بازار آریا

آخرين مطالب

نکات مدیریتی

ادویته: بنیادی که پای تکنولوژی را به قبایل باز کرده تولید و تجارت

ادویته: بنیادی که پای تکنولوژی را به قبایل باز کرده
  بزرگنمايي:

بازار آریا - مترجم: مریم مرادخانی نویسنده: Anju Narayanan منبع: Yourstory.com در روستای کوچکی در منطقه نادیا که مرز میان بنگال غربی و بنگلادش است، دختری به نام «روپالی» زندگی می‌کند. او 20 سالش است. وقتی اوایل سال 2021، یک کارگروه دیجیتال در نزدیکی روستا برگزار شد، او بلافاصله از این فرصت استفاده کرد تا دانش دیجیتالش را ارتقا دهد. او که روزها درس می‌‌‌خواند و شب‌‌‌ها کار می‌کرد، می‌دانست که اگر بخواهد در کارگروه شرکت کند، باید قید درآمدش را بزند اما تردید نکرد.
او یکی از نخستین دانشجویانی بود که در بنیاد «ادویته بودی» (Advaita Bodhi) ثبت‌نام کرد: یک سازمان غیردولتی که توسط زن و شوهری به نام‌‌‌های «سایانتانی چاکرابارتی» و «سوچاین ماندال» تاسیس شده. اساس کار این بنیاد، سهیم‌‌‌سازی و آموزش همه افراد در چهار زمینه است: حوزه دیجیتال، مالی، آموزش باکیفیت برای روستانشینان و کارآفرینی روستایی. سایانتانی می‌‌‌گوید: «وقتی شنیدیم که روپالی به خاطر شرکت در کارگروه یک‌ماهه، دستمزد روزانه‌‌‌اش را فدا کرده، کلی انگیزه گرفتیم و به کاری که آغاز کرده بودیم، ایمان پیدا کردیم«. سایانتانی 30 ساله که قبلا ویراستار یک نشریه معروف بوده و همسرش سوچاین 33 ساله که روزنامه‌‌‌نگار است، قبل از کرونا در شهر نویدا زندگی می‌کردند. وقتی پاندمی شروع شد و دورکاری به یک روال تبدیل شد، این دو به زادگاه خود در بنگال غربی برگشتند. در آنجا مشکلات آموزش آنلاین را از نزدیک تجربه کردند. مردم آن خطه، گرچه موبایل داشتند اما بلد نبودند از آن استفاده کنند، به جز تماشای ویدئو در یوتیوب یا چت در واتس‌‌‌اپ.
سایانتانی که مدیر ارشد آموزش بنیاد نیز هست می‌‌‌گوید: «اینترنت تنها چیزی است که برای تبدیل هند به یک جامعه برابر، یک نیاز اساسی است. ما الان در یک نقطه عطف هستیم و همه چیز بستگی به این شکاف دیجیتال و نحوه رفع آن دارد. ما می‌‌‌خواستیم این مشکل را حل کنیم و این‌گونه بود که بنیاد ما آغاز به کار کرد». این زوج ابتدا یک لابراتوار دیجیتال مجهز به چند کامپیوتر، پروژکتور، پرینتر و اینترنت راه‌‌‌اندازی کردند و اولین کارگروه خود را آنجا تشکیل دادند. در آن کارگروه، 150 مرد و زن جوان بین 18 تا 30 سال حضور یافتند. این زوج حس می‌کردند آنجا فضایی باز برای روستاییان است که در هر گروه سنی که هستند، می‌توانند بیایند و مهارت‌‌‌های دیجیتالی و مالی را فرابگیرند. سایانتانی می‌‌‌گوید: «ایده ما این بود که ابتدا با اصول اولیه شروع کنیم. به آنها پرداخت دیجیتال، کارهای بانکی آنلاین، فروش آنلاین، رزرو بلیت و کارهایی از این قبیل را آموزش دادیم. و تعلیم‌شان دادیم که در این زمینه‌‌‌ها به دیگران کمک کنند». بسیاری از اولین دانشجویانی که ثبت‌نام کردند، از خانواده‌‌‌های بافنده بودند که دوست داشتند فروش محصولات خود از طریق وب‌سایت‌‌‌ها یا فیس‌بوک و واتس‌‌‌اپ را یاد بگیرند. کار آنها، بافت پارچه ساری است. در روستاها رویه به این شکل است که بافنده‌‌‌ها به صورت روزانه حقوق می‌‌‌گیرند، نه بر اساس تعداد ساری‌‌‌هایی که هر روز می‌‌‌بافند. هر فرد می‌تواند در روز، 3 تا 4 ساری ببافد. اما دلال‌‌‌ها فقط دستمزد یک روز را به بافنده می‌دهند.
سایانتانی می‌‌‌گوید: «بافنده‌‌‌ها می‌دانستند که تنها راه پیشرفت‌شان، یاد گرفتن مهارت‌‌‌های دیجیتال است تا بتوانند واسطه‌‌‌ها را حذف کرده و خودشان مستقیما محصولاتشان را آنلاین بفروشند». دور اول آموزش، موفقیت‌‌‌آمیز بود و خبرش همه جا پخش شد. این زوج دیدند که روستاییان و قبایل، بسیار مشتاق یاد گرفتن‌‌‌ هستند. بنابراین، این دو از دیگران کمک خواستند، به‌خصوص برای جمع‌‌‌آوری لپ‌‌‌تاپ و سایر تجهیزات دیجیتالی اهدایی. امروز این بنیاد در دو بخش هند فعالیت دارد و در حال برگزاری شش کارگروه است. سه نفر از دانش‌‌‌آموزان اولیه این بنیاد، حالا به عنوان معلم تمام‌‌‌وقت در مراکز مشغول به کارند. روپالی هم یکی از آنهاست. سایانتانی آخر هفته‌‌‌ها به کارگروه‌‌‌ها سر می‌‌‌زند.
او که خودش در یک استارت‌آپ فناوری آموزشی کار می‌کند می‌‌‌گوید: «گرداندن یک NGO آسان نیست. ما به درآمد ثابتی نیاز داشتیم. بنابراین تصمیم گرفتیم که یکی از ما همچنان به کار در خارج از بنیاد ادامه دهد تا درآمد ثابت ماهانه داشته باشیم. در حال حاضر، همسرم کاملا خود را وقف بنیاد کرده. او و 6کارمند دیگر، درآمد کمی از بنیاد دارند». بنیاد با کمک‌های مالی و کامپیوترهای کارکرده اهدایی به فعالیت خود ادامه می‌دهد. او و همسرش علاوه بر روستاها، سراغ قبایل نیز رفتند. چیزی که مشاهده کردند این بود که والدین از صبح تا غروب، وقت خود را به بطالت می‌‌‌گذراندند و بچه‌‌‌ها نیز این الگوی رفتاری را می‌دیدند ویاد می‌‌‌گرفتند.
سایانتانی می‌‌‌گوید: «وقتی این را دیدیم، متقاعد شدیم که کاری کنیم». یک کارگاه آموزشی در کلبه‌‌‌ای راه انداختند و چند نفر داوطلب از اعضای قبیله را آموزش دادند. سایانتانی می‌‌‌گوید: «یک کامپیوتر و چند فلش حاوی کارتون‌‌‌های آموزشی در اختیارشان گذاشتیم. بچه‌‌‌ها عاشقش شدند. جالب اینجاست که خیلی از اهالی قبایل، موبایل هوشمند دارند اما بلد نیستند چطور از آن استفاده مفید کنند». او معتقد است که کارهای زیادی در این راستا باید انجام شود. اولویت اصلی، آموزش افراد است. سپس می‌توانند مهارت‌‌‌های دیجیتال را فرابگیرند. یکی از دانشجویان آنها که با وجود دریافت مدرک لیسانس، هیچ دانش فنی‌‌‌ای نداشت، حالا به لطف دوره‌‌‌های آموزشی بنیاد به عنوان فروشنده در یکی از مراکز تعمیرات «دل» در کلکته پذیرفته شده. سایانتانی می‌‌‌گوید: «وقتی به کارگاه ما آمد، فقط می‌خواست استفاده از کامپیوتر را یاد بگیرد. پیدا کردن شغل در کلکته فراتر از یک رویا بود». سایانتانی و همسرش، راه درازی در پیش دارند. اما همواره از موفقیت‌‌‌های کوچک خود الهام می‌‌‌گیرند.

لینک کوتاه:
https://www.bazarearya.ir/Fa/News/699093/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رئیسی: روابط ایران و سریلانکا افزایش یابد

ایران امروز کشوری پیشرفته است / تهدیدها و تحریم‌ها ملت ایران را متوقف نکرده است

زیرساخت‌های لازم در 3 بازارچه مرزی چیلات، چنگوله و مهران فراهم شد

دولت سیزدهم مصمم به تکمیل زیرساخت‌های بازارچه‌های مرزی است

حضور ایران در میدان رقابت قدرت های جهان در شبه‌ قاره | مزیت ویژه‌ای که سریلانکا برای ایران دارد

رئیسی: همکاری‌ها برای بی‌اثر کردن دشمنی‌ها علیه دو ملت ایران و سریلانکا باید تقویت شود

رئیس‌جمهور: اشغالگر باید به فوریت اخراج، محاکمه و مجازات شود

پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران

تحقق ثبات اقتصادی با کم شدن هزینه‌های دولت

تورم سالانه در سرازیری کانال 20 درصدی

اختصاص 420 میلیارد ریال برای زیرساخت‌های بازارچه های مرزی ایلام

دولت سیزدهم برای تکمیل زیرساخت بازارچه‌های مرزی مصمم است

دیپلماسی فعال انرژی بسترساز بهبود شرایط اقتصادی است/ صدور خدمات فنی و مهندسی به دیگر کشور‌ها اهمیت دارد

رئیسی: ایران کشوری پیشرفته و فناور است/ برای صدور خدمات فنی و مهندسی به سریلانکا آماده‌ایم

کدام استان‌ها و دستگاه‌ها در تبدیل مجوز‌های کاغذی صدرنشین هستند؟

معاون سازمان توسعه تجارت: اعدادی که برای تجارت با آفریقا اعلام می‌شود واقعی نیست

ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه سریلانکا مشارکت کند

5 سند همکاری میان مقام‌های ایران و سریلانکا امضا شد

رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فناور است

رئیس جمهور: برای صدور خدمات فنی مهندسی آمادگی داریم

برای صدور خدمات فنی مهندسی آمادگی داریم

جایزه تتر و بیت‌کوین تا +30 میلیون تومان در ازای یک ثبت‌نام ساده

رئیس فراکسیون کارگری مجلس: عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد

سرنوشت عجیب یک وعده رییسی؛ اختلاف قیمت کوییک 13 برابر شد!/ اینفوگرافیک

رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته و فن‌آور است

افتتاح 3 مگاپروژه حوزه انرژی سریلانکا توسط سید ابراهیم رئیسی/ امضای 5 سند همکاری میان ایران و سریلانکا/رئیسی: تهدیدها و تحریم ها ملت ایران را متوقف نکرده است/ رئیس جمهور سریلانکا: از حمایت های ایران تشکر می کنیم

مبلغ محکومیت متخلفان اقتصادی استان 218 میلیارد ریال است

3.5 درصد از رشد اقتصادی ایلام مربوط به بهره وری است

فیاضی: مجلس آینده باید مشکلات کارگران را تا حد امکان کاهش دهد

حدود 20 هزار میلیارد تومان خسارت اقتصادی مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا در اهواز

اجرای سند توسعه اشتغال در 500 روستای خراسان شمالی

اعمال مالیات عایدی بر سرمایه در بازار خودرو چه اثری دارد؟

واقعیت پیامکی که تهرانی‌ها را نگران کرد چه بود؟

باند سازمان یافته قاچاق سوخت در کرمان منهدم شد

30 کشور آفریقایی برای همکاری اقتصادی به ایران می آیند

توضیحات رئیس سازمان توسعه تجارت درباره نمایشگاه اکسپو

تأکید معاون وزیر نفت بر وصول بدهی‌ ابربدهکاران صنعت گاز

مشکلات 7 بنگاه اقتصادی استان بوشهر رسیدگی شد

توقیف کامیون حامل سوخت قاچاق در یزد

واردات گوشت گرم از آفریقا به کشور

جزئیات از سامانه جدید «خودنویس»

بالا و پایین سرخابی‌ها در بورس

گام اساسی دولت سیزدهم برای اجرای طرح‌های کیفی‌سازی سوخت در پالایشگاه‌ها

ورود جدی ساترا به فرایندهای اقتصادی شبکه نمایش خانگی

یک میلیارد دلار صادرات از نمایشگاه اکسپو ایران

نشست تحقق شعار سال با حضور فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی

واردات گوشت گرم از آفریقا

استفاده از ظرفیت های منطقه ویژه اقتصادی بانه

بیانیه مهم 28 ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران و پاکستان

تهیه 3000 سند کاداستر برای املاک شهرداری قم

© - www.bazarearya.ir . All Rights Reserved.

چاپ ایرانیان کمپانی