بازار آریا

آخرين مطالب

بازارنیوز گزارش می‌دهد؛

موضع 5 فعال اقتصادی درباره تاسیس «وزارت بازرگانی» / موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟ گزارش ويژه

موضع 5 فعال اقتصادی درباره تاسیس «وزارت بازرگانی» / موافقان و مخالفان چه می‌گویند؟
  بزرگنمايي:

بازار آریا - همزمان با اعلام خبر موافقت دولت سیزدهم با احیای مجدد وزارت بازرگانی، برخی فعالان اقتصادی در قامت افراد موافق و مخالف با این طرح، به حمایت و یا منصرف سازی تیم اقتصادی دولت به اجرای این تصمیم مشغول شدند؛ در این گزارش نیز 5 فعال اقتصادی مطرح کشور، نظرات خود درباره این طرح را بیان کرده‌اند.

همزمان با اعلام خبر موافقت دولت سیزدهم با احیای مجدد وزارت بازرگانی، برخی فعالان اقتصادی در قامت افراد موافق و مخالف با این طرح، به حمایت و یا منصرف سازی تیم اقتصادی دولت به اجرای این تصمیم مشغول شدند؛ در این گزارش نیز 5 فعال اقتصادی مطرح کشور، نظرات خود درباره این طرح را بیان کرده‌اند.

بازار آریا


گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند ؛ ابتدای تیر سال 1401 «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت در پیامی تویتری، از موافقت دولت سیزدهم با احیای مجدد وزارت بازرگانی خبر داد؛ حال از زمان اعلام این خبر، بحث و گفتگو‌های متعددی از سوی فعالان اقتصادی عضو اتاق بازرگانی در موافقت و یا حتی مخالفت این تصمیم دولت در رسانه‌های کشور منتشر گردیده است.
علاوه بر فعالان اقتصادی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز نظرات مختلفی پیرامون این موضوع دارند؛ در حال حاضر ظواهر امر از اظهار نظر چند تن از اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس، نشان از موافقت آشکار این کمیسیون با احیای مجدد وزارت بازرگانی دارد، اما در سوی دیگر موضع گیری‌های اعضای هئیت رئیسه وکمیسیون صنایع مجلس نیز با مطرح کردن شعار حمایت از تولید و مخالفت با واردات نشان از مخالفت جدی آن‌ها با تشکیل مجدد این وزارتخانه دارد.
در حال حاضر موضع‌گیری‌های ساطع شده از سوی مقامات دولت سیزدهم، سخنگوی شورای نگهبان و اکثر نمایندگان مجلس شورای اسلامی حاکی از موافقت قاطع دو قوه مجریه و مقننه و نهاد ناظر شورای نگهبان بر تشکیل وزارت بازرگانی دلالت دارد.
حال بدون توجه به وجود هر گونه موضع‌گیری‌های موافق و مخالف برای تشکیل مجدد وزارت بازرگانی، خبرنگار بازارنیوز سعی داشته است برای بررسی دقیق و کارشناسانه تاثیر احیای مجدد وزارت بازرگانی، نظر 5 فعال اقتصادی حاضر در عرصه تولید و تجارت را جویا شود.
در این گزارش «سید حمید حسینی» دبیر اسبق اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق، «مهراد عباد» عضو هئیت نمایندگان اتاق تهران، «مجید رضا حریری» رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، «آرمان خالقی» قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت و در آخر «محمد رضا نجفی منش» رئیس کمیسیون تسهیل بهبود کسب و کار اتاق تهران در گفتگو‌هایی اختصاصی با بازارنیوز مواضع خود بر مجدد وزارت بازرگانی را تشریح کردند.
مهراد عباد (ممتنع): تشکیل وزارت بازرگانی نیاز به بررسی و وقت بیشتری دارد
مهراد عباد عضو هئیت نمایندگان اتاق تهران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون تشکیل مجدد وزارت بازرگانی، در موضع‌گیری میانه، احیای مجدد این وزارتخانه در ساختار اداری کشور را نیازمند زمانی و آینده پژوهی بیشتری بیان کرد و گفت: در حال حاضر احیای مجدد وزارت بازرگانی پس از 11 سال، نشان از یک عقب‌گرد اقتصادی است، اما به نظر می‌رسد این امر چندان خالی از لطف هم نباشد که در ادامه مسیر اقتصاد ایران، موضوعات کلان اقتصادی به شکل کاملا تفکیک شده و در عین حال تخصصی تحت نظارت و هدایت قرار بگیرد.
این فعال اقتصادی در ادامه استدلال مطرح شده مبنی بر ضعف مدیرتی برخی از وزرای صمت در کنترل همزمان بخش‌های صنعت، معدن و بازرگانی را تایید و توضیح داد: این موضوع تا حدودی درست است، اما باید به این نکته نیز توجه داشت که در جریان ادغام دو وزارتخانه بازرگانی و صنعت و معادن ساختار اداری این وزارتخانه‌ها هیچ تغییری نکرده بلکه در اصل نام این دو وزراتخانه به یک اسم خلاصه شده است.
وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر برخی سازمان‌های اجرایی متعلق به دو وزارتخانه بازرگانی و صنایع و معادن، همچنان گذشته در بطن وزارت تازه متولد شده صمت مشغول به فعالیت مشغول هستند لذا با توجه به همین امر می‌توان مدعی شد که در طول یک دهه اخیر هیچ گونه ادغامی صورت کامل صورت نپذیرفته است.
حریری (موافق): تشکیل وزارت بازرگانی تعارض منافع بخش‌های صنعت، معدن و تجارت از بین می‌برد
«مجید رضا حریری» رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین نیز در گفتگو با بازارنیوز با موضعی موافق پیرامون احیای مجدد وزارت بازرگانی اظهار کرد: با توجه به شرایط یک دهه اخیر اقتصاد ایران و نقش آفرینی پر رنگ دولت در جریان تولید و تجارت، بهتر است که در ادامه مسیر اقتصاد ایران، وزارتخانه‌های صنایع و معادن و بازرگانی به صورت تفکیک شده‌ای به وظایف مهم خود بپردازند.
رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین خاطر نشان کرد: با تشکیل وزارتخانه‌های تخصصی، حوزه فعالیت مدیران اجرایی کوچکتر و به دنبال آن تضاد منافع بخش‌های صنعت، معدن و بازرگانی کمتر می‌شود؛ علاوه بر این نتایج، با احیای وزارتخانه‌های تخصصی بازرگانی و صنعت و معدن، وزرای تعیین شده برای این وزاتخانه‌ها، در جلسه هئیت دولت به عنوان نماینده‌ای تاثیرگذار به تشریح چالش‌های فعالان اقتصادی حوزه‌های صنعت، معدن و بازرگانی فعالیت می‌کند.
وی در پایان خاطر نشان کرد: در حال حاضر ما در سه بخش صنعت، معدن و تجارت شاهد ماموریت و برنامه‌های گوناگونی هستیم که اجرای هر یک از آن‌ها تمرکز خاص خود را می‌طلبد؛ در طول یک دهه اخیر این تعدد برنامه باعث شده است که وزیر و مدیران ارشد وزارت صمت مدیران در تحقق این اهداف ناکام بمانند به همین خاطر بهتر است این وزارتخانه عریض و طویل (صمت) تفکیک شود.
حسینی (موافق): بخش خصوصی باید در هئیت دولت یک نماینده داشته باشد
«سید حمید حسینی» دبیر سابق اتاق مشترک ایران و عراق در گفتگو با بازارنیوز با موضعی موافق پیران احیای وزارت بازرگانی اظهار کرد: در طول چند سال اخیر دیپلماسی اقتصادی کشور به شدت دچار ضعف وبی توجهی قرار گرفته است؛ در حال حاضر عمده مشکات اقتصادی کشور تولید نیست بلکه مشکل اصلی فروش و بازاریابی محصولات تولیدی ساخت ایران در بازار‌‎های منطقه‌ای و بین المللی است.
دبیر پیشین اتاق مشترک ایران و عراق تاکید کرد: با ادغام وزارتخانه‌های صنعت و معدن با وزارت بازرگانی، بخش تجاری کشور نابود شد. در حال حاضر شرایطی به گونه‌ای رقم خودره است که تولیدکننده هم واردکننده مواد اولیه باشد هم تولید کننده و صادرکننده کالای نهایی خود.
وی خاطر تصریح کرد: در هیچ جای دنیا تولیدکننده درگیر واردات نمی‌شود بلکه شرایطی از سوی دولت محقق می‌شود که تولیدکنندگان بدون هیچ دغدغه فکری درباره تامین مواد اولیه به تولید محصولات با کیفت و با مزیت رقابت پذیری در بازار‌های جهانی بپردازد.
حسینی در پایان خاطر نشان کرد: بخش خصوصی در هئیت دولت باید یک نماینده داشته باشد؛ لذا با توجه به این نیاز تشکیل مجدد وزارت بازرگانی یک امر کاملا ضرور و مهم به حساب می‌آید. متاسفانه فقدان وزارت بازرگانی در طول یک دهه اخیر باعث شده است که ابتکار عمل در تامین برخی از کالا‌های مورد نیاز مردم به دست قاچاقیان قرار گیرد؛ به عبارت دیگر این دست از کالا‌ها جای واردات قانونی به شکل قاچاق وارد کشور می‌شود.
خالقی (مخالف): تشکیل وزارت بازرگانی اتلاف منابع است
«آرمان خالقی» قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران در گفتگو با بازارنیوز، در موضعی مخالف، احیای وزارت بازرگانی را امری در جهت اتلاف منابع کشور توصیف کرد و گفت: تشکیل وزارتخانه‌ای جدید تحت عنوان وزارت بازرگانی مستلزم وزیر، ساختار سازمانی، آیین نامه و نیروی انسانی جدیدی است که پاسخ به هر یک از آن‌ها نیازمند وقت و هزینه قابل توجهی است.
قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران افزود: در ظاهر امر شاید تفکیک دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی کاری راحت باشد، اما مطمئنا این موضوع در سطوح استانی با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد. در شرایط فعلی اقتصاد کشور، جدا سازی این دو وزارتخانه نیازمند یک دلیل متقن علمی و اقتصادی است.
وی همچنین با مردود خواندن این استدلال که با تفکیک وزارت صمت، بخش‌‎های تولید و صنعت مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرند، گفت: عمده فعالان اقتصادی موافق با تشکیل وزارت بازرگانی، از میان افرادی هستند که پیشه و شغل آن‌ها واردات و صادرات لذا این افراد چندان دغدغه تولید ندارند به همین خاطر نمی‌توان با قاطعیت درباره بهبود وضعیت تولید کشور پس از تفکیک این وزارتخانه نظر داد.
خالقی در پایان خاطر نشان کرد: در زمان ادغام دو وزارتخانه صنعت و معادن و بازرگانی، تصمیمات تجاری کشور در جهت بهبود وضعیت تولید کشور نبود، به عبارتی در مواقعی که بخش تولید نیازمند حمایت بیشتر از سوی دولت و مجلس بود، وزارت بازرگانی با اتخاذ تصمیماتی ناگهانی، با واردات بی رویه و یا ممنوعیت صادرات یک کالای خاص مانع از جلب حمایت حاکمیت برای بخش مولد اقتصاد کشور می‌شد.
نجفی‌منش (مخالف): تولید و تجارت باید در خدمت یکدیگر باشند
«محمد رضا نجفی منش» رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران در گفتگو با بازارنیوز، در موضعی مخالف، احیای وزارت بازرگانی را اقدامی غلط توصیف کرد و گفت: در دهه 40 اقتصاد ایران تنها شاهد یک وزارت اقتصاد در بطن خود بود که هر ساله رشد اقتصادی دو رقمی را برای اقتصاد ایران رقم می‌زد. مقارن با تشدید تفکیک وزارتخانه‌های اقتصادی، رشد اقتصادی کشور نیز روند کاهشی به خود گرفت.
رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق تهران خاطر نشان کرد: در حال حاضر کشور توسعه یافته‌ای همچون فرانسه تمامی فعالیت‌های اقتصادی خود اعم از مباحث کلان تا صنعت و تجارت بر عهده یک وزارتخانه اقتصادی قرار دارد.
وی همچنین در جواب این سوال که آیا این امکان وجود دارد که با تفکیک وزارت صمت، توجه بیشتری به بخش تولیدی کشور شود یا خیر، پاسخ داد: تولید و تجارت کشور می‌بایست در یک خط واحد در خدمت یکدیگر باشند لذا با توجه به این امر نمی‌توان با جدا سازی بخش تولید از تجارت، شاهد شکوفایی بخش تولید و یا حتی بخش تجاری کشور شد.
پایان پیام//

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/699525/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

در دنیا فقط جیبوتی پنجشنبه ها تعطیل است!

زمان حراج بعدی شمش طلا مشخص شد

صادرات تخم مرغ به بیش از 18 هزارتن رسید

استان اردبیل جزو 10 استان برتر در بهبود فضای کسب و کار می‌شود

رشد اقتصادی ایران به روایت صندوق بین‌المللی پول

بانک‌ها در توسعه بخش درمان استان بوشهر مشارکت کنند

4000 همت برای تحقق نرخ رشد 8 درصدی در اقتصاد کشور نیاز است

صدور 3.5 میلیون گواهینامه مهارت در 2 سال گذشته

دشمنان نظام رشد اقتصادی ایران را هدف قرار داده است

کشف 7000 لیتر سوخت قاچاق در بیرجند

معاون اول احمدی نژاد درگذشت

دشمنان نظام رشد اقتصادی ایران را هدف قرار داده‌اند

معاون اول دولت احمدی نژاد درگذشت

پرویز داوودی درگذشت

تحریم جدید برای ایران؛ فیک یا واقعی؟

رشد اقتصادی نشان دهنده امید ملت ایران به آینده است

قیمت طلا، سکه و ارز 30 فروردین ماه 1403؛ طلا در مرز حساس قیمتی قرار گرفت

پیش‌راه‌اندازی واحد اوره پتروشیمی هنگام آغاز می‌شود

ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی تا پایان 1403 به بیش از 100 میلیون تن می‌رسد

«کارآمدترین» و «ناکارآمدترین» عضو کابینه دولت رئیسی در راستای «حمایت از تولید»

فوری/معاون محمود احمدی نژاد درگذشت +جزئیات

فوری | معاون اول احمدی نژاد درگذشت

توقیف خودروی bmw قاچاق در ساری

پرویز داوودی معاون اول دولت اول احمدی‌نژاد درگذشت

خدشه‌دار کردن رشد اقتصادی ایران، هدف دشمنان نظام است

پرویز داوودی از اساتید اقتصادی درگذشت

تابلوی طلا و سکه یکدست سبز پوش شد؛ دلار در سودای رسیدن به کانال بالاتر

شاسی بلند اتوماتیک چینی 850 میلیون تومان شد

بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند/ واحد‌های تولیدی باید به بخش خصوصی و فعالان اقتصادی واگذار شوند

رئیسی: بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند

ایجاد 4235 فرصت شغلی برای نیازمندان خراسان‌جنوبی

کدام استان‌ها کمترین سهم را از تبدیل مجوز‌های صنفی دارند؟

نرخ مشارکت اقتصادی در زنجان 10 درصد بالاتر از میانگین کشوری است

تبعات منفی پنج‌شنبه‌های تعطیل برای بخش تجارت

ایجاد چهار هزار و 235 فرصت شغلی ویژه نیازمندان خراسان‌جنوبی

کلید افزایش قیمت بلیت هواپیما در دستان ستاد تنظیم بازار

رمزگشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار

رئیسی: بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند/ واحد‌های تولیدی باید به بخش خصوصی و فعالان اقتصادی واگذار شوند

قاچاق کالا خنجری بر پشت تولید است/ رشد تولید بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل می‌کند

خم شدن کمر اقتصاد اسرائیل زیر بار جنگ غزه

رئیس‌جمهور: تولید، شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

قیمت خودرو 30 فروردین 1403؛ دنا پلاس اتوماتیک 55 میلیون تومان گران شد!

تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

رمز گشایی از مولفه‌های کاهش قیمت دلار

احتمال تغییر در رقم دستمزد 1403 کارگران قوت گرفت؟

تعطیلی پنجشنبه ها شامل کارگران هم می‌شود؟

خدمت توام با تکریم مهمترین اصل در بنیاد شهید و امور ایثارگران است

تکریم مدیرکل بنیاد مازندران از جانباز سرافراز سرتیپ دوم صلواتی

عمده‌ترین تخلف روانشناسان دارای پروانه عدم رعایت تعرفه ‌هاست

آغاز اجرای طرح تکمیل فاضلاب شهرستان کاشان

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی