بازار آریا

آخرين مطالب

ابعاد شراکت اقتصادی با ایتالیا اقتصاد جهان

  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای‌اقتصاد : روابط اقتصادی ایران با کشورهای عضو اتحادیه اروپا هرچند سابقه‌‌‌‌‌‌ای طولانی دارد و در زمان رونق روابط مبتنی‌بر حسن‌نیت و همراه با رضایت طرفین بود، اما امروز و پیامد وضع چندین دور تحریم‌‌‌‌‌‌ علیه ایران که آخرین آن به شکل یکجانبه و از سوی آمریکا اعمال شد، وضعیتی مطلوب ندارد. زمانی بخش‌های نفت و گاز، خودروسازی، صنایع سنگین و ماشین‌‌‌‌‌‌آلات صنعتی ایران میزبان شرکت‌های بزرگ اروپا، از جمله فرانسه، آلمان و همچنین ایتالیا بود.
امروز عمده این شرکت‌ها از ایران مهاجرت کرده‌‌‌‌‌‌اند، هرچند حضور پرتعداد آنها پس از امضای برجام در ایران نشان‌دهنده علاقه هر دو طرف به همکاری‌‌‌‌‌‌های گسترده بود که دیری نپایید، با این‌وجود برخی کشورهای اروپایی که به شکل سنتی با ایران روابط اقتصادی داشته‌‌‌‌‌‌اند، همچنان سطحی اندک از روابط خود را حفظ کرده‌‌‌‌‌‌اند؛ شاید به امید روزهایی بهتر که تجارت، به‌عنوان یکی از قدیمی‌‌‌‌‌‌ترین فعالیت‌های تمدن بشری و پل دوستی ملت‌ها با یکدیگر، در ایران رونقی دوباره بگیرد. البته روایت آمارها از تجارت بهار امسال خبرهای خوبی را مخابره نمی‌کند. ایتالیا نه‌تنها در بین 20 کشور مقصد صادراتی سه‌ماهه ابتدایی امسال نیست، بلکه واردات از این کشور هم با کاهش قابل‌توجه وزنی روبه‌رو بوده و ارزش کالاهای واردشده از این کشور هم افت داشته است. ایتالیا در بهار 1401 چهاردهمین مبدا وارداتی ایران بوده که 15‌هزار تن کالا به ارزش 124‌میلیون دلار به ایران ارسال کرده؛ این میزان واردات از نظر وزنی 90‌درصد نسبت به بهار 1400 کاهش داشته و از لحاظ ارزشی 34‌درصد افت را تجربه کرده است. البته در سال‌1400 این کشور اروپایی یازدهمین مبدا واردات ایران بود و 319‌هزار تن کالا به ارزش 716‌میلیون دلار از سوی این کشور به ایران صادرشده بود که از نظر ارزشی 4‌درصد نسبت به سال‌99 افزایش داشت اما وزن کالاهای واردشده از ایتالیا افت 18‌درصدی را ثبت کرد. به‌نظر می‌رسد افت و خیز تجارت با اتحادیه اروپا تا زمان اعلام نتیجه نهایی احیای برجام ادامه داشته باشد. گفت‌وگوی زیر با داریوش گرجی، وکیل دادگستری در ایتالیا، کارشناس حقوق تجارت بین‌الملل و نگارنده کتاب «تجارت در ایتالیا» در همین زمینه است.
در ابتدا اندکی درباره پیشینه روابط اقتصادی ایران و ایتالیا توضیح بدهید.
روابط اقتصادی و تجاری میان ایتالیا و ایران از پیشینه و سابقه‌ای طولانی که به دوران باستان بازمی‌گردد، برخوردار است. ایتالیا و ایران خاستگاه دو تمدن مهم روم و ایران باستان بوده‌اند. درمیان کشورهای عضو اتحادیه اروپا، ایتالیا یکی از اصلی‌ترین شرکای تجاری ایران است: در سال‌2017 ایتالیا اولین کشور اروپایی از نظر حجم مبادلات با ایران بود و در سال‌های اخیر نیز بر سر جایگاه دوم بعد از آلمان با فرانسه رقابت می‌کند.
این همکاری‌‌‌‌‌‌ها عمدتا در چه زمینه‌‌‌‌‌‌هایی انجام می‌گیرد؟
عمده واردات ایتالیا از ایران محصولات کشاورزی، فلزات، مواد شیمیایی و معدنی هستند. اقتصاد ایران نیز در درجه اول به‌دنبال ماشین‌آلات صنعتی ایتالیا و پس از آن محصولات شیمیایی، دارویی و پزشکی این کشور است. ایتالیا چهارمین اقتصاد ثروتمند اتحادیه اروپا و هفتمین کشور صنعتی جهان است: با توجه به نزدیکی روابط با ایران، ایتالیا همواره مقصد موردعلاقه تجار و کارآفرینان ایرانی برای تجارت و آغاز روابط تجاری بوده است.
امروز و با وجود تحریم‌های گسترده وضعیت ایرانیان از جمله تجار ایرانی ساکن ایتالیا چگونه است؟
جامعه ایرانی در ایتالیا جامعه‌‌‌‌‌‌ای پویا است. جامعه ایرانیان ساکن ایتالیا نسبت به سایر جوامع خارجی در ایتالیا کوچک‌تر است - بر اساس آمار حدود 15‌هزار ایرانی ساکن ایتالیا هستند - اما کارآفرینان، پزشکان، مهندسان معمار و ادبای بسیاری داشته و دانش‌آموختگان بی‌شماری درمیان این جامعه وجود دارند. این امر یکی از عوامل اصلی پویایی جامعه ایرانیان در ایتالیاست.
ایده نگارش کتاب تجارت در ایتالیا از کجا آمد و در پاسخ به چه نیازی نوشته شد؟
حدود 10سال ‌است که مشغول به ارائه مشاوره به شرکت‌های ایرانی فعال در ایتالیا هستم و همواره کمبود رویکرد عملی یا اطلاعات حقوقی در زمینه مقررات تنظیم‌کننده فعالیت‌های اقتصادی-تجاری در ایتالیا که برای آغاز روابط تجاری ضروری هستند را احساس می‌کردم، از همین‌رو هدف من از نگارش راهنمای حقوقی «تجارت در ایتالیا» ارائه چارچوبی کلی از قوانین و مقررات برای آغاز همکاری با شرکت‌های ایتالیایی و تجارت با ایتالیا به‌کارآفرینان فارسی‌زبان، فعالان تجارت، محققان و تمام افرادی است که به‌دنبال ورود به بازار ایتالیا هستند.
آینده روابط تجاری دو کشور را چگونه ارزیابی می‌‌‌‌‌‌کنید؟
یقین دارم که در سال‌های آینده ایتالیا مجددا تبدیل به اولین شریک تجاری اروپایی ایران خواهد شد؛ تمامی عوامل و پیش‌زمینه‌ها برای رسیدن به این هدف فراهم است، زیرا ایران از جایگاهی خاص نزد ایتالیا برخوردار است و این جایگاه نتیجه روابط اقتصادی و فرهنگی مبتنی بر اطمینان است.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/701720/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تمام ایده‌های دانش‌بنیانی قدرت تولید انبوه را دارند؟

روزنامه‌های اقتصادی شنبه 1 اردیبهشت

صادرات حوزه غذایی کشور بسیار محدود است

یارانه نان را به جای نانوا به مردم بدهید

تداوم روند کاهشی مصرف سرانه فرآورده‌‌‌های گوشتی

رقابت نفسگیر منطقه‌ای در صنعت غذا

اجرای نمایش «کی با من پیتزا می‌پزه؟» برای کودکان

اجرای «مجنون آن لیلی» با روایت رشید کاکاوند

گردهمایی عامه‌پسندها پس از 30 سال

«فرداها» پشت ویترین کتاب‌فروشی‌ها

میراث سینماگر فقید

پل آهنی؛ نماد انقلاب صنعتی

70 سال تاخیر!

سهمیه ایتالیا، شاید 6 تیم

امروز؛ بهتر از بازی اول باش

دست‌های خالی در باواریا

چطور دفاع می‌کنید؟

احتمال سرمایه‌گذاری گلرنگ در تخفیفان

ارائه یک پلتفرم بانکداری دیجیتال برای کسب‌وکارها

دومین خروج بزرگ بنیانگذاران رقم می‌خورد؟

فرار سرمایه‌گذاران خطرپذیر از اژدهای سرخ

اثر تورمی در کمین تاکسی‏‏‌های اینترنتی؟

روز پایان اکسپو روز شروع فعالیت است

صنعت لوازم خانگی زیر ذره‌بین

راه گشایش ارزی برای تولید به قصد صادرات

مسیریابی بانک‌ بزرگ پس از ادغام

بازار جهانی - 1403/02/01

پلیمر خاورمیانه - 1403/02/01

زنجیره فولاد - 1403/02/01

پلیمر جهانی - 1403/02/01

بازار جهانی فلزات در مدار صعود

بانک مرکزی انتشار ایران‌چک 500هزارتومانی را تکذیب کرد

مخالفت انجمن اقتصاد ایران با تعطیلی پنج‌شنبه‌ها

آفت‌زدایی از فساد اداری

وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه

ادامه زیاندهی خودروساز ویتنامی

8 تا 10هزار خودروی برقی در راه است

احیای انرژی هسته‌‌‌‌ای در اروپا

افزایش ظرفیت تولید پتروشیمی

لزوم واقع‌بینی در مسیر گذار انرژی

ظرفیت مغفول یک‌میلیارد دلاری

قطر به‌مثابه یک« قدرت عاریه‌ای»

بازنگری میانجی در میانجی‌گری

چرا باید به نسل «زد» امیدوار بود؟

وتوی عضویت فلسطین در سازمان ملل

رسوب فایل فروش مسکن در منطقه 2 تهران

بازار - 1403/02/01

بهبود نامتوازن اقتصاد منطقه

نبض شاخص - 1403/02/01

بازار سهام - 1403/02/01

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی