بازار آریا

آخرين مطالب

ظرفیت‌های تولیدی ایران زیرسایه انقلاب اسلامی توسعه یافته / حل مشکلات اقتصادی راهکار یک‌خطی ندارد گفتگو

ظرفیت‌های تولیدی ایران زیرسایه انقلاب اسلامی توسعه یافته / حل مشکلات اقتصادی راهکار یک‌خطی ندارد
  بزرگنمايي:

بازار آریا - عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: حل مشکلات اقتصاد ایران راهکارهای یک‌خطی ندارد و این مشکلات یک عاملی نیستند بلکه باید اقتصاد را در حوزه‌های مختلف ارتقا بدهیم. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان ، مهدی طغیانی شامگاه تاسوعای حسینی با اشاره به پیشرفت‌های اقتصاد ایران نسبت به ابتدای انقلاب اسلامی، اظهار داشت: وضعیت زندگی مردم که با مولفه‌های مختلف بیان می‌کنند در ابتدای انقلاب به گونه‌ای بوده‌است که در جامعه‌ای با 35میلیون نفر، سطح بی‌سوادی آقایان به‌طور میانگین حدود 41/5 درصد و سطح بی‌سوادی خانم‌ها 65درصد بوده‌است درصورتی‌که اکنون تعداد فارغ‌التحصیلان دانشگاهی خانم در کشور 65درصد است.
وی ادامه داد: در جامعه‌ای که حدود 80درصد مردم در روستا زندگی می‌کردند، برق به هیچ عنوان یک کالای عمومی نبوده و حداکثر فراگیری برق در روستاهای کشور حدود 10درصد بوده‌است اما امروز به‌طور میانگین 80درصد مردم در شهرها زندگی می‌کنند البته در برخی استان‌ها این درصد بیشتر یا کمتر است و بیش از 20خانواده در هر روستا به‌طور 100 درصد از برق بهره‌مند هستند، میانگین بهره‌مندی از آب در روستاها کمتر از 10درصد و در کل کشور 50درصد بوده‌است یعنی حتی در برخی قسمت‌های شهرهای بزرگ مثل تهران و اصفهان هم لوله‌کشی آب نداشتیم اما اکنون بهره‌مندی آب تقریباً در روستاها 100 درصد است.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی دررابطه با اتفاقات مهم در اقتصاد کشور درطی 44سال گذشته عنوان کرد: در این 44سال که از انقلاب گذشته‌، چند اتفاق مهم اقتصادی رخ داده‌است که یکی از این اتفاقات خروج سرمایه از کشور توسط خاندان پهلوی بوده که حدود 100میلیارد دلار برآورد شده‌است، این عدد با قیمت دلار امروز و باتوجه به اینکه سال گذشته 35میلیارد دلار فروش نفت داشته‌ایم، معادل 20برابر درآمد ارزی یک ساله ما است.
وی افزود: دومین اتفاق مهم جنگ تحمیلی است که به گفته دبیر کل وقت سازمان ملل خسارات ناشی از جنگ برای ایران حدود 98میلیارد دلار بوده‌است و به گفته رئیس‌جمهور وقت، این مقدار فقط خسارات مستقیم است درصورتیکه میزان خسارات غیرمستقیم به حدود هزار میلیارد دلار می‌رسد.
طغیانی با اشاره به هزینه‌های ناشی از تحریم بیان کرد: اتفاق سوم هزینه‌هایی است که درطول 40سال گذشته به ایران تحمیل شده که حدود 1000میلیارد دلار خسارات مستقیم و غیرمستقیم تحریم‌ها برآورد شده و 150میلیارد دلار، هزینه عدم فروش نفت است.
وی ادامه داد: این هزینه‌ها نشان می‌دهد که دشمنی آمریکا با انقلاب اسلامی ایران تاکنون حدود 3هزار میلیارد خسارت به اقتصاد ایران وارد کرده‌است و باتوجه به شواهد، آمریکا کمر به نابودی انقلاب و مردم بسته، همه روش‌ها را برای این کار انجام می‌دهد و به هیچ‌وجه از رسیدن به این هدف کوتاه نمی‌آید.
افزایش ظرفیت‌های تولید در سایه انقلاب اسلامی
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی درارتباط با ظرفیت‌های تولیدی کشور تصریح کرد: در حوزه تولید، دو تولید صنعتی خیلی مهم داریم. پتروشیمی و فولاد از مهم‌ترین تولیدات هر کشور است چراکه تمامی کالاهای ساخته شده در کشورها، نیازمند این دو مورد است.
وی افزود: در سال 57 تولید پتروشیمی حدود 4/7 میلیون تن بوده و در سال 1400 به 90میلیون تن رسیده یعنی تولید پتروشیمی ما 18برابر شده‌است. همچنین در حوزه فولاد، در ابتدای انقلاب ذوب‌آهن را داشتیم که امروز ظرفیت فولاد کشور به 35میلیون تن یعنی بیش از 20برابر آن زمان رسیده‌است.
طغیانی بااشاره به ظرفیت کشاورزی و صادرات غیرنفتی گفت: در حوزه کشاورزی، میزان کل محصولات تولیدی کشاورزی در ابتدای انقلاب، 26میلیون تن بوده و امروز این عدد به 133میلیون تن رسیده‌است و درکنار افزایش جمعیت، باتوجه به افزایش شدید تولید محصولات کشاورزی، سرانه مصرف نیز بیشتر شده‌است.
وی ادامه داد: صادرات غیرنفتی در سال 57 حدود 500هزار دلار بوده و در سال گذشته باوجود بیشترین فشار به‌علت تحریم‌ها، این عدد به 44میلیارد دلار رسیده‌است.
خام‌فروشی مواد معدنی و تولیدات پتروشیمی از معضلات صادرات ایران است
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به پیشرفت‌ها و حرکت روبه جلوی اقتصاد ایران درطول این سال‌ها تاکید کرد: علی‌رغم همه دشمنی‌ها، مسیرهای ناهموار، خسارات شدید و هزینه‌های تحمیل شده، مسیری که در این 40سال طی کردیم، حرکت بسیار بزرگی بوده‌است اما حرکت ما در تولید ایراداتی دارد.
وی افزود: باوجود اینکه تولیدات غیرنفتی و صادرات آن‌ها از 500هزار دلار به 44میلیارد دلار رسیده‌است اما همچنان صادرات ما بسیار نفت‌زده است.
طغیانی دررابطه با عوامل مهم در صادرات کشور اظهار داشت: وقتی درمورد صادرات صحبت می‌کنیم، میزان تعدد کالاهای صادراتی به‌خصوص در حوزه غیرنفتی و تنوع این کالاها بسیار اهمیت دارد و اقتصادی که در آن میزان تنوع صادرات غیرنفتی بیشتر باشد، پیچیده‌تر است.
وی ادامه داد: علی‌رغم تلاش‌های زیاد، متاسفانه اقتصاد ایران هنوز پیچیده به‌شمار نمی‌رود و این ایراد اقتصاد محسوب می‌شود که اغلب صادرات ما نفت و وابسته به نفت است. ما باید تلاش کنیم که این اقتصاد به‌سمت اقتصاد متنوع و پیچیده برود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس بااشاره به خام‌فروشی تولیدات عنوان کرد: حجم و میزان فروش کالاهای خام در کشور خیلی زیاد است، میزان تولی مواد پتروشیمی خیلی زیاد است اما عمده این مواد به شکل خام صادر می‌شوند درصورتی که خواسته مقام معظم رهبری در این حوزه تبدیل این مواد به ارزش افزوده به‌جای صادرات خام بوده‌است.
وی افزود: مدتی پیش تولیدکنندگان اسباب‌بازی را به مجلس دعوت کردیم که همه از واردات اسباب‌بازی گلایه داشتند درصورتی که مواد اولیه اغلب اسباب‌بازی‌های امروز در دنیا، مواد پتروشیمی است.
طغیانی دررابطه با ساده بودن صادرات ایران بیان کرد: ما پس از انقلاب ظرفیت معادن را از 3میلیون تن به 70میلیون تن رسانده‌ایم اما همچنان صادرات مواد معدنی به‌صورت خام صورت می‌گیرد، ایران سرشار از معادن بهترین سنگ‌های دنیا است اما یکی از معضلات مهم در فراوری این مواد و جلوگیری از خام‌فروشی، تکنولوژی پایین است.
وی ادامه داد: ما سنگ‌های خام را به شرکت چینی می‌فروشیم و فراوری این سنگ‌ها روی کشتی صورت می‌گیرد تا به بازار مصرف برسد و این اتفاقی است که باید در صنعت فراوری مواد معدنی ما بیفتد، نقطه‌ای که باید برای آن تلاش کنیم و شرکت‌های دانش‌بنیان با دانشگاه همراه شوند، همینجاست و باید با سرمایه‌گذاری به سمتی برویم که از علم و دانش در حوزه‌های مختلف، ارزش خلق کنیم.
سیستم عامل اقتصاد ایران باید ارتقا پیدا کند
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بااشاره به لزوم ارتقای اقتصاد گفت: در سال‌های ابتدایی گام دوم انقلاب هستیم و علی‌رغم تمامی مشکلات و سختی‌ها، حرکت‌مان کوچک نبوده و باوجود اینکه حدود 3هزار میلیارد خسارت به اقتصاد ایران وارد شد، نه‌تنها سرپا ماند بلکه پیشرفت هم داشته‌است و در گام دوم نیازمند این هستیم که نرم‌افزار اقتصادی کشور را ارتقا بدهیم چراکه با سیستم عامل قبلی نمی‌توانیم پیش برویم.
طغیانی تصریح کرد: میانگین سیر بار در کشور 5ونیم کیلومتر در ساعت است چراکه توقع مقام معظم رهبری را انجام نداده‌ایم، ایشان در سال 92 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را ابلاغ کرده و فرمودند انتظار دارم اقتصاد کشور مقاوم باشد اما هنوز اقتصاد ایران به آن سطح از مقاومت که مدنظر رهبری بوده، نرسیده‌است.
وی ادامه داد: نرم‌افزارهای اقتصاد ایران باید در حوزه‌های مختلف توضیح داده شوند اما ویژگی‌های 5گانه‌ای دارند.
نماینده مردم اصفهان در مجلس بااشاره به ویژگی‌های نرم‌افزار اقتصادی کشور گفت: اولین ویژگی این است که اقتصاد ایران باید درونزا شود یعنی خودمان تولید کنیم، متاسفانه هنوز دستگاه و ماشین‌آلات را وارد کرده و تولید را با آن ماشین‌ها انجام می‌دهیم و دستگاه‌ساز نیستیم و اگر دستگاهی بسازیم، آن را ارتقا نمی‌دهیم و دانشمان با ماشین‌سازی ترکیب نشده‌است.
وی افزود: دومین ویژگی این است که باید صادراتی متنوع در حوزه‌های مختلف داشته‌باشیم چراکه در اینصورت، اقتصاد کمتر تحریم‌پذیر خواهد بود، سومین ویژگی مهم دانش‌بنیان شدن اقتصاد است یعنی دانش با تولید ترکیب شده و مسیر دانشگاه و صنعت یک مسیر باشد.
طغیانی با تاکید بر سایر ویژگی‌های نرم‌افزار اقتصادی عنوان کرد: چهارمین ویژگی مهم این است که اقتصاد باید مردمی شود چراکه اگر اقتصاد را به دست مردم بدهیم، تراز و مسیر آن تغییر می‌کند و پنجمین ویژگی عدالت‌محور شدن اقتصاد است.
احتمال بارش پراکنده و رعد و برق در اصفهان / وزش باد نسبتاً شدید پیش‌بینی می‌شود محدودیتهای ترافیکی تاسوعا و عاشورای حسینی در اصفهان اعلام شد امام جمعه موقت اصفهان: قیام امام‌ حسین(ع) جهاد تبین در همه عرصه‌های دینی است وی خاطرنشان کرد: حل مشکلات اقتصاد ایران راهکارهای یک‌خطی ندارد و این مشکلات یک عاملی نیستند بلکه باید اقتصاد را در حوزه‌های مختلف ارتقا بدهیم، مسائلی مثل نقدینگی و تورم یکی از مسائل است که خودش هم تک عاملی نیست و این عوامل به هم وابسته هستند.
انتهای پیام/174/ی

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/701658/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رمزگشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار

رئیسی: بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند/ واحد‌های تولیدی باید به بخش خصوصی و فعالان اقتصادی واگذار شوند

قاچاق کالا خنجری بر پشت تولید است/ رشد تولید بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

خم شدن کمر اقتصاد اسرائیل زیر بار جنگ غزه

رئیس‌جمهور: تولید، شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

قیمت خودرو 30 فروردین 1403؛ دنا پلاس اتوماتیک 55 میلیون تومان گران شد!

تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

رمز گشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار

احتمال تغییر در رقم دستمزد 1403 کارگران قوت گرفت؟

تعطیلی پنجشنبه ها شامل کارگران هم می‌شود؟

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

عمده‌ترین تخلف روانشناسان دارای پروانه عدم رعایت تعرفه ‌هاست

آغاز اجرای طرح تکمیل فاضلاب شهرستان کاشان

کاهش قیمت دلار متوقف شد؟

زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت ماه

شناسایی 171 تبعه خارجی غیرمجاز در واحدهای اقتصادی کرمانشاه

رئیسی به سمنان سفر کرد

گلریزان 40 میلیارد ریالی فعالان اقتصادی بندر امیرآباد

تغییر رویکرد بانک‌های استان بوشهر به توسعه محوری

بسیاری از مشکلات اقتصادی ناشی از ضعف‌های فرهنگی است

ثبت بالاترین میزان تاریخ تولید فولاد ایران در سال 1402

طلای جهانی دوباره از جا برخاست

زمان واریز سهمیه جدید بنزین اعلام شد

اقتصاد ژاپن خوش رنگ شد

توزیع اسکناس درشت، تورم را بالا می برد؟

چرا آثار رشد اقتصادی در زندگی مردم ملموس نیست؟

باغ‌های قصردشت نیازمند بازنگری اقتصادی و زیست محیطی است

کشف 6 دستگاه ماینر غیرمجاز در کرمانشاه

رئیس جمهور وارد سمنان شد

مشکلات اقتصادی فراروی اشتغال زنان در افغانستان

‌ایده‌ها و برنامه‌های مبتکرانه برای تحقق شعار سال فراخوان می‌شوند

انتقادها از تعطیلی پنجشنبه ها / نشانه‌ای از ترجیح سیاست بر اقتصاد

الگوی سنتی کسب و کار در دنیا منسوخ شده/ برای ایجاد جهش در تولید روشهای نوین استفاده شود

شناسایی بیش از 170 تبعه غیر مجاز در کرمانشاه

مراسم یادبود باستانی پاریزی در بنیاد افشار

بزرگداشت اصغر فرهادی در کلمبیا

اجرای کنسرت «هزار دف» در پالنگان

آغاز مجموعه «هیس، هیچی نیس!» در شبکه 2

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران

تداوم روند رشد صدور اسناد مالکیت در استان یزد

تبعات چالش اتوبوسی در بازار گردشگری

قدرت کسب و کارهای کوچک در بهبود پایداری جامعه

عملیات منابع انسانی: راهنمای ضروری برای نقش‏‏‌ها و مسوولیت‏‏‌ها

درس عبرتی برای حمل و نقل دریایی

راز سقوط یک پل

همنشینی نفرت‌انگیز این دو کلمه!

اوسمار سر«فراز» می‌شود؟

روی لوگو پا نمی‌گذارم!

مردی فقط با یک چهره!

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی