد

آفریقا سرزمین فرصت‌ها برای شرکت‌های یزدی

اجرای ماده 65 احکام دائمی توسعه کشور، راهگشای تولید در منطقه آزاد ماکو

«نبض تولید» را روی موج رادیو اقتصاد بشنوید

ماجرای رقابت پشت‌پرده ایران و پاکستان در بندر چابهار و گوادر!

رئیس بانک مرکزی اروپا: اقتصاد جهانی در نقطه عطف قرار دارد

تشکیل کمیته اقتصادی با تمرکز بر درآمدزایی غیرشهریه‌ای استان تهران

تلاش خود را برای رفع مشکلات تولیدکنندگان به کار می‌گیریم

نخستین سفر وزیر انگلیسی به قرقیزستان با طعم دخالت

وعده سازمان بازرسی منطقه 3 برای رفع مشکلات تولیدکنندگان

شناسه «یکتا» برای تمامی فعالان اقتصادی ضروری است

بررسی مشکلات دو واحد تولیدی و معدنی استان یزد

آمار جدید دادستان انقلاب؛ از وصول مطالبات تا پرونده‌های کثیرالشاکی

عقلانیت انقلابی اهل دوقطبی‌های کاذب نیست

لزوم دریافت شناسه یکتا برای فعالان اقتصادی

برگزاری سومین نشست معاون اول رئیس جمهور با فعالان اقتصادی و اعضای اتاق بازرگانی و تعاون

1500کیلو زعفران فردا در بورس کالا عرضه می‌شود

قیمت طلای جهانی اندکی صعود کرد

در سفر ابراهیم رئیسی به پاکستان چه می گذرد؟/ از تعریف نقشه راه مشترک برای مبارزه با تروریسم تا تلاش برای توسعه تجارت رسمی دوجانبه / لاهور و کراچی میزبان رئیس جمهور ایران

ابراز امیدواری وزیر نفت برای آغاز صادرات گاز به پاکستان

جریمه 6 میلیارد تومانی کارفرما‌ها برای بکارگیری اتباع خارجی غیر مجاز

واعظ آشتیانی: امیدوارم خریداران به وضعیت سرخابی‌ها سر و سامان بدهند/ گرانی فوتبال پاشنه آشیل ورزش کشورمان است

تاکید صفری بر توسعه صادرات در جهت جهش تولید

ایران و پاکستان درباره اقبال لاهوری فیلم مشترک می‌سازند

آمریکا با بزرگنمایی بحث «تولید مازاد» چین قوی‌تر نمی‌شود

امام صادقی ها باید مسئولیت فقر را بر عهده بگیرند/ رشد 6درصدی ادعایی دولت رئیسی پس کجاست؟

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

قیمت طلا و سکه کاهشی می شود؟

رئیس جمهور با فرمانده ارتش پاکستان دیدار کرد

همه فعالان اقتصادی باید شناسه یکتا دریافت کنند

نامه مالکان لکوموتیو به وزیر راه

سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟

افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌ را کسی گردن نمی‌گیرد

گوشت با سبزی در صدر منوی تورم

تسهیل خدمات سرمایه‌گذاری از مسیر پنجره واحد الکترونیک در قشم/حجم صادرات و صادرات مجدد قشم به 505 میلیون دلار رسید

آغاز بیستمین حراج شمش طلا از ساعت 12 امروز

کارت‌های بانکی اعتباری روسی در راه ایران

توسعه زیرساخت‌های جاده‌ای و بندری برای دستیابی به تجارت 10 میلیارد دلاری میان ایران و پاکستان

تلاش دانه‌درشتها برای جلوگیری از لغو رانت مالیاتی صندوق‌ها

ملایر ظرفیت خوبی برای رونق اقتصادی غرب کشور دارد

تقویت همکاری‌های قوای مسلح ایران و پاکستان عامل صلح و ثبات است

تجارت 10 میلیارد دلاری ایران و پاکستان با توسعه زیرساخت‌ها

جلوی لرزش و سروصدای لباسشویی تو بگیر !!!

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی