بازار آریا

آخرين مطالب

کسب‌و‌کار پایدار

ژاپن جزئیات طرح اقلیمی 1/ 1 تریلیون دلاری را بررسی می‌کند اقتصاد ايران

  بزرگنمايي:

بازار آریا - مترجم: مریم رضایی منبع: Financial Times تقریبا دو سال پیش، وقتی ژاپن از طرح جاه‌‌طلبانه به صفر رساندن انتشار کربن تا سال 2050 خبر داد، هیچ‌‌کس پیش‌‌بینی نمی‌کرد در آینده‌‌ای نزدیک دنیا گرفتار یک بحران انرژی شود و توکیو در ماه گذشته به خاطر رکورد شکستن موج گرما به مرحله هشدار قطعی برق برسد.
به دلیل چشم‌‌انداز ژئوپلیتیک کاملا متفاوت و افزایش قیمت‌‌های انرژی، برای فومیو کیشیدا که سال گذشته به عنوان نخست وزیر ژاپن منصوب شد، پرداختن به مسائل اقلیمی خطرات سیاسی و اقتصادی به دنبال دارد. کیشیدا که این ریسک‌‌ها را به امنیت ملی ربط می‌دهد، تغییرات اقلیمی را رکن اصلی برنامه‌های اقتصادی جدید خود قرار داده تا نسخه‌‌ای «قوی‌‌تر و پایدارتر از کاپیتالیسم» ایجاد کند. کیشیدا در یک سخنرانی در ماه مه در لندن، گفته بود: «حمله روسیه به اوکراین، اهمیت امنیت انرژی را تصریح کرد. تغییرات اقلیمی همچنان یک مساله فوری است.» نخست وزیر ژاپن برای اقناع سرمایه‌‌گذاران، از یک طرح بلندپروازانه 1/ 1 تریلیون دلاری تا یک دهه آینده خبر داده تا اهداف اقلیمی ژاپن را تا 2050 و هدف کوتاه‌مدت کاهش 46درصدی انتشار گازهای گلخانه‌‌ای تا سال 2030 را محقق کند. طبق گزارش 160 صفحه‌‌ای که بعد از سخنرانی کیشیدا درباره استراتژی انرژی پاک ژاپن منتشر شد، ذخایر مالی دولتی و خصوصی برای توسعه خودروهای برقی و انرژی پاک و همچنین افزایش دیجیتال‌‌سازی و توسعه تکنولوژی‌‌هایی مثل هیدروژن و آمونیاک مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
اما با اینکه این گزارش خیلی تاثیرگذار است، جزئیات اساسی در آن به خوبی بیان نشده؛ از جمله اینکه قرار است دولت چطور این پروژه را تامین مالی کند. کیشیدا گفته به شکل جدیدی از اوراق قرضه دولتی به نام «اوراق تحول اقتصاد سبز» فکر می‌کند تا حدود 20 تریلیون ین برای اقدامات کربن‌‌زدایی تامین کند. اما جزئیات بیشتری برای این تامین مالی مطرح نشده است. کارشناسان همچنین می‌گویند درباره امکان‌‌سنجی این استراتژی که کاملا به تکنولوژی‌‌هایی بستگی دارد که هنوز در دست توسعه هستند، شفافیت کافی وجود ندارد. یوکاری تاکامورا، استاد دانشگاه توکیو می‌گوید: «برای توسعه تکنولوژی‌‌های به صفر رساندن کربن، قطعا باید در تحقیق و توسعه پول خرج کرد. اما اگر قرار باشد از پول مالیات‌‌دهندگان استفاده کنیم، لازم است دولت برآوردهای تکنولوژیک دقیقی داشته باشد.»
مورد تبدیل آمونیاک به هیدروژن را در نظر بگیرید. تاکامورا می‌گوید مشخص نیست آیا این نوع تکنولوژی را می‌توان در جهت کاهش گازهای گلخانه‌‌ای، برای همه نیروگاه‌هایی که با زغال سنگ کار می‌کنند به کار برد یا فقط در یک مقیاس محدود مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین درباره جدول زمانی چگونگی استفاده از این تکنولوژی‌‌ها برای محقق کردن اهداف 2050 ابهاماتی وجود دارد. کسب‌‌وکارها در کوتاه‌مدت ترجیح می‌دهند از تکنولوژی موجود استفاده کنند تا رد پای کربن خود را کاهش دهند. این موضوع را در لابی‌‌گری‌‌های صنعت خودرو برای حفظ خودروهای هیبریدی بنزینی و برقی شاهد بودیم. اما یک برنامه بلندمدت‌‌تر برای دسترس‌‌پذیری تکنولوژی‌‌های جدید هم مورد نیاز است.
تاکامورا می‌گوید: «تحولی که در صنعت انرژی ایجاد شد آنقدر بزرگ بود که همه را به سوی کربن‌‌زدایی سوق داد، اما در ژاپن همه‌چیز طبق سبک مدیریت سنتی ژاپنی پیش می‌‌رود که دو تا سه سال پیش رو را می‌‌بیند. بنابراین، تعیین یک استراتژی بلندمدت‌‌تر سخت است.» برای ژاپن که به‌‌شدت به واردات انرژی وابسته است، بحرانی که به واسطه جنگ در اوکراین به وجود آمد یک شمشیر دو لبه است. خطری که وجود دارد این است که مثل لهستان، آلمان و هلند، به آلوده‌‌کننده‌‌ترین راه‌حل‌‌های فوری مثل نیروگاه‌های زغال سنگ روی آورند. حتی بدون تهدید قطع انرژی از طرف روسیه، ژاپن مجبور شده بود نیروگاه‌های از کار افتاده را برای جبران کمبود انرژی دوباره راه بیندازد. اما تحلیلگران می‌گویند این موضوع می‌تواند مزیت‌‌های بلندمدت‌‌تری داشته باشد.
افزایش هزینه‌های نفت و زغال سنگ وارداتی و همچنین کمبود شدید برق، ژاپن را مجبور کرده به آینده انرژی هسته‌‌ای فکر کند - بحثی که بعد از زلزله 2011 فوکوشیما و نشت مواد رادیواکتیو از تاسیسات هسته‌‌ای به حالت تعلیق درآمده بود. در سال 2010 انرژی هسته‌‌ای بیش از 11 درصد کل انرژی ژاپن را تشکیل می‌‌داد و یک‌سوم برق این کشور را تامین می‌کرد. اما بعد از حادثه هسته‌‌ای 2011 آنها نیروگاه‌های هسته‌‌ای را تعطیل کردند و سوخت‌‌های فسیلی بیشتری سوزاندند. تورم جهانی و نیاز به کاهش اتکا بر انرژی روسیه، اهمیت تولید انرژی در داخل را بیش از پیش مورد تاکید قرار داده است. برای تولید برق، فعلا ترکیب انرژی در ژاپن به این صورت است: 32 درصد زغال سنگ، 37 درصد گاز طبیعی مایع، 7درصد نفت، 6 درصد انرژی هسته‌‌ای و 18 درصد انرژی‌‌های تجدیدپذیر. دولت قصد دارد تا سال 2030 این ترکیب را به این شکل تغییر دهد: 36 تا 38 درصد انرژی‌‌های تجدیدپذیر، 20 تا 22 درصد انرژی هسته‌‌ای، 20 درصد گاز مایع طبیعی، 19 درصد زغال سنگ و 2 درصد نفت.
افزایش قیمت نفت و زغال سنگ، برنامه‌‌ریزی مالی بلندمدت را برای انرژی‌‌های تجدید‌‌پذیر جذا‌‌ب‌‌تر می‌کند. اما در کوتاه‌مدت، هزینه استفاده از انرژی‌‌های تجدیدپذیر، باعث بالا رفتن هزینه قبوض برق برای خانوارها شده است. کارشناسان می‌گویند برای اینکه کاربران تشویق شوند از منابع کربن‌‌زدایی شده تولید برق بهره ببرند، تلاش‌‌ها، مشوق‌‌ها و حمایت‌‌های دولتی بیشتری نیاز است. کن نیشیو، مهندس ارشد تحقیقات در «موسسه مرکزی تحقیقات صنعت برق» می‌گوید: «باید توازن هزینه‌ها را تغییر دهیم. به جای اینکه صرفا اجازه دهیم قیمت برق افزایش یابد، کل جامعه باید به فکر روش‌هایی باشد که از تحول به سوی انرژی‌‌های پاک حمایت کند.»

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/702063/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ماجرای تولید موبایل ایرانی به کجا رسید؟

آماری از تورم نقطه به نقطه تولید گوشت قرمز در کشور

همکاری اقتصادی و فرهنگی کره شمالی و بلاروس

امضای توافق‌نامه اقتصادی و فرهنگی میان کره شمالی و بلاروس

مخالفت مجمع تشخیص مصلحت با بندی از برنامه هفتم توسعه

فروش نفت ایران به بالاترین سطح 6 سال گذشته رسیده است

پیام تسلیت آیت‌الله مدرسی یزدی به مناسبت درگذشت «پرویز داودی»

مجلس در تعطیلی پنج ‌شنبه‌ها توجهی به بخش خصوصی ندارد

پیش‌بینی یک کارشناس درباره نرخ اجاره در سال 1403؛ اجاره‌بها از تورم پیشی می‌گیرد؟

تکذیب ممنوعیت پرواز عراق - ایران

سقوط قیمت بیت کوین

قرارداد برداشت داده‌های لرزه‌نگاری دشت مغان امضا شد

قیمت بیت کوین تا این کانال سقوط کرد

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

پیش بینی چشم انداز منفی اقتصادی تل آویو بدلیل تنش با ایران

باید از ظرفیت «بخش خصوصی» برای تحقق شعار سال بهره گرفت

راهکارهای توسعه کیفی بخش تعاون در اقتصاد ایران چیست؟

کاهش رتبه اعتباری رژیم صهیونیستی با خالی شدن خزانه

رقم دقیق افزایش حقوق کارمندان

بودجه امسال چه زمانی نهایی می‌شود؟

صندوق‌های توسعه بخش کشاورزی در قزوین تقویت شوند

قیمت طلا، سکه و ارز امروز 31 فروردین‌ماه 1403

تسهیلات بانکی در اختیار تولیدکنندگان واقعی قرار گیرد

پروازهای مهرآباد و برخی دیگر از فرودگاه‌های کشور تعلیق شد؛ باطل شدن پروازها تا 10 صبح

رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

چاپ ایران چک 500 هزار تومانی تکذیب شد

رشد قیمت مسکن در تهران ‌منفی شد؟

دیدگاه دولت و مجلس سرمایه‌داری است؛ مشکلات کارفرما و نوسان قیمت دلار چه ربطی به کارگر دارد؟

چاپ اسکناس 500 هزار تومانی از سوی بانک مرکزی واقعیت دارد؟

مرغ ارزان شد

دلیل توقف واحدهای تولیدی و نیمه‌تمام لرستان کمبود اعتبار است

حجم مبادلات تجاری ایران و ازبکستان به یک میلیارد دلار می رسد

روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد

ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم

انتصاب سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی

منظور: اقتصاد ایران در اوج تحریم‌ها رشد 6 درصدی را تجربه کرد

جزییات واریز مرحله سوم سود سهام عدالت اعلام شد

چرا حقوق و مالیات‌ها متناسب نیست؟

ورود دادستان شهریار به افزایش نجومی اجاره واحدهای تجاری

بررسی مشکلات کارخانه روغن نباتی گلناز با حضور مسئولین قضایی استان کرمان/گوش شنوا برای حل مشکل واحدهای تولیدی

رفتار موذیانه همسایه شمالی زیر ذره‌بین

سیل برای دبی گران تمام شد

برای تأمین منابع مالی افق نوینی لازم است

دیدار مشاور رئیس جمهور در امور روحانیت با خانواده شهدا در سمنان

رییس سازمان برنامه و بودجه: کشور در مدار رشد اقتصادی قرار دارد

جزییات واریز مرحله سوم سود اعلام شد

رئیس برنامه و بودجه کشور: رشد تولید باید به جهش تبدیل شود

انتقاد حسین عبده تبریزی به مالیات مضاعف علیه سرمایه‌گذاری

بیشترین و کمترین بازدهی نمادهای بازار سهام هفته چهارم فروردین

شهدا بهترین الگو برای انسان در مسیر الله هستند

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی