بازار آریا

آخرين مطالب

سردرگمی بازار فلزات ‏‏‌به‏‏‌دلیل رشد کند اقتصادی ادامه دارد

فلزات پایه روی الاکلنگ قیمتی تولید و تجارت

فلزات پایه روی الاکلنگ قیمتی
  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد - شکیبا خیرخواهان : بحران انرژی در اروپا تاثیر خود را بر روند ذوب فلزات حفظ کرده است. با وجود شروع فصل سرما و احتمال کاهش صادرات انرژی از روسیه به قاره سبز، کارخانه‌های ذوب آلومینیوم و روی، بیش از هر زمان دیگری نگران مصرف انرژی برای تولید هستند.
همچنین احتمال کاهش تولید این فلزات با افزایش احتمالی بهای گاز طبیعی در ماه‌‌‌های آتی وجود دارد. البته برخی تحلیلگران اعتقاد دارند که تداوم رکود در غرب بر کاهش تقاضای موثر فلزات تاثیرگذار خواهد بود و از شدت ضربه کاهش عرضه خواهد کاست. همچنین واهمه از رکود، مانع رشد قیمت فلز نیکل شده است. البته کارشناسان معتقدند، به‌‌‌دلیل رشد محبوبیت خودروهای الکتریکی و افزایش کاربرد باتری‌‌‌های برقی، بهای این عنصر در آینده افزایشی خواهد بود. رشد کند اقتصادی همچنان بر بازار فلزات غیر‌آهنی تاثیر دارد که آلومینیوم و روی نیز از این قاعده مستثنی نیستند. فلز روی که از اواسط ماه ژوئیه گذشته افزایش 18درصدی را تجربه کرده است، دوباره کاهشی شد. روز گذشته، این عنصر در بورس فلزات آمریکا با کاهش 80دلاری نسبت به هفته گذشته به قیمت 3‌هزار و 598دلار به‌ازای هر تن معامله شد. آلومینیوم نیز در سطح قیمتی 2‌هزار و 300 تا 2‌هزار و 500دلار به‌ازای هر تن نوسان قیمتی داشت و روز گذشته بهای این فلز نقره‌‌‌ای به 2‌هزار و 432دلار به‌ازای هر تن در بورس کالای آمریکا رسید.
نگرانی‌ها از کمبود آلومینیوم در بازار جهانی
تحلیلگران معتقدند، به دلیل وجود بحران انرژی در اروپا، ذوب‌‌‌کنندگان معتبر در قاره سبز مجبور به کاهش تولید فلزات غیر‌آهنی خواهند شد. در صورت کمبود ذخایر این فلزات نیز احتمال صعود قیمتی وجود دارد. افزایش بهای انرژی مصرفی کارخانه‌های ذوب، به‌خصوص در اروپا، از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، باعث افزایش 60درصدی بهای آلومینیوم و رشد 65درصدی قیمت فلز روی در ابتدای ماه مارس سال‌جاری شد. همچنین ذوب آلومینیوم و روی مورد استفاده در صنعت، مصرف برق زیادی دارد. گلنکور، بزرگ‌ترین تولیده‌کننده فلز روی در اروپا معتقد است، قیمت زیاد برق، تولید این فلز را با دشواری‌‌‌های زیادی مواجه کرده است. مصرف انرژی حدود 80‌درصد هزینه تولید آلومینیوم و روی را تشکیل می‌دهد. پیش‌بینی می‌شود کاهش ذوب کارخانه‌های اروپا باعث کاهش تولید فلز آلومینیوم تا 750‌هزار تن و عنصر روی تا 150‌هزار تن در زمستان آتی می‌شود.
موجودی هر دوی این فلزات در سطح پایینی قرار دارد و احتمال کاهش تولید، نگرانی‌ها از کمبود عرضه را افزایش می‌دهد. موجودی انبار آلومینیوم بورس فلزات لندن زیر سطح 300‌هزار تن قرار دارد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با موجودی یک‌میلیون و 300‌هزار تن بسیار کمتر است. همچنین موجودی انبار روی در این بورس کالایی حدود 75‌هزار تن است که 240‌هزار تن کمتر از مدت مشابه سال گذشته است. البته آخرین آمارها نشان می‌دهد که تولید آلومینیوم چین در ژوئیه گذشته 6/ 5‌درصد نسبت به مدت مشابه خود در سال گذشته افزایش داشته است. به‌نظر می‌رسد، افزایش تولید آلومینیوم به‌‌‌دلیل کاهش محدودیت کارخانه‌ها بوده است؛ چراکه در بخش جنوبی این کشور، به‌‌‌دلیل کاهش آلاینده‌‌‌ها و افزایش خشکسالی، محدودیت‌هایی برای مصرف برق اعمال شده بود.
تداوم پیشتازی ترس از رکود
البته تحلیلگران معتقدند، احتمال تداوم رکود اقتصادی در ایالات‌متحده و اروپا و همچنین تشدید آن در ادامه سال‌جاری میلادی می‌‌‌تواند سبب کاهش تقاضا و یاری‌دهنده بازار برای ایجاد تعادل باشد. بسیاری از شرکت‌های جهانی همچنان افزایش تورم و واهمه از رکود را از موانع اصلی تولید خود می‌‌‌دانند. با وجود کاهش ذخیره آلومینیوم، یکی از عوامل مهم کاهش قیمت جزئی این فلز در روزهای اخیر، انتشار آمارهایی از چین، بزرگ‌ترین مصرف‌کننده فلز نقره‌‌‌ای بود که از کاهش ساخت‌‌‌ساز در این ناحیه خبر می‌‌‌داد. آمارهای منتشرشده در روز چهارشنبه گذشته نشان ‌‌‌می‌‌‌دهد که تورم قیمت در محل کارخانه چین در ماه ژوئیه گذشته به کمترین حد خود در 17ماه گذشته رسیده؛ چراکه کاهش رونق ساخت‌‌‌ساز در این کشور سبب کمبود تقاضا برای مواد خام و ریزش قیمت‌ها شده است.
اما اوله هانسن، رئیس بخش کامودیتی در بانک ساکوی کپنهاگ معتقد است، با وجود تداوم این وضعیت به‌نظر می‌رسد، بازارها واکنش کمتری به این اخبار نشان می‌دهند؛ ولی در کوتاه‌مدت همچنان ترس از رکود در چین و ریسک‌‌‌های ژئوپلیتیک وجود دارد. همچنین معامله‌‌‌گران درباره شاخص تورم مصرف‌کننده ایالات متحده در ماه ژوئیه که در روزهای آتی منتشر می‌شود، نگرانی‌هایی دارند. نظرسنجی رویترز نشان می‌دهد، احتمال اینکه این شاخص تا 7/ 8‌درصد نیز رشد کند، وجود دارد. حتی اگر آمارها بهتر از انتظار باشند انتظار می‌رود که فدرال‌رزرو همچنان به سبب مهار تورم، نرخ بهره را در جلسه ماه سپتامبر آتی افزایش دهد. سرمایه‌گذاران نیز نگران هستند که این تصمیم بر رکود جاری در بازار دامن بزند.
محبوبیت نیکل با توسعه خودروهای برقی
ترس از رکود جهانی مانع رشد بهای فلز نیکل شده است. قیمت این فلز روز جمعه گذشته به حدود 23‌هزار دلار به‌ازای هر تن رسید. بهای این عنصر در یک‌ماه گذشته نیز در همین محدوده قیمتی نوسان داشت. البته به دلیل افزایش محبوبیت استفاده از انرژی پاک و ماشین‌های برقی، چشم‌انداز بازار این فلز روشن است. طبق گفته یکی از مقامات ارشد اندونزی، تسلا از مهم‌ترین شرکت‌های تولید اتومیبل‌‌‌های برقی، به‌تازگی قراردادی به ارزش 5میلیارد دلار برای خرید مصالح اولیه با شرکت‌های فرآوری فلز نیکل در این کشور امضا کرده است. نیکل خریداری‌شده از این شرکت‌ها در ساخت باتری‌‌‌های لیتیومی استفاده می‌شود.
البته خبرها حاکی از آن است که اندونزی قصد دارد صنعت ساخت باتری و خودروهای الکتریکی را توسعه دهد و از صادرات نیکل به کشورهای دیگر خودداری می‌کند. این خبر سبب جذب سرمایه‌گذاران چینی شاغل در صنعت فولاد و شرکت‌های بزرگ کره‌‌‌ای همچون ال‌‌‌جی و هیوندا به این کشور شده است؛ گرچه بیشتر سرمایه‌گذاری‌‌‌ها برای فلز نیکل در زمینه تولید فلز خام همچون فرونیکل بوده است. طبق گفته رویترز، دولت اندونزی قصد دارد بر صادرات این فلز نیز مالیات اعمال کند تا علاوه بر افزایش درآمد، کارخانه‌های داخلی را به رونق تولید در کشور تشویق کند.
همچنین براساس آخرین گزارش‌‌‌های نورونیکل از مهم‌ترین شرکت‌های ذوب نیکل در روسیه، تولید جهانی نیکل اولیه می‌‌‌تواند تا 19درصد در سال میلادی جاری افزایش یابد و به 21/ 3میلیون تن رسد. اگر این اتفاق رخ دهد، کسری موجودی نیکل در سال گذشته نیز تا حد زیادی جبران می‌شود و حتی موجودی جهانی این فلز تا مقدار جزئی40‌هزار تن مازاد نیز خواهد رسید.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/702852/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

طلای جهانی از رکورد فاصله می‌گیرد؟

کارواش خانگی مدل Gunjet

چگونگی تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم» در سال 1403

تعطیلی آخر هفته یا تیر خلاص به اقتصاد خصوصی؟ | چرا باید شنبه تعطیل شود و نه پنج‌شنبه؟

مسؤولان مانع اصلی رشد تولید / چوب لای چرخ کارآفرینان نگذاریم

جهش مازندران به سمت تولید/ جاده پرپیچ وخم توسعه همواره شد

گیشه روزنامه بازار پادکست |تیتر خوانی روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

«وعده صادق» اقدامی ضروری برای کشور بود

آرام شدن بازار ارز و طلا از امروز با فروکش تنش‌های سیاسی

مصوبه مزد 1403 مطابق ماده 41 قانون کار نیست

سهم 41 درصدی ابرپروژه‌های نفتی در جذب سرمایه‌گذاری خارجی دولت سیزدهم

برای روز سعدی؛ کرشمه کلمات

لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم، شعار سال را محقق می کند

هاوینگ بیت کوین فرا رسید

رفتارهای دولت سیزدهم در حوزه اقتصاد با ادعاهایش کاملا متناقض است

روایت جالب یک اقتصاددان از دلیل افزایش عجیب قیمت طلا

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

روند نزولی بازار ارز ادامه دارد

امکان تحقق رشد اقتصادی مطلوب در 1403 با اصلاح سیاست‌ها

کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و تاجیکستان تشکیل می‌شود

دلیل افزایش عجیب قیمت طلا مشخص شد

در سیستم حاکمیتی کشور، وزیر اقتصاد ، هیچ کاره است/ سیاست پولی و مالی دولت در جای دیگری تنظیم می‌شود!

چرا باید از کارت سوخت شخصی استفاده کنیم؟

هشدار صندوق بین‌المللی پول به آمریکا

افزایش نرخ کرایه تاکسی، مترو و اتوبوس از امروز

در سیستم حاکمیتی کشور، وزیر اقتصاد ، هیچکاره است/ سیاست پولی و مالی دولت در جای دیگری تنظیم می‌شود!

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اعلام شد

اطلاعات غلطی که دولت در باره کاهش نرخ بیکاری می دهد، فقط حلوا حلوا گفتن است؛ با آن دهان شیرین نمی شود

وقتی اوضاع اقتصادی خوب نیست، استقلال به چه کاری می‌آید؟ + فیلم

مشکل تعطیلی پنجشنبه‌

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

صادرات حوزه غذایی کشور بسیار محدود است

یارانه نان را به جای نانوا به مردم بدهید

تداوم روند کاهشی مصرف سرانه فرآورده‌‌‌های گوشتی

رقابت نفسگیر منطقه‌ای در صنعت غذا

اجرای نمایش «کی با من پیتزا می‌پزه؟» برای کودکان

اجرای «مجنون آن لیلی» با روایت رشید کاکاوند

گردهمایی عامه‌پسندها پس از 30 سال

«فرداها» پشت ویترین کتاب‌فروشی‌ها

میراث سینماگر فقید

پل آهنی؛ نماد انقلاب صنعتی

70 سال تاخیر!

سهمیه ایتالیا، شاید 6 تیم

امروز؛ بهتر از بازی اول باش

دست‌های خالی در باواریا

چطور دفاع می‌کنید؟

احتمال سرمایه‌گذاری گلرنگ در تخفیفان

ارائه یک پلتفرم بانکداری دیجیتال برای کسب‌وکارها

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی