بازار آریا

آخرين مطالب

چرا طرح بنزینی دولت متوقف شد تحلیل بازار آریا

چرا طرح بنزینی دولت متوقف شد
  بزرگنمايي:

بازار آریا - سال گذشته دولت در راستای اجرای عدالت بنزینی طرحی را اجرا کرد که به یارانه بنزین به‌جای هر خودرو به هر فرد تعلق بگیرد.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سال 84 بود که اصل 44 قانون‌اساسی از سوی مقام معظم رهبری به دولت وقت ابلاغ شد. در این راستا دولت بخشی از سهام دولتی را برای اجرای خصوصی‌سازی در قالب سهام عدالت واگذار کرد.
ارزش هر سهم عدالت برای هر نفر یک‌میلیون تومان بود و قرار شد شرکت‌های دولتی که در این لیست قرار داشتند از محل سود خود مبلغ یک‌ میلیون‌ تومان‌های سهام عدالت را پرداخت کنند.
سهام عدالت که قرار بود پس از 10سال سهمی با ارزش یک‌میلیون تومان را به سهامداران بپردازد دچار یک تغییر شد. در پایان سال94 اعلام شد افراد عادی سهم‌شان از محل سود شرکت‌ها بین 500 تا 550 هزار تومان شده و بقیه را باید به‌صورت نقد بپردازند تا ارزش یک‌میلیون تومانی تکمیل شود.
موضوع اصلی اینجاست که در سال 84 به‌دلیل ضعف بانک‌های اطلاعاتی برخی افراد از دریافت سهام عدالت جا ماندند. در دولت قبل نیز بار‌ها این موضوع مطرح شد، اما به نتیجه نرسید. حالا دولت تصمیم گرفته این اقدام را انجام دهد و احسان خاندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت این موضوع را اعلام کرده است.
براساس اظهارات احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی در بین بازماندگان دو سطح را داریم که سطح اول شامل گروه‌هایی می‌شود که تحت پوشش نهاد‌های حمایتی قرار دارند. سطح دوم در مورد سایر شش دهکی بود که در قانون اجرای سیاست‌های اصل 44 بدان پرداخته شده و آمده است که این گروه هم می‌توانند از سهام عدالت برخوردار شوند.
با توجه به این‌که دولت باید تکالیف دیگری را هم در زمینه واگذاری سهام امسال انجام می‌داد، اولویت پرداخت سهام عدالت به گروه اول تعلق گرفت که تعدادشان سه‌میلیون نفر برآورد می‌شود. مصوبه‌ای با قید فوریت دراین‌باره آماده شده که در کمیسیون اقتصادی دولت به تصویب رسیده و حالا در نوبت تصویب در هیات دولت قرار دارد.
خاندوزی روز گذشته درخصوص سطح دوم هم گفته است: «درخصوص سطح دوم که تعداد زیادی از مردم هستند که در شش دهک اول درآمدی قرار دارند، لازم است اطلاعات دقیق‌تری را از این افراد داشته باشیم. در مورد افراد تحت پوشش نهاد‌های حمایتی بانک اطلاعاتی نسبتا خوبی در دستگاه‌ها وجود دارد، اما درخصوص جمعیت دوم تا تکمیل بانک اطلاعات و این‌که ببینیم غیر از میزانی که باید به صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشکری و سازمان تامین اجتماعی سهام اختصاص دهیم چه میزان سهام باقی خواهد ماند. برای دسته دوم هم مصوبه را دنبال خواهیم کرد».
استعفایی در کار نبود یکی دیگر از محور‌های نشست خبری خاندوزی، اما به یک موضوع مهم اختصاص یافت. ماجرا به شایعه استعفای رئیس‌کل بانک‌مرکزی مربوط می‌شد که وزیر اقتصاد آن را رد کرد: به شایعات بی‌پایه دامن نزنید. استعفایی از سوی رئیس بانک‌مرکزی در کار نبوده است. سیاست ستاد اقتصادی دولت همانی است که در بهمن سال گذشته توسط معاون اول ابلاغ شد که تکالیف متعددی برای دستگاه‌ها وجود داشت؛ ازجمله سود بین‌بانکی. بناست موضوع در جلسه شورای پول و اعتبار مطرح شود. از دیگر موضوعاتی که دیروز خاندوزی به آن اشاره کرد نرخ تورم بود. باید توجه داشت دولت از ابتدای فعالیت خود بر کاهش نرخ تورم تاکید داشت، اما به گفته برخی کارشناسان، تغییر سیاست ارزی دولت و حذف ارز یارانه‌ای باعث افزایش تورم در خرداد گذشته شد.
سخنگوی اقتصادی دولت با اعلام این‌که برای کنترل تورم و جلوگیری از برداشتن از جیب مردم و فعالان اقتصادی تلاش‌هایی صورت گرفت، نتایج آن را امری برشمرد که به مرور دیده خواهد شد. بعد از افزایش قیمت‌هایی که در خرداد و اردیبهشت وجود داشت، اقدام‌هایی برای کنترل موتور تورم انجام شده است و تا حد خوبی در کاهش کسری بودجه موفق بودیم.
ثبت روزانه 70میلیارد تومان خرید نان خاندوزی همچنین با اشاره به طرح هوشمندسازی یارانه نان گفت: 90درصد خرید نان کشور ذیل این طرح انجام می‌شود و روزانه 70میلیارد تومان خرید نان ثبت می‌شود که شامل 100میلیون قرص نان است. با سامانه محیا این امکان برای نخستین بار فراهم شد تا دولت نظارت کند که هر کیسه آرد چقدر مصرف می‌شود و چقدر انحراف در مسیر دارد، چون بسیاری از این آرد‌ها پخت نمی‌شد و با تکمیل این سامانه شاهد کاهش 30-25 درصدی مجموعه آرد توزیع‌شده در خبازی‌ها باشیم تا به مسیر اصلی خود برگردد. بیش از 65هزار واحد صنفی ما تحت پوشش این سامانه قرار دارد.
توقف طرح بنزینی سال گذشته دولت در راستای اجرای عدالت بنزینی طرحی را اجرا کرد که به یارانه بنزین به‌جای هر خودرو به هر فرد تعلق بگیرد. این طرح به‌صورت پایلوت در کیش اجرا شد، اما حالا وزیر اقتصاد از توقف آن سخن می‌گوید. سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به پرسشی در زمینه اجرای طرح بازتوزیع یارانه بنزین که در کیش انجام شد و موفقیت‌آمیزبودن آن و این‌که آیا زمانی برای اجرای این طرح در کل کشور در نظر گرفته شده، تصریح کرد: این طرح از ابتدای اسفند به شکل آزمایشی انجام و بعد از پنج‌ماه دوره آزمایشی، از ابتدای مردادماه متوقف شد و نتایج ارزیابی این دوره قرار شد که در جلسه‌ای خدمت رئیس‌جمهور و اعضای ستاد اقتصادی مطرح و بعد تصمیم‌گیری شود که اگر ایراداتی آشکار شده چه اصلاحاتی باید انجام شود. خاندوزی تاکید کرد: همچنین اگر قرار است این طرح توسعه پیدا کند یا همین‌طور به شکل آزمایشی متوقف باقی بماند، هنوز تصمیمی در این زمینه گرفته نشده، اما هر تصمیمی که باشد ناقض این امر که در سال‌جاری افزایش قیمت بنزین نداریم نخواهد بود.
منبع: جام

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/700158/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پژو پارس چقدر گران شد؟

بازدید استاندار از چند طرح عمرانی و اقتصادی خرم آباد

بازدید استاندار لرستان از چند طرح عمرانی و اقتصادی خرم آباد

16 میلیارد یورو تعهد ارزی ایفا نشده در کدام سیاه چاله اقتصادی مخفی بود؟

استفاده از کولر گازی چه میزان قبض برق را افزایش می‌دهد؟

دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟

الکساندر چفرین: سوپرلیگ پروژه‌ای غیراخلاقی و عواقب آن ویرانگر خواهد بود

جنبش‌های اخیر در دانشگاه‌های جهان نتیجه عملیات وعده صادق

استقبال مقامات آفریقایی از توسعه روابط اقتصادی با ایران

معضل بیکاری به سراغ اقتصاد آلمان آمد

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی، در توسعه سریلانکا مشارکت کند

چقدر کمتر از دوره برجام نفت می‌فروشیم؟

قیمت گوشت مرغ 239 هزار تومان شد!

شوراهای اسلامی بدون حب و بغض‌های سیاسی در راستای حل مشکلات مردم گام بردارند

این افراد می توانند تا دو سال از مالیات معاف شوند

قیمت رانا به کانال 600 میلیونی بازگشت

وظیفه «هیئت»، مقابله با جنگ شناختی و عملیات روانی دشمن است

ارس مقام اول کشور در بین مناطق آزاد و اقتصادی کشور را کسب کرد

بیت‌کوین جهش کرد/ پیش‌بینی 140هزار دلاری برای رهبر بازار رمزارز!

قیمت عجیب حواله‌های خودرو؛ 12 میلیارد تومان ناقابل!

کاهش چشمگیر قیمت سکه و طلا در یک هفته اخیر

آلزایمر ارزی دولتمردان

اعتقاد عملی به اقتصاد مقاومتی لازمه تحقق حماسه اقتصادی است

دستاورد گواهی 30 درصدی چه بود؟/ تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگراه در محور خاش سراوان + عکس

تولید زیر بار فشار دستورالعمل ها

کارگران اساس و بنای رونق تولید و پیشرفت جامعه هستند

هشدار درباره نفت 100 دلاری و تورم جهانی

مهمترین پیشران تولید، مشارکت واقعی مردم است

کارگران سربازان جنگ اقتصادی و معلمان سربازان جنگ فرهنگی هستند

حقوق کارگر با تورم و مشکلات اقتصادی جامعه همخوانی داشته باشد

گیلان با 90 همت فرصت سرمایه‌گذاری در نمایشگاه اکسپو حضور دارد

آمریکا عامل همه جنگ‌ها در دنیا است

آل اسحاق: شوک سیاسی جدید رخ ندهد، احتمال دارد دلار به دامنه 50 هزار تومان برگردد

خانه‌ دار کردن مردم به سبک دولت سیزدهم

کارگران در خط مقدم و خاکریز اول جهاد اقتصادی هستند

خط کشتیرانی منظم از ایران به غرب آفریقا راه‌اندازی می‌شود

کارگران سربازان فداکار جبهه جنگ اقتصادی هستند

هیمنه دشمن در عملیات وعده صادق در هم شکست

وضعیت امروز دانشگاه‌های آمریکا دستاورد عملیات «وعده صادق» است

کمبودی در توزیع لاستیک خودرو‌های سواری نداریم

صادرات 500 میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته

اعتبارات مقابله با فقر به کدام دستگاهها می‌رسد؟

معلمان و کارگران، افسران جنگ فرهنگی و اقتصادی هستند

مهارت آموزی معلمان در دستور کار آموزش و پرورش باشد

35 هزار واحد مسکونی به مددجویان بهزیستی واگذار شد

«کارگران» رزمندگان عرصه اقتصادی هستند

تأکید ائمه جمعه استان تهران بر رسیدگی به وضعیت کارگران

نقش بارز کارگران و کارفرمایان در جهاد اقتصادی

کارگران نقش مهمی در استقلال اقتصادی کشور دارند

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی