بازار آریا

آخرين مطالب

یک فعال اقتصادی در گفتگو با بازارنیوز مطرح کرد؛

3 مانع جدی در توسعه تامین مالی زنجیره‌ای/ دامنه مالی «اوراق گام» باید گسترده‌تر باشد اقتصاد ايران

3 مانع جدی در توسعه تامین مالی زنجیره‌ای/ دامنه مالی «اوراق گام» باید گسترده‌تر باشد
  بزرگنمايي:

بازار آریا - عضو اتاق بازرگانی تهران ضمن تاکید بر تعمیق دامنه مالی اوراق گام، پافشاری بانک‌ها بر سپرده‌گذاری اجباری و داشتن موجودی ماهانه تولیدکنندگان در پایان هر ماه و همچنین مسدود سازی بخشی از تسهیلات بانکی را به عنوان 3 مانع جدی در اثر بخشی اوراق گام در توسعه تامین مالی زنجیره‌ای بخش تولید بیان کرد.

عضو اتاق بازرگانی تهران ضمن تاکید بر تعمیق دامنه مالی اوراق گام، پافشاری بانک‌ها بر سپرده‌گذاری اجباری و داشتن موجودی ماهانه تولیدکنندگان در پایان هر ماه و همچنین مسدود سازی بخشی از تسهیلات بانکی را به عنوان 3 مانع جدی در اثر بخشی اوراق گام در توسعه تامین مالی زنجیره‌ای بخش تولید بیان کرد.

بازار آریا


گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند ؛ ظهر روز گذشته (سه‌شنبه 18 مرداد)، بانک مرکزی در جدیدترین گزارش خود پیرامون آخرین وضعیت تامین مالی زنجیره‌ای واحد‌های تولیدی کوچک و متوسط، از انتشار 16.4 هزار میلیارد تومان اوراق گام در دربازه زمانی از بهمن سال 99 تا نیمه دوم تیر ماه خبر داده بود.
بر اساس این گزارش، از کل اوراق صادر شده، حدود 8.8 هزار میلیارد تومان آن بر اساس دستورالعمل قبلی و همچنین 7.5 هزار میلیارد تومان نیز طی چند هفته اخیر و از زمان عملیاتی شدن دستورالعمل و سامانه جدید اوراق گام در (نیمه دوم تیرماه) انجام شده است.
طرح گام، یکی از برنامه‌های مهم بانک مرکزی با کمک نظام بانکی است که در چارچوب آن سعی می‌کند با مدیریت نقدینگی، امکان تأمین غیرتورمی سرمایه در گردش زنجیره تولید را برای تولیدکنندگان به ویژه تامین مالی واحد‌های کوچک و متوسط صنعتی را به نحو احسن فراهم آورد.
گواهی اعتبار مولد گام، به عنوان یک ابزار بازار محور و با قابلیت نقل و انتقال در بازار‌های پول و سرمایه، تسهیلات جدیدی را برای تأمین اعتبار بنگاه‌های تولیدی فراهم می‌کند که بر اساس آن تولیدکنندگان بر مبنای فاکتور خرید مواد اولیه و واسط از بانک عامل درخواست انتشار و تضمین گواهی اعتبار مولد در سررسید کرده و به بنگاه فروشنده مواد اولیه تحویل می‌دهند. دارنده می‌تواند گواهی را تا زمان سررسید آن نزد خود نگه دارد یا می‌تواند به فروشنده مواد اولیه خود تحویل دهد یا اینکه در بازار سرمایه تنزیل کند.
حال پس از گذشت یک سال و چند ماه از زمان آغاز طرح انتشار اوراق گام، این سوال مطرح می‌شود که آیا این طرح در مدت زمان مذکور تا چه حد موفق به تامین سرمایه‌در گردش واحد‌های تولیدی شده است.
«محمد رضا نجفی منش» رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون اثرگذاری اوراق گام در توسعه و رونق تامین مالی زنجیره‌ای اظهار داشت: توزیع اوراق گام قدمی خوبی است، اما مطمئنا کافی نیست چرا که این طرح نمی‌تواند تمام نقدینگی مورد نیاز واحد‌های تولیدی را برآورده سازد.
رئیس کمیسیون تسهیل کسب وکار افزود: اثرگذاری بیشتر طرح گام منوط به اجرای برخی اقدامات تکمیلی از سوی بانک مرکزی است؛ نخستین قدم برای برآورده سازی این امر تعمیق بخشی و گسترش دامنه مالی اوراق گام است. با تحقق این شرط، میزان حجم تبادل اوراق گام و به دنبال آن تامین سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی کوچک و متوسط نیز در سطح وسعی انجام خواهد شد.
وی در ادامه شرط بانک‌ها برای سپرده گذاری نیمی از تسهیلات مورد نیاز تولیدکنندگان را از دیگر موانع رونق تامین مالی زنجیره‌ای بیان کرد و گفت: ماهیت این شرط از اساس مغایر با تولید است چرا که فلسفه وجودی آن به منظور اخذ ضمانت تسهیلاتی است که سپرداه‌گذاران از بانک‌ها دریافت می‌کنند. تولیدکنندگان مشتریان اعتباری بانک‌ها هستند لذا چنین مسئله‌ای نباید مانع از تامین سرمایه در گردش آن‌ها باشد.
نجفی منش در ادامه تاکید غیر منطقی بانک‌ها بر موجودی ماهانه تولیدکنندگان را از دیگر موانع اثر‌گذاری تامین مالی زنجیره‌ای بیان کرد و توضیح داد: متاسفانه تمامی بانک در پایان هر ماه تولیدکنندگان را ملزم به داشتن موجودی در حساب خود می‌کنند. تاکنون هیچ تولیدکننده‌ای علت منطقی این اقدام را متوجه نشده، اما ارگ بانک مرکزی به دنبال اثر گذاری تامین مالی زنجیره‌ای است باید این مانع را از پیش روی تولید کنندگان بردارد.
این عضو اتاق بازرگانی تهران در پایان مسدودسازی بخشی از تسهیلات توسط بانک‌ها را سومین مانع برای اثرگذاری تامین مالی زنجیره‌ای عنوان کرد و گفت: متاسفانه این موضوع مدت‌هاست که در جریان تسهسیلات‌دهی بانک‌ها در جریان بوده و به رغم آگاهی بانک مرکزی نسبت به این مسئله و تذکر به بانک این مسئله همچنان در حال جریان است. مطمئنا با توسعه اوراق گام و رفع این سه مانع، تامین مالی واحد‌های تولیدی‌های کوچک و متوسط در مقیاس بزرگ‌تری انجام خواهد شد.
پایان پیام//

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/701997/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیسی: همکاری‌های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی ایران و سریلانکا برای بی اثر کردن دشمنی ها باید تقویت شود

نهاد‌های اقتصادی نباید سرمایه گذار را دغدغه‌مند کنند

بنگاهداری بانک‌ها زنجیری به پای چرخ تولید

اکران آنلاین «پرویز خان»

فیلم «همسر» برای نابینایان توضیح‌دار شد

«دروغ پارلمانی» روی صحنه پردیس شهرزاد

نمایشگاه آثار ننه مکرمه در گالری سهراب

کلنگ بی‌قرار شهرداری؛ بیخ گوش سنگلج

داستان دنباله دارقطع آب قشم

مهلت ارسال مقاله به کنگره دو‌سالانه بین‌‌‌المللی انکولوژی کودکان اعلام شد

ترس از تغییر؛ مانع پایداری کسب و کارها

چگونه کار تیمی شاهکار می‌کند!

مزایا و معایب «رتبه‏‏‌بندی اجباری »

دایی یا اوسمار؟ مساله این است!

یورو بدون تو

اگر بخواهی، می‌شود

عجیب‌ترین کامنت تاریخ!

جام دوم هدف اول

ایلان ماسک: تسلا سال آینده به جای ماشین روبات می‌فروشد

آمریکا ممنوعیت تیک‌تاک را در سنا تصویب کرد

درخواست موزیلا برای اقدام واتس‌اپ در انتخابات قریب‌الوقوع سراسر جهان

کاهش ضایعات ناشی از بسته‌بندی در آمازون به کمک هوش مصنوعی

بازار موبایل در انتظار شوک قیمتی؟

زنجیره فولاد - 1403/02/06

بازار فولاد - 1403/02/06

بازار آتی - 1403/02/06

خزان معاملات میلگرد در بازار فیزیکی

پایان روند افت نرخ غلات

بهره‌مندی بیماران خاص و صعب‌العلاج از حمایت‌های دارویی ویژه

سردرگمی قوانین مالیاتی

تسلا خودروی ارزان می‌سازد

خودروساز چینی جدید در تایلند

آغاز ثبت‌نام تاکسی‌های برقی

چین؛ سلطان بازار خودروهای برقی

خودروسازان در جمع واردکنندگان برتر

ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

به‌کارگیری هوش‌مصنوعی در صنعت نفت

آمریکا در صدر انتشاردهندگان گازهای گلخانه‏‏‏‌ای

ترامپ ؛ بیم و امید نفت آمریکا

ائتلاف غرب علیه نفت روسی

ضوابط تامین ارز از محل «واردات در مقابل صادرات» اعلام شد

تعیین نرخ ارز قاچاق، از بیش‌اظهاری واردات و کم‌اظهاری صادرات

لزوم حل مشکلات صدور روادید رانندگان

دیدگاه ترکیه درباره منازعه ایران و اسرائیل

غزه‌ای‌ها زیر آوار گرسنگی

توسعه معدن در گرو ایجاد زیرساخت

رضایت کارآفرینان؛ شاخص ارزیابی کارمندان دولت

افزایش 6 درصدی تقاضای برق

ظرفیت تبادل برق ایران و ترکمنستان سه‌برابر می‌شود

خرید 3 همت فولاد و آسانسور برای مسکن ‏‏‌ملی و مسکن ‏‏‌مهر

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی