بازار آریا

آخرين مطالب

چرا فولکس مدیر عامل خود را برکنار کرد؟ اقتصاد جهان

  بزرگنمايي:

بازار آریا - دنیای اقتصاد : هیات نظارتی فولکس واگن در اقدامی شگفت‌آور به‌یکباره به توافق رسید که دکتر هربرت دییس، مدیرعامل گروه خودروسازی فولکس واگن را کنار گذاشته و اولیور بلوم را جانشین وی کند.
به گزارش سایپانیوز، دییس همان مدیرعاملی است که گروه خودروسازی فولکس را در میانه بحران رسوایی دیزل‌گیت تحویل گرفت و در دوران گذار از بنزینی به برقی این غول خودروسازی را هدایت کرد. یکی از بزرگ‌ترین زیربرندهای گروه خودروسازی فولکس که با پیشوند ID شناخته می‌شود و دامنه وسیعی از خودروهای برقی را در بر می‌گیرد در دوران مدیر‌عاملی دییس شکل گرفت. همچنین زویکائو Zwickau به عنوان کانون hub خودروهای برقی در زمان او تاسیس شد. بهانه یا دلیل کنار گذاشتن دییس را به CARIAD نسبت می‌دهند که بخش طراحی و خلق نرم‌افزارهای مورد نیاز خودرو است.
به‌جز تسلا همه خودروسازان دنیا برای تولید نرم‌افزارهای مورد نیاز خود به غول‌های بزرگ فناوری تکیه دارند اما شرکت‌های بزرگ خودروسازی مثل فولکس واگن به این نتیجه رسیده‌اند که باید کدنویسی نرم‌افزارهایشان را خودشان انجام بدهند که در اصطلاح به آن in-house software division می‌گویند، یعنی بخش نرم‌افزار داخل سازمانی. اما این تنها معضل و چالش عمیق فولکس واگن نیست. اولیور بلوم با حفظ سمت خود به عنوان رئیس هیات‌مدیره پورشه، به مدیر‌عاملی گروه خودروسازی فولکس واگن رسیده و از اول سپتامبر [10 شهریور] کار خود را آغاز خواهد کرد. دییس از اول ژوئیه 2015 مدیر‌عامل و از آوریل 2018 با حفظ سمت مدیر‌عاملی به عنوان رئیس هیات‌مدیره فولکس واگن منصوب شد. بر اساس قرارداد هم انتظار می رفت تا 3 سال دیگر در سمت مدیر‌عاملی انجام وظیفه کند. اما ظواهر امر هم نشان می‌دهد که او پشتیبانی دو خانواده پورشه و پییش را از دست داده است.
در بیانیه فولکس هم به دلیل این تصمیم اشاره نشده اما هانس دیتر‌پوش رئیس هیات نظارت گروه فولکس واگن در تمجید از او گفته است که «در دوران ریاست دییس بر هیات‌مدیره گروه فولکس واگن وی نقش کلیدی در پیشبرد و دگردیسی کمپانی داشته است. گروه خودروسازی و برندهای زیرمجموعه آمادگی رویارویی با آینده را دارند و توانایی، قابلیت‌های نوآوری و توان سودآفرینی آن قوی است. آقای دییس به شکل تأثیربرانگیزی از خود سرعت وفق‌پذیری بالا برای ایجاد فرآیندهای دگردیسی نشان داده است. او هم در شرایط پرتلاطم کمپانی را هدایت کرده هم راهبرد بنیادی جدید را به اجرا گذاشته است.»
این سخن پوش اشاره دارد به دورانی که دییس در سال 2015 از ب‌ام‌و به فولکس واگن آمده بود و فولکس با رسوایی دیزل‌گیت دست‌و‌پنجه نرم می‌کرد و برای این گروه خودروسازی 20میلیارد دلار آب خورد. این رسوایی به چند برند از این گروه خودروسازی از جمله آئودی، پورشه و اشکودا لطمه وارد کرد. چند دعوی مهم از چند کشور دنیا علیه این خودروساز شکل گرفت اما ظرف 3 سال یعنی تا سال 2018 جمع شد، و در عین حال لطمه شدید به شهرت و آوازه این خودروساز وارد آورد. نیمه دوم دوران دییس هم آغاز دوران گذار از خودروهای بنزینی به برقی بود که ثمره آن از سال 2019 با زیربرند خودروهای برقی با پیشوند ID به بار نشست. دییس رابطه صمیمی با ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا داشت و حتی از او به صورت کنفرانس ویدئویی از راه دور دعوت کرد تا رویکردهای خود را به مدیران ارشد فولکس معرفی کند.
با این حال ناظران صنعت خودروی آلمان و تحلیلگران اعتقاد دارند که از لحاظ مالی و به ویژه در بحث نرم‌افزاری، در دوران دییس، گروه خودروسازی فولکس واگن از چابکی و چالاکی لازم برخوردار نبود. برکناری ناگهانی دییس را هم در هفته‌های اخیر به همین موضوع CARID یا بخش نرم‌افزارنویسی خودرویی نسبت می‌دهند. دو سال آخر دییس در گروه فولکس هم با معضلات و استرس‌هایی نظر کرونا و کمبود تراشه و معضلات زنجیره تامین نیز همراه بود، طوری که خطوط تولید این گروه خودروسازی با توقف‌های خط تولید مواجه شد. موضوع دیگری که روی گروه خودروسازی فولکس تأثیر زیادی برجای گذاشت جنگ روسیه با اوکراین بود. برخی از تامین‌کنندگان کلیدی قطعات برندهای مختلف فولکس واگن در اوکراین قرار داشتند و تحت تأثیر این جنگ موفق به تامین نشدند و فولکس مجبور بود جایگزین دیگری برای آن در اروپا در نظر بگیرد. خود جنگ هم باعث افزایش قیمت مواد خام و اولیه تولید قطعات بود.
بلوم که از سال 1994 وارد گروه خودروسازی فولکس واگن شده است، در چهار برند آئودی، سعات، فولکس و پورشه تجربه کسب کرده است و آخرین سمت او مدیر‌عاملی پورشه بوده است. هانس دیتر پوش در باره بلوم می‌گوید: «اولیور بلوم مهارت‌های عملیاتی و راهبردی در سمت‌های مختلف را در گروه خودروسازی فولکس در چند برند به اثبات رسانده است و موفقیت‌های بزرگی از‌نظر مالی، فناوری و فرهنگی در پورشه ای جی برجای گذاشته است. از نظر هیات نظارت گروه، او بهترین فردی است که می‌تواند هدایت گروه را برعهده بگیرد و روی مشتری تمرکز داشته داشته باشد و برندهای این زیرمجموعه را به جایگاه درست‌شان برساند.» چالش‌ها و معضلات فولکس بعد از دییس کمتر نخواهد شد و راهکارهای آسانی پیش روی این خودروساز قرار ندارد، چون هزینه‌های انرژی در اروپا رو به افزایش است و هنوز معضل تأمین و کمبود تراشه در خودروسازی دنیا حل نشده است.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/700107/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فرحی گرام : آچار فرانسه اینستاگرام

ذاکری: پیام امام در حوزه مسکن فراموش شد! باید به همان مسیر برگردیم / «آرامش قبرستانی» مسکن افتخاری ندارد / رکود مسکن، درمان مشکلات اقتصادی کشور نیست / سیاستگذاران از لجبازی با متغیرهای اقتصادی دست بردارند

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با مدیران سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

زمان واقعی صدور پروانه ساخت چقدر است؟

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا خواهد شد

تعطیلی روز شنبه در راستای تحقق جهش تولید است

ایران میزبان وزرای اقتصادی قاره آفریقا می‌شود

شناسایی 80 واحد نیمه تمام در چهارمحال و بختیاری

لزوم شناسایی ظرفیت‌های فعالان اقتصادی اصفهان در سن‌پترزبورگ

830 طرح مسئولیت اجتماعی استان فارس در رصد شرکت ملی نفت/ 4 همت اعتبار اختصاص یافت

ریاض برای متعادل کردن بودجه به نفت بالای 96 دلار نیاز دارد

طرح تامین مالی ⁧تولید⁩ و زیرساخت‌ها در شورای نگهبان تایید شد

74 هزار فعالیت تعمیراتی با هدف افزایش تولید نفت در گچساران

بهره‌برداری از 54 طرح صنعتی و گردشگری در قشم

تصاویر | تشییع پیکر پرویز داوودی

جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس و مدیران هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری برگزار شد

جلسه کمیسیون اقتصادی مجلس و مدیران هلدینگ‌های سرمایه‌گذاری

مهلت تبدیل مجوزهای قدیمی فعالان اقتصادی به مجوزهای جدید اعلام شد

یک دهه حرف‌های تکراری؛ آیا مواضع فرزین با رئسای سابق بانک مرکزی تفاوتی دارد؟!

جزئیات افزایش حقوق سرایداران مدارس اعلام شد

صلاحیت خریداران استقلال و پرسپولیس تأیید شد

آغاز فروش اینترنتی دارو از ماه آینده

قیمت روز محصولات ایران خودرو و سایپا؛ سقوط آزاد قیمت ها در بازار

خبر جدید سازمان هواپیمایی کشوری برای خرید و فروش هواپیماهای جت7 نفره | چه کسانی می توانند جت‌ خصوصی بخرند؟

نظرات و مطالبات مردم از اقتصاد را در «هشت صبح» بشنوید

در دیدار رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با مدیران ارشد بیمه دی مطرح شد؛ بیمه دی موجب رضایتمندی خانواده‌‌ی بزرگ ایثار و شهادت و مایه‌ی آبرومندی در دولت گردید

مذاکرات هند و اوپک درباره تحولات بازار نفت

قطار وعده‌ها برای ساخت راه‌آهن در چهارمحال و بختیاری

نشست مشترک کمیسیون اقتصادی مجلس و جمعی از مدیران عامل هلدینگ‌های سرمایه گذاری

ترکیه در برابر تورم و ریاضت اقتصادی

آیت‌الله جوادی آملی: بانک‌ها جلوی اختلاس‌ها را بگیرند

بنیاد شهید تا پایان فروردین 1403 ، حدود 2 هزار میلیارد تومان به بیمه دی بدهی دارد

واردات نفت چین از روسیه در ماه مارس افزایش یافت

مقام مسئول: 6 دهک جامعه توان خرید خانه را ندارند

بورس جهش کرد

عملکرد وزارت نفت در بخش‌های نفت، گاز، پالایش و پخش و پتروشیمی بررسی می‌شود

ایران به فناوری سامانه پایش وضع ماشین‌های دوار دست یافت

نشست هم اندیشی با تشکل‌های ایثارگر استان کرمانشاه

آماده شوید؛ سقوط قیمت دلار نزدیک است

دستگاه های صدرنشین و قعر نشین تبدیل مجوزهای کاغذی را بشناسید

مشوق های مالیاتی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به گونه ای دیده شده که تولید را در این مناطق تقویت کند

مصوبه اقتصادی سفر دولت به لرستان همچنان در ابهام/ازنا«فولادی»نشد!

موفقیت صنعت نفت در بخش فروش در شرایط تحریمی و کمک به رشد اقتصادی کشور

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1 اردیبهشت 1403

به‌کارگیری توانمندی داخلی در تعمیر تجهیزات خط میبد - نائین

صدور و تمدید 3259 مجوز سرمایه گذاری در سال 1402 در قشم/ 54 طرح جدید اقتصادی به بهره برداری رسید

قاضی زاده هاشمی: بنگاه های اقتصادی بنیاد شهید واگذار می شود

زمان دقیق افزایش حقوق بازنشستگان 1403 اعلام شد

توزیع بیش از 4 میلیون لیتر سوخت در ناوگان حمل‌ونقل زمینی و هوایی خراسان جنوبی

تمرکز دشمن در حوزه اقتصاد پس از شکست در عرصه نظامی

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی